امروز جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۷
کد خبر: ۳۲۹۲
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۴
حسن روحانی در حالی رئیس‌جمهور ایران شده که اقتصاد ایران میراث دار خطاهای فاحش اقتصادی دولت‌های دهم و یازدهم است، میراثی که در آن از 5 میلیون بیکار تحصیل‌کرده وجود دارد تا صندوق‌های بازنشستگی که بنا به گفته کارشناسان اقتصادی مدافع دولت تبدیل به بمب ساعتی شده‌اند.
اقتصاددانان می‌گویند، ادامه وضعیت فعلی در بازار پول ممکن نیست. بسته به تصمیم حسن روحانی کشور باید از میان زنجیره اعسار و زنجیره تورم یکی را انتخاب کند. سرمایه اجتماعی ایران کدام یک را تحمل خواهد کرد؟

نکته دوم نرخ ارز است که به‌صورت غیرواقعی ثابت نگه‌داشته شده است. مرتضی ایمانی راد پژوهشگر اقتصادی در مطالعه‌ای که اواخر سال  گذشته انجام داده، به این نتیجه رسیده است که نرخ دلار 4500 تومان است و دولت چاره‌ای ندارد که این افزایش را بپذیرد. خطا در تثبیت قیمت ارز و عدم‌اصلاح آن با تفاوت نرخ تورم در کنار حجم وسیع نقدینگی کشور را در دوراهی حفظ قیمت موجود به هر قیمت و یا پذیرش تبعات تورمی افزایش نرخ کرده است.

بخش مهمی از چالش روبروی اقتصاد ایران بحران بانک‌ها و صندوق‌های بازنشستگی است که سعید لیلاز تحلیل‌گر اقتصادی مدافع دولت گفته است صندوق‌های بازنشستگی تبدیل به بمب‌های ساعتی شده‌اند که اگر برای آن‌ها راهکاری اندیشیده نشود، منفجر خواهند شد. در کنار بحران صندوق‌ها بحران بهره بانکی و بدهی‌های دولتی هم مشکل دیگری است که دولت دوازدهم باید به‌سرعت برای آن راهکار بیندیشند.

رکود در تولید و واردات بی‌رویه کالاها در شرایطی که برنامه اقتصاد مقاومتی در دستور کار دولت قراردارد، تناقض آشکار در سیاست‌های دولت یازدهم را نشان می‌داد که حل آن قطعاً باید در دستور کار دولت دوازدهم قرار بگیرد. در غیراینصورت باید منتظر سونامی پولی در اقتصاد ایران باشیم.

منبع: بولتن نیوز
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها