امروز پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۶
کد خبر: ۲۳۹۵
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۱
از همان ابتدای پیروزی انقلاب، هسته های امنیتی حافظ انقلاب به وجود آمد. یکی از آنها نهاد مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که با هدایت امام خمینی رحمه الله در اردی بهشت سال 1358 تشکیل شد. شورای انقلاب با تأسیس شورای فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، گامی اساسی در راه سازمان دهی این نهاد برداشت.

هدف از تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نگهبانی از انقلاب و دستاوردهای آن و کوشش در راه تحقق آرمان های الهی و گسترش حاکمیت قانون خداست. تقویت توان دفاعی جمهوری اسلامی از راه همکاری با دیگر نیروهای مسلح و آموزش نظامی، از دیگر اهداف تشکیل این نهاد شمرده می شود.

سپاه پاسداران هنگامی تولد یافت که انقلاب اسلامی با انواع توطئه ها و شرارت های داخلی گروهک ها روبه رو بود. مقابله با این آفت ها، برای نهادی که هنوز آمادگی دفاعی لازم را به دست نیاورده بود، بدون یاری الهی، حمایت و رهبری حضرت امام خمینی رحمه الله ، روحیه انقلابی و شهادت طلبی پاسداران و برخورداری از حمایت ملت ممکن نبود.

با گذشت زمان، توان مقابله سپاه با حوادث افزایش یافت و در برخورد با ترورها، آشوب ها و درگیری ها فعالانه شرکت کرد. سپاه پاسداران با توجه به ضرورت، در عرصه های انتظامی و امنیتی نیز فعال گردید و در کشف و انهدام خانه های تیمی منافقان، نقش مهمی ایفا کرد.

فعالیت های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

سپاه از بدو تشکیل با وجود مشکلات فراوان، در فعالیت های بزرگ و مهمی شرکت داشته است که اهم این فعالیت ها عبارتند از:


1- سپاه در کردستان

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و اوج گیری دسیسه های دشمنان و گروهک های محارب و ضد انقلاب در نقاطی چون خوزستان، گنبد و کردستان، سپاه ضرورت حضور خود را در این نقاط به خوبی تشخیص داد و در جهت رفع فتنه، بسیج شد و هنگامی که شورش های مسلحانه در نقاط کوهستانی و صعب العبور نواحی کردنشین متمرکز شد، پاسداران نیز برای حضور درازمدت در آن نقاط آماده شدند و به صورت جدی مقابل اشرار و ضد انقلاب و ایادی بیگانگان صف آرایی کردند و امروز جای جای آن خطه از میهن اسلامی کردنشین، نشان از رشادت ها، جانبازی های مظلومانه و غریبانه ی عزیزانی دارد که برای پاسداری از کیان اسلام، میهن اسلامی و حفظ تمامیت ارضی کشور، از خون خود مایه گذاشتند تا جمهوری اسلامی سرافراز و پرشکوه بماند.


2- سپاه و جنگ تحمیلی

تحمیل جنگ از سوی رژیم بعثی عراق به جمهوری اسلامی، صحنه ی جدیدی از امتحان الهی را برای سپاهیان پاسدار ایجاد کرد و مسؤولیت خطیر و سنگین آنها را مضاعف ساخت. برادران غیور سپاهی در ابتدا، بی آن که از رزم کلاسیک بهره ای داشته باشند، بی اطلاع از نحوه ی به کارگیری سلاح های سنگین و تجهیزات و ادوات نظامی متداول در جنگ های کلاسیک، با اتکال به خداوند و با سرهای پرشور و دل های پرسوز، به آوردگاه شتافتند و در برابر متجاوزان بعثی به دفاع پرداختند. جایگاه ارزشمند سپاه در طول 8 سال دفاع مقدس، بی نیاز از توصیف است؛حق کلام در این زمینه همان جمله ی امام راحل (قدس السره) است که فرمود: «اگر سپاه نبود، کشور هم نبود.»      


3- سپاه و حفاظت

ترور شخصیت های مؤثر نظام، که از سوی دشمنان شیطان صفت به ویژه استکبار جهانی در دستور کار قرار گرفته بود و شهادت فرهیختگانی چون شهید مطهری، شهید سپهبد قرنی، شهید مفتح، شهید بهشتی، شهید باهنر و شهید رجائی، سپاه را بر آن داشت تا در جهت توقف این ترورهای وحشیانه و ناجوانمردانه، به مقابله برخیزد و توطئه شوم ضد انقلاب را از بین ببرد.

آیت‌الله خامنه‌ای در جمع عده‌ای از پاسداران انقلاب اسلامی - 1358


4- سپاه و امنیت پرواز

استکبار جهانی از راهزنی هوایی نیز دریغ نورزید و با هدایت عمال داخلی خود، جبهه ای دیگر از توطئه های ضد بشری را در پیش روی انقلاب، باز کرد.
انجام چند فقره هواپیما ربایی که با نیت ضربه زدن به حیثیت نظام و زیر سؤال بردن امنیت ایران، در انظار جهانیان صورت پذیرفت، امام امت با بصیرت و دوراندیشی خاص خود و با اعتماد و اطمینان که نسبت به سپاه داشت این نهاد را مسؤول تأمین امنیت پرواز معرفی کرد.

آیت‌الله‌ خامنه‌ای در جمع عده‌ای از فرماندهان پاسداران انقلاب اسلامی که بسیاری از آنان بعدها به شهادت رسیدند - 1362


5- سپاه و گروهک ها

با وجود مسؤولیت های سنگینی که سپاه بر عهده داشت همزمان با توطئه های خائنانه گروهک ها و اعلام جنگ مسلحانه علیه جمهوری اسلامی، سپاه به مقابله با آن ها پرداخت و با کشف و خنثی کردن خانه های تیمی منافقین، توطئه ی شوم دشمنان را نقش بر آب نمود.یکی از مؤثرترین اقدامات سپاه کشف توطئه های حزب سرسپرده ی توده بود که منجر به متلاشی شدن قطعی این حزب منفور شد. تجلیل شگفت انگیز امام (قدس السره) از این اقدام بزرگ، گوشه ای از عظمت و اهمیت آن را برای همه آشکار ساخت و مراتبی از توان الهی و استعداد عظیم سپاه را به نمایش گذارد.

آیت‌الله خامنه‌ای در جمع عده‌ای از پاسداران انقلاب اسلامی - 1358


6- سپاه و سازندگی

فعالیت ها و مأموریت های رزمی، دفاعی و آموزشی، سپاه را از حضور فعال در عرصه ی سازندگی کشور دور نداشته است و در این زمان که جبهه ی مقابله با استکبار در سنگرهای اقتصادی و توسعه گشوده شده است، آن ها نیز در این میدان مقدس حضور فعال و بسیار چشمگیری دارند.امروز گستره ی وسیعی از فعالیت های سازندگی از قبیل سد سازی، ساخت اتوبان و فرودگاه، بازسازی تأسیسات و اسکله های بنادر کشور، راهسازی، سازمان دریایی، پروژه های کشاورزی و دامداری، طرح های آبرسانی و گازرسانی، احداث واحدهای مسکونی، خودروسازی، تولید قطعات صنعتی، درختکاری و احیای جنگل ها و بازسازی مناطق جنگ‌زده را در بر می گیرد.به منظور هماهنگی و نظارت بر این حجم وسیع از فعالیت های اقتصادی قرارگاه فرماندهی بازسازی خاتم الانبیا«ص» تشکیل شده است.


وظایف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
وظایف این نهاد انقلابی در نخستین اطلاعیه شورای فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در شانزدهم اردیبهشت سال 1358 این گونه اعلام گردید:
کمک به اجرای امور انتظامی، امنیتی و کنترل تعقیب و دستگیری عناصر ضد انقلاب؛
مبارزه مسلحانه علیه جریان های مسلحانه ضد انقلاب؛
دفاع در برابر حملات و اشغال گری های عوامل یا قوای بیگانه در داخل کشور؛
همکاری و هماهنگی موثر با نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران؛
کمک در اجرای دستورات انقلاب اسلامی و دادگستری دولت جمهوری اسلامی؛
حمایت از نهضت های رهایی بخش و حق طلبانه مستضعفین جهانی تحت نظارت مقام معظم رهبری؛
کمک به پیشبرد طرح های عمرانی.

آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با عده‌ای از پاسداران انقلاب اسلامی درحرم رضوی(ع) ـ 1363

سپاه پاسداران در آینه کلام امام خمینی (ره)

حضرت امام خمینی (ره) در بخشی از سخنان خود در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می فرمایند «من از سپاه راضی هستم و به هیچ وجه نظرم از شما برنمی گردد، اگر سپاه نبود، کشور هم نبود؛ من سپاه پاسداران را بسیار عزیز و گرامی می دارم، چشم من به شماست، شما هیچ سابقه ای جز سابقه اسلامی ندارید».ایشان همچنین درباره نقش سپاه در پشتیبانی از جمهوری اسلامی فرموده اند «سپاه پاسداران که رُکنی بزرگ در پیروزی انقلاب اسلامی است، با اقتدا به مولای خود سید مظلومان ـ علیه الصلوة والسلام ـ نجات بخش ملت ایران و اسلام عزیز از شب های تاریک و ظلمانی ستمشاهی بود و در پاسداری از انقلاب و هدف های آن، عاملی مؤثر و رُکنی رکین بوده و هست».

آیت‌الله خامنه‌ای دربازدید از یکی از مراکز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ـ 1363

در سایه سار کلام رهبری معظم امام خامنه ای

رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت اللّه العظمی امام خامنه ای نیز درباره جایگاه سپاه در نظام جمهوری اسلامی ایران می فرمایند «سپاه در تاریخ شناخته شده خود ما، یک پدیده کم نظیر و شاید بی نظیر است؛ یعنی سپاه، موجودی است که ولادت و رشد و نمای آن در صحنه انقلاب، آن هم در عرصه دشوارترین آزمون های انقلاب بود».

دیدار جمعی از پاسداران انقلاب اسلامی با آیت‌الله‌ خامنه‌ای در نهاد ریاست جمهوری -1365

محسن رضایی و محسن رفیقدوست در معیت آیت‌الله خامنه‌ای در یکی از بازدیدهای ایشان از جبهه های جنگ - 1365

سپاه و فتنه 88

بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال 88، فتنه عظیم و پیچیده آغاز شد؛ فتنه‌ای که حاصل تجربه 31 ساله ضدانقلاب داخل با تمام سرویس‌های جاسوسی غرب برای زمینگیر‌کردن نظام بود. اینجا بود که سپاه به عنوان حافظ کیان نظام باید وارد صحنه می‌شد و این صحنه پیچیده را مدیریت می‌کرد. پیچیده از آن لحاظ که باید ابتدا فریب‌خوردگان و مردم عادی را از معاندین جدا می‌ساخت و سپس سرنخ‌های اصلی مدیریت فتنه را کشف و خنثی می‌کرد.سپاه پاسداران به کمک بسیج همیشه در صحنه مردمی، با ایثار و ازخودگذشتگی خود توانستند با تقدیم چند شهید غریب و مظلوم، نظام اسلامی را با سرافرازی از این فتنه پیچیده خارج سازند و انقلاب اسلامی را برای سال‌ها بیمه کنند. اقداماتی که رضایت و تقدیر رهبر حکیم انقلاب را در پی داشت.

محسن رضایی در کنار آیت‌الله خامنه‌ای در یکی از محورهای جنگ در دوران دفاع مقدس- 1366

آیت الله خامنه ای دربازدید از یکی از مراکز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی-1366


منبع : پایگاه خبری حامیان ولایت
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها