امروز شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۲:۴۰
کد خبر: ۲۲۰۱
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۸
وقتی اجرایی شدن برجام تمام شد، خیلی‌ها تحلیل مختلفی داشتن از انتشار بیانیه‌ی اجرایی شدن و بعد از آن نیز بعضی‌ها منتظر بودند موضع رهبری معظم انقلاب را نسبت به برجام بدانند. از گوشه و کنار اخبار مختلفی به گوش می‌رسید و بعضی‌ها هم می‌گفتند چون آمریکایی‌ها مسئله‌ی موشکی را پیش کشیدند دیگر وقت رد برجام هست. اما نامه‌ی رهبری صحنه‌ی سیاست‌گذاری در کشور را عضو کرد و نشان داد نگاه هوشمندانه‌ی یک فقیه عالم عادل و مقتدر چه تفاوتی  با یک تحلیل گر ساده دارد. در واقع نامه‌ی پنج بندی رهبری نشان از حکمت بالای شخص حضرت آیت الله خامنه‌ای دارد که با ورود به دهه‌ی سوم مدیریت نظام، نشان داد برازنده‌ی ولایت و همچون ستاره‌ی درخشان این عرصه است. با نگارش نامه‌ی پاسخ رهبری به دکتر روحانی چند نکته قابل توجه است:
 
1. حل موضوع فرآیند برجام تمام شد. کشمکش‌ها و مخالف و موافقت های قبل از تصویب و اجرایی شدن برجام نباید موجب تفرقه و استمرار آن باشد و در سالی که رهبری موضوع همدلی و هم زبانی را مطرح کردند، نبایستی عده‌ای این کشمکش را به بعد از برجام منتقل کنند. این روی سخن صرفاً به مخالفان نیست. نبایستی برجام وسیله‌ای برای تسویه حساب‌های سیاسی مخالفان و موافقان شود. برجام یک سند برای همه کشور است و همه نسبت به آن بایستی حساسیت و دقت داشته باشند.
 
2. تاکید رهبری معظم انقلاب بر «مراقبت شود  »  و «غفلت نشود»   نشان می‌دهد، ایشان و سیاست انقلاب بر اساس محاسبات عقلانی وضع شده و غربی‌ها باید بدانند جمهوری اسلامی ایران با یک فرایند و معامله تمامی سیاست‌هایش عوض نشده است. تاکید چند باره‌ی رهبری معظم انقلاب نسبت به موضوع خصومت غرب و دشمنی و بغض آمریکا نسبت به ایران نشان دهنده‌ی این موضوع است. لذا همه مسئولان موظف‌اند در باره‌ی برجام دقت لازم در چارچوب فرمان نه ماده‌ای ایشان داشته باشند.
 
3. بسیاری در بعد و حتی حین برجام، حملات شدیدی علیه وزیر امور خارجه نشان دادند. تا جایی که حتی وی را «خائن» معرفی کردند. ایستادگی رهبری و نامیدن سرباز و مخالف با بدعتی که بعضی‌ها می‌خواستند به غلط علیه مسئولان در حین خدمت بدهند، نشان دهنده‌ی دقت بالای ایشان نسبت به اعتماد عمومی و حمایت دولت‌های مشغول به کار است. در واقع تعابیر رهبری و نام بردن خاص از شخص وزیر و تشکر از ایشان این موضوع را دوباره یادآور شدند. این دقت و هدایت فقط از شخص رهبری است و درس بزرگی از ادب و احترام نسبت به همگان است. البته طرف مقابل نیز باید قدردان این نوع برخور‌د باشد و بداند اگر برجام به نتیجه رسید حمایت‌های بی دریغ و هدایت‌های شخص رهبری بوده است.
 
4. رهبری به صراحت موضوع اقتصاد را مؤکدا یادآور شد تا نشان دهد اولویت اصلی نظام نه شادی پس از تحریم بلکه حل مشکلات اقتصادی است. اینکه مسئولان بنشینند و بیان کنند مشکلات اقتصادی حل می‌شود، امری بیهوده است و مسئولان بایستی اقدامی عملیاتی و اجرایی نسبت به حل مشکل اقتصاد دنبال کنند.
 
5. نکته آخری که در موضوع برجام و نامه‌ی رهبری می‌توان دریافت، مقاومت است. ایشان حتی برجام را نتیجه‌ی مقاومت و نه نتیجه‌ی تعارفات بین‌المللی یا دیپلماسی غیرعزتمندانه می‌دانند و در واقع اصل اساسی رسیدن به این مقام را سیلی‌ای است که نظام بر پیکره‌ی غرب وارد ساخته و به وسیله‌ی مقاومت به‌دست آورد. روزگاری یک سانتی فیوژ چرخیدنش ممنوع بود اما امروز ایران اراده کند ظرف مدت کوتاهی غنی سازی 20 درصد را انجام خواهد داد. همه اینها نشان از مقاومت است. غربی‌ها نیز باید بدانند خطایی کنند مقاومت مردم و نظام اسلامی نشان دهنده‌ی سیلی سخت‌تر از غنای 20 درصد خواهد بود و یقیناً جمهوری اسلامی ایران از مسیر مذاکرات تجربیات غنی و درس‌های بالایی آموخته است و هر نوع کوتاهی به ضرر طرف غربی است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها