امروز شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۷
کد خبر: ۲۲۶۷
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۱:۲۱
اقتصاددانان در واکنش به اظهارات دور از واقعيت رئيس جمهور درباره وضعيت اقتصادي کشور، تصميمات دولت را مغاير با سياست هاي اقتصاد مقاومتي دانسته و نسبت به دادن اطلاعات اقتصادي غلط به رئيس جمهور هشدار دادند.
    رئيس جمهور که سه شنبه شب به منظور توضيح نتايج سفر خود به ايتاليا و فرانسه به تلويزيون آمده بود، صحبت هاي مختلفي را پيرامون مسائل اقتصادي مطرح کرد که شايد تناسب چنداني با واقعيت هاي اقتصاد ايران نداشت، تا آنجا که بسياري از اقتصاددانان نسبت به اين اظهارات واکنش نشان دادند.
    به گزارش نسيم، روحاني با حضور در اين گفت وگو مدعي شد که وابستگي لايحه بودجه 95 به درآمدهاي نفتي کاهش پيدا کرده در حالي که ما سال گذشته 1/3 ميليون بشکه نفت مي فروختيم ولي قرار است طبق لايحه بودجه سال آينده 2/3 ميليون بشکه نفت بفروشيم. همچنين رئيس جمهور که در طول 900 روز گذشته مدام از باز کردن غل و زنجير و تحريم ها براي حل مشکلات اقتصادي کشور سخن به ميان مي آورد، در يک تغيير جهت آشکار، بيشتر مشکلات اقتصادي را ناشي از مشکلات داخلي دانست. رئيس دولت يازدهم در حالي ادعا کرد که رفاه مردم در دو سال و نيم فعاليت دولتش افزايش پيدا کرده است که در دو سال و نيم گذشته، علي رغم کاهش تورم، رکود به شکل فزاينده اي تشديد شده و قدرت خريد مردم هم کاهش پيدا کرده است.
    حسن روحاني در بخش ديگري از صحبت هايش از قراردادهاي بحث برانگيز ايرباس و پژو نيز دفاع و اعلام کرد که دولت قصد دارد براي سفرهاي طولاني مدت مردم به استراليا و آمريکا هواپيما خريداري کند. اين در حالي است که ريخت و پاش دولت براي خريد هواپيماهاي بزرگ که در تعداد معدودي از فرودگاه هاي کشور توان نشست و برخاست دارند، با توجه به تاکيد برنامه هاي بلند مدت کشور روي گسترش حمل و نقل ريلي تناسب چنداني با اقتصاد مقاومتي ندارد.
    اما قسمت جالب سخنان سه شنبه شب روحاني نقل قول وي از رئيس جمهور فرانسه بود. رئيس دولت يازدهم در ادعايي عجيب و جالب مطرح کرد که فرانسوا اولاند رئيس جمهور فرانسه هنگام انعقاد قراردادهاي تجاري با ايران اعلام کرده که قصد دارد براي جوانان بيکار ايراني شغل ايجاد کند! اما اين اظهارات تامل برانگيز رئيس جمهور در حوزه اقتصادي واکنش اقتصاددانان و صاحبنظران را در پي داشت.
    
    افت رفاه مردم در دو سال گذشته
    مرتضي افقه عضو هيئت علمي دانشگاه شهيد چمران در خصوص صحبت هاي رئيس جمهور اظهار داشت: وابستگي به نفت با توجه به حجم بيشتر فروش نفت در لايحه بودجه 95 نه تنها کاهش پيدا نکرده بلکه افزايش هم يافته است.
    وي با انتقاد از پيش بيني دولت از درآمدهاي مالياتي در لايحه بودجه سال آينده گفت: درآمدهاي مالياتي که دولت پيش بيني کرده هم نشان مي دهد که وابستگي و اتکاي دولت همچنان بر نفت و درآمدهاي نفتي است.
    اين اقتصاددان با بيان اينکه سطح رفاه مردم در دو سال اخير تغييري نکرده است تاکيد کرد: هر چند شاهد کاهش تورم بوده ايم اما با توجه به تعميق رکود، سطح رفاه مردم تغيير چنداني نکرده و در برخي موارد بدتر هم شده است.
    افقه با اشاره به اظهارات روحاني درباره خيرخواهي رئيس جمهور فرانسه براي جوانان کشور افزود: در نظام سرمايه داري به هيچ وجه چنين مسئله اي وجود ندارد و هرکسي به فکر تامين منافع و پيشرفت کشور خود مي باشد.
    
    کمک به خروج اروپايي ها از رکود
    حجت الله عبدالملکي عضو هيئت علمي دانشگاه امام صادق(ع) نيز در خصوص سخنان روحاني گفت: قراردادهايي که در سفر رئيس جمهور به اروپا منعقد شد بيشتر به خروج اقتصاد ايتاليا و فرانسه از رکود کمک کرد و نشان داد که در حاشيه برجام قول و قرارهايي براي رونق اقتصاد اروپا ميان ايران و کشورهاي 5+1 گذاشته شده است.
    وي افزود: اکثر رسانه هاي غربي از تعبير agree buy براي قراردادهاي ايران با کشورهاي اروپايي استفاده کردند، يعني ايران موافقت کرده که از ايتاليا و فرانسه کالابخرد. همچنين بعد از قرارداد ايران خودرو و پژو سهام اين کمپاني در بورس رشد شاياني داشت. بنابراين برنده اصلي سفر رئيس جمهور به اروپا کشورهاي ايتاليا و فرانسه بودند.
    اين اقتصاددان گفت: رسيدن به تورم 8 درصدي در شرايط تعميق رکود نمي تواند نويد روزهاي خوبي را براي اقتصاد ايران بدهد و رئيس جمهور بايد براي خروج اقتصاد ما از رکود تلاش کند، لذا به نظر مي رسد به رئيس جمهور اطلاعات غلط اقتصادي داده مي شود.
    همچنين وحيد شقاقي شهري عضو هيئت علمي دانشگاه خوارزمي در خصوص نقل قول روحاني از رئيس جمهور فرانسه درباره ايجاد اشتغال براي جوانان ايراني اظهار کرد: فرانسه و ايتاليا از بدهکارترين کشورهاي اروپا هستند و به هيچ وجه گامي در جهت رونق اقتصاد ايران برنمي دارند، بلکه فقط به فکر خروج اقتصاد خودشان از بحران بودند.
    وي با اشاره به قرارداد با ايرباس در سفر رئيس جمهور به فرانسه گفت: اگر خريد هواپيما به شرط تمليک و طبق شرايط مناسب باشد، مي تواند به اقتصاد کشور کمک کند اما پرداخت با دلار نقدي به ضرر اقتصاد ايران است.
    اين اقتصاددان عنوان کرد: در اسناد بالادستي کشور همواره ذکر شده گسترش حمل و نقل ريلي بر حمل و نقل هوايي اولويت دارد، بنابراين سرمايه گذاري براي خريد هواپيما با اقتصاد مقاومتي در تناقص است.
    
    دل فرانسوي ها به حال ما نمي سوزد!
    بيژن عبدي اقتصاددان هم با انتقاد از اظهارات روحاني در مورد خيرخواهي رئيس جمهور فرانسه براي جوانان بيکار ايراني گفت: شايد رئيس جمهور فرانسه علاقه خاصي به مردم انقلابي ايران پيدا کرده که اين گونه سخنان را مطرح مي کند!
    وي افزود: امکان ندارد که فرانسوي ها دلشان به حال مردم ما بسوزد و قدمي براي اشتغالزايي جوان ايراني بردارند.
    اين اقتصاددان لايحه بودجه 95 را از وابسته ترين لوايح بودجه در چند سال گذشته به نفت دانست و تاکيد کرد: دولت با تغيير در سرفصل هاي بودجه طوري وانمود مي کند که وابستگي به نفت را کاهش داده اما در عمل با توجه به حجم بالاي فروش نفت مي توان دريافت که کاهش وابستگي به نفت تنها در حد شعار است.
    ارزيابي 5 اقتصاددان برجسته؛برنده اصلي سفر رئيس جمهور اروپايي ها بودند
    


 روزنامه كيهان، شماره 21273 به تاريخ 15/11/94، صفحه 4 (اقتصادي)      

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها