امروز جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۳:۳۳
کد خبر: ۳۱۱۵
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۵
شیخ  عمران نزار حسین، محقق، فیلسوف و نویسنده مسلمان حنفی مسلک، زاده سال 1942 در کشور کوچک ترینیداد در دریای کارائیب است. وی متخصص در سیاست، اقتصاد، معادشناسی، مسائل اجتماعی و اقتصادی-سیاسی مدرن است و نویسنده دهها کتاب در این زمینه‌ها بوده است و از جمله آثار او کتاب پرفروش «اورشلیم (بیت‌المقدس) در قرآن» است.

عمران حسین مدت 10 سال در نیویورک زندگی کرد؛ طی این مدت به‌عنوان مدیر مطالعات اسلامی برای کمیتهٔ مشترک سازمانهای مسلمان نیویورک کار می‌کرد و مباحثات با عالمان مسیحی و یهودی در امریکا به‌عنوان نمایندهٔ اسلام شرکت کرد و همچنین ده سال متوالی، هر ماه یک بار در مقر سازمان ملل در منهتن امامت و خطابهٔ نمازجمعه را بر عهده داشت.

ایشان با حضور در دفتر پایگاه 598، در خصوص "بانکداری اسلامی و معضل ربا" به گفت و گو پرداخت که در ادامه به نظر خوانندگان محترم می رسد.

به عنوان مقدمه و با توجه به پژوهش های شما در حوزه بانکداری اسلامی، نظرات شما در این خصوص چیست و به چه نتایجی رسیده اید؟

به عنوان مقدمه می توان گفت پولی که در سراسر دنیا و از جمله ایران استفاده می شود پولی جعلی ، کلاهبرداری و حرام است. اگر می خواهید ادله من برای این موضوع را بشنوید می توانید به سخنرانی بنده در جامعه المرتضی مراجعه نمایید. من هیچ بانک اسلامی در سراسر دنیا نمی شناسم که از این پول حرام استفاده نکند و پولی که بناست جایگزین پول کاغذی شود، پول دیجیتال است که آن هم جعلی تر و حرام تر است و انتظار دارم که بانکهای اسلامی هم به پول های دیجیتال ملحق شوند. پول کاغذی زمانی حلال است که بتواند با نرخی ثابت و هر موقع که خواستید تبدیل به طلا شود و تنها پشتوانه طلا کافی نیست.

در بخش بعدی می توان گفت که بانکهای به اصطلاح اسلامی پول را با سود قرض می دهند در حالی که وانمود می کنند که چنین کاری را انجام نمی دهند. اگر ما بانکداری رایج در دنیا را ظالمانه بدانیم، بنده بانکداری یه اصطلاح اسلامی را ظالمانه تر میدانم. به اعتقاد بنده بانکها مردم را فریب می دهند و به اسم اسلام از مردم سوء استفاده کرده و اعمال حرام را انجام می دهند.

اقتصاد ربوی چه تاثیری را بر ساختار اجتماعی جامعه خواهد گذاشت؟ در دنیا چه نمونه هایی را می توان ذکر نمود؟

خداوند قرض دادن پول با دریافت سود را حرام اعلام کرده و علیه ربا دهندگان اعلام جنگ نموده اند. وقتی تمام تجارت به فساد ربا آغشته شده موجب می شود تا ثروتمندان ، ثروتمند تر و فقیران ، فقیرتر شوند و دلیل اصلی حرمت ربا نیز چنین موضوعی می باشد. در صدقه شما پول می دهید و انتظاری ندارید که پس بگیرید اما در ربا برعکس است و نتیجه آن هم چه کوچک و چه بزرگ باشد تنها تحقیر است. امروزه به دلیل ربا مردم اندونزی، پاکستان ، بنگلادش و آفریقا نابود شده اند.


انقلابی در دنیای پول به وجود آمده است و این انقلاب نمی توانسته پیش رود مگر اینکه استفاده از طلا به عنوان پول ممنوع شده و پس از گذشت 73 سال از این اتفاق هنوز دنیای اسلام واکنشی را صورت نداده است.

هر کس که بخواهد بر دنیا حکومت کند باید ابتدا بر دنیای پول حکومت کند. وقتی شما عضو صندوق پول جهانی می شوید و آنها تصمیم گیرند که به شما حمله کنند، ارزش پول شمارا کاهش می دهند. همین اتفاق برای ونزوئلا و زیمباوه افتاد و ارزش پول آنها به شدت از بین رفت برای مثال در فرودگاه زیمباوه و برای تنها یک تماس باید 2میلیون دلار زیمباوه پرداخت کرد.

همچنین اگر جلوی آنها سجده کنید و به حرف آنان گوش کنید مانند مالزی ارزش پول شما در خطر نیست اما در صورت مبارزه با آنان پول شما را نابود می کنند.

ما به ناچار در تبادلات مالی و جهانی حضور داشته و به تبع آن در سیستم های مالی جهانی پیوسته ایم که در این سیستم پول های کاغذی بدون پشتوانه کافی چاپ می شوند. حال ما برای جایگزینی چنین روشی باید چه راهی را برگزینیم؟

مایه شرمساری است که تنها انقلاب اسلامی در دنیا، کماکان و پس از 37 سال با این پول جعلی کار می کند و ما هنوز ندیده ایم که جمهوری اسلامی خلق این پول را حرام اعلام کند. تا وقتی که این پول خلق شده را به عنوان حرام بشناسیم نمی توانیم جایگزین این پول را پیدا کنیم.

اولین قدم جایگزینی طلا و نقره به جای پول کاغذ فعلی است و پیش از آن باید اطمینان حاصل کرد که سکه طلا ضرب شده باشد همچنین باید با چین و روسیه مذاکره شود تا از طلا و نقره برای مبادله کالا بین این کشورها استفاده شود و وقتی این دو کشور قبول کنند قاعدتا آفریقای جنوبی ، هند و برزیل هم قبول خواهند کرد. اگر چنین اتفاقی رخ دهد ، ایران در تمام دنیای اسلام انقلابی به پا خواهد کرد اما این اتفاق صورت نمی گیرد مگراینکه ایران از صتدوق بین المللی پول خارج شود چراکه در یکی از بندهای صندوق بین المللی پول، استفاده از طلا و نقره ممنوع اعلام شده است.

وقتی نفت در ایران کشف شد بریتانیا به ایران حمله کرد و وقتی که ایران ، طلا و نقره را به عنوان پول رایج اعلام کند غرب تمایل پیدا خواهد کرد که به ایران حمله کند و اگر موفق به اشغال کشور شوند به طلا و نقره دست می یابند و شما باید در این صورت به سنت پیامبر برگشته و از کالاهایی مانند خرما و زعفران به عنوان پول استفاده نمایید.

با توجه به اینکه در حوزه بانکداری نظامم مالی گسترده ای وجود دارد، ما با هزینه های جاری مواجه هستیم مانند حقوق کارمندان، هزینه ساختمان ها و ... و باید این هزینه ها از درآمد بانکها تامین شود. برای این تامین این درآمدها بانکها کارمزدی را دریافت کنند. نظر شما در این خصوص چیست؟

بانکها باید به جای قرض دادن پول برای خرید مثلا ساختمانی، پولها را خود در ساخت و ساز ساختمان ها سرمایه گذاری کنند و اگر این پروژه سود یا ضرری داشته باشند باید مردم نیز در آن سهیم باشند اما بانک چنین کاری را انجام نمی دهد چراکه این کار ریسک دارد و می خواهند بدون زحمت درآمد داشته باشند. بانکها برای سودکردن پول قرض میدهند تا شمارا به بردگی بکشانند.

در اقتصاد بحثی به نام تورم وجود دارد. وقتی من پولی را قرض می دهم آیا می توانم کاهش ارزش پول خود در آینده را به عنوان بهره پول دریافت کنم؟

خیر، چنین کاری درست نیست. خداوند دریافت سود و ربا را سه بار در قرآن ممنوع اعلام کرده است و خواسته شده که از ارزش پول مردم کم نشود. اگر من در حال حاضر یک دلار را زیر خاک کنم و ده سال دیگر در بیاورم و قطعا ارزش گذشته را ندارد و طبق دستور خداوند این پول حرام است که این اتفاق در نتیجه تورم است و تورم نتیجه استفاده از پول حرام است اما اگر به جای پول کاغذی از سکه طلا و نقره استفاده می کردم هنوز ارزش خود را داشت.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها