امروز جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۸
کد خبر: ۲۲۶۸
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۱:۳۱
رئيس سابق کميسيون سرمايه گذاري اتاق ايران و ايتاليا گفت: پرداخت منابع دلاري و موج خريدهاي غيرضروري با پول هاي آزاد شده در شرايط فعلي به سود اقتصاد ايران نيست.
    محمدرضا بيگلري در گفت وگو با نسيم درباره نتايج سفر روحاني و همراهان به ايتاليا و فرانسه اظهار کرد: از تيم اقتصادي دولت که آقاي رئيس جمهور را در سفر به ايتاليا و فرانسه همراهي کردند سوال مي کنم که با چه هدف اقتصادي به اروپا سفر کرديد؟ با قراردادهايي که در اروپا بسته شد بايد به فکر بازپرداخت آن باشيد و کشور را با اين وضع، بدهکار خارجي ها کرديد. کشور امروز در شرايط بد رکودي به سر مي برد و پرداخت منابع دلاري و موج خريدهاي غيرضروري با پول هاي آزاد شده در اين شرايط به سود اقتصاد ايران نيست.
    وي با بيان اين که تحليل من از سفرهاي اخير دولتمردان به کشورهاي اروپايي اين است که دولت هم اکنون سردرگم است و نمي داند که چکار مي خواهد بکند گفت: متاسفانه مديران ما بعد از برجام به اروپا رفته اند و به جاي اينکه امتياز بگيرند، امکانات و امتياز به خارجي ها داده اند و آمده اند! اگر مشاهده کنيد متوجه مي شويد که دولت کاملاً بي هدف به اروپا سفر کرد، با لغو تحريم ها درها براي خريد از اروپايي ها باز شد و خيلي از آنها خريد کرديم و بايد اذعان کنم براي اين خريدها مي بايست پول پرداخت شود و اگر هم اعتباري اخذ مي شود مي بايست پشتوانه قابل نقد شوندگي ارائه شود.
    رئيس سابق کميسيون سرمايه گذاري اتاق ايران و ايتاليا با بيان اينکه نبايد منابع کشور را که به زحمت بدست آورديم، بابت خريدهاي غير ضروري از دست مي داديم تصريح کرد: آنچه در اروپا مشاهده شد صرفاً نمايش بي هدفي بود که فقط دلارها را خرج کرديم و چيزي به دست نياورديم. من مخالف مشارکت اقتصادي دو طرفه با شرکت هاي خارجي نيستم بلکه مخالف دادن امکانات يک سويه به خارجي ها هستم. اتفاقاً خارجي ها از اين سفر سود بردند و ما زيان خواهيم ديد.
    بيگلري با بيان اينکه مخالف ورود سرمايه گذار خارجي نيستم ادامه داد: به عنوان مثال قراردادي با پژو بسته شده و در اين قرارداد تکليف شده که شرکت مشترکي تاسيس شود، حالااين شرکت بر چه اساس و با چه هدفي تاسيس خواهد شد، از کجا معلوم که قرارداد قبلي با پژو تکرار نشود؟!
    وي با اشاره به اينکه جذب سرمايه گذاري به اين شکل ريسک ما را افزايش مي دهد گفت: با قراردادهايي که با شرکت هاي خارجي بستيم نمي توانيم اميدوار باشيم که آنها براي سرمايه گذاري در توليد به ايران بيايند و تمام اينها ناشي از عدم برنامه ريزي براي فضاي پسابرجامي است. باج دادن به شرکت هاي خارجي باعث نخواهد شد تا آنها براي سرمايه گذاري در توليد به ايران بيايند. من قطع به يقين به شما مي گويم که آنها به ايران نخواهند آمد. آنها متوجه شده اند که هيچ اقدام مثبتي در فضاي کسب و کار ايران صورت نگرفته است. تعهد ايجاد کردن با خريد هواپيما و قراردادبستن با پژو و ديگران، به هيچ وجه خارجي ها را ترغيب نمي کند به ايران بيايند و تا فضاي کسب و کار در کشور ما بهبود پيدا نکند تمام اين رفت و آمدها نمايشي خواهد بود. مطمئن باشيد با دست دادن و عکس انداختن سرمايه گذاري خارجي در ايران انجام نخواهد شد.
    رئيس سابق کميسيون سرمايه گذاري ايران و ايتاليا با بيان اينکه در همه جاي دنيا سازمان سرمايه گذاري خارجي يا سازمان سرمايه گذاري متولي اجراي چنين اقداماتي است گفت: متاسفانه در کشور ما چنين سازماني غير فعال بوده و فقط اسم آن را يدک مي کشد، در صورتي که مي بايست براي جذب سرمايه گذاري خارجي و تجارت براي هر کشور حد تعيين کنيم، بعد با مانيتور کردن آن را اصلاح نماييم. در آن زمان است که کشورهاي هدف را به رقابت خواهيم انداخت و با يک برنامه ريزي درست و بدون شوهاي سياسي و هدف گذاري پنج ساله مي توانيم به عملکرد نسبتاً موفقي دست يابيم.
    رئيس سابق کميسيون سرمايه گذاري اتاق ايران و ايتاليا: دولت پول آزاد شده در پسابرجام را به اروپا برگرداند
    


 روزنامه كيهان، شماره 21269 به تاريخ 11/11/94، صفحه 4 (اقتصادي)      
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها