امروز جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۶
کد خبر: ۳۰۳۹
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۴

منوچهر متکی معاون بین‌الملل مجمع تقریب مذاهب نیز در گفتگو با علی ضیاء درباره خبر درگذشت آیت الله هاشمی بیان کرد: تلویزیون تماشا می کردم که ناگهان زیرنویسی را دیدم. خبر بهت آوری بود، کسی که تا آخرین روز زندگی مشغول کار است و تا آخرین ساعات عمرش در کار مربوط به نظام با نشاط کار می کرد. پرنشاطی او در کار، یکی از ویژگی های مهم او بود و این خبر درباره او ناباورانه بود.

وی در توصیف شخصیت آیت الله رفسنجانی گفت: آقای هاشمی شخصیت متفاوتی بود و سخن گفتن درباره او سهل و آسان نیست. من از سال ۵۹ توفیق داشتم در مجلس اول در خدمت ایشان باشم. او آموزگاری بود که ژست معلمی نمی گرفت و رفتار او آموزش بود. در مدیریت او جامعه نگری، تدبیر  و نگاه موشکافانه موج می زد.

یک مذاکره‌کننده حرفه‌ای

وزیر اسبق امور خارجه ادامه داد: آقای هاشمی یک مذاکره‌کننده حرفه‌ای بود و همه مقامات و هیات‌های خارجی که می‌آمدند یکی از درخواست‌های ثابتشان برای ملاقات، آقای هاشمی در هر منصبی که حضور داشت، بود. تصور آنها این بود که مذاکره با آقای هاشمی به آنها کمک می کند فهم درستی از موضوع پیدا کنند. گرچه هیچکس برنده از مذاکرات با او بیرون نمی آمد.

وی افزود: در اجلاس سران در سنگال و اندونزی شاهد مذاکرات ایشان در معرفی توانمندی ها و ظرفیت ها و مذاکرات عمل گرایانه بی نظیر او بودم. وقتی به ژاپن رفتند در دیدار با امپراطور و دیگر مسئولان، جذبه ای ایجاد کردند که چند سال بعد در جایگاه ریاست جمهوری، ۵۰ میلیارد دلار از منابع خارجی تامین کرد که فقط ۱۰ میلیارد دلار از ژاپن بود.

به کارگیری همزمان سپاه و ارتش در دوران جنگ

متکی یادآور شد: در دوران جنگ و نخست وزیری بنی صدر، آقای هاشمی جانشین فرمانده کل قوا در جنگ بود و هر دو بازوی نظامی جنگ یعنی سپاه و ارتش فعال شدند و در هر دو بازو عشق و علاقه و تبعیت و همراهی با آقای هاشمی خودش را نشان دادند.

معاون بین الملل مجمع تقریب مذاهب تصریح کرد: ایشان در مسئولیت ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام، در نگاه راهبردی و تدوین سیاستهای کلان، به عنوان بازوی مقام معظم رهبری عمل کردند. مصوبات ایشان از تمام مصوبات مجلس اهمیت بیشتری دارد و این به خاطر نگاه دقیق ایشان به کشورداری و آشنایی با تعامل با دنیا بود.

کاش برای رد صلاحیت ایشان تیم متخصصی وجود داشت

وی در پایان گفت: در سخنان مقامات دیگر کشورها می توانستید احترام به آقای هاشمی را درک کنید. او شخصیتی فراتر از زمان خود بود. او در موضوع خاویار، یکی از علمای بزرگ که خدا رحمتشان کند، خاویار را نزد امام (ره) می‌برند و می گویند این فلس دارد. امام هم متخصصان را مامور به تحقیق کردند و سرانجام به حلیت ماهی رأی دادند. ای کاش برای رد صلاحیت آقای هاشمی رفسنجانی هم تیم متخصصی وجود داشت. ممکن است فردی در ۸۰ سالگی یک توانمندی را داشته باشد و دیگری در ۴۰ سالگی چنین توانی را نداشته باشد. آن هم مسئله مهمی چون مدیرت یک کشور.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها