امروز پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۵
کد خبر: ۳۹۲۳
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۹
به گزارش سایت خبری کانون به نقل از ایرنا ، وی در دیدار و گفت و گو با «دارمندرا پرادان» وزیر نفت هند پیش از آغاز رسمی این اجلاس در مورد واردات نفت هند از ایران و مساله میدان گازی «فرازد ب» گفت و گو و به توافق رسیدند .
زنگنه گفت: پیش از این، مشکلاتی میان هند و ایران در خصوص میدان گازی فرزاد به وجود آمده بود اما اکنون این مشکلات و اختلافات برطرف شده و دو کشور پیشرفت بسیار خوبی در زمینه توسعه میدان گازی «فرزاد ب» بدست آورده اند. 
هند به نوعی در میدان گازی فرزاد خود را سهیم می‌داند چون مدعی است حدود 11سال پیش این میدان توسط کنسرسیومی با مدیریت این کشور کشف شد.
مقامات این کشور تهدید کرده بودند در صورتی که توسعه میدان گازی «فرزاد ب» به کنسوسیوم این کشور داده نشود پالایشگاه های دولتی شامل هندوستان پترولیوم،بهارات پترولیوم،پالایشگاه و پتروشیمی مانگلور و شرکت هند دستور می دهد خرید نفت از ایران را کاهش دهند. 
میدان گازی «فرزاد ب» سال هاست چشم انتظار مذاکرات ایران و هند نشسته بود تا شاید این میدان هم طعم شیرین توسعه را بچشد، مذاکراتی که گویا پشت سد مباحث مالی گرفتار شده است و وزیر نفت ایران امروز گفت برای حل این مسئله با طرف هندی به توافق رسیدند.
وزیر نفت ایران با بیان اینکه هندی ها علاقه مند به توسعه میدان های گازی و نفتی در ایران هستند، تصریح کرد: پیشنهادهای طرف های هندی تا دو ماه آینده به ایران ارائه خواهد شد.
زنگنه سپس در نشست پرسش و پاسخ با شرکت مقامات نفتی کشورهای دیگر نیز شرکت کرد و بر اهمیت تامین و حفظ صلح و ثبات در جهان تاکید کرد.
وی با اشاره به شرایط جدید جغرافیای سیاسی منطقه اظهار کرد سیاسی شدن بازار نفت سبب آسیب به مصرف کنندگان و همچنین تولید کنندگان این محصول استراتژیک خواهد شد. 
وزیر نفت ایران همچنین در مصاحبه با خبرنگاران ایرانی در دهلی نو افزود: نظر ایران بر آن است که اگرچه نقش نفت در آینده کمرنگ تر خواهد شد اما این محصول همچنان به ایفای نقش خود در بازارهای جهانی ادامه خواهد داد و کشورهای جهان حداقل تا سال 2040 به نفت احتیاج خواهند داشت بنابراین در این حوزه هنوز احتیاج به سرمایه گذاری حس می شود. 
وزیر نفت کشورمان درباره اوضاع فعلی حوزه انرژی در جهان تاکید کرد: بازار نفت باید غیر سیاسی باشد و به گاز نیز در بازارهای جهانی اهمیت داده شود. سیاسی شدن بازار نفت سبب آسیب به مصرف کنندگان و همچنین تولید کنندگان نفت خواهد شد چون این بازار، یک مجموعه به هم پیوسته است و آسیب به یک کشور سبب آسیب به سایر کشورها خواهد شد.
نارندرا مودی نخست وزیر هند نیز در سخنرانی افتتاحیه خود در اجلاس مجمع انرژی بر نقش فزاینده هند در بازار انرژی جهان اشاره کرد و گفت کشورش در 25 سال آینده، مهمترین متقاضی انرژی در جهان خواهد بود.
وی همچنین بر حرکت تدریجی کشورهای جهان از جمله هند به سوی انرژی سبز و مقرون به صرفه در راستای اهداف توافق اقلیمی پاریس تاکید کرد.
مودی گفت: مصرف انرژی هند تا 25 سال آینده، سالانه 4.2 درصد رشد خواهد کرد در حالیکه این کشورهم اکنون هم تنها کشور بزرگ جهان با بالاترین نرخ رشد اقتصادی است. تمام سازمان های شناخته شده جهانی اشد اقتصادی هند را بین 7 تا 8 درصد پیش بینی کرده اند.
وی افزود: دولت هند هم اکنون درحال تقویت بخش تولید در راستای سیاست 'ساخت هند' و همچنین استفاده از نیروی جوان در صنایعی مانند پوشاک، پتروشیمی و مهندسی است که همین امر به خودی خود نیاز هند به انرژی را افزایش می دهد.
نخست وزیر هند گفت معتقد است جهان باید به سوی ایجاد یک بازار شفاف نفت و گاز که در راستای تامین منافع بشریت باشد حرکت کند.
شانزدهمین اجلاس وزیران مجمع جهانی انرژی به میزبانی هند با همکاری چین و کره جنوبی با شرکت وزیران نفت کشورهای عضو، رهبران حوزه صنعت و رئیسان سازمان های بین المللی کلیدی برای بحث درباره 'آینده امنیت جهانی انرژی' در دهلی نو برگزار شد. نشست وزیران امروز بود و برای کارشناسان این اجلاس تا فردا ادامه دارد.
محورهای مورد بحث در این اجلاس، تغییرات بازار جهانی، سیاست های انتقالی و فن آوری های جدیدبود که بر ثبات و آینده سرمایه گذاری و الگوهای تجاری در بخش انرژی تاثیر می گذارند.
ارکان مجمع بین المللی انرژی مشتمل بر اجلاس وزارتی، هیات اجرایی و دبیرخانه به همراه کمیته مشاوره صنعتی و گروه حمایتی بین المللی است؛ اجلاس وزارتی مجمع، هر دو سال یک بار وهیات اجرایی آن حداقل سالی دو بار تشکیل می‌هد. اجلاس وزارتی با دریافت گزارش جمع بندی از هیات اجرایی، تصمیم‌گیری می‌کند.
در هیات اجرایی مجمع جهانی انرژی 13 کشور عضو هستند که دو سازمان بین المللی یعنی سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و آژانس بین المللی انرژی نیز به عنوان ناظر و بدون حق رای، در این مجمع جهانی فعالیت می کنند.
مجمع بین‌المللی انرژی یا 'آی‌ای‌اف' بزرگترین محل گردهم‌آیی وزیران انرژی کشورهاست. این مجمع از این نظر که شرکت کنندگان آن شامل اعضای آژانس بین‌المللی انرژی و اوپک وهمچنین کشورهایی چون برزیل، چین، هند، مکزیک، روسیه و آفریقای جنوبی می‌شود در نوع خود بی‌همتاست. 90درصد عرضه و تقاضای نفت و گاز جهانی در کشورهای عضو این مجمع انجام می‌شود.
این مجمع همایش‌هایی دوسالانه برگزار می‌کند که طی آن چهارچوب مذاکرات غیررسمی بین کشورهای تولیدکننده و مصرف‌کننده نفت و گاز درباره موضوعات و مسائل تأثیرگذار برکل بازار جهانی انرژی مشخص می‌شود.
ایران یکی از اعضای فعال 'آی‌ای‌اف' است و در تمامی نشست های این سازمان بین المللی مشارکت فعال داشته و در سال 2003 نیز در شهر اصفهان میزبان سومین جلسه هیات اجرایی بود.
اجلاس قبلی در سال 2016 در الجزیره پایتخت الجزایر برگزار شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها