امروز جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۳:۰۳
کد خبر: ۲۲۹۸
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۱
الله‌مراد سیف، امروز در همایش تبیین مبانی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در دانشگاه عالی دفاع ملی اظهار کرد: یکی از موارد اشکال در اقتصاد مقاومتی ازدحام تعاریف در این بخش است و هر کسی هر چیز خوبی را می‌بیند، آن را به اقتصاد مقاومتی ربط می‌دهد و این باعث به خطر افتادن اجرای این سیاست‌ها است.

وی با اشاره به دو مشکل نفتی و دولتی بودن اقتصاد ایران افزود: مقام معظم رهبری بارها به این مشکل اشاره و بر رفع آن تأکید کردند؛ زیرا دولتی بودن اقتصاد یعنی غیررقابتی بودن آن  و به‌دنبال آن در نوآوری باعث ضعف خواهیم شد و عدم کارایی را به‌دنبال دارد که در نهایت به هدررفت منابع منجر می‌شود و آسیب‌پذیری آن بالا و تاب‌آوری آن اندک است.

دبیر کنگره اقتصاد مقاومتی دانشگاه جامع امام حسین(ع) گفت: نفتی بودن اقتصاد ایران نیز رانت را به‌دنبال دارد و باعث ضعف در کارآفرینی می‌شود؛ زیرا همه به‌دنبال استفاده از رانت می‌روند. در ثانی اینکه اقتصاد به قیمت نفت وابسته می‌شود و تکانه‌های قیمت نفت نیز باعث آسیب‌پذیری اقتصاد خواهد شد.

سیف ضعف در نرخ رشد اقتصادی و بی‌ثباتی اقتصاد را حاصل مجموعه مشکلات عنوان و بیان کرد: البته خود بی‌ثباتی در اقتصاد به ضعف رشد اقتصادی منجر می‌شود و این ضربه‌پذیری اقتصاد را افزایش خواهد داد و اقتصاد برون‌زا منشأ رشد بالا وابسته به بیرون است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب خواستار تقوای اجتماعی در اقتصاد مقاومتی شدند، افزود: دانش‌بنیان کردن اقتصاد جزئی از سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است و باید خوداتکایی، تاب‌آوری، عدالت‌محوری پایداری رشد را که هدف این سیاست‌هاست، دنبال کنیم و کارآیی انطباقی را شاهد باشیم.

سیف در پایان تصریح کرد: اگر اقتصاد را دانش‌بنیان کنیم و تاب‌آوری و خوداتکایی آن را افزایش دهیم و عدالت که از دل جامعه ایجاد می‌شود شکل بگیرد، این را اقتصاد درون‌زا می‌نامیم و اقتصاد دانش‌بنیان پایداری رشد و تنوع اقتصاد را به‌دنبال خواهد داشت و مانع نفوذ اقتصادی می‌شود.

انتهای پیام/*

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها