امروز جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۲
کد خبر: ۲۱۲۶
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۵

رضا سراج کارشناس مسائل استراتژیک در نشست راهبرد آمریکا در انتخابات در دانشگاه امام صادق گفت: فرض براین است که جریان نفوذی وجود دارد و مطابق بازی آمریکایی ها به پیش می رود بعد از این که آمریکایی ها تحریم های هوشمند را ایجاد کردند سبد معیشت خانواده را به سیاست خارجی پیوند زدند و برای انتخابات سال 92 دو سناریو را داشتند؛ یکی سناریوی بی ثباتی بود که استنباط آن ها این بود که مردم به صورت بهار عربی به خیابان ها کشیده شوند و سناریوی دوم سناریوی تغییر بود اما سناریوی اول را به دلیل حصر میرحسین موسوی نتوانستند اجرا کنند و وقتی آقای هاشمی صلاحیتش احراز نشد بر روی سناریوی تغییر متمرکز شدند و ما هم ناخواسته به آن ها کمک کردیم.

 

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه جریان تدبیر و امید از سال ۸۶ برای انتخابات سال ۸۸ آمادگی کسب کرده بود بیان داشت: سال ۸۸آقای هاشمی فضا را عوض کرد و این ها نتوانستند  حضور پیدا کنند.

 

وی با اشاره به این که مسئله مذاکرات را بعد از به قدرت رسیدن دولت تدبیر و امید مطرح کردند تصریح کرد: وقتی مذاکرات شروع شد جان کری قول صد روزه لغو تحریم ها را به ایران داد و چینی ها هم یک پیغام از آمریکا آوردند که ما 20 میلیارد دلار از پول های بلوکه شما را برمی گردانیم و به این ترتیب کاملا به فضای مذاکرات وارد شدند.

 

سراج ضمن طرح این سوال که چگونه جریان نفوذ برنامه آمریکا را تکمیل کرد ادامه داد: آمریکا بعد از ورود دولت تدبیر و امید و پازل تعامل با آن ها به وسیله حلقه نیویورگی ها سعی کرد دولت یازدهم را در ریل تعامل قرار دهد، تعامل طبق نظر مرکز سابان جزء 9 سناریو قرار داشت و اوباما هم به گزینه تعامل بسیار نظر داشت  اما گزینه تعامل پیش زمینه های به نام مرحله تحذیر بعد مرحله اقناع و آن وقت تعامل به وجود می آید.

 

وی با ذکر این مطلب که در گزارش ساوان چهار نکته وجود دارد بیان داشت: مرحله تحقق حذر ایران از خطوط آمریکا است یعنی ایران نپذیرد که قدرت منطقه و هسته ای است و دنبال تغییر هندسه سیاسی و کمک به تروریسم نباشد در طول مذاکرات مستقیم و غیرمستقیم این ها را پذیرفتیم در برجام مسئله اول به نوعی حل و فصل شد یعنی ایران می تواند از فناوری هسته ای برخوردار باشد و داخل برجام می آید اما بقیه آن چند سال بعد امکان پذیر می شود.

 

این کارشناس مسائل استراتژیک تصریح کرد: در قطع نامه 2231 سعی کردند مین گذاری کنند سه خط دیگر یعنی عدم حمایت از تروریسم و قدرت منطقه و تغییر د هندسه منطقه در قطع نامه 2231 نشانه گذاری و مین گذاری شد آمریکایی ها بعد از برجام از ذوق زدگی متن پیش نویس را به شورای امنیت بردند و یک التزام بین برجام و قطع نامه ایجاد کردند و نمی خواستند این مسئله کشف شود و حتی گفتند برجام سنت رهبری جهانی آمریکا و امنیت اسرائیل را حفظ می کند.

 

وی با طرح این سوال که اقناع چیست و آمریکایی ها به دنبال چه هستند گفت: به صورت عملیاتی روز اقناع باید قانع می شدیم که در سطح عربستان و ترکیه قرار گرفته ایم و در حوزه نفوذ راهبردی با آن ها به تفاهم رسیده ایم یعنی با ترکیه بر سر سوریه و با عربستان بر سر یمن به توافق رسیده ایم یعنی سه کشور وارد سبد آمریکا بشویم.

 

وی با اشاره به اظهارات نهاوندیان مبنی براینکه زمانی وارد سبد آمریکا شویم قدرت منطقه می شویم خاطر نشان کرد: ما مخالف این نظر هستیم زیرا بعد از برجام در نشست مونیخ در تهران نشانه ای از مرحله اقناع روشن شد و سعی کردند به دنبال حل بحث سوریه و یمن برود و به تعبیر آقای سریع القلم بازی ما در سوریه و یمن با ترکیه و عربستان یک یک شود آمریکایی ها خیلی خوش بین بودند و کدخداپذیران تعامل گرا بودند و پس از برجام بسیار خرسند شدند و گفتند سنت رهبری آمریکا حفظ می شد.

 

وی با اشاره به اینکه آمریکا به دنبال این بود روز اجرای برجام مرحله تحقیر و اغنا را سپری کرده باشد و در روز تعامل با آمریکا باشد بیان داشت: آمریکایی ها قصد داشتند در آن روز دفتر حافظ منافع تشکیل و ورود کشورهای آمریکایی به ایران را به دنبال داشته باشد. این تدارک جریان نفوذ برای تعامل با امریکا بود برجام به گفته اوباما می توانست هژمونی جهانی را حفظ کند آمریکایی ها انتظار داشتند ایران در کانون تعامل قرار گیرد و بعد از آن ایران مهار می شود و وادار به تغییر رفتار می شود و نتیجه این می شود که آمریکا در غرب آسیا تثبیت می شد و بعد به دنبال اجرای دکترین چرخش آسیایی برای مهار چین می رفت این همان نکته ای است که آمریکایی به برجام خوشحال شدند.

 

وی با تاکید براینکه آمریکا به دنبال این بود که غرب آسیا را بین ایران ترکیه و عربستان تقسیم کند و جنوب عراق را به ایران بدهد خاطر نشان کرد: زمانی که داعش به 20 کیلومتری بغداد رسید بخشی از این طرح عملیاتی شد و قصد کامل کردن این پازل را داشتند و آمریکایی ها به این نتیجه رسیدند که فرصت دارند به سمت چرخش آسیایی بروند و به دنبال مهار چین باشند چون نگرانی های زیادی درباره چین داشتند اما اشتباه کرده بودند.

 

این کارشناس مسائل استراتژیک گفت: آمریکا از منظر استراتژیست های آمریکایی و هم از نظر استراتژیست های ایرانی دچار اشتباه محاسباتی شد آمریکا فکر می کرد جریان تغییر یعنی جریان تعامل گرا به علاوه نفوذ پروژه را تا آخر جلو می برد اما رویکرد مدیریت حضرت آقا باعث اشتباه آنان شد و ایشان پسابرجام را از تهدید به فرصت تبدیل کردند.

 

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه رهبری، روس ها را در جریان غافلگیری آمریکا روشن ساختند بیان داشت: رهبری با تشکیل ائتلاف چهار گانه هم روس ها را نجات داد و هم چینی ها را از شرق آسیا به غرب آسیا برد و پشت سر روسیه قرار گرفت و یک جبهه ضد هژمونی در آسیا شکل گرفت.

 

این فعال سیاسی ضمن اشاره به خطای راهبردی عربستان در شهادت شیخ نمر گفت: بعد از بحران عربستان حتما بحران گریبان ترکیه را خواهد گرفت و دچار مخاطره تجزیه خواهند شد امنیت اسرائیل نیز در مخاطره قرار گرفته است.

 

وی با تاکید براینکه آمریکا همه مشکلات از چشم رهبری و سپاه می بیند گفت: کلید تغییر نظم منطقه ای در سوریه است و کلید حفظ تغییر منطقه در تهران است.پاسخ آمریکا در تهران توسعه نفوذ در حاکمیت و ناامن سازی است می خواهند راهبردهای جدید را اجرا کنند این راهبردهای جدید تحریم های جدید جنگ دیپلماتیک جنگ فرقه ای تعارض در حاکمیت است و در مجلس نیز به دنبال دوگانگی در حاکمیت و تعارض هستیم.

دانشجو

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها