امروز چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۲:۳۴
کد خبر: ۲۲۵۵
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۰
روز گذشته هاشمي رفسنجاني به بهانه دفاع از بيت امام(ره)، خط و ميراث امام(ره) را مورد توهين و هجمه قرار داد. حرکتي از روي عصبانيت که دلايل آن را بايد در شکست پروژه اي انتخاباتي دانست.
    سرويس سياسي- «خميني اي امام، خميني اي امام/ اي مجاهد اي مظهر شرف، اي گذشته ز جان در ره هدف... بود شعار تو، به راه حق قيام، ز ما تو را درود، ز ما تو را سلام...» اين سرودي بود که 12 بهمن 1357، در ترمينال شماره يک فرودگاه مهرآباد، در استقبال از امام امت، پس از 15 سال تبعيد و دوري از ميهن خوانده شد.
    ديروز هم پس از 37 سال اين ترمينال شاهد برنامه اي ديگر بود. برنامه اي که قرار بود در آن سالروز ورود تاريخي امام امت به کشور و آغاز دهه مبارک فجر گرامي داشته شود اما سخنان قابل تامل آقاي هاشمي رفسنجاني، سمت و سوي مراسم را به جاي ديگري برد.
    هاشمي رفسنجاني سخنان خود را با حمله به شوراي نگهبان آغاز کرد و در پوشش دفاع از سيد حسن خميني گفت: صلاحيت شخصيتي که اشبه به جدش امام خميني است را قبول نمي کنيد؛ شما صلاحيت خود را از کجا آورده ايد؟ چه کسي به شما اجازه داده است که قضاوت کنيد؟ چه کسي به شما اجازه داد که يکجا بنشينيد و داوري کنيد؟ براي مجلس و دولت و جاهاي ديگر و اختيارات را در دست بگيريد؟ چه کسي اجازه داد که اسلحه براي شما باشد و تريبون ها براي شما باشد؟ چه کسي اجازه داد که تريبون هاي نماز براي شما باشد و صداوسيما براي شما باشد؟ چه کسي به شما اين ها را داد؟ اگر امام خميني و نهضت ايشان و اراده عمومي مردم نبود هيچ کدام از اين ها نبودند. زماني که بايد همه به هم تبريک بگوييم هديه بدي به بيت امام داديد. همه بايد به امام(ره) و بيت ايشان خود را بدهکار حساب کنيم، بدهکارها هديه خوبي در مقدمه انتخابات به بيت امام ندادند. ان شاءالله خداوند از تقصيرتان بگذرد و پشيمان شويد و عذرخواهي کنيد!
    
    فرار به جلو در بازي شکست خورده
    اما چرا هاشمي با ادعاي دفاع از بيت حضرت امام(ره) چنين بي پروا به شوراي نگهبان حمله مي کند؟ پاسخ را در جاي ديگري بايد جست. طبق اطلاعات موثق، عامل اصلي نامزدي سيد حسن خميني براي انتخابات مجلس خبرگان هاشمي بوده است. حتي يکي از نزديکان سيدحسن هم که در انتخابات خبرگان ثبت نام کرد و صلاحيتش احراز نشد، با اصرار هاشمي وارد گود شد و تصميمي در اين زمينه نداشت.
    خبرهاي غيررسمي حاکي است تصميم عدم شرکت سيدحسن در آزمون علمي خبرگان نيز چند شب پيش از آزمون در جلسه اي محفلي و باز هم با نظر وي گرفته شد. تحليل هاي بعدي جريانات و افراد همسو با اين طيف نيز مويد اين خبر است. از جمله صادق زيبا کلام در مصاحبه اي گفت؛ «ايشان اساسا فردي سياسي نيستند و اگرچه بعد از اين جريان هاي مستقل سياسي بيشتر به ايشان رجوع مي کنند اما ايشان سياسي نيستند و بعيد است يک روحاني سياسي شوند. من معتقدم آقاي سيد حسن خميني براي حضور در مجلس خبرگان توسط آقاي هاشمي رفسنجاني ترغيب شد.يعني اگر تصميم صرفا بر عهده ايشان بود اساسا کانديدا نمي شدند؛ اما حضور ايشان در مجلس خبرگان به نفع آقاي هاشمي بود چون با حضور ايشان، آقاي روحاني، علوي و چند نفر ديگر مي توانستند يک هسته اعتدالي در برابر هسته راديکال مجلس خبرگان بوجود آورند.»
    با اين وصف سخنان ديروز آقاي هاشمي در دفاع از بيت امام را بايد تلاشي براي جبران يک پروژه شکست خورده دانست. پروژه اي سياسي و شخصي که متاسفانه بيت حضرت امام(ره) را ابزاري براي رسيدن به هدف مي بيند.
    
    پاسخ امام(ره) به هاشمي چيست؟
    آقاي هاشمي در سخنراني ديروز خود به بهانه دفاع از بيت امام(ره)، ميراث واقعي و خط امام(ره) را مورد هجمه و توهين قرار داد. بيانات متعدد حضرت امام درباره هجمه کنندگان به شوراي نگهبان، پاسخ اظهارات امروز آقاي هاشمي است.
    امام(ره) 25 ارديبهشت سال 63 در اين خصوص مي فرمايند؛ «من به اين آقايان هشدار مي دهم که تضعيف و توهين به فقهاي شوراي نگهبان امري خطرناک براي کشور و اسلام است. هميشه انحرافات به تدريج در يک رژيم وارد مي شود و در آخر، رژيمي را ساقط مي نمايد. لازم است همه بطور اکيد به مصالح اسلام و مسلمين توجه کنيم و به قوانين، هر چند مخالف نظر و سليقه شخصي مان باشد احترام بگذاريم و به اين جمهوري نوپا که مورد هجوم قدرتها و ابرقدرتها ست وفادار باشيم. در خاتمه بايد بگويم که حضرات آقايان فقهاي شوراي نگهبان را با آشنايي و شناخت تعيين کردم و احترام به آنان و حفظ مقامشان را لازم مي دانم و اميد آن دارم که اين نحو امر تکرار نشود.»
    و يا در جاي ديگر مي فرمايند؛ « اگربخواهد فساد کند، به مردم بگويد که اين شوراي نگهبان کذا و اين مجلس کذا، اين فساد است، و مفسد است يک همچو آدمي، تحت تعقيب مفسد في الارض بايد قرار بگيرد.» (صحيفه امام ج14ص370)
    بيانات امام راحل در مقاطع مختلف در دفاع از شوراي نگهبان نشان مي دهد، هجمه به اين شورا از ابتداي انقلاب امري رايج بوده است و اگر کسي گمان کند اين موضوع مربوط به چند سال اخير است، اشتباه مي کند. امام خميني(ره) درباره اهانت به اين نهاد و چرايي اين قضيه مي فرمايند؛ «از تحمل زحمات و رنجهاي شما تشکر مي کنم. شما توقع نداشته باشيد که مورد اهانت واقع نشويد. همه مي دانيد تا کسي کاري انجام ندهد کسي به او توهين نمي کند.توهين براي کساني است که مي خواهند زنده باشند. هيچ کدام از ما نبايد انتظار تعريف را داشته باشيم. بايد به حکم خدا عمل کنيم و به اين هم کاري نداشته باشيم که چه کسي از اين کاري که براي خدا مي کنيم خوشش مي آيد و يا چه کسي بدش مي آيد.» (صحيفه امام ج 17ص441)
    حضرت امام در بيانات ديگري شايعه پراکني و حمله به شوراي نگهبان را کار کساني مي دانند که نظرات اين شورا مطابق ميل آنها نيست و در جاي ديگري تاکيد مي کنند؛ «معلوم است آقايان با تعهدي که دارند تحت تاثير هيچ جوي واقع نمي شوند. ان شاءالله مويد باشند.»
    
    چه کسي بايد عذرخواهي کند؟!
    آقاي هاشمي در سخنان ديروز خود از اعضاي شوراي نگهبان مي خواهند بخاطر عدم احراز صلاحيت علمي سيد حسن خميني توبه کرده و از بيت امام(ره) عذرخواهي کنند. نگاهي به برخي مواضع و اقدامات عملي آقاي هاشمي رفسنجاني نشان مي دهد آن که بايد از روح بلند امام(ره) و بيت شريف ايشان عذرخواهي کند، کس ديگري است.
    
    از فحاشي و هتاکي عليه امام تا ورود به حلقه ياران هاشمي!
    يکي از موارد آشکار و قابل تامل و البته تاسف در اين قضيه، ماجراي عبدالحسين هراتي است. هراتي که پس از روي کار آمدن دولت يازدهم وارد کشور شده بود، از سوي «سيد طه هاشمي» ، معاون فرهنگي و اجتماعي دانشگاه آزاد به سمت سرپرست اداره کل اسناد و مدارک اين دانشگاه –که هاشمي آن را ميراث خود مي داند- منصوب شد. دو ماه پس از حکم انتصاب هراتي، وي در ديدار هيئت ايتاليايي با هاشمي رفسنجاني، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام ديده مي شود.
    اما هراتي کيست و چه نظري نسبت به امام(ره) و انقلاب دارد؟ پيشاپيش بخاطر مرور تنها دو مورد از مواضع هتاکانه هراتي نسبت به امام(ره) و انقلاب، از روح بنيانگذار انقلاب و عاشقان حضرتش پوزش مي طلبيم.
    اين عنصر ضد انقلاب در نامه اي به فاطمه حقيقت جو يکي ديگر از عناصر فتنه گر ضمن اتهام زني به مسئولان آن زمان نظام، پا را از اين هم فراتر گذاشته و به امام خميني (ره) و يادگار ايشان نيز توهين مي کند: «آن روزها خيلي ها مي دانستند که هر چه تباهي و جنايت در اين کشور اتفاق مي افتد همه منويات آن پدر (حضرت امام خميني) و آن پسر (حاج سيد احمد آقا) است....دهه شصت، که دهه حاکميت بلامنازع آن پدر و آن پسر بود را به جرات بايد تونل وحشت تاريخ معاصر ايران ناميد...»
    هراتي همچنين در بحبوحه فتنه 88 با نگارش نامه اي در مورد نام بردن کروبي از امام(ره) به او مي گويد: «تو را به خدا نه در زنده کردن او و نه در زنده کردن «امام» نکوشيد که اين«امام» زنده شدني نيست بلکه افيون مرگي است که طرفداران خود را به محاق نيستي مي کشد.»
    نکته جالب آنکه هراتي افتخار خود را حمله به شوراي نگهبان مي داند و براي آنکه موسسه امنيتي استراتفور او را به مزدوري قبول کند، طي نامه اي الکترونيک، رزومه خود را اينگونه شرح مي دهد؛ من در «روزنامه ملت»، ستون نويس بودم. من، ستون سردبير را مي نگاشتم. يک روز، مقاله اي را نوشتم و در آن، نقش «شوراي نگهبان» را در ساختار اجرايي قدرت حاکمه توضيح داده و خاطرنشان ساختم که محورهاي اصلي استبداد و ديکتاتوري؛ [ساختار حکومت] ناشي از همين شورا است و بدون اين شورا، حتي «رهبر جمهوري اسلامي» از طريق نمايندگان ملت، قابل کنترل است.
    پس از رسانه اي شدن مواضع و سوابق اين عنصر ضدانقلاب –که نخستين بار توسط کيهان انجام شد- و متعاقب آن دستگيري وي، عليزاده طباطبايي وکيل خانوادگي هاشمي رفسنجاني وکالت وي را بر عهده مي گيرد و هراتي به بهانه بيماري و معالجه از کشور خارج شده و دوباره به آغوش بيگانه مي خزد!
    
    مورد عيسي سحرخيز
    نمونه ديگر مورد عيسي سحر خيز است. زمستان سال 92 بود که جمعي از عناصر ضدانقلاب تحت عنوان «انجمن دفاع از آزادي مطبوعات» با هاشمي رفسنجاني ديدار کردند که اخبار منتشر شده آن به صورت کلي و بدون توجه به برخي جزييات آن در رسانه ها انعکاس يافت و البته عکس دسته جمعي و خندان اين جماعت با آقاي هاشمي نيز منتشر شد. يکي از مهمانان اين ديدار سحرخيز بود. وي که در دوره اصلاحات توسط عطا مهاجراني به عنوان مدير کل مطبوعات داخلي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي منصوب شد و دفاع از همجنس بازان را نيز در کارنامه خود دارد، در مصاحبه با يکي از سايت هاي ضدانقلاب مي گويد: ««خيلي از اصلاح طلبان برخلاف اول انقلاب ديگر علاقه اي به آقاي خميني ندارند.»
    اين تنها دو نمونه از افرادي هستند که به آقاي هاشمي نزديک مي شوند و مواضعشان درباره حضرت امام(ره) روشن است. حال بايد پرسيد، چه کسي بايد از امام و بيت امام(ره) عذرخواهي کند؟! شوراي نگهباني که با پافشاري بر قانون، تهمت ها و فحاشي ها و جفاها را به جان مي خرد يا آنان که در فتنه 88 و در ماجراي اهانت به حضرت امام(ره) سکوت اختيار کردند و با فتنه گران همنوا و همصدا شدند؟
    البته داستان بيت هاشمي – همسري که مردم را دعوت به آشوب مي کند، دختري که از دوستي با منافقان مسرور است تا پسري غرق در مفاسد اقتصادي که با گردن کلفتي مي گويد راي دادگاه را قبول ندارد- و ارتباطش با مواضع ديروز وي، خود داستان مفصل و عبرت آموز ديگري است که بماند براي فرصتي ديگر.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها