امروز پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۷
کد خبر: ۳۲۴۷
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۷
پیرو طرح برخی ادعاها از سوی وزارت امور خارجه نسبت به بیانات حجت الاسلام و المسلمین رئیسی درباره برجام و رفع تحریم ها در مناظره دوم در تاریخ 15/2/1396 نکات ذیل را به اطلاع ملت شریف ایران می¬رساند: 
 
1. با وجود تاکید حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی بر عدم توازن در حقوق و تکالیف مندرج در برجام و نیز برخی انتقادات و اشکالات اساسی در متن و نحوه اجرای آن، ایشان این تفاهم را معتبر دانسته لکن بر ضرورت بهره برداری حداکثری از مفاد مندرج در جهت تامین منافع ملت عزیز ایران تصریح دارند. آنچه آقای رئیسی درباره باقی ماندن تحریم¬های بانکی به سمع و نظر مردم ایران رساندند، صرفا بیان اظهارات مقامات رسمی دولت یازدهم بوده و ایشان مطلبی را از جانب خود مطرح نکردند. 
 
2. در کنار اظهارات صریح مقامات ارشد اقتصادی و اجرایی دولت یازدهم مبنی بر عدم گشایش در مناسبات بانکی پس از برجام، برخی اتفاقات مهم اقتصادی هم موید پابرجا بودن این تحریم¬هاست. 
 
در نگاهی کلی برای درک این واقعیت که تحریم¬های بانکی همچنان پابرجاست؛ باید گفت در حال حاضر بانک¬های متوسط و بزرگ خارجی رابطه بانکی و مالی با طرف ایرانی برقرار نکرده¬اند و حتی وزارت خارجه برای پرداخت حقوق کارمندان خود از پیک سیاسی چمدانی استفاده می¬کند که این خبر از سوی سفیر ایران در انگلیس و سفیر کره جنوبی در ایران نیز انتشار یافته است. همچنین بر اساس مصوبه ستاد تدابیر ویژه اقتصادی که به درخواست وزیر امور خارجه تصویب و ابلاغ گردیده، این وزارتخانه مبالغ مورد نیاز خود را از طرق تهاتر و غیر بانکی جابجا می¬کند. 
 
در حوزه نفتی و اصلی¬ترین بخشی که ادعا می¬شد رفع تحریم¬ها گشایشی حاصل خواهد کرد نیز باید گفت که همچنان مبالغ ناشی از فروش نفت مانند دوره قبل از برجام در چند بانک آسیایی انباشته می¬شود و تنها در مورد فروش نفت به اروپا، پول در بانک کوچک ایرانی «ایران و اروپا» مستقر در آلمان واریز می¬شود که در هیچ موردی این مبالغ قابل پرداخت به حساب مشتریان خارجی نیست و درآمد مزبور در حال حاضر همچنان از مسیر صرافی¬ها و دلالان برای پرداخت به اکثر مقاصد خارجی منتقل می¬شود و یا دولت برای استفاده از آن مجبور به واردات از همان کشورها شده که افزایش واردات از کشورهای هند، چین و ترکیه در این راستا می¬باشد.
 
علاوه بر این حتی پول صادرات پتروشیمی همچنان به صورت صد در صد از مسیر صرافی¬ها وصول می¬گردد و در برخی پرداخت¬ها به مقصد کشورهای اروپایی، مبالغ با اخذ مجوز و پس از تاخیر طولانی حواله شده که این موارد نیز کمتر از 5 درصد است. 
 
3. از سوی دیگر به نظر می¬رسد در بخشی از بیانیه وزارت امور خارجه و همچنین رئیس دولت محترم، به نوعی جای مدعی و شاکی عوض شده است. این آقایان روحانی و ظریف بودند که چهار سال پیش و همچنین در خلال مذاکرات بارها و بارها به مردم وعده دادند که همه تحریم¬ها و دقیقا همه تحریم¬ها، بدون اشاره به نوع آن که هسته¬ای باشد یا غیرهسته¬ای، بانکی باشد یا غیربانکی، بلافاصله پس از امضاء برجام «بالمره» لغو خواهد شد. اما اکنون مسئولان ارشد همین دولت اعلام می¬کنند که برجام امضاء شده است و البته این اتفاق، یعنی لغو همه تحریم¬ها صورت نگرفته است. 
 
4. ای کاش چهار سال پیش دولت یازدهم برآورد صحیحی از برجام و نیز توان خود در اجرای برجام در اختیار داشت؛ ای کاش واقعیت به مردم ایران گفته می¬شد، مثلا اعلام نمی¬شد که با توافق هسته¬ای، همه تحریم¬ها علیه ملت ایران برداشته می¬شود؛ به مردم اعلام نمی¬شد که رفع همه مشکلات اقتصادی و معیشتی آنها حتی آبِ خوردن، ازدواج جوانان، محیط زیست و ... در گرو رسیدن به توافق هسته¬ای با غرب است و به مردم ایران گفته نمی¬شد که قرار نیست برنامه هسته¬ای ایران تعطیل بشود. شاید اگر صادقانه با مردم سخن گفته می¬شد، امروز عزادار از دست دادن این همه فرصت و هزینه کردن این میزان از داشته¬های نظام اسلامی نبودیم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها