امروز جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۷
کد خبر: ۳۴۸۹
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۲
سفر سه روزه رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، سردار سرلشکر محمد باقری همراه سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی در صدر یک هیئت عالی به ترکیه، که اولین سفر در این سطح  از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی محسوب می شود، همچنان مورد توجه رسانه های خارجی قرار دارد.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان روز گذشته با بی نظیر خواندن این سفر، در این باره گفت: این سفر با دعوت همتای ترک صورت گرفت و در راس یک هیئت بلند پایه نظامی و سیاسی در ترکیه مذاکرات مهم و تعیین کننده ای صورت گرفت.
وی افزود: سرلشکر باقری دیدار سازنده ای با رئیس جمهور ترکیه داشتند. در آینده می توانیم شاهد آثار مثبت این سفر و روابط منطقه ای و تاثیر آن در منطقه باشیم. سفری بی نظیری بود و قرار شد، تکرار شود. امیدواریم در آینده ای نه چندان دور در تهران ادامه مذاکرات را داشته باشیم.
سفر سرلشکر باقری که با دعوت ترک ها صورت گرفت، گویای واقف بودن آنکارا به قدرت منطقه ای ایران و حتی نقش ایران در ثبات سیاسی ترکیه است؛ ترک ها فراموش نمی کنند که در شب کودتای اخیر ترکیه، مقامات ایران بودند که حمایت قاطع خود را از دولت مستقر آنکارا اعلام کردند و رایزنی ها و تلاش های دیپلماتیک ایران مانع مهمی در سرنگونی اردوغان بود. اکنون ترکیه در حالی که میزبانی ناتو را سال ها تحمّل کرده، نمی تواند به امید ژنرال های غربی در منطقه یکّه تازی کند، به ویژه این که طرح های غربی در زمینه های مهمی همچون استقلال کردستان عراق، در تضاد کامل با سیاست های ترکیه است و از این رو آنکارا بسیار لازم می بیند که خود را در کنار تهران، به عنوان بزرگترین حامی تمامیت ارضی عراق مطرح کند. پیام مهم دیگر این سفر، بی اهمیت بودن طرح تحریم سپاه در نزد کشورهای منطقه است. کشورهای منطقه همچون عراق، ترکیه، سوریه، لبنان، افغانستان و کشور قدرتمندی همچون روسیه، می دانند که تحریم نیرویی همچون سپاه پاسدران، اولا امکان پذیر نیست و ثانیا در صورت اقدام جدّی آمریکا در این زمینه، در واقع علیه یک قدرت ضد تروریستی در منطقه اقدام کرده و این خود بزرگترین کمک به تروریسم است.
در سفر سرلشکر باقری مسائلی همچون همکاری برای امنیت مرزها، همکاری در موضوع سوریه، تاکید بر مخالفت با استقلال اقلیم کردستان عراق، تهیه پیش نویس همکاری های دانشگاهی در حوزه دفاعی، تبادل دانشجو و اعزام ناوگروه به سواحل دو کشور، مورد توجه قرار گرفته، علاوه بر رایزنی در موضوعات مهم مطرح شده دوجانبه و منطقه ای برای همکاری، پیام ها و بازتاب هایی را در خبرگزاری های خارجی و توسط سیاستمداران امریکایی و صهیونیست ها به همراه داشته است.

تحریم ناپذیری قدرت نرم جمهوری اسلامی

بازتاب این سفر در خارج از کشور، درک قدرت نرم و تأثیرگذار ایران بر تحولات منطقه بود و بسیاری از رسانه های خارجی به ویژه رسانه های صهیونیستی، به صورت ضمنی قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در منطقه را مانعی پیش روی طرح های تجزیه طلبانه در منطقه دانستند. 
 "یوسی کوهن"  رئیس سرویس اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی (موساد)، نگرانی خود را از  گسترش حضور ایران در منطقه پس از این موضوع، اعلام کرد و مدعی می شود ایران در مناطقی از خاورمیانه مانند سوریه، یمن، عراق و لبنان که داعش شکست خورده یا عقب نشینی کرده، حضور خود را گسترش داده ... قدرتمندتر شده و تلاش کرده با جذب سرمایه های خارجی، قدرت خود را به خوبی افزایش دهد.
بنیامین نتانیاهو نیز پیش از آن، به این موضوع  پرداخته  و گفته بود "یک جمله خلاصه بگویم، داعش می رود، ایران می آید. به همین سادگی..." و در جایی به قدرت نظامی ایران  اذعان کرده بود که "ما قاطعانه با تقویت نظامی ایران و نائبان آن به خصوص حزب الله در سوریه مخالفت می کنیم؛ هر کاری لازم باشد را برای امنیت اسرائیل انجام می دهیم".
هنری کیسینجر، وزیر خارجه و مشاور اسبق امنیت ملی امریکا نیز که ده ها سال چهره کانونی سیاست خارجی  بوده و در حوزه دیپلماسی امریکا یک مرجع به حساب می آید، در تازه ترین مقاله خود با عنوان "هرج و مرج و نظم در جهان در حال تغییر" درباه نقش آینده ایران در منطقه هشدار داده و از این که جمهوری اسلامی به امپراتوری در خاورمیانه تبدیل شود، اظهار نگرانی کرده بود. اصرار مجدد استراتژیست معروف امریکایی به هژمونی قدرت در ایران و اعتراف راهبردی کیسینجر در به هم خوردن «توازن قدرت در منطقه» تحت عنوان نوعی کمربند شیعی از تهران تا بغداد و از آن جا تا بیروت، باور به قدرت نرم جمهوری اسلامی  از نگاه تحلیل گران امریکایی را تقویت می کند.

جایگاه سپاه پاسداران در قدرت نرم جمهوری اسلامی
یکی از تحولات نظام جهانی، ایجاد تغییر در ماهیت و اشکال قدرت و ارتقاء تاثیر گذاری قدرت نرم بر قدرت سخت بوده است. قدرت نرم، محصول و برآیند تصویرسازی مثبت و کسب اعتبار نزد افکار عمومی جهان با به کار گیری ابزارهایی از قبیل آرمان یا ارزش های انسانی است که به صورت  غیرمستقیم بر منافع یا رفتار دیگر کشورها اثر می گذارد و در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی دارای مولفه هایی است .
جمهوری اسلامی ایران به پشتوانه ارزش های اسلامی و ملی مهم و حمایت های مردم آگاه، در زمینه قدرت نرم دست بالایی دارد و اقدامات سپاه پاسداران در منطقه و در مبارزه با تروریسم و حمایت از دولت های ملی، سبب انتشار این ارزش ها در سطح افکار عمومی کشورهای منطقه شده است و حتی منجر به شکل گیری بسیج مردمی در عراق و سوریه شده که ارزش هایی همچون مبارزه با نظام سلطه را به صورت مردمی و عملی دنبال می کنند.
قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در سطح تحلیل ملی، شامل رهبری مقتدر، وحدت و اعتماد به کارآمدی نظام، مشروعیت و مقبولیت سیاسی، رضایت عمومی، ارتقای باورها و نمادهای دینی، امنیت، روحیه شهادت طلبی، تحکیم ارزش های اسلامی و اخلاقی،  بازسازی تمدن اسلامی و.. می شود که نسبت به سایر ابزارهای سیاست خارجی بیشترین تاثیر گذاری را داشته است.
در سطح تحلیل منطقه ای، قدرت نرم جمهوری اسلامی تاثیراتی همچون احیای هویت جهان اسلام، جهانی کردن مبارزه با صهیونیسم، ارتقای موقعیت استراتژیک در منطقه، توسعه و تحکیم عمق راهبردی که رهبر معظم انقلاب هم روی آن تاکید دارند و مقبولیت منطقه ای را دارا بوده است. 

تحریم ناپذیری قدرت نرم جمهوری اسلامی

و اما مهم ترین اثر قدرت نرم جمهوری اسلامی در سطح بین الملل، به چالش کشیدن هژمونی غرب در عمق  باورهای  جهانی بوده  و در این زمینه الهام بخش عمل کرده به طوری که  باعث ایجاد جبهه ای ثالث در نظام بین الملل گردیده که پرچمدار آن جمهوری اسلامی است و نتیجه آن شکل گیری فرهنگ مقاومت در مقابل استکبار جهانی و صهیونیزم بوده و تحولات و معادلات بین المللی را برهم زده است. و دراین سطوح حضور دفاعی و مستشاری سپاه پاسداران در منطقه بسیار تأثیرگذار بوده است. 
اعمال تحریم های تازه امریکا علیه سپاه پاسداران  را هم می توان در راستای احساس خطر استکبار از جایگاه سپاه پاسداران در افزایش و نمایش قدرت سخت و نرم ایران در منطقه و جهان دانست. همین موضوع شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید را وامی دارد پس از اعمال تحریم ها علیه سپاه و موضع مقتدرانه فرمانده ارشد سپاه، سردار جعفری، در حالی که جمهوری اسلامی را تهدید قلمداد می کند، بگوید: ما هر اقدامی را که بتوانیم برای محافظت از کشورمان و مهار تهدیدهای پیش رویمان انجام خواهیم داد. 

نتیجه گیری
شکل دادن به یک هجمه تبلیغاتی و روانی، یکی از راهبردهای  دولت امریکا با ابزار تحریم بر جمهوری اسلامی است. امریکا همواره به دنبال این است که به عنوان اهرم فشار، ایران را در سطح منطقه و بین الملل دچار انزوا کرده و عوامل اقتدار ملی و منطقه ای را کاهش دهد، اما قدرت نرم جمهوری اسلامی ، همان ارزش ها و آرمان هایی است که باعث اقتدار در منطقه و جهان گردیده، بدون آن که از ابزارهای تحکّم آمیز و سلطه استفاده شود، به شکل یک مفهوم سیّال دارای نفوذ است؛ یعنی  آن چه که رهبر معظم انقلاب از آن به عنوان اقتدار میدانی نام می برند و سپاه را مظهر این اقتدار میدانی می دانند: «خصوصیت سپاه  بودن این  است، اقتدار در عرصه سیاسی، در عرصه تبلیغات یک حرف است، اقتدار بر روی زمین در میدان، یک حرف دیگر است. اقتدار میدانی موجب می شود که اقتدار سیاسی هم به وجود بیاید. وقتی شما بر روی زمین دارای اقتدار هستید، می توانید تصرف کنید، می توانید دفع کنید، می توانید جذب کنید..»
محاسبه غلط نظام استکبار در استفاده از تحریم، بی توجهی به تحریم ناپذیری این قدرت نرم است که حضور مقتدرانه  سردار باقری و هیئت بلند پایه با لباس مقدس سپاه که نماد جهانی بودن و تاکید بر حضور بین المللی سپاه در عرصه های مختلف و آمادگی همه جانبه در جهت پاسداری از دین خدا در برابر انواع تهدیدها است، نشانگر تاثیر گذار نبودن تحریم ها و افزایش اقتدار و قدرت نرم جمهوری اسلامی است./

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها