امروز جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۵:۳۹
کد خبر: ۲۱۹۷
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۱:۴۶
جنگ سرد بین ایران و عربستان یک واقعیت است اگر چه تلخ و ناخواسته. جهان اسلام به سمت دوقطبی شدن با شتاب پیش رفته.  این روزها گزارش دیدنی در باره فضای هنری ایران از  فرانس 24 در حال پخش است. شاید گاهی لازم است خود را از نگاه دیگران ببینیم.

در این مستند دو قسمتی فضای کنونی فرهنگی و هنری جمهوری اسلامی ایران ترسیم شده. تصاویری شاد، زیبا و شگفت آور برای جهان. گزارشگر که نمی تواند شگفتی خود را از فضای هنری ایران پنهان کند می گوید بیش از سی سال است که نام ایران با درگیری و هسته ای عجین شده. او با زبان تصویر قدرت نرم ایران در فرهنگ وهنر را به تصویر می کشد.

از موسیقی آغاز میکند. همراه جوانی که نوازنده موسیقی رک است و فضای هنری ایران را برای اهالی موسیقی امیدآفرین و پر از نشاط معرفی می کند در تهران پرسه می زند. کافه کتابی که یک هنرمند تئاتر و سینما راه انداختند و جوانهایی که در این کافه کتاب و کافه گالری نشسته اند و کتاب می خوانند. از موسیقی به تئاتر می رود.

فضایی پر از امید و نشاط. کارگردانی که به زبان فرانسه خوب سخن می گوید و از فضای فرهنگی کشورش اظهار رضایت می کند. بازیگری که به احترام حضور فرانسوی‌ها در تالار وحدت به زبان فرانسه با مردم فرانسه که داغدیده توحش داعش اند همدردی می کند. فضای بی مانند سینمای ایران، صحنه هایی از گالری‌های هنرهای تجسمی بخش های دیگری از این گزارش مستند است.

سالها رایزن فرهنگی بودم و با ذهنیت اروپایی‌ها به خوبی آشنا هستم. این گزارش که گوشه‌ای از عظمت فرهنگی و هنری ایران را نشان می دهد اعتراف به یک حقیقت بزرگ است.

این گزارش از حقیقت این جنگ سرد ناخواسته پرده بر می دارد. نشان می دهد جنگ سرد بین ایران و آل سعود، رقابت بین تمدن و بی تمدنی، پیشرفت و عقب ماندگی، مدرنیه و بربریت است. در یک سو تاریکی و سیاهی و جهل و در سوی دیگر رنگ و انسانیت و عقل.

در یک سوی برداشت متحجرانه از اسلام و در سوی دیگر تشیع به عنوان اسلامی که دینِ زندگی، ادب و آداب و عقل و هنر است. این چهره درخشان از ایران، اسلام شیعی ونظام جمهوری اسلامی را تنها و تنها  هنر، موسیقی و تئاتر و سینما و هنرهای تجسمی می تواند به جهان بشناساند. قدرت نظامی، اقتصادی و حتی علمی با همه شکوه، ضرورت و عظمتی که دارند هیچکدام نمی توانند از چنین چهره ای از ایران و اسلام پرده بردارند.

بی تردید در پناه امنیت برخواسته از اقتدار نظامی و موفقیت های علمی و اقتصادی هنرنمایی هنرمندان ممکن است. اما تنها زبان هنر است که می تواند زبان گویای  یک ملت باشد. برگ برنده ما در این جنگِ سرد تحمیلی، همین چهره فرهنگی، هنری و تمدنی ماست. تمدن و فرهنگ خریدنی نیست و با پول نفت تولید نمی شود. قدرشناس این توانمان باشیم.

اگر دغدغه نظام جمهوری اسلامی و پیروزی در عرصه جهانی را داریم با همه توان از هنرمندانمان در رشته های مختلف پشتیبانی کنیم. نگذاریم که تندروهای نا آگاه از دیوار فرهنگ و هنر بالا روند. آستانه تحملمان را بالا ببریم. یادمان باشد در جنگ سردی که در منطقه راه انداخته اند هنر برگ برنده ماست. گزارش فرانس 24 گوشه ای از عظمت یک فرهنگ و تمدن ریشه دار است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها