امروز جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۳:۳۳
کد خبر: ۲۱۴۶
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۸
بهائیان چه کسانی هستند ؟

در حدود ۱۷۰ سال پیش، فردی به نام میزا علی محمد شیرازی (معروف به سید باب) مدعی شد که واسطه‌ی میان مردم و امام زمان(ع) است
او در ابتدا برای نزدیک‌ترین پیروانش، حضرت حجةبن الحسن را به عنوان امام زمان خود معرفی کرد و مدعی شد که فدایی امام زمان است و آرزو دارد تا در راه دوستی او کشته شود
او چهار سال بعد خود را امام زمان خواند و طرفداران او با احکام جدیدش، اسلام را منسوخ اعلام کردند
بخش مهم دستورات باب عبارت است از سوزاندن کتاب‌های غیر از کتاب‌های بابی، از بین بردن زیارتگاه‌ها و اماکن مقدس غیر از اماکن مقدس بابیان و کشتار و قتل عام تمامی کسانی که به او ایمان نیاورده‌اند
باب چند بار توبه کرد و تمامی ادعاهایش را پس گرفت و بر مریدانش لعنت فرستاد
او پس از این توبه‌ها، دوباره ادعاهای جدیدی نمود و خود را پیامبری جدید و سپس خدا دانست
پس از گیر و دار‌های زیاد میرزاحسینعلی نوری (معروف به بهاءالله)-که یکی از پیروان باب بود- جانشین او شد.
گرچه بهاء در ابتدا ادعای پیامبری داشت، اما پس از چندی خود را خدا و حتی آفریننده‌ی خدایان نامید و ارسال رسولان الهی و نازل‌کردن کتاب‌های آسمانی را به خود نسبت داد
او با مشاهده‌ی نفرت به وجود آمده از رفتار بابی‌ها، احکام باب در نحوه‌ی مواجهه با غیر بابیان را نسخ کرد
میرزا حسینعلی دو پسرش عباس(عبدالبهاء) و محمدعلی را به ترتیب به عنوان جانشینان بعد از خود معرفی نمود و محبت و احترام فزندانش را بر همه لازم دانست.
پس از بهاء، عباس عبدالبهاء و میرزا محمدعلی بر سر جانشینی پدر باهم به نزاع و دشمنی پرداختند
عباس پس از کنار زدن محمدعلی، بر خلاف وصیت پدرش، نوه دختری خود، شوقی افندی، را به عنوان جانشین خود انتخاب کرد
به ابتکار بهاءالله و عبدالبهاء طرحی برای مجلس قانون گذاری و اداره‌ی امور (بیت‌العدل) برای بهائیان زده شد
بنا به وصیت عبدالبهاء، قرار بود که شوقی و فرزندان پسر شوقی، یکی پس از دیگری «ولی امر» بهائیان و رئیس دائمی بیت‌العدل باشند
اما شوقی عقیم بود و فرزندی از خود به جای نگذاشت.
لذا بهائیان برای نجات از سردگمی، بیت‌العدل را بدون حضور «ولی امر» تأسیس کردند.
از منظر تعالیم بهائی، بنا به تأکید عبدالبهاء، عدم حضور «ولی امر» در رأس بیت العدل، به معنای تزلزل در ارکان امر بهائی و غیر قانونی بودن بیت‌العدل است


بهائیت" در تلاشی تازه قصد افزایش پیروانش را دارد و از این رو اقدام به راه‌اندازی کانال فارسی زبان جدیدی با محوریت علنی بهاییت در کشور آمریکا کرده است.

این کانال که از لس آنجلس پخش می‌شود، در برنامه‌هایی ویژه و در قالب گزارش و گفت‌وگو به تبلیغ اهداف و آیین‌های فرقه بهایی می‌پردازد که به عنوان نمونه می‌توان به گزارش این شبکه از مراسم عید رضوان و دیگر آئین های این فرقه ضاله اشاره کرد.
 
گفت‌وگو با مردان و زنان  فارسی زبان که به این فرقه پیوسته‌اند و تشریح دلایل آن ها برای همکاری با این فرقه ضاله یکی دیگر از اقدامات این شبکه در جهت ترویج بهائی گری در میان فارسی زبانان و به ویژه مسلمانان کشورمان می‌باشد.

از سوی دیگر، چندی پیش این تلاشها در عرصه رادیو نیز با راه‌اندازی رادیو ماهواره‌ای "بهایی" شکل جدی‌تری به خود گرفته بود .

گسترش سریع بهائیت در دوره پهلوی دوم با استفاده از امکانات عمومی کشور و تلاش بی وقفه آنان درجهت ضربه زدن به سنت های دینی و اجتماعی و منافع ملت ایران، واکنش جدی مردم و طبقات مختلف جامعه را به دنبال داشت.

روحانیت و مرجعیت شیعه درطول تاریخ به مسائل و حوادث، اشخاص، فرقه ها، احزاب، ملل و نحل مختلف با نگاهی دینی و موضعی از جایگاه مذهب نگریسته اند.
 
نگاه مرجعیت شیعه بعد از شهریور۱۳۲۰ به بهائیت نیز نگاهی دین مدارانه بود؛ چون بهائیان را گروهی بدعت گذارو دین ساز می دانستند که مکتب آنها برهیچ بنیاد دینی و کتاب آسمانی بنیان نیافته بود، با آن مخالفت می کردند.

افزون برآن، به دلیل وابستگی بهائیان به استعمارخارجی و استبداد داخلی و سوء استفاده بهائیان از این موقعیت، حساسیت عالمان شیعی مضاعف گردید.

در طول چند دهه گذشته از انقلاب شکوهمند اسلامی در کشورمان ، فرار سران فرقه ضاله بهائیت از کشور و پناه گرفتن آن ها در آغوش اسرائیل و آمریکا موجبات این امر را برای آنها فراهم ساخت تا با پشتیبانی "بیت العدل" در مرکز اسرائیل و با دریافت بودجه های هنگفت از سران آمریکا و رژیم صهیونیستی این فرقه بتواند جان تازه ای را به خود بدهد.

در طول دو دهه اخیر نفوذ در شبکه های ماهواره ای فارسی زبان و راه اندازی چند شبکه برای تبلیغ و گسترش آیین ضاله بهائت در دستور کار سران این فرقه  قرار گرفت .

شبکه ایران آریایی جدید ترین شبکه ای است که با دریافت بودجه مستقیم از "بیت العدل " وظیفه مظلوم نمایی برای بهائیان را در میان مردم ایران عهده دار است و با پخش برنامه هایی که در آن به حقوق نا نوشته بهائیان در ایران اشاره دارد سعی در القای این نکته دارد که پیروان فرقه ضاله بهائیت در ایران دراکثریتی بیشتر از اهل تسنن هستند اما از حقوق مشابه برخوردار نیستند.
ازبهائیان فعال  دیگر مانند:

عباس امانت که امروز به عنوان یک کارشناس و مورخ نظرات خود را در یک روزنامۀ رسمی همچون شرق به خورد مخاطب فارسی زبان می دهد، بهایی متعصبی است و باتوجه به اینکه امیرکبیر در قلع ‌و ‌قمع فتنه بابیه و سرکوب شورش‌هایی که این فرقه در سراسر ایران پدید آورد، نقش بسزایی داشت، در کتاب «قبلۀ عالم» به تحریف تاریخ و تخریب شخصیت امیرکبیر پرداخت.
عباس امانت، عضو شورای سردبیری دایره المعارف ایرانیکا نیز بوده و کار تدوین این دایره المعارف به پیشنهاد احسان یار شاطر(یکی دیگر از اعضای فرقه ضالۀ بهائیت و از کارگزاران بنیاد اشرف پهلوی در واشنگتن) و با اختصاص دادن 2 میلیون دلار توسط امیرعباس هویدا، نخست وزیر محمدرضا پهلوی آغاز شد که ادامه آن بعد از انقلاب درآمریکا دنبال گردید.
امانت در سال 1981 دکترای تاریخ خود را از "دانشگاه آکسفورد" اخذ کرد و سپس در "دانشگاه ییل" به تدریس پرداخت. انتشار ترجمه کتاب «قبله عالم» در ایران -دربارۀ ناصرالدین‌شاه-

وحسین امانت که در سال ۱۹۶۶ دانشجوی ۲۴ ساله دانشگاه تهران با شرکت در یک رقابت ملی شروع زندگی حرفه ای خود را پایه ریزی کرد. قرار بود در این رقابت طراحان یک نماد ملی ایرانی و اسلامی را که نشان از ایرانی مدرن داشته باشد طراحی کنند.
حسین امانت با طرح خود که همان میدان بزرگ آزادی بود به معماری ایران سلامی دوباره کرد و توانست خود را دز آغاز جوانی به معماری با مقیاس جهانی تبدیل کند.
طرحهای برجسته حسین امانت در دیگر کشورها نظیر چین-آمریکا-کانادا مورد استقبال قرار گرفته و به مرحله اجرا رسیده اند. طرح های حسین امانت را بیشتر به دلیل پیوند معماری کلاسیک غربی با روح معماری شرقی می شناسند. تزئین ساختمان با استفاده از سنگ از دیگر مشخصه های معماری آقای حسین امانت می باشد.
در حال حاظر آقای امانت در دفتر کارش در کانادا مشغول به کار در طرح ها و پروژه های بین المللی خود است. وی از سال ۱۹۸۰ به عنوان یک شهروند کانادایی در کانادا زندگی می کند.


 


منبع : حامیان ولایت
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها