امروز پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۵:۳۱
کد خبر: ۳۶۴۱
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۶
در ماه‌های نخست انقلاب اسلامی ایران پس از آنکه محمدرضا شاه پس از مدت‌ها سرگردانی در خارج از ایران عازم امریکا شد گروهی از دانشجویان معترض سیاست های امریکا تصمیم به اشغال سفارت این کشور در تهران گرفتند. دانشجویان مسلمان پیرو خط امام(ره) در حالیکه برای راهپیمایی سالروز کشتار 13 آبان از مقابل سفارت امریکا در خیابان طالقانی تهران عبور می‌کردند تصمیم خود را برای ورود به این سفارت عملی کردند و با بالارفتن از دیوار آن "لانه جاسوسی" را به اشغال خود درآوردند. 

 این دانشجویان نگرانی خود از تکرار سناریوی کودتای 28 مرداد را دلیل ورود به سفارت امریکا در تهران عنوان کردند و خواستار استرداد شاه مخلوع از امریکا به کشور شدند.
دانشجویان ساعتی پس از این اقدام در بیانیه ای اعلام کردند: "ما دانشجویان مسلمان پیرو خط امام خمینی ضمن دفاع از موضع قاطعانه امام در مقابل آمریکای جهان‌خوار به منظور اعتراض به دسیسه‌های امپریالیستی و صهیونیستی سفارت جاسوسی آمریکا در تهران را به تصرف درآورده‌ایم تا اعتراض خویش را به گوش جهانیان برسانیم."
 
رهبرکبیر انقلاب نیز در پیامی به دانشجویان ضمن استقبال از این حرکت اعلام کردند: "مرکزی که جوان‌های ما گرفته‌اند مرکز جاسوسی و توطئه بوده است". 
 
اقدام انقلابی دانشجویان در 13 آبان از سوی اکثریت نیروهای سیاسی و مردم مورد تائید قرار گرفت و از فردای آن روز مردم و گروه‌های مختلف در حمایت از آن راهپیمایی های مختلفی برگزار کردند. تلاش‌های دولت وقت امریکا به ریاست جیمی کارتر برای آزادی گروگان‌ها همچون واسطه کردن پاپ و یا حمله ناکام به خاک ایران در طبس هیچ یک به نتیجه نرسید و این اشغال 444 روز به طول انجامید.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها