امروز پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۰
کد خبر: ۲۳۴۴
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۸
دستيار سابق اوباما در امور ايران و خاورميانه گفت بايد از منطق برجام براي کشاندن ايران به پاي ميز مذاکره بهره ببريم. دنيس راس مي گويد با وجود روحاني، هنوز برخي مراکز کليدي قدرت ايران تضعيف نشده و براي تقويت وي بايد هزينه هاي فعاليت ايران در منطقه را بالاببريم.
    دنيس راس از موسسان لابي ايپک، مشاور کلينتون و زماني دستيار ويژه اوباما در امور خاورميانه و خليج فارس و نيز هماهنگ کننده امور ايران از سوي اوباما بود. وي ضمن مقاله اي در نشريه پوليتکو تصريح کرد: اگر خواستار مشاهده تغييرات مطلوب در ايران و کاهش سياست هاي منطقه اي خصمانه هستيم، بايد از همان منطقي که در کشاندن ايران به ميز مذاکرات هسته اي استفاده کرديم، بهره ببريم، اما اگر سليماني بدون هزينه به گسترش نفوذ ايران ادامه بدهد، ممکن است توافق هسته اي هم پايدار نماند.
    اين ديپلمات آمريکايي نوشت: آنچه از زمان انجام توافق هسته اي روشنتر شده، اين است که تقريباً هيچ چيز به لحاظ اجتماعي و فرهنگي تغيير نکرده است و در سياست هاي فراگيرتر ايران هم بعيد است بزودي تفاوتي ديده شود.
    دنيس راس در ادامه مقاله خود افزود: رهبر جمهوري اسلامي ايران، به مخالفت با «نفوذ آمريکا» ادامه مي دهد و از حزب الله و ديگر گروه هاي شبه نظامي شيعه براي گسترش نفوذش در منطقه حمايت و استفاده مي کند. اين قاسم سليماني فرمانده نيروي قدس است که سياست هاي ايران در عراق، سوريه، لبنان و يمن را برنامه ريزي و اجرا مي کند.
    وي ادامه مي دهد: درست است که توافق هسته اي موضع روحاني را به لحاظ سياسي تقويت کرده و اين ممکن است با گذشت زمان نتايجي داشته باشد، اما هم اکنون مراکز کليدي قدرت در ايران تضعيف نشده است. اگر حقيقتاً مي خواهيم روحاني و نيروهاي عملگرا به مرور تقويت شوند، بايد هزينه فعاليت هاي تهديدآميز ايران در منطقه را بالاببريم و نشان دهيم که اقدام هاي سليماني در منطقه براي ايران هزينه دارد و توسعه آينده آن کشور را کند مي کند.
    ناتواني روحاني در شکستن حصر موسوي و کروبي و افزايش بازداشت روزنامه نگاران، از ديگر نشانه هاي محدود بودن گستره تغييرات در ايران است.
    راس مي افزايد: هر چند نشانه هاي ديگري از محدوديت قدرت روحاني وجود دارد، از جمله اينکه او هيچ کنترلي بر قوه قضاييه، نهادهاي امنيتي و سپاه پاسداران ندارد، اما در اين ترديدي نيست که روحاني از حمايت (آيت الله) خامنه اي بهره مي برد.
    رهبر همچنان رويکرد عميقاً خصمانه اي نسبت به آمريکا دارد ولي، ظاهراً استدلال روحاني را پذيرفته است که جمهوري اسلامي براي حفظ مشروعيتش و براي اينکه حمايت مردمي را از دست ندهد، نياز به مدرن شدن دارد.
    (آيت الله) خامنه اي ضمن ادامه اقتصاد مقاومتي، به روحاني اجازه داده اقتصاد کشور را در پي لغو تحريم ها با ورود سرمايه گذاران اروپايي و آسيايي توسعه و بهبود بخشد، ولي گشايش اقتصادي با آزادسازي هاي فرهنگي و اجتماعي بسيار متفاوت است.
    خبر ویژه: دنيس راس: با هزينه سازي براي ايران بايد موضع روحاني را تقويت کنيم
    


 روزنامه كيهان، شماره 21303 به تاريخ 22/12/94، صفحه 2 (اخبار كشور)      

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها