امروز جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۹
کد خبر: ۴۰۳۵
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۸
بازخوانی گوشه ای از تفکر و عمل سیاسی شهید بهشتی (ره)
این کتاب که از مجموعه کتاب‌های تاریخ‌نگاشت و حاصل تلاش پژوهشگران اندیشکده برهان است، در 46 صفحه و در 5 بخش، از سوی انتشارات دیدمان به زیور طبع آراسته گردیده است.
« شهید بهشتی به مفهوم آزادی چگونه می نگریست؟»، « آیا دین شهید بهشتی مدرن بود؟»، « دیدگاه شهید بهشتی نسبت به قانون اساسی کنونی »، « ولایت فقیه از دیدگاه شهید بهشتی»، « ارتباط بنی صدر با ماجرای ترور شهید بهشتی»
عناوین بخش های 5 گانه این کتاب هستند.
 
در بخشی از مقدمه این کتاب می‌خوانیم:
« شهید سید محمد حسینی بهشتی متفکر و سیاستمداری است که نام او همیشه در تاریخ باقی خواهد ماند. این مسئله بیش از هر چیز ناشی از ویژگی های منحصربه فردی است که این شهید والامقام دارا بود و او را در قیاس با دیگر مبارزین و انقلابیون، برجسته و متمایز می نمود. مبارزات او در جهت پیروزی انقلاب اسلامی، شناخت او نسبت به غرب به واسطه ی زندگی در آلمان، شاگردی این شهید در محضر امام خمینی (ره)، نقش وی در تأسیس حزب جمهوری اسلامی، اقدامات او در شورای انقلاب، تلاش های وی برای گنجاندن نظریه ی ولایت فقیه در قانون اساسی جمهوری اسلامی و حضور او در رأس قوه ی قضائیه، دلایل این برجستگی و تمایز است.
بررسی اندیشه و عمل سیاسی شهید بهشتی از آن رو دارای اهمیت است که با واکاوی آن، می توان چرایی و چگونگی تأسیس نظام جمهوری اسلامی را درک نمود، زیرا از یک طرف او خود از تأثیرگذارترین افراد در پایه گذاری این نظام جدید سیاسی بود و از طرفی دیگر، در میان مبارزان اسلامی جایگاهی والا داشت. از این جهت، شهادت وی خسرانی بزرگ برای نظام اسلامی تازه تأسیس بود.»

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها