امروز پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۵:۰۵
کد خبر: ۳۲۳۴
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۲

 

بی بی سی: در مناظره اول کاندیداها، تیم رسانه‌ای روحانی بد عمل کرد زیرا قرار بر این بوده که  روحانی وارد تنش‌های لفظی نشود، امّا این اتّفاق افتاد. قالیباف سعی کرد عبارت‌هایی خاص را در مناظره مطرح و در ذهن مردم جا بیندازد؛ از جمله تقسیم‌بندی جامعه به 4 درصد و 96 درصد و معرفی خود به‌عنوان نماینده 96 درصدی‌ها.

 

بی بی سی: در مناظره اول، جهانگیری توانست خود را به‌شدت محبوب کند و این برای روحانی بسیار خطرناک است. عملکرد قالیباف هم به‌گونه‌ای بود که باعث شد اصولگرایان تقدیسش کنند. او می‌خواست روحانی را نماینده وضع موجود قرار دهد و روحانی در این دام افتاد.

 

بی بی سی: نوع مناظره قالیباف "احمدی‌نژادی" بود، امّا رئیسی مدبّرانه کوشید وارد درگیری نشود. البته رئیسی هیچ ایده‌ای در حوزه سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی نداشت.

 

 

* پاسخ مسئول دفتر رئیس دولت اصلاحات به سؤال پایگاه "ایران وایر" مبنی بر اینکه اگر روی صندلی  رقیب نشسته بودید، دست روی کدام نقطه ضعف‌های دولت می‌گذاشتید؟

محمدعلی ابطحی: «من به مسأله "رکود" اشاره می‌کردم. چون مشکل رکود اقتصادی را جدی می‌بینم.  به وعده‌هایی که آقای روحانی در انتخابات گذشته در مورد مسائل اجتماعی دادند و عملی نشده اشاره می‌کردم. یکی دیگر از انتقادهایی هم که به‌عنوان رقیب می‌کردم، بررسی کارنامه و رزومه وزرا بود که اکثر آن‌ها خیلی قابل دفاع نیستند.»

 

 

نشریه امریکایی فارن افرز: حتی اگر روحانی آرای گروه‌های میانه را جلب کند، برای شکست دادن  قالیباف و رئیسی با مشکلاتی از قبیل وضعیت نامطلوب اقتصاد روبروست.

 

 

مزایای جهانگیری بر روحانی از نگاه "علیرضا نامور حقیقی" کارشناس رسانه‌های اپوزیسیون

 

 

من و تو: روحانی در مناظره‌های بعدی نباید در خصوص چند مسئله صحبت کند و اگر صحبتی هم  می‌کند، باید دلایل ریز آن را مطرح کند؛ به‌طور مثال صحبت راجع به عدم سرمایه‌گذاری خارجی؛ در صورت صحبت در این‌باره، باید به فقدان امنیت اقتصادی و ادامه تحریم‌های امریکا اشاره کرده و در ادامه بگوید که این اتفاق ناشی از رفتار نهادهای دیگر در ایران است.

 

من و تو: درخشش جهانگیری به تضعیف روحانی منجر می‌شود. استفاده از جهانگیری در مناظره‌ها تیغ  دولبه‌ای است که اگر روحانی نتواند تعادلی در این زمینه ایجاد کند، کار به ضرر او تمام خواهد شد.

 

 

رادیو فردا: جهانگیری که برای کمک به روحانی به صحنه آمده، نشان داد که قابلیت‌های بیشتری از  رئیسش دارد و او را می‌توان برنده‌ مناظره دانست. بعد از مناظره و با وجود رأی منفی بالا به روحانی و بخت اندک وی برای پیروزی در مرحله‌ اول، ممکن است گروه‌هایی از اصلاح طلبان به روحانی پیشنهاد کنند که به‌نفع جهانگیری کناره‌گیری کند. هم اصلاح‌طلبان به جهانگیری رویکرد مثبت‌تری دارند، هم بخش‌هایی از منتقدان حکومت به یک فرد غیرروحانی آسان‌تر رأی می‌دهند و هم جهانگیری فرد اجرایی کارآمدتری نسبت به روحانی است.

 

 

 رادیو فرانسه: با وجود تأکید حسن روحانی بر بالا رفتن رتبه ایران در حوزه کسب و کار، واقعیت  اقتصادی نشانه‌ای از بهبود بروز نداده است. به‌نظر می‌رسد اسحاق جهانگیری نظرات بیشتری را به خود جلب کند.

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها