امروز شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۴:۳۰
کد خبر: ۲۱۶۸
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۴
معاون وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت گفت: اگر می‌خواهیم شیرینی لغو تحریم‌ها بر سر سفره مردم بیاید از این پس تصمیمات اقتصادی درستی را اتخاذ کنیم
بابک افقهی، رئیس اسبق سازمان توسعه و تجارت در گفتگوی تفصیلی با «نسیم آنلاین» در رابطه با پیش‌بینی وضعیت اقتصادی کشور در شرایط پس از برجام و همچنین بایدها و نبایدهایی که در این باره نیاز است رعایت شود، گفت: آن چیزی که در دوره پسابرجام ما را به وضعیت اقتصادی خوش‌بین می‌کند، تغییر اقتصاد  کشور به لحاظ ساختارهای اقتصادی خواهد بود.

اقتصاد مقاومتی تنها راه برون رفت از شرایطی است که در حال حاضر در اقتصاد کشور وجود دارد

وی ادامه داد: مشکلی که در حال حاضر در کشور وجود دارد، مسائل اساسی در ساختار اقتصاد است، به طور مثال هم اکنون درآمد نفتی ما کاهش داشته و همچنین کارایی اقتصادی سرمایه نیز در ایران کاهش پیدا کرده است و این نیز به دلیل توزیع نامناسب درآمدهای نفتی است.

وی بیان داشت: به نظر می‌رسد تصمیماتی که در زمان‌هایی که کشور با کمبود منابع مواجه بوده، اتخاذ شده، نسبت به تصمیمات گرفته شده در زمان‌هایی که فروش نفت وضعیت مطلوب‌تری داشته بهتر بوده است.

افقهی تأکید کرد: ما برای اقتصاد ایران، راهی به جز این نداریم که به آرزوی دیرینه مقام معظم رهبری که فرمودند" آرزوی من این است که روزی درب چاه‌های نفت ایران را ببندیم و اقتصاد خود را با منابع غیرنفتی اداره کنیم" جامه عمل بپوشانیم، در حقیت به جرأت می‎‌توان گفت اقتصاد مقاومتی تنها راه برون رفت از شرایطی است که در حال حاضر در اقتصاد کشور ما وجود دارد.

چنان چه لغو تحریم‌ها منجر به ورود منابع بین‌المللی شود، می‌توان گفت که برجام اتفاقات مبارکی را رقم می‌زند

رئیس اسبق سازمان توسعه و تجارت اظهار داشت: چنان چه این لغو تحریم‌ها منجر به ورود منابع بین‌المللی برای دستیابی به رشد اقتصادی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی شود، می‌توان گفت که برجام اتفاقات مبارک و خوبی را برای ما رقم خواهد زد. زیرا هر چه قدر که سرمایه‌گذاری خارجی رشد پیدا کند، تغییر تکنولوژی و انتقال دانش فنی و در نهایت تولید مناسب اتفاق خواهد افتاد.

افقهی اضافه کرد: لذا به نظر می‌آید که ما باید جذابیت برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی در بخش‌های مختلف صنعتی را افزایش دهیم.

وی تصریح کرد: آن چه که برای ما مهم خواهد بود این است که از این سبک فعلی اقتصادی کشور که گرایش زیادی به خام فروشی دارد پرهیز کرده و شرایط را به گونه‌ای تغییر دهیم که بتوانیم در حوزه تغییر تکنولوژی تولید، تولید محصولات و همچنین دانش بنیان کردن اقتصاد که در اقتصاد مقاومتی نیز به آن تأکید شده قدم‌های مؤثری را برداریم.

دولت انضباط مالی و کاهش نرخ بهره را در دستور کار خود قرار دهد

این استاد دانشگاه به «نسیم آنلاین» گفت: دولت باید به طور قابل ملاحظه‌ای در حوزه‌هایی که صنایع ارزش افزوده بالاتری  دارد، برنامه‌ریزی خاصی کند.

وی اضافه کرد: به نظر من آن چه که در بخش منابع و مدیریت مالی می‌تواند فضای کسب و کار را به طور قابل ملاحظه‌ای متحول کند بحث کاهش هزینه‌های پولی خواهد بود که یکی از مسائل موضوع فضای کسب و کار ایران و نرخ بهره بسیار بالای بانکی است، زیرا این مسئله فضای جذب سرمایه‌گذاری را برای سرمایه‌گذاران از بین برده است و هزینه بسیار بالایی را برای بنگاه‌های اقتصادی ایجاد کرده است.

مرور کارنامه دو ساله اخیر دولت، نداشتن شرایط حداقلی برای مدیریت وضعیت اقتصادی کشور را نشان می‌دهد

معاون وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: به نظر می‌رسد چنان چه برجام موجب شود تا در منابع مالی ما گشایشی صورت بگیرد، از آن طرف حتما باید دولت انضباط مالی و کاهش نرخ بهره را در دستور کار خود قرار دهد و در زمان کوتاه مدتی هر چه سریعتر بنگاه‌های اقتصادی را با کاهش نرخ بهره مواجه کند تا این بنگاه‌ها توان افزایش فعالیت اقتصادی را داشته باشند.

افقهی در ادامه به «نسیم آنلاین» گفت: با وجود تمامی این راهکارها، مرور کارنامه دو ساله اخیر دولت به نوعی از هم گسیختگی، نداشتن برنامه و همچنین شرایط حداقلی برای مدیریت وضعیت اقتصادی کشور در دوره کنونی را نشان می‌دهد.

دولت باید تغییراتی در تیم اقتصادی صورت دهد

رئیس اسبق سازمان توسعه و تجارت اظهار داشت: پیشنهاد مشخص بنده به رئیس دولت این است که مثل تیمی که برای عرصه دیپلماسی انتخاب کردند، حتما باید تیمی منسجم و توانمند را در بخش اقتصادی تعیین نمایند.

وی تأکید کرد: من به شدت معتقد به تغییر در تیم اقتصادی دولت هستم زیرا شرایط پسابرجام یک تدابیر سیاستی مکملی را می‌طلبد که به زعم بنده از عهده تیم فعلی برنخواهد آمد.

این استاد دانشگاه اضافه داشت: فارغ از ریشه‌های اصلی مصائب اقتصادی اگر بخواهیم اثرات مثبت پس از برجام را در اقتصاد شاهد باشیم این انتظار را می‌طلبد که تیمی همراه‌تر و دارای برنامه‌ و متناسب با شرایط پسابرجام برای تصمیم‌گیری در حوزه اقتصاد کشور تعیین شوند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: شاید بتوان گفت برجام یک شرط لازم برای حل بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور بود اما شرط کافی نخواهد بود، زیرا ما در حوزه اقتصاد با موانع عدیده‌ای مواجه هستیم به طوری که در کنار کاهش تورم که دولت آن را دنبال می‌کند بحث رکود زدایی در چنین شرایطی بسیار حائز اهمیت است.

در این دو سال در کنار دیپلماسی سیاسی، شاهد دیپلماسی تجاری و اقتصادی‌ خاصی از دولت نبوده‌ایم

وی عنوان کرد: این نکته نباید مورد غفلت واقع شود که در اقتصادی که قابلیت پویایی و فعال شدن را دارد حتما باید توجه به صادرات غیرنفتی و فعالسازی بنگاه‌های اقتصادی و همچنین توجه به فضای کسب و کار مورد توجه مدیران و مسئولین باشد اما متأسفانه این‌ها نکاتی است که ما کمتر در دو سال اخیر از دولت شاهد بوده‌ایم.

وی بیان داشت: در این دو سال ما در کنار دیپلماسی سیاسی، شاهد دیپلماسی تجاری و اقتصادی‌ خاصی از دولت نبوده‌ایم. و این‌ها نقاط ضعفی است که باید دولت به آن‌ها توجه خاصی داشته باشد و هر آینه که این موارد مورد غفلت قرار بگیرد باعث می‌شود تا دست‌آوردهای سیاسی نیز شیرینی خاصی را به سفره مردم اضافه نخواهد کرد.

برخی تمام مشکلات را بر گردن تحریم می‌انداختند و بیان می کردند که اگر تحریم نبود مشکلات نیز حل می‌شد؛ الان دیگر هیچ بهانه‌ای وجود ندارد

افقهی تأکید کرد: در حال حاضر تحریم‌ها که از سوی دولت مانعی برای شکوفایی اقتصادی شمرده می‌شد لغو شده و دیگر هیچ گونه بهانه‌ای برای این موضوع وجود ندارد که دولت برنامه‌های خودش برای این شکوفایی اقتصادی را اجرا نکند.

وی افزود: برخی تمام مشکلات را بر گردن تحریم می‌انداختند و بیان می کردند که اگر تحریم نبود مشکلات نیز حل می‌شد الان دیگر هیچ بهانه‌ای وجود ندارد، و امیدوار هستم که آن برنامه‌هایی که اذعان می‌کردند، وجود دارد و نمی‌توانند به دلیل تحریم‌ها  آن را اجرایی کنند از کشوی دولتمردان بیرون بیاید و از مشکلات اقتصادی بکاهد.

رئیس سابق سازمان توسعه و تجارت در پایان خاطرنشان کرد: اگر در حقیقت چنین برنامه‌هایی وجود دارد که می‌توان به آینده‌ای روشن امیدوار بود، اما چنان چه این برنامه‌ها وجود ندارد و قرار است از این پس نیز در بی‌برنامگی اقتصادی به سر ببریم هیچ افق روشن و اتفاق خاصی را در اقتصاد ایران شاهد نخواهیم بود.

منبع: نسیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها