امروز پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۱
کد خبر: ۳۳۲۸
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۷
تحلیلی بر چرایی واقعه تروریستی تهران و نقش دستگاه های امنیتی ؛

پس از گذشت بیش از 6 سال از حضور گروه های تندرو وهابی و در راس آنان داعش در خاورمیانه و انجام عملیات های تروریستی فراوان در اقصی نقاط دنیا از جمله کشورهای اروپایی و خاورمیانه، سرانجام در 17 خرداد ماه ، گروه تروریستی داعش توانست اولین عملیات تروریستی خود را در ایران انجام دهد. حادثه ای که یه شهادت 17 نفر و زخمی شدن 39 نفر انجامید.

اگر چه تا به امروز و در طول سالیان گذشته نیروهای تروریستی بارها قصد عملیات در ایران را داشته اند و نیروهای نظامی و امنیتی با هوش بالا و عکس العمل های به موقع خود توانسته اند آنان را شناسایی و از به وقوع پیوستن حوادثی همچون حادثه تهران جلوگیری کنند اما آیا وزارت اطلاعات ایران می توانست از وقوع حادثه چهارشنبه جلوگیری کند ؟!

حال و با گذشت سه روز از این واقعه دردناک و افشای برخی طلاعات می توان به تحلیل دقیق تری پرداخت و علل به وقوع پیوستن این ماجرا را تا حدودی بررسی کرد و به این سوال پاسخ داد که چگونه عناصر تروریستی توانسته اند تا قلب کشور نفوذ کنند و عملیات کور انجام دهد .

برای بررسی این موضوع به سراغ یکی از 5 تروریست روز چهارشنبه که اطلاعات بیشتری از وی منتشر شده است، می رویم.

سریاس صادقی یکی از 5 تروریست کرد زبانی است که حالا مشخص شده است که وی در سه سال گذشته در مناطق غربی کشور به تبلیغ داعش می پرداخته است. وبه نظر می رسد تنها فردی است که در شبکه های اجتماعی فعال بوده است و عکس هایی از خود نیز منتشر کرده است.

اما نام سریاس صادقی تنها در فیس بوک مشاهده نشده و شاید نقطه مهم ماجرا همین جا باشد. سایت گروهک تروریستی موسوم به حزب دموکرات کردستان سه سال پیش نام وی را به همراه 6 فرد دیگر ، از اعضا و مبلغان داعش در نقاط غربی کشور همچون شهرهای پاوه و اورامانات ذکر کرده است و حتی محل تولد و زندگی آنان را نیز در این مطلب آورده است!

حال جای این سوال پیش می آید که وزارت اطلاعات و به صورت جزئی تر معاونت ضد تروریست این وزارتخانه چرا طی این مدت به سراغ دستگیری افرادی که سه سال پیش به صراحت و با ذکر نام و محل فعالیت از عوامل داعش در ایران معرفی شدند نرفته و یا تصویر آنان را جهت چهره زنی در اختیار دیگر نهادها از جمله نیروی انتظامی قرار نداده اند که پس از گذشت سه سال حداقل یکی از آن افراد فاجعه ی 17 خرداد پیش از عملیات دستگیر شود. این در حالی است که پس از بروز این حادثه تروریستی برخی از افراد محلی اعلام داشته اند که پیش تر گزارش های این افراد را به نهادهای مربوطه داده اند ! 

به نظر می رسد در خصوص دستگیری این افراد و فعالیت های تبلیغاتی عناصر داعش در نقاط غربی کشور ابهام هایی وجود دارد و وزارت اطلاعات می بایست در این خصوص توضیحاتی دهند که چرا طی سه سال گذشته با مبلغان داعش در غرب کشور برخورد نکرده اند، اتفاقی که پس از بروز حادثه شاهد آن هستیم !

علی ای حال چه بخواهیم و چه نخواهیم داعش در طول مدت فعالیت خود همانگونه که از اقصی نقاط دنیا توانسته افرادی را به عضویت خود درآورد ، در ایران نیز تلاش های بسیاری جهت یارگیری انجام داده است که این فعالیت ها علی الخصوص در مناطق غربی ، کرد نشین و سنی نیشن کشور با شدت بیشتری دنبال می شود و دستگیری ده ها نفر در چند روز گذشته خود شاهدی بر این مدعاست و می بایست توجه ویژه ای در این خصوص صورت گیرد.

اتفاقات فوق در حالی است که دیگر نهادهای امنیتی کشور نیز حتی ساعت ها پس از عملیات تروریستی در ساختمان مجلس شورای اسلامی ، اطلاعات درستی از تعداد و نحوه ورود آنان به ساختمان مجلس نداشتند و متناقض سخن می گفتند . به عنوان نمونه حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور پس از چهار ساعت از وقوع حادثه در اخبار ساعت 14 شبکه یک ، هنوز  نمی توانست اطلاعات درستی از نحوه ورود تروریست ها به ساختمان مجلس را بدهد وی در بخش خبری به صراحت عنوان نمود که تروریست ها با لباس زنانه وارد ساختمان مجلس شدند که تصاویر دوربین های مداربسته مجلس خلاف این گفته را طی ساعات بعدی نشان داد.


معاون وزیر کشور: تروریست‌ها با لباس زنانه وارد مجلس شدند






لحظه ورود تروریست ها به ساختمان مجلس (با لباس مردانه)

امید است با توجه حساسیت های بوجود آمده ، دستگاه های امنیتی کشور من بعد فرصت هرگونه تبلیغات ، یارگیری و تحرکات گروهک های تروریستی را از جمله داعش بگیرد تا دیگر شاهد چنین اتفاقاتی ناگواری نباشیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها