امروز شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۷
کد خبر: ۴۰۷۰
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۱
رئیس دانشگاه فردوسی مشهد مطرح کرد:

محمد کافی در نشست دبیرخانه بین‌المللی ایران و هند که در سازمان مرکزی دانشگاه فردوسی برگزار شد، اظهار کرد: هند چهارمین قدرت نظامی دنیاست و با تمام محرومیت‌ها از همه فرصت‌های علمی استفاده می‌کند و خوش‌بختانه درب دانشگاه‌های هند به‌روی ما باز است.

رایزن سابق علمی و فرهنگی ایران در هند درخصوص ضرورت تقویت روابط ایران با هندوستان عنوان کرد: ایران و هند روابط تاریخی هزاران ساله با یکدیگر دارند؛ هند در قرن‌های گذشته ودر هنگامی که پاکستان، بنگلادش و سریلانکا از آن جدا نشده بود، مرز خاکی وسیعی با ما داشته و در قرن بیستم پس از ورود بریتانیا به هندوستان این مناطق از آن جدا شد. ایران و هند همیشه در مشکلات، قحطی و بیماری‌ها و جنگ یاور و همراه هم بوده‌اند. نگاه هندی‌ها به ما دوستانه است و خوش‌بختانه حتی حمله نادرشاه به هند را از چشم ایرانی‌ها نمی‌بینند و آن را کار افغان‌ها می‌دانند.

وی ادامه داد: زبان اداری در بسیاری از ایالات هندوستان تا قبل از قرن بیستم زبان فارسی بوده است، اما در این قرن و با حضور بریتانیا تغییر کرد. تجربه هندوستان یک دوراهی بزرگ پیش پای ما گذاشت؛ اگر بخواهیم از کیان دینی خود دفاع کنیم باید در اختلافات سمت پاکستان را بگیریم و اگر بخواهیم منافع سیاسی و اقتصادی خود را پیگیری کنیم باید در اختلافاتی نظیر کشمیر سمت هندوستان بایستیم.

کافی اضافه کرد: هرچند پس از انقلاب کمی به سمت پاکستان متمایل شده‌ایم اما هیچ‌وقت رابطه ما با هند به‌گونه‌ای نبوده که در آن چالش جدی ایجاد شود. ما باید روابط تعمیق یافته‌ای با هندوستان داشته باشیم. هندوستان در شرایطی مانند تحریم‌ها هم سبک خودش را دارد و با تحریم‌های آمریکا همراهی و ملت ایران را رها نمی‌کند.

رایزن سابق علمی و فرهنگی ایران در هند بیان کرد: هند ۳۰-۴۰ دانشگاه خوب دارد و تعداد زیادی از مدیران کشور فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های هند هستند. زمانی که من رایزن علمی ایران در هند بودم حدود ۱۰ هزار دانشجوی ایرانی در هند داشتیم و اکنون نیز قریب به ۴۰۰۰ نفر در هندوستان درحال تحصیل هستند.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: درکنار مزایا، برخی مشکلات هم هست که یکی از آن‌ها ذهنیت غلط  در جامعه دانشگاهی کشور نسبت به دانشگاه‌های هندوستان است که آن‌ها را ناکارآمد تلقی می‌کنیم درحالی‌که دانشگاه‌های هند در سطح بالایی هستند و تحصیل در آن‌ها اصلا آسان نیست به‌گونه‌ای که به سختی می‌توان فردی را پیدا کرد که با معدل بالای ۱۶ از دانشگاه‌های هند فارغ‌التحصیل شده باشد.

کافی گفت: مسئله دیگر در هند درآمد اضافی‌ست که می‌خواهند در راه آموزش و پژوهش خرج کنند به‌گونه‌ای که ما در زمان توافق با هند در مسائل علمی هر عددی را درنظر می‌گرفتیم آن‌ها دو برابر آن را اعلام می‌کردند.

وی درخصوص ایراد هندی‌ها عنوان کرد: ایراد بزرگ هندی‌ها کندی آن‌ها به همراه یک دموکراسی بسیار پیچیده است؛ برای تفاهم‌نامه مراحلی که در کشورهای اروپایی صحبت از هفته و ماه بود برای هندی‌ها باید از سال صحبت کرد. از زمان آغاز مراحل هندی‌ها همکاری بسیار خوبی داشتند.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: نگاه هندی‌ها مانند ما به دانشگاه‌های اروپا است. اما معتقدم یک زمانی تحصیل در دانشگاه اشباع خواهد شد و ما باید آن فرصت را غنیمت بشماریم. البته اعتبار علمی ما اصلا کم نیست و  هندی‌ها پیشرفت‌های علمی ما را دیده‌اند و ما باید از این راه برای تعمیق روابط علمی و فرهنگی استفاده کنیم.

کافی عنوان کرد: واقعیت مهم امروز این است که هند یک قدرت بزرگ جهانی و سنگ زیرین آسیای دنیاست و هر روز درحال گسترده‌تر شدن است.چین درعین حال که پیشرفت‌های بسیاری داشته برای تبدیل شدن به یک قدرت بزرگ امروزی باید از یک جامعه بسته به یک دموکراسی مطرح تغییر کند، که هندوستان این مشکل را ندارد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها