امروز پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۱
کد خبر: ۳۹۸۰
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۷

 بامداد امروز پنجشنبه ارتش سوریه با شلیک دهها موشک حساس ترین مواضع نظامی رژیم صهیونیستی در جولان اشغالی را هدف قرار داد.

این حمله متعاقب تجاوز چندین باره صهیونیستها به خاک سوریه صورت گرفت. دمشق مطابق اصل دفاع مشروع مندرج در منشور سازمان ملل(ماده ۵۱) در پاسخ به تجاوزات آشکار صهیونیستها این حملات را تدارک دید.

المیادین اعلام کرد ١٠ مقر مهم صهیونیست‌ها که هدف موشک‌های سوریه قرار گرفت. سامانه گنبد آهنین رژیم صهیونیستی نتوانست با موشک هایی که مراکز نظامی این رژیم را در داخل سرزمین های اشغالی هدف قرار داد مقابله کند.

ده ها موشک مراکز نظامی اصلی اسرائیل را در داخل سرزمین های اشغالی هدف قرار دادند و موشک های شلیک شده به اهداف نظامی حساس و مهم اصابت کرده است.  در داخل هر یک از این مراکز چندین مرکز نظامی اسرائیلی قرار داشته است و شاهدان محلی وقوع انفجارهای بزرگ، آتش سوزی و رفت و آمد گسترده آمبولانس ها را تأیید کرده اند. فرماندهی کل ارتش سوریه در خصوص حوادث بامداد امروز در این کشور بیانیه مهمی را صادر کرد.

فرماندهی کل ارتش سوریه تجاوزهای نظامی مکرر رژیم صهیونیستی به خاک این کشور را به شدت محکوم کرد. فرماندهی کل ارتش سوریه اعلام کرده است: تجاوزهای نظامی مکرر رژیم صهیونیستی به خاک سوریه نتیجه ای جز مصمم تر شدن دمشق به مبارزه با تروریسم ندارد. در ادامه بیانیه این نهاد نظامی آمده است: تداوم تجاوزهای رژیم صهیونیستی به تحقق دستاوردهای بیشتر در عرصه مبارزه با تروریسم توسط نیروهای سوری منجر خواهد شد.

در همین حال، گروه‌های مقاومت فلسطین حملات بامداد امروز پنجشنبه رژیم صهیونیستی به خاک سوریه را به شدت محکوم کرده و از پاسخ تند و قاطع ارتش سوریه به این حملات استقبال کردند. جنبش مقاومت اسلامی حماس اعلام کرد: «موشک‌باران پایگاه‌های نظامی ارتش صهیونیستی در جولان، پاسخی طبیعی به جنایات این رژیم بود. دیگر آن زمان گذشت که رژیم صهیونیستی تعیین کند جنگ کی آغاز و کی تمام شود». جهاد اسلامی نیز تأکید کرد: «آنچه در جبهه سوریه شاهد هستیم، پاسخی طبیعی و قابل پیش‌بینی به تجاوز دشمن صهیونیستی به این کشور بود. دستان دشمن صهیونیستی را که علیه امت اسلامی و عربی مرتکب تجاوز می‌شود، باید قطع کرد».

از سوی دیگر، کمیته های مقاومت فلسطین نیز اعلام کردند: «پاسخ ارتش سوریه به حملات موشکی دشمن صهیونیستی را تبریک می‌گوییم و این اقدامی مهم و بازدارنده در مقابل قلدری‌های این رژیم است. ائتلاف اسلامی و عربی باید تقویت شود و خواستار بسیج امت اسلامی و گشودن تمامی جبهه‌ها علیه رژیم صهیونیستی هستیم». جبهه خلق برای آزادسازی فلسطین نیز در بیانیه ای آورده است: «آنچه امروز شاهد بودیم، ادامه اقدامات خودسرانه و عربده‌کشی‌های آمریکا بود که ترامپ از دو روز پیش آغاز کرده است. محور مقاومت بانک اهداف دقیقی در اختیار دارد و در صورت تشدید تنش و درگیری‌ها ما نیز آماده مشارکت هستیم».

اقدام ارتش سوریه در هدف قرار دادن مواضع راهبردی و نظامی رژیم صهیونیستی در جولان اشغالی در واقع نوعی دفاع از خود و دفاع از تمامیت ارضی و حاکمیت مستقل سوریه تلقی می شود و نمی توان به آن به چشم تجاوز به خاک دیگری نگاه کرد. حملات بامداد امروز رژیم صهیونیستی به دمشق برای چندمین بار طی هفت سال گذشته اتفاق افتاد و بنابراین ضروری بود ارتش سوریه با پاسخی قاطعانه، اقدامی بازدارنده برای ممانعت از تکرار این حملات، انجام دهد.

رژیم صهیونیستی طی هفت سالی که از بحران سوریه سپری می شود همواره ثابت کرده که یک پای ثابت تجاوز نظامی آشکار به خاک سوریه و نقض حاکمیت ملی این کشور بوده و هست. سلسله تجاوزهای گاه و بی گاه این رژیم به خاکِ سوریه به عنوان یک کشور دارای حاکمیت ملی مستقل خود به تنهایی مؤید این مسأله است. همین سه هفته پیش بود که جنگنده های رژیم صهیونیستی در اقدامی متجاوزانه فرودگاه نظامی «تیفور» واقع در استان حمص را بمباران کردند؛ اقدام وحشیانه ای که دهها شهید و زخمی برجای گذاشت.

اما تجاوزات نظامی رژیم صهیونیستی به سوریه به همین نقطه ختم نمی شود. در روز ۵ اکتبر ۲۰۰۳ جنگنده های رژیم صهیونیستی در تجاوزی به خاک سوریه یک پایگاه نظامی در نزدیکی دمشق، پایتخت این کشور را بمباران کردند. این اتفاق پس از آن افتاد که هواپیماهای جاسوسی اسرائیلی به مدت دو ماه بر فراز آسمان سوریه درحال گشت زنی بودند. در ۶ دسامبر ۲۰۰۷ نیز جنگنده‌های رژیم صهیونیستی اهدافی در دیرالزور واقع در شرق سوریه را بمباران کردند. جنگنده های رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۰۷ همچنین مواضع دیگری را در سوریه هدف حملات تجاوزکارانه قرار دادند. در ادامه این تجاوزها، صهیونیستها در این سال، ۷ مرتبه به جولان اشغالی قنیطره و همچنین مواضعی در دمشق ترتیب دادند.

صهیونیستها در توجیه این حمله و تجاوز نظامی مدعی شده بودند که در مناطق بمباران شده تأسیسات هسته ای قرار داشته است. در تاریخ ۵ مِی سال ۲۰۱۳ نیز یک مرکز علمی ـ پژوهشی واقع در منطقه «جمرایا» در حومه دمشق هدف حملات هوایی جنگنده های رژیم صهیونیستی قرار گرفت. درهمین حال در تاریخ ۱۳ ژوئیه سال ۲۰۱۳ نیز یک کاروان سوری هدف حملات هوایی صهیونیستها قرار گرفت. در آن زمان صهیونیست‌ها بازهم به توجیه اقدام تجاوزکارانه خود روی آورده و مدعی شدند که آن کاروان، حامل تسلیحات برای حزب الله لبنان بوده است.

بر اساس آنچه که گفته شد، رژیم صهیونیستی کارنامه سیاهی در طول هفت سالی که از بحران سوریه سپری می شود، در پرونده خود دارد. صهیونیستها در طول این مدت همواره تلاش کردند تا ضمن ماهیگیری از آب گل آلود، از هرج و مرج ایجاد شده در سوریه توسط تکفیریهایِ تحت الحمایه خود و آمریکا، برای بحرانی تر کردن اوضاع در سوریه نهایت بهره برداری را داشته باشند. لذا پر واضح است که حملات اخیر به مواضع ارتش سوریه در حلب و حماه نیز قطعه ای از همین پازلِ حملات سریالی رژیم صهیونیستی به سوریه محسوب می شود. لذا بدیهی است که دمشق در قامت پاسخگویی برآمده و در دفاع از حاکمیت ملی خود به تل آویو ضرب شست قاطعانه ای نشان دهد.

اما آنچه که در حملات موشکی ارتش سوریه به مواضع حساس و استراتژیک رژیم صهیونیستی در جولان اشغالی به چشم می خورد، فروریختن افسانه سامانه موشکی «گنبد آهنین» بود. این سامانه موشکی با وجود تبلیغات بسیار رژیم صهیونیستی مبنی بر قدرت شکست ناپذیر آن و توانایی اش در مهار موشک های شلیک شده به سمت مواضع تل آویو، نتوانست موشک های ارتش سوریه را مهار کند. بدین ترتیب افسانه گنبد آهنین توسط کشوری که هفت سال درگیر جنگ نیابتی است، فرو ریخت و همین مسأله هزینه گزافی را به صهیونیستها در نزد افکار عمومی تحمیل خواهد کرد.

به همین دلیل است که مقامات رژیم صهیونیستی به صورت دستپاچه و بدون ارائه هیچ دلیل و مدرکی جمهوری اسلامی ایران را عامل اصلی این حمله موشکی معرفی می کنند. آنها با این حربه خود به دنبال آن هستند تا افکار عمومی را فریب داده و اینگونه القاء کنند که اگر موشک های شلیک شده به سمت مواضع تل آویو از سامانه موشکی «گنبد آهنین» عبور کرده به این دلیل است که این موشک ها را قدرتی به نام ایران شلیک کرده است. بدون شک صهیونیستها خود نیک می دانند که افکار عمومی به هیچ وجه نمی پذیرند سامانه گنبد آهنین حتی قدرت مهار موشکهای شلیک شده از کشوری که هم اکنون درگیر یک جنگ فراگیر است را هم ندارد.

در همین ارتباط، حتی نماینده پارلمان سوریه به نام «فارس الشهابی» نیز پاسخ صهیونیستها و رسانه های جیره خوار آنها که ایران را به حمله موشکی به مواضع تل آویو متهم می کردند، داده و تأکید کرده است: «این ما بودیم که مواضع اسرائیل را بمباران کردیم. اسرائیل باید با این واقعیت کنار بیاید». این اظهارات نماینده پارلمان سوریه در واقع به مثابه آب سردی بر پیکره صهیونیستها بود تا تمامی نقشه های آنها برای نسبت دادن حمله به ایران را نقش بر آب کند.

در هر صورت آنچه که واضح به نظر می رسد این است که رژیم صهیونیستی با پاسخ قاطعانه ای که از سوی دمشق دریافت کرده، بیش از پیش در سوریه دست به عصاتر حرکت خواهد دیگر و دیگر همچون گذشته دست به اقدامات انتحاری و حملات هوایی فراگیر به مواضع دمشق نخواهد زد. اقدام دمشق در بمباران گسترده مواضع استراتژیک تل آویو به نوعی نقش بازدارنده در معادلات میدانی داشت و موجب خواهد شد از این پس مقامات صهیونیست پیش از هر گونه ماجراجویی جدید در سوریه، کمی در نتایج و تبعات وخیم آن تأمل کنند.

کد خبر 4292922
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها