امروز پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۰
کد خبر: ۳۹۷۵
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۳
به بهانه تحریم‌های جدید ایالات متحده علیه کشورمان؛

برخی گمان می‌کردند که «برجام» می‌تواند نقطه شروعی برای همراهی آمریکا با ایران و گذشتن از همه بدبینی‌های تاریخی باشد اما تحریم‌های متعددی که در طی دو سال اجرای برجام علیه کشورمان صورت گرفت، این خیال خام را از میان برد و حالا ایده‌ی حل مشکلات با آمریکا دیگر حتی در میان خوشبین‌ترین فعالان سیاسی هم خریدار ندارد.

 

به گزارش رجانیوز، اما علت ناکامی این مساله چه بود؟ پاسخ به این سوال را باید در ریشه‌های فکری و نوع نگاه واشنگتن به تهران جستجو کرد؛ اینکه چرا آمریکا همواره به دنبال تقابل با جمهوری اسلامی ایران بوده و اساسا تعریف ما از آمریکا کدام است.

 

اندیشکده آمریکایی «مرکز امنیت دریانوردی بین‌المللی» در مقاله‌ای به بررسی چالش‌های جدی پیش روی آمریکا در مقابله با نیروی دریایی ارتش و سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس پرداخت و  نوشت: اگرچه نیروی دریایی ایران از فناوری‌های بسیار پیشرفته‌ای در این زمینه برخوردار نیست، اما ایران توانایی بسیاری در زمینه جنگ‌های نامتقارن و استفاده از تاکتیک‌های نظامی غیرمتعارف دارد و همین امر نیز تهدیدی جدی برای نیروی دریایی آمریکا محسوب می‌شود.
 
این اندیشکده می‌افزاید: در سال ۲۰۰۲ میلادی رزمایش مشترکی با عنوان «چالش هزاره ۲۰۰۲» توسط نیروهای ارتش آمریکا انجام شد. این رزمایش در آن زمان با هدف ارزیابی آمادگی آمریکا در صورت درگیری با یکی از دشمنان این کشور در منطقه خاورمیانه صورت گرفت. نتایج این رزمایش نظامی برای آمریکا بسیار فاجعه‌آمیز بود به طوری که ۱۶ ناو جنگی آمریکا در این رزمایش نابود و غرق شد و به واسطه نبرد دریایی نامتقارن و غیرمتعارف نیز هزاران تن از نیروهای نظامی ارتش آمریکا کشته و یا زخمی شدند. می‌توان گفت ۱۴ سال بعد باز هم جنگ‌های نامتقارن ایران می‌تواند همان تأثیرات مخرب را بر آمریکا و نیروهای متفقین در منطقه غرب آسیا داشته باشند.

 

آیا آمریکا می‌خواهد ایران را نابود کند؟ یا این فقط یک ادعا از سوی بنیادگرایان افراطی در داخل ایران است؟ پاسخ به این سوال را باید در شناخت نوع نگاه سیاستمداران ایالات متحده نسبت به جمهوری اسلامی ایران جستجو کرد. آنچه در این سلسله از سخنرانی‌ها می‌شنوید، روایت یک استاد دانشگاه است که 17 سال در خاک آمریکا زندگی کرده و انواع دیدگاه نسبت به ایران را در این کشور منطبق بر سه دسته ارزیابی می‌کند.
 

.:اشکال در بارگذاری پخش کننده:.

قسمت اول.mp3 | دانلود فایل
 
تمامی دانشجویان روابط بین‌الملل و علوم سیاسی و همچنین همه ایرانیانی که به دنبال درک رفتارهای کاخ سفید درباره ایران هستند، مخاطب اصلی این برنامه به شمار می‌آیند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها