امروز جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۰
کد خبر: ۲۳۶۱
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۴
سال 94 در حالی به پایان رسیده است که دستاوردهای دفاعی متخصصان و رزمندگان نیروهای مسلح کشورمان، بیش از سالهای گذشته در معرض دید و قضاوت مردم کشورمان و افکار عمومی جهان قرار گرفتند و خوشبختانه با تدابیر فرمانده معظم کل قوا و استراتژی های پیاده شده توسط فرماندهان، جمهوری اسلامی ایران در امنیت و آرامش کامل، وارد سال جدید می شود.

با توجه به این نتایج قابل تحسین، نگاهی گذرا و مرور عملکرد و اقدامات مهم نیروهای مسلح کشورمان، می تواند به آشنایی و شناخت بهتر تلاش های صورت گرفته کمک کند و در عین حال، نشان دهد، رسانه ها نیز به نوبه خود قدردان و مطلع از این فعالیت ها و جانفشانی ها هستند.

بر این اساس، گروه دفاع و امنیت مشرق تصمیم گرفت نسبت به معرفی مهمترین دستاوردها و اقدامات صورت گرفته توسط سه رکن مهم نیروهای مسلح کشورمان در حوزه تسلیحات و تجهیزات نظامی یعنی سپاه پاسداران، ارتش و وزارت دفاع، در سه مطلب جداگانه اقدام کند. ذکر این نکته نیز ضروری است که ممکن است برخی تولیدات و تجهیزات رونمایی شده، به دلیل مختلف در این گزارشات ذکر نشده باشند اما در نهایت، هدف از این مطالب، مروری گزیده و کوتاه بر ارتقاء توان دفاعی کشورمان طی سال 94 بوده است.

از سوریه تا صندوق های رأی؛ تداوم امنیت با حضور سپاه

علاوه بر تجهیزات و دستاوردهای دفاعی مهمی که نیروهای 5 گانه سپاه پاسداران در طول سال 94 رونمایی و تولید کرده اند، بخش نرم افزاری حضور سپاه نیز با دستاوردهای مهمی همراه بوده است.

برگزاری موفق و امن انتخابات مجالس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در هفتم اسفندماه سال 94، که با تلاش نیروهای بسیج و سپاه در کنار همرزمانشان در وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی محقق شد، یکی از آزمونهای مهم برای پاسداران انقلاب بود که با در اختیار داشتن توان لجستیکی و اطلاعاتی سپاه، به خوبی سپری شد.

در عین حال، نقش و تلاش های مستشاران سپاه در جبهه مهم سوریه و نبرد با نیروهای تفکیری - صهیونیستی، با موفقیت های فراوانی همراه بود و ضمن از بین بردن توطئه های فراوان علیه دولت قانونی این کشور، به اعتراف بسیاری از شخصیت های سیاسی و نظامی مخالف دولت سوریه منجر شد که تاکید می کردند با مشاوره و کمک های سپاه، امکان شکست دادن و اشغال کامل سوریه از بین رفته است.

موشک ها؛ هر روز بهتر از دیروز

طی سالهای اخیر، روند رو به رشد توان موشکی سپاه، به اعتراف دوست و دشمن باعث ارتقاء چشمگیر قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران شده است که این توان، در سال 94 نیز با دستاوردهای چشمگیری همراه بود که از جمله آنها می توان به رونمایی از شهر موشکی اشاره کرد.

تاکنون تنها سه کشور آمریکا، روسیه و چین به عنوان دارندگان رسمی تاسیسات پرتاب موشک زیرزمینی شناخته می شدند که هر 3 کشور نیز از قدرتهای برتر موشکی جهان هستند. اما در سال 1390 شمسی، این باشگاه بسیار کوچک عضو جدیدی پیدا کرد. در تیرماه سال 1390 و در جریان رزمایش موشکی پیامبر اعظم 6، نیروی هوافضای سپاه پاسداران از سیلوهای پرتاب موشک های بالستیک ایرانی رونمایی کرد.

سپاه پاسداران در مهرماه سال 94، جلوه جدیدی از توانایی های نیروی موشکی خود را برای دوستان و دشمنان به نمایش گذاشت و شهر موشکی سپاه که در عمق 500 متری تاسیس شده و شامل تونل ها و بخش های متعدد و وسیعی بود، رونمایی شد که تعداد بسیار زیادی از پرتابگرهای موشکی در آن مستقر بوده و در شرایط آماده برای شلیک، به سر می بردند.

با حضور این لانچرهای آماده به شلیک در عمق 500 متری، کشف و انهدام آن ها به کاری ناممکن بدل می شد و جمهوری اسلامی ایران با نمایش این اقدام مهم، نشان داد که در بخش تاسیسات موشک های بالستیک زمین پرتاب، کاملا در حد و اندازه های یک ابرقدرت جهانی ظاهر شده است.

همچنین با توسعه این شهرهای زیرزمینی، نیروی دریایی سپاه نیز به سراغ این تجربه موفق رفت و در سال 94 اعلام شد که ندسا نیز دارای این شهرهای مهم است. با این حساب، علاوه بر موشک ها، شناورهای سپاه نیز به زیر زمین رفته اند و با توجه به اینکه شناورهای نیروی دریایی سپاه کوچک بوده و عملا نیاز به ورودی یا خروجی بزرگ جهت تردد آنها نیست امکان شناسایی سریع موقعیت پایگاه مورد نظر فراهم نمی شود و این عامل، امکان خروج ناگهانی و اصل غافلگیری را در اختیار سپاه قرار می دهد.

نکته بعدی در این باره این مسئله است که منطقه خلیج فارس و خطوط ساحلی آن بسیار طولانی بوده و بسیاری از نقاط آن دارای برجستگی ها و ویژگی های جغرافیایی خاصی است که می توان برای ورود و خروج ناگهانی شناورهای سپاه، آنرا مورد استفاده قرار داد. حجم بالایی از این پایگاه ها در یک خط ساحلی به این وسعت برای هر دشمنی حکم یک کابوس واقعی را داشته و در افزایش توان بقاء پذیری نیروهای خودی و بازدارندگی دربرابر دشمنان بالقوه بسیار مناسب خواهد بود.

همچنین ابرخی از این پایگاهها، صرفا در ایام تهدیدات عملی دشمن مورد استفاده قرار بگیرند و در زمانهای کنونی، انبوهی از موشک ها یا اژدرهای سپاه که از جمله آن می توان به "حوت" اشاره کرد، در این پایگاهها تعبیه شده باشند.

رزمایش موشکی؛ پاسخی آتشین به تهدیداتبزدلان

اواخر اسفندماه بود که مرحله نهایی رزمایش موشکی اقتدار ولایت توسط نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با حضور سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه و سردار امیرعلی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه آغاز شد.

این رزمایش به منظور نشان دادن «قدرت بازدارندگی» و «آمادگی همه‌جانبه ایران اسلامی برای مقابله با هرگونه تهدید علیه انقلاب، نظام و تمامیت ارضی کشور»، در چند مرحله در نقاط مختلف جغرافیای میهن عزیزمان، با شلیک موشک‌های بالستیک از سیلو آغاز شده بود و در چند روز برگزاری آن، اقدامات مهمی چون شلیک 2 فروند موشک قدر H از ارتفاعات البرز شرقی به سمت اهداف در سواحل مکران در فاصله ١٤٠٠ کیلومتری، شلیک شابنه از سیلوها و شلیک شهاب 1 و 2 و موشکهای دوربرد و نقطه زن قدر Fو H سپاه از منطقه عمومی کویر قم صورت گرفت.

نکته مهم درباره این شلیک ها آن بود که برای اولین بار، رسما نوشته ای عبری روی بدنه این موشک ها درج شده بود که مربوط به جمله معروف بنیانگذار انقلاب اسلامی است که تاکید کردند «اسرائیل باید از صفحه روزگار محو شود.»

این رزمایش آنقدر برای آمریکا مهم بود که جاسوس مشهور آمریکا یعنی هواپیمای RC-135S Cobra Ball که تنها 3 فروند از ان ساخته شده،  به‌ صورت اختصاصی برای رصد موشک‌های بالستیک سپاه به پرواز درآمده و با طی کزدن 7 هزار کیلومتر، در حوالی مرزهای ایران اقدام به رصد شلیک های موشکی سپاه کند.

اولین رونمایی از «حوت» ناشناخته

یکی دیگر از اقدامات مهم موشکی سپاه در سال 94، رونمایی از موشک مخوف و مشهور اما نادیده این نیرو بود که «حوت» نام دارد. این موشک یک تُنی که به «ماهی نهنگ‌خوار» نیز معروف است، مرگ‌بارترین سلاح دریایی برای مقابله با انواع شناورهای بزرگ بوده و با شلیک این موشک از روی ناو، ناوچه و زیردریایی، هیچ راهی برای فرار از آن وجود نخواهد داشت.

در واقع در شلیک اژدرها به دلیل قوانین فیزیک و اصطکاکی که موشک با آب پیدا می‌کند، نهایتا سرعت 25 تا 30 متر بر ثانیه است اما در موشک زیرآبی حوت این مشکل وجود ندارد. نوک دماغه موشک حوت، یک سامانه حباب‌ساز وجود دارد که با تولید انبوه حباب، موشک در لایه‌ای از هوا در زیر ‌آب حرکت کرده و همین امر سرعت آن را به 4 برابر اژدرهای معمولی یعنی حدود «100 متر بر ثانیه» می‌رساند.

فناوری این موشک تنها در اختیار 2 کشور ایران و روسیه است و جمهوری اسلامی ایران این توانایی را دارد که آن را در داخل تولید کند.

نصب کلاهک جدید روی سجیل های 2 هزار کیلومتری

زمستان سال 94 بود که فرمانده نیروی هوافضای سپاه از تحویل نسل جدیدی از موشک های بالستیک سجیل با سرجنگی قابل هدایت در مرحله پایانی، به سپاه خبر داده است.

موشک سجیل در نیمه دوم دهه 1380 خورشیدی معرفی شده و برخی آنرا برترین موشک بالستیک ایرانی می دانند. گواه این مدعا اعتراف کارشناسان خود دشمن در نبود مشابه خارجی برای سجیل است. سجیل اولین موشک دوربرد سوخت جامد ایران و به احتمال بسیار بالا خط شکن موشک های ایرانی در جهت محو اسرائیل از روی نقشه (در صورت نیاز به استفاده از عامل نظامی) خواهد بود. این به دلیل سامانه پرتاب متحرک با قابلیت حمل موشک آماده پرتاب است.
 

این موشک به دلیل استفاده از سوخت جامد به سرعت و ظرف چند دقیقه آماده پرتاب شده و پس از شلیک نیز پرتابگر آن به سرعت محل را ترک می کند. این ویژگی باعث کاهش احتمال نابودی موشک قبل از پرتاب می شود. همچنین به دلیل شتاب بسیار بالای سجیل امکان ردگیری آن برای دشمن در فازهای اولیه پرتاب بسیار کم و عملآً شانس دشمن برای انهدام سجیل در طی پرواز ناچیز است. برد سجیل نیز 2000 کیلومتر عنوان و تاکنون در دو نمونه سجیل 1 و 2 معرفی شده که خود نشانگر تلاش صنایع مربوطه برای بهسازی آن است.

زبونی اسطوره های آمریکا در برابر قدرت ایمان تفنگداران سپاه

اواخر دی ماه سال 94 بود که اتفاق بزرگی به دست رزمندگان نیروی دریایی سپاه خلق شد و 2 فروند شناور آمریکایی متجاوز به آب های سرزمینی ایران، در کمال اقتدار توقیف و 10 سرنشین این شناورها، بازداشت شدند. البته در ابتدا، ناو هواپیمابر هری ترومن آمریکا در واکنش به این اقدام قاطعانه سپاه پاسداران، تلاش کرد رفتاری قلدرانه را به نمایش بگذارد که با عکس العمل یگانهای نیروی دریایی سپاه، ترجیح داد همچون اقدامات گذشته شناورهای امریکایی، عقب نشینی کند.

البته مسئولان ارشد کشورمان نیز پس از دریافت گزارش نیروی دریایی سپاه و احراز عمدی نبودن این اقدام، دستور آزادی این تفنگداران آمریکایی را صادر کردند و نیروی دریایی سپاه نیز، این افراد را در آب های بین المللی رها کرد. این اقتدار و برخورد قاطعانه، موجی از تحسین را در بین افکار عمومی داخل و ملت های آزادی خواه جهان داشت و به سرعت، تبدیل به مهمترین خبر چند ماه اخیر در دنیا شد.



در عین حال، انتشار تصاویر مربوط به رفتار حسنه نیروهای سپاه با این متجاوزان و گریه این افراد از روی ترس، بار دیگر پوشالی بودن تبلیغات درباره متجاوزترین ارتش جهان را نشان داد. همین موضوع نیز باعث شد تا فرمانده معظم کل قوا به فرمانده نیروی دریایی سپاه و چهار تن از فرماندهان این نیرو که در جریان توقیف شناورهای امریکایی و بازداشت تفنگداران متجاوز امریکا در محدوده جزیره فارسی، اقدام شجاعانه و بهنگام کرده بودند، مدال فتح اعطا کنند.

شاهد 129؛ پرنده ای در اوج قدرت و شهرت

طی سالهای اخیر، می توان پهپادهایی چون کرار، فطرس و شاهد 129 را به عنوان نسل جدید پرنده های بدون سرنشین ساخت کشورمان نام برد که به طور تخصصی، توان و ساختار ورود به صحنه نبرد را در اختیار دارند که شاهد 129 از تولیدات مدرن نیروی هوافضای سپاه پاسداران، در ماههای اخیر، درخشش ویژه تری داشت و می توان نشانه های این دستاورد مهم فرزندان انقلاب را در ماههای اخیر، ملموس تر مشاهده کرد.

تاکنون این پهپاد با تحولات متنوعی، به روزرسانی شده است و علاوه بر عملیات های موفق در جنوب شرق کشورمان و حفاظت از مرزهای ایران اسلامی، در مقابله با تروریست های داعشی نیز موفقیت های چشمگیری در سوریه داشته است و در جریان راهپیمایی روز 22 بهمن سال 94 در تهران نیز از مدل جدیدی از هواپیمای بدون سرنشین شناسایی و رزمی شاهد 129 ساخت نیروی هوافضای سپاه پاسداران رونمایی شد که این نمونه به نمایش درآمده، دارای تغییرات مهمی نسبت به نمونه قبلی بود که از جمله آنها، امکان برقراری ارتباط ماهواره ای با این پرنده است.

شاهد 216؛ ستاره جدید آسمان می شود

در جریان نمایشگاه هوا فضای تهران که مهرماه برگزار شد در یکی از غرفه های مربوط به سپاه پاسداران، جزییات طرح جدید بالگردی سپاه به اسم "شاهد 216" درج شده بود. بر اساس اطلاعات عرضه شده، این طرح یک بالگرد تهاجمی نیمه سنگین با وزن خالی 5 تن است که از دو دستگاه موتور با قدرت 4 هزار اسب بخار بهره می برد. سیستم انتقال قدرت در این بالگرد نیز از نوع "گیربکس دو مرحله ای سیاره ای" است.

این بالگرد توان انجام ماموریتهایی مثل شناسایی مسلح، حفاظت از بالگردهای نفربر و توان انجام ماموریت در شب روز و شرایط سخت ناوبری را نیز دارد. طول این بالگرد 72/18 متر، عرض آن یک متر و ارتفاع آن نیز 4/2 متر است. مداومت پروازی این بالگرد نیز در حدود 2.5 ساعت است که با دو نفر خدمه به فعالیت می پردازد.

این بالگرد از 4 پره کامپوزیتی استفاده کرده و بنده آن نیز از جنس ترکیبی آلومنیوم و کامپوزیت است. سرعت بیشینه این بالگرد 270 کیلومتر بر ساعت، حداکثر برد آن 550 کیلومتر و بیشترین ارتفاع پروازی آن 6200 متر از سطح زمین است. نرخ صعود این بالگرد نیز در حدود 3/6 متر در ثانیه است.

شاهد 216 همچنین توانایی پرواز در شب با استفاده از سیستم های دید در شب را داشته و به سیستم های جنگ الکترونیک و مقابله با موشک های فروسرخ نیز مجهز شده است.

اولین نمایش شناور اژدرافکن «ذوالفقار»

نام «ذوالفقار» تنها منحصر به شناورهای موشک‌انداز نیست و نیروی دریایی سپاه از این نام برای معرفی یکی دیگر از دستاوردهای خود که برای اولین بار در سال 94 رونمایی شد نیز استفاده کرده است: «اژدرافکن دوزیست ذوالفقار». این شناور با طول 17 متر، عرض 3.3 متر و ارتفاع 3.5 متر، وزنی در حدود 22تُن دارد و می‌تواند هم در زیر آب و هم بر روی سطح آب حرکت کند.



سرعت این شناور در سطح آب، 40 گره دریایی (بیش از 70 کیلومتر) است. اژدر مورد استفاده از در این شناور نیز به نام «اژدر 324»، طولی در حدود 4 متر و قطری برابر با 324 میلی متر دارد و برای مقابله با ناوهای هواپیمابر، شناورهای سطحی با وزن 200تُن، سکوهای نفتی و اسکله های تخلیه و بارگیری به کار گرفته می‌شود.

تشکیل «هوانیروز» در نزسا با دستور فرمانده معظم کل قوا

در اخرین ماههای سال 94 اعلام شد که یگان هوانیروز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بنا بر فرمان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا در نیروی زمینی سپاه در حال تشکیل است. تا پیش از این، بالگردهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عمدتا در اختیار نیروی هوافضای بوده و در آنجا به انجام ماموریت‌های خود می‌پرداختند.

با توجه به تلاش های دشمنان برای ناامنی مرزهای کشورمان از طریق نیروهای نیابتی تکفیری، این تغییر ساختار کمک خواهد کرد نیروی زمینی سپاه در نقش حافظ و تامین کننده امنیت پایدار مرزهای کشور در مناطق مهمی چون استان سیستان و بلوچستان و کردستان، سرعت عمل و قدرت آتش خود را در مقابله با این گروهک ها افزایش دهد که تاثیر آنرا می توان از هم اکنون مشاهده و لمس کرد.

خدمت بزرگ نفتی سپاه به کشور

سال 94 یک دستاورد بزرگ سازندگی نیز با حضور سپاه به پایان رسید و فازهای ۱۵ و ۱۶ پالایشگاه پارس‌جنوبی که به‌همت قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ساخته شده، با حضور رئیس‌جمهور افتتاح شد.

پالایشگاه فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس‌جنوبی به‌عنوان ایرانی‌ترین پالایشگاه و از پیشرفته‌ترین پالایشگاه‌های کشور به شمار می‌رود که تمامی مراحل از مطالعه تا راه‌اندازی و تولید آن با بهره‌گیری از توان و ظرفیت داخلی و به‌دست توانمند متخصصان ایرانی در مجموعه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء سپاه پاسداران اجرا شده است.

با افتتاح پالایشگاه ۱۵ و ۱۶ پارس‌جنوبی تولید روزانه بیش از ۵۰میلیون مترمکعب گاز شیرین، ۷۷هزار بشکه میعانات گازی، ۴۰۰ تن گوگرد، ۲۷۰۰ تن اتان، ۲۹۰۰ تن پروپان و بوتان محقق می‌شود. افتتاح رسمی پالایشگاه فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی در حالی صورت گرفت که تمامی واحدهای این پالایشگاه در بهره‌برداری کامل قرار دارد.

اجرای موفق فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس‌جنوبی در بستر تحریم ظالمانه غرب علیه ملت ایران آن هم بدون هیچ‌گونه وابستگی به مهندسان خارجی و با تکیه بر توان داخلی توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) سپاه پاسداران با استفاده از تجهیزات مدرن و پیشرفته و بهره‌مندی از نیروی انسانی متعهد و متخصص توانسته در شرایط تحریم جایگزین مناس
بی برای شرکت‌های خارجی در عرصه نفت، گاز و پتروشیمی و از مصادیق توانمندی و حضور موفق قرارگاه در این عرصه باشد.


منبع : مشرق
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها