امروز جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۰
کد خبر: ۲۴۱۵
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۳
منوچهر متکی وزیر امور خارجه اسبق کشورمان در نشست ماهانه اعضای کانون اسلامی فارغ التحصیلان شبه قاره هند به تحلیل رویکرد آمریکا در مذاکرات هسته‌ای و رفتار شناسی سیاست خارجی آن کشور در موضوع برجام پرداخت.
به گزارش روابط عمومی کانون اسلامی فارغ التحصیلان شبه قاره هند، منوچهرمتکی اظهار داشت: آمریکایی‌ها در سال پایانی دولت گذشته ایران به این نکته رسیدند که پافشاری بر مواضعشان در رابطه با فعاليت‌هاي صلح آميز هسته‌ای ایران دستاوردی برای آنان نخواهد داشت و جمهوری اسلامی تغییری در مواضع اصولی خود ایجاد نخواهد کرد كه مذاکرات قزاقستان شاهدی بر این مدعاست.
وي افزود: پس از نشست دوم هسته اي در آستانه، آمریکا و كشورهاي غربي ترجیح دادند که مذاکرات هسته‌ای را به بعد از انتخابات ریاست جمهوری در ایران و روی کار آمدن دولت یازدهم موکول نمايند. این تصمیم آمریکا با یک طراحی جامع عملیاتی شد. از نظر آمریکا دور جدید مذاکرات می‌بایست به یکی از دو نتیجه منجر گردد. یا از دل مذاکرات هسته‌ای تغییر در دیگر سیاست‌ها و مواضع جمهوری اسلامی به وجود آید و اصطلاحا بعد از برجام هسته‌ای برجام های دیگر  و در نهایت تسلیم کامل جمهوری اسلامی ايران را در بر خواهد داشت به نحوي كه یکی پس از دیگری مورد توافق قرار گیرد.
متكي اظهار داشت: در صورت عدم تمکین ایران به رویکرد نخست آمریکا استراتژی دوم آمریکا کلید خواهد خورد. در این استراتژی آن‌ها  در تبلیغاتی گسترده القا نمودند که تسلیم ایران به مذاکرات هسته‌ای به خاطر تأثیرگذاري تحریم‌ها بوده است و ما توانستیم با تحمیل شرایط 1+5 همه گزینه‌ها برای رسیدن به سلاح هسته‌ای را بر روی ایران ببندیم.
وزیر امور خارجه اسبق کشورمان افزود: پس از بیانات مهم رهبری پيرامون عدم اعتماد به آمریکا و منحصر بودن مذاکرات با آنها تنها در موضوع هسته‌ای آمريكايي ها پی بردند که استراتژی اول در به تسلیم کشاندن جمهوری اسلامی در سایه مذاکرات هسته‌ای مقدور نیست بنابراين گزینه دوم خود را عملیاتی نمودند.
منوچهر متكي، داشتن سناریوی مذاکراتی برای هر گفتگوی سیاسی با دیگر کشورها بویژه مجموعه‌ای مانند 1+5 را در زمره الفبای دیپلماسی دانست و افزود « لازمه تدوین یک سناریوی جامع و موثر، برخورداري از اطلاعات و تحلیل درست از طراحی های طرف‌های مقابل می‌باشد»
وي در ادامه تأكيد كرد كه «علیرغم تلاش‌های قابل تقدیر تیم مذاکره کننده کشورمان باید گفت متاسفانه برخود با بازی پیچیده آمریکا تا حدودي ساده انگارانه بوده و این یک خطای استراتژیک محسوب می‌شود. آمریکایی ‌ها بسیار حساب شده و در چارچوب یک نقشه راه دقیق وارد مذاکرات هسته‌ای با دولت یازدهم شدند.
وزیر امور خارجه اسبق کشورمان گفت: نخستین نکته‌ای که مذاکره کنندگان آمریکائی القاء نمودند آن بود که ایران تنها با یک مذاکره کننده روبروست و آن ایالات متحده آمریکاست. در واقع تصمیم گیرنده نهایی در بحث هسته‌ای ایران و همه مسائل دیگر آمریکاست.
متكي اظهار داشت: متأسفانه بخشی از مقدمات القاء چنین نگرشی توسط ما فراهم شد. آنروز که گفتیم باید مسائل را با کد خدا حل کنیم و یا تعداد ملاقات‌هایمان با رئیس تیم مذاکره کننده آمریکایی از مجموع ملاقات با سایر اعضای 1+5 بیشتر شد و یا قدم زدن با وزیر امور خارجه آمریکا را در پایتخت‌های اروپایی به نمایش گذاشتیم توجه نکردیم که پازل‌های مورد نظر آمریکا را فراهم می‌کنیم در حالي كه می توانستیم این نیت آمریکا را آشکار و برای آن ما به ازاء تعریف کنیم.
وي دومین هدف گذاری آمریکائی ها را اينگونه تعريف نمود که در میانه مذاکرات بحث موشکی ایران را ابتدا بصورت حاشیه‌ای و سپس درمتن مذاکرات هسته ای ونهایتا در قطعنامه مصوب  توافق هسته‌ای گنجاندند. در حالي كه راهکار اساسی آن بود که تمام قد با گنجاندن چنین موضوعی مخالفت شود اما آن ها با بیان اینکه هدف از طرح این موضوع عدم طراحی موشک‌هایی است که قابلیت حمل کلاهک های اتمی را داشته باشد ما را در کوچه بن‌بست مذاکرات موشکی به عنوان بخشی از مذاکرات هسته‌ای قرار دادند.
متكي در ادامه اظهار داشت: در 100 روز گذشته ادعا‌های قدیمی غرب علیه جمهوری اسلامی در موضوعات حقوق بشر، حمایت از تروریسم و سلاح‌های کشتار جمعی با آب و تاب خاصی در رسانه‌ها و افکار عمومی مطرح گردید. برجسته کردن این مباحث در مقطع کنونی خط تبلیغاتی آمریکا بر اساس استراتژی دوم است که القاء کنند ایران کماکان همان Bad Boy  یعنی بچه نافرمان است که قابل کنترل نیست .
وي تاكيد كرد این تحلیل که تند شدن مواضع آمریکایی ها علیه جمهوری اسلامی و مصوبه های یکی بعد از دیگری گنگره و دیوانعالی آن کشور به رقابت های حزبی در انتخابات آمریکا باز می گردد تحلیلی ساده انگارانه است.
وي با بيان اينكه دوستان ما در دولت و بویژه تیم مذاکره کننده باید نقطه نظرات و دیدگاههای مقام معظم رهبری را که بصورت علنی و یا دیدارهای غیر رسانه‌ای بیان داشتند را بعنوان طراحی کلان جمهوری اسلامی در کنش و واکنش به رویکردهای آمریکا بدقت مورد مطالعه قرار دهند گفت: باید رویکرد مبتنی بر تهاجم نرم افزارانه  دیپلماتیک داشته باشیم. سیاستی که آمریکائیها از زمان القاء تفسیر خود فکت شیت تا امروز آن را دنبال نمودند. سخنان نادرست رئیس جمهور آمریکا یا وزیر خارجه آن کشور نباید در سطح مدیرکل یا سخنگوی وزارت امور خارجه ما پاسخ داده شود.
متكي با اشاره به اينکه نیاز آمریکا به این مذاکرات و نتایج آن بیش از جمهوری اسلامی است گفت آنها در هیچ پرونده‌ منطقه‌ای از فلسطین و عراق و افغانستان و سوریه و یمن دستاوردی نداشتند و اظهارات مقامات امریکائی در نشست اخیر شورای همکاری خیلج فارس سیاست فرار به جلو می باشد.

متکی در بخش پاياني سخنان خود به اجلاس اخیر سران کشورهای اسلامی در استانبول اشاره کرد و رفتار کشورمان با مصوبات علیه جمهوری اسلامی را منفعلانه ارزیابی نمود. وی  در اين باره به تجربه حضور هيات ديپلماتيك ايران در کنفرانس سران غیرمتعهدها در دهلی نو اشاره كرد و گفت در آن اجلاس طراحی های پشت پرده به دنبال تصویب بغداد به عنوان محل اجلاس بعدی سران بود، جمهوری اسلامی ایران در تلاشی سیاسی و دیپلماتیک بسیار فشرده به خانم گاندی اعلام نمود چنانچه خواسته ناحق صدام حسین عملیاتی شود اجلاس را ترک و دلیل آن را رسانه ای خواهیم کرد. هندی ها به عنوان میزبان نهایتا با این تهدید جدی سیاسی از تصویب آن جلوگیری نمودند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها