امروز جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۱
کد خبر: ۳۹۹۵
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۱

آمریکا با صراحت اعلام کرد که از برجام خارج شده و نه تنها تحریم های قبلی را برمی گرداند که تحریم های جدیدی را هم امضا کرد.

 این نهایی ترین و بدترین اقدامی بود که توسط کارشناسان پیش بینی شد.

آقای حسن روحانی بلافاصله بعد از این اقدام و درحالی که انتظار می رفت موضعی محکم در قبال آمریکا اتخاذ کند اعلام کرد: برجام از این لحظه بین ایران و 5 کشور است!!!

این خوش بینی به اروپایی ها با وجود اقدامات خصمانه آنها قبل از توافقنامه و در حین اجرای آن تعجب بسیاری از کارشناسان مسائل بین الملل را در پی داشت.

 

 انگلیس، فرانسه و آلمان که دولتی ها در خوش بینی کاذب خود انتظار داشتند اقدام آمریکا را محکوم کنند در بیانیه ای تند و اهانت آمیز به خط و نشان کشیدن علیه ایران پرداختند.

این سه کشور در بیانیه خود به ابراز تاسف از خروج آمریکا بسنده کردند و بلافاصله علیه ایران شمشیر کشیدند و مسئولیت پذیر بودن ایران را خواستار شدند!

 

در بخشی از این بیانیه اروپایی ها خوستار پذیرش محدودیت های بیشتر و بازرسی های بی قاعده با واژه الزامی «باید» شده اند:

 ایران باید به الزامات خود ذیل برجام پایبند باشد

و سازمان بینالمللی انرژی اتمی نیز باید در درازمدات از توانایی راستی‌آزمایی‏ و رصد برنامه هستهای ایران بیهیچ محدودیتی برخوردار باشد!!

 

Iran must continue to meet its own obligations under the deal, cooperating fully and in a timely manner with IAEA inspection requirements. The IAEA must be able to continue to carry out its long-term verification and monitoring programme without restriction or hindrance. In turn, Iran should continue to receive the sanctions relief it is entitled to whilst it remains in compliance with the terms of the deal

در ادامه نیز اروپا همصدا با آمریکا از بازتعریف توافق هسته ای و گنجاندن مسائل منطقه ای، موشکی و گسترش برجام به حوزه هایی که امنیت ملی ایران را نشانه رفته است حمایت کرد.

 این بیانیه عملا می گوید:

 ما خواستار باقی ماندن برجام هستیم!!

اما باید دغذدغه های آمریکا و صهیونیست ها لحاظ شود و گفت و گو برای برجام های بعدی ادامه داشته باشد تا محدودیت ها بعد از سال 2025 هم از بین نرود

 

There must be no doubt: Iran's nuclear program must always remain peaceful and civilian. While taking the JCPOA as a base, we also agree that other major issues of concern need to be addressed. A long-term framework for Iran's nuclear programme after some of the provisions of the JCPOA expire, after 2025, will have to be defined. Because our commitment to the security of our allies and partners in the region is unwavering

 

در حال گفت و گوی موشکی و منطقه ای با دولت هستیم!!

 

در انتهای این بیانیه این سه کشور اعلام کردند که:

 « درحال‌حاضر هم در خصوص مسائل موشکی و منطقه ای ایران، بحثهای سازندهای را که تامین‌کننده منافع متقابل باشد، آغاز کردهایم و E۳ متعهد به تداوم این گفتگوها با شرکای کلیدی و دولتهای دخیل در بحث از سراسر منطقه است!!

 

we must also address in a meaningful way shared concerns about Iran's ballistic missile programme and its destabilising regional activities, especially in Syria, Iraq and Yemen. We have already started constructive and mutually beneficial discussions on these issues, and the E3 is committed to continuing them with key partners and concerned states across the region.

We and our Foreign Ministers will reach out to all parties to the JCPoA to seek a positive way forward.

 

ادعایی که اروپایی ها بارها و بارها آن را مطرح کرده اند و دستگاه دیپلماسی کشور هیچ گاه تو دهنی محکمی به آنها نزد!

و این گمانه که دولت در حال مذاکرات مخفیانه است را شدت بخشید!

این درحالی است که عهدشکنی های طرف مقابل جای هیچ اعتمادی برای دیگر مذاکرات را نگذاشته است.

با وجود این بیانیه خصمانه اروپا علیه ایران، اما باید دید این اعتماد به کشورهایی که آقای حسن روحانی 4 سال پیش آنها را «آقا اجازه» خطاب کرده بود و سیاست های وابسته آنها به آمریکا را دلیلی برای مذاکره با «کدخدای اروپا» یعنی آمریکا دانسته بود تا چه زمانی ادامه خواهد یافت...

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها