امروز شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۳:۱۱
کد خبر: ۳۹۱۱
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۷
با اعلام رئیس کمسیون امنیت ملی مبنی بر فیلترینگ تلگرام تا پایان فروردین ماه و رسانه ای شدن اظهارات دکتر روحانی مبنی بر تصمیم دولت در رفع انحصار پیام رسان های خارجی، تلگرام و فیلترینگ آن به موضوع داغ رسانه ها تبدیل شده است. تعدادی از رسانه ها با مصاحبه های مختلف و اشاره به گستردگی کاربران تلگرام و گاهی صدمات اقتصادی این اقدام نسبت به فیلترینگ تلگرام هشدار می دهند و در مقابل عده ای با اشاره به تهدیدات امنیتی، اقتصادی و فرهنگی تلگرام از فیلتر آن حمایت می کنند. اما چه نگرانی هایی در مورد تلگرام وجود دارد؟ 
الف) نگرانی های امنیتی: امنیت را مهمترین کارویژه حکومت ها می دانند و در اولویت بندی برنامه ها در صدر همه برنامه ها قرار می گیرد. وقتی دفترچه تلفن 40 تا 50 میلیون ایرانی در اختیار تلگرام باشد و رئیس رژیم صهیونیستی به پاول دوروف که مالک و سرمایه گذار تلگرام است به عنوان سرمایه ای بزرگ برای اسرائیل یاد ‌کند و بگوید او از برادر به من نزدیکتر است نمی توان نگاه امنیتی به این مقوله نداشت. شناسایی دانشمندان ما چگونه صورت می گیرد؟ آیا امکان ضبط و سرقت اطلاعات تماس مسئولین از طریق تلگرام وجود ندارد؟ آیا گروه های معاند و ضد انقلاب مانند اشرار جنوب شرق، پژاک و ... برای عضوگیری و انسجام بخشی و به آشوب کشیدن کشور از آن بهره نمی برند؟ آیا اسرائیل می تواند به سرویسی جامع تر از تلگرام برای جمع آوری اطلاعات دست پیدا کند؟
ب) نگرانی های اقتصادی: در مورد مسائل اقتصادی نگرانی دو سویه ای وجود دارد، از یک طرف مخالفین فیلترینگ ادعا می کنند که هزاران نفر در تلگرام در حال فعالیت اقتصادی و کسب درآمد هستند. (البته آماری که سازمان تأمین اجتماعی از اشتغال رسمی و بیمه شاغلین در این حوزه اعلام کرده است بسیار محدود است) برخی از شرکت های بزرگ و کوچک هم برای بازار یابی از این پیام رسان استفاده می کنند. با فرض اینکه شبکه های ملی و داخلی توانمندی جایگزین تلگرام شوند این نگرانی پس از دوره ای کوتاه و کوچ کاربران به شبکه های پیام رسان داخلی تا حد زیادی از بین می رود. البته موافقین فیلتر تلگرام نیز نگرانی جدی در مسائل کلان اقتصادی دارند! تلگرام در ماه های اخیر بستری را فراهم نموده که می توان با پول مجازی اقدام به خرید و فروش کالا نمود. این اقدام به شدت باعث تضعیف پول ملی می شود، موضوعی که دکتر فیروزآبادی نیز در اعلام این خبر به آن اشاره کردند. فرار مالیاتی را می توان کوچکترین تبعات آن دانست، پایین آمدن ارزش پول ملی میتواند تبعات امنیتی  نیز داشته باشد. قاچاق کالا، مبادلات غیر مجاز و ... را می توان از دیگر تبعات فعالیت اقتصادی تلگرام دانست.
ج) نگرانی های فرهنگی: فرهنگ به تعبیر مقام معظم رهبری مثل هوایی است که ما تنفس می کنیم و یکی از مهمترین مصادیق این تعبیر را باید فضای مجازی دانست. افکار عمومی به حدی تحت تأثیر فضای مجازی است که امروز بانیان این فضا نیز از خطرات آن در امان نیستند. سبک زندگی ما آرام آرام در حال تغییر به شیوه غربی است و شبکه های ماهواره ای، پیام رسان ها و حتی صدا و سیمای ملی در این حوزه نقش اساسی دارند. استحاله فرهنگی با کوچه بازاری کردن مفاهیم عمیق دینی و مذهبی به یکی از امورات روزمره شبکه های مجازی تبدیل شده است. اگرچه در بررسی تهدیدات پیش روی انقلاب اسلامی، مقابله تهدیدات اقتصادی فوریت بیشتری دارد ولیکن عمق آسیب های فرهنگ از اقتصادی نیز بیشتر است و نباید ذهن نسل جوان و فرزندانمان را در اختیار شبکه هایی قرار بدهیم که هیچ گونه نظارتی بر آنها وجود ندارد. در بسیاری از کشورها و از جمله آمریکا، نوجوانان و جوانان را از ورود به شبکه های اجتماعی تا سن 15 و برخی 18 سالگی منع کرده اند و دلیل آن را مسائل تربیتی و فرهنگی عنوان می کنند. دغدغه و نگرانی فعالین عرصه فرهنگ نیز بسیار جدی است.
د) ناتوانی شبکه های پیام رسان داخلی: با توجه به نگرانی های مطرح شده و همچنین شنیدن نظرات مخالفین تلگرام در می یابیم که اکثریت قاطع مخاطبین موافق فعالیت شبکه های پیام رسان داخلی هستند ولیکن این نگرانی مطرح است که آیا پیام رسان های داخلی از زیر ساخت سخت افزاری و نرم افزاری لازم برای بر عهده گرفتن این مسئولیت برخوردارند؟ در سال گذشته و پس از فیلتر موقت تلگرام حدود 3 میلیون نفر به سروش روی آوردند که ظرفیت بیشتری برای این پیام رسان فراهم نشده بود. لازمه و مقدمه فیلترینگ تلگرام کیفیت بخشی به پیام رسان های داخلی و اختصاص پهنای باند مناسب و تأمین زیرساخت های فنی آن می باشد.  این اقدام زمانی کامل می شود که شبکه ملی اطلاعات در داخل کشور فعال شود و فضای مجازی سالم ، سازمان یافته و ارزان در اختیار عموم مردم قرار گیرد. البته مسئولین از تلاش های شبانه روزی برای رفع این نگرانی در روزهای آتی و همچنین ساماندهی شبکه ملی اطلاعات تا پایان سال جاری خبر داده اند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها