امروز جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۶
کد خبر: ۳۲۶۲
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۸

حلیل سومین مناظره تلویزیونی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، ابعاد متعددی دارد که در ادامه به چند نکته برجسته آن اشاره می‌شود:


۱. مناظره پرهیاهو و پرالتهاب سوم به‌رغم فراز و فرود آن، آورده عملی برای دولت در بر نداشت؛ چرا که صداقت، سلامت و نجابت مدیریتی و عملکردی آن‌ها به‌شدت زیر سؤال رفت.

قاطبه مردم مشاهده کردند که دولت مستقر با تمام توان در پی حاشیه‌گویی و اتهام‌زنی و شلوغ‌کاری سیاسی به‌جای پاسخ‌گویی برآمد.

عقب‌ماندگی سیاسی دولت مستقر در افکارعمومی، به‌علت ادراک عینی و عموما بی‌واسطه مردم از شرایط کشور، حاصل شده است و شانتاژ رسانه‌ای آن‌ها نتوانسته این ادراک را دستکاری کند.

اصولا چنین سطحی از دستکاری به‌علت شکاف میان واقعیات و شعارهای دولت، عملی نیست.

 

۲. این مناظره آرای مردم را به‌طور معناداری جابجا نخواهد کرد و صرفا انرژی هیجانی به هواداران  نامزدها منتقل می‌کند.

از منظر قشر خاکستری، شرایطی برای تصمیم‌گیری به‌وجود نیامد و دو مناظره قبلی و روزهای آتی و البته دانسته‌های عینی مردم از واقعیات، در تصمیم‌گیری آن‌ها مؤثر خواهد بود.

 

۳. استراتژی اصلی جریان غربگرا کاملا تهاجمی با هدف برهم‌زنی شرایط مناظره منطقی بود.

دولت در صدد بود سطح بحث را از سطح کلان الگوی مدیریتی و نوع نگاه به مسائل کشور، به سطح عملکردی و سپس حاشیه‌ای بکشاند تا بی‌بنیه بودن الگوی مدیریتی آن‌ها -که برون‌گرا و بی‌اعتقاد به داشته‌های درونی است- و همچنین ضعف مفرط عملکردی آن‌ها تحت‌الشعاع قرار گیرد.

آنچه در مناظره عملا رخ داد این بود که نقد عملکردی دولت تا حد نسبتا مناسبی از طرف نامزدهای جریان انقلاب صورت گرفت، اما حاشیه‌ها اجازه نداد پوچ بودن الگوی مدیریتی دولت به‌درستی تبیین شود.

فساد اندیشه‌ای دولت کنونی بسیار مهم‌تر و ریشه‌ای‌تر از فسادهای عملکردی است.

 

۴. در حوزه نوع نگاه دولت به محرومان و بحث عدالت، مثال آقای جهانگیری یک مثال بسیار نمادین و  کاملا اورژینال بود.

ایشان ابراز داشتند کیک اقتصاد کشور را بزرگ می‌کنیم تا همه مردم بهره ببرند. این مثال، استدلال اصلی اقتصاد سرمایه‌داری است و بی‌پایه بودن آن از منظر نظری و تجربی در خود غرب نیز اثبات شده است.

مدیریت اشرافگرا، رسیدگی به امور محرومان را یک امر فرعی و حاشیه‌ای می‌داند و  موضوع عدالت را صرفا با «دید ترمیمی» برای جلوگیری از فوران نارضایتی محرومان، قبول دارد.

به همین جهت موضوع محرومان موضوعی «شب انتخاباتی» است و اولویت و اصالتی برایشان ندارد.

 

۵. نکته قابل توجه این است که آقای روحانی چهار سال پیش در چنین روزهایی فردی بود بدون سابقه مدیریت اقتصادی و اجرایی و تمامی مسئولیت ۳۰۰ ساله ایشان در حوزه امنیتی بود؛ اما اکنون به‌صورت غیراخلاقی، رقبای خود را افرادی بدون تخصص و فاقد صلاحیت در حوزه اقتصاد می‌خواند!

با استدلال امروز آقای روحانی، باید بگوییم ایشان در ۴ سال گذشته دوره کارآموزی مدیریت کلان اقتصادی را گذرانده است و البته هزینه‌های آن از جیب مردم  با رکود و بیکاری کنونی پرداخت شده است.

 

۶. لایه‌های فتنه در روزهای اخیر به‌شدت در جریان غربگرا فعال شده‌اند و دولت اعتدال به‌دلیل خطر  محتمل شکست، بازیگری افراطی‌ها را پذیرفته است.

در این شرایط، حفظ آرامش جامعه و پرهیز از ایجاد اصطکاک در سطح اجتماعی، بسیار حیاتی است.

جریان انقلابی در مقابل تحرکات خیابانی روزهای آتیِ طرف مقابل، نباید تحریک شود و در تله پاسخ متقابل بیفتد.

انتخابات "اردوکشی خیابانی" نیست و صندوق رأی تکلیف نتیجه را مشخص می‌کند. منفعت جریان مقابل در بالا بردن غلظت هیجان سیاسی و افزایش دمای تنش اجتماعی است.

تجربه انتخابات ۸۸ نشان می‌دهد که حتی از منظر القایی نیز این تحرکات تأثیری در نتیجه رأی مردم ندارد. بنابراین هوشیار باشیم و با شرح صدر انقلابی، حرف حق و منطق انقلابی را تبیین کنیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها