امروز جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۳:۲۲
کد خبر: ۳۹۷۰
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۹
تاملی بر نقش سیاسیونی که در اتهامات قاضی مجرم شریکند

تاریخ نظام جمهوری اسلامی را که بخوانید، پر از سرگذشت و عملکرد آنانی که برای ارضای جاه‌طلبی و کسب قدرت همه چیز را زیرپای خود قربانی کرده‌اند؛ مرتضوی نیز یکی از این افراد بود که مروری کوتاه بر سرگذشت وی ادله بسیاری را برای مسیری که او انتخاب کرد، نشان می‌دهد، شاید موج تحقیر و حقارت‌ها در دوران کودکی به دلیل از دست دادن پدر و کار کردن در چاپخانه خردمند تفت برای امرار معاش یکی از دلایلی بود که مرتضوی را به این جنون کسب قدرت رساند و در نهایت او را از نردبان قدرت‌طلبی به قعر چاه کشاند.

این روزها خبر بازداشت قاضی سعید مرتضوی به یکی از اخبار برجسته کشور مبدل شده، اما آنچه در این میان مغفول مانده این است که اگرچه سعید مرتضوی اتهامات بسیاری را انجام داده اما در واقع او تنها متهم اصلی نیست و شخصیت‌های سیاسی دیگری نیز در اقدامات مرتضوی شریک هستند.آنهایی که به وی قدرت داده‌اند تا او در این راه سواستفاده‌گری انجام دهد.اگرچه اکنون فساد مرتضوی را به جناح راست منصوب می‌شود اما به این صورت نیست و بررسی ریشه‌ فساد عملکرد مرتضوی فراتر از یک جناح خاص سیاسی است.

 به گفته سلیمی نمین مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران مرتضوی کسی است که نان به نرخ روز می‌خورد یعنی در دوران آقای هاشمی آدم وی و در دوره آقای احمدی نژاد آدم او بود. ولی این موضوعات مهم نیست بلکه این مهم است از چه کانالی به قدرت رسید

شاید اولین بار در جریان تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد بود که نام مرتضوی برای اولین بار مطرح شد و  بسیاری از نمایندگان نسبت به این مساله اعتراض کردند.در آن دوران اعضای هیات تحقیق و تفحص مجلس هفتم عملکرد آقای مرتضوی در پرونده فروش سئوالات کنکور را مورد سوال قرار دادند و هرچند مرتضوی اعتراضات نمایندگان مجلس هفتم را با وی خصومت شخصی خواند اما واکاوای پرونده تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد، حقایق دیگری را نیز آشکار می کند.

یکی از اتهام مرتضوی در آن دوران این بود که وی بدون اینکه در هیچ کدام از کلاس‌های دانشگاه را شرکت کرده و یا روال اداری ان را طی کند، توانسته بود مدرک خود را از این دانشگاه بگیرد، موضوعی که اتهام مرتضوی در پرونده فروش سوالات کنکور را قوی‌تر می‌ساخت.

در همین راستا افشاگری عباس سلیمی نمین در رابطه با مرتضوی شایان توجه است چراکه وی می‌گوید من نامه‌ای را در سال 86 به ریاست وقت قوه قضائیه، اقای هاشمی شاهرودی نوشتم و در آن ذکر کردم که آقای قاضی مرتضوی دادستان تهران تخلفاتی را در ارتباط با دانشگاه آزاد انجام می‌دهد و کمک‌هایی را دریافت می‌کند که جنبه رشوه دارد و هم مدرک می‌گیرد و هم در دانشگاه آزاد تدریس می‌کند.

اما این تمام داستان نبود و به گفته سلیمی نمین مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران مرتضوی کسی است که نان به نرخ روز می‌خورد یعنی در دوران آقای هاشمی آدم وی و در دوره آقای احمدی نژاد آدم او بود. ولی این موضوعات مهم نیست بلکه این مهم است از چه کانالی به قدرت رسید.

یکی دیگر از مواردی که درباره اتهامات مرتضوی به آن پرداخته شده است، کمک‌هایی است که جاسبی به این فرد کرده و اگرچه بسیاری از اساتید چون سلیمی نمین به مرحوم هاشمی درباره این مساله تذکر داده بودند که مرتضوی اموال صندوق بازنشتگی کشور را به نفع خود مصادره کرده است اما آقای هاشمی پاسخی به این مساله نداده و درباره این مساله سکوت کرد.

پس از دوران و زمانی که  احمدی‌نژاد روی کار آمد، پیشنهادهای دیگری را به مرتضوی داد و در این راستا چه فرصتی بهتر از این می‌توانست وجود داشته باشد که این قاضی جاه‌طلب بتواند منافع بیشتری را به نفع خود مصادره کند، در نتیجه  فرصت‌طلبی‌هایی او ادامه یافت و هیچ کس‌جلودار وی نشد.

در پایان باید گفت اگرچه مرتضوی اتهامات بسیاری را انجام داده است اما این مساله را نیز نباید از یاد برد که مرتضوی با حمایت امثال هاشمی و جاسبی‌ و احمدی‌نژادها توانست دست به چنین اقداماتی بزند و شاید اگر این چشم‌پوشی‌ها انجام نمی‌شد، وی هیچ وقت نمی‌توانست چنین فجایعی را در نظام جمهوری اسلامی رقم بزند.


منبع: پارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها