امروز جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۴
کد خبر: ۲۰۹۶
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۹
در پی شهادت مظلومانه آیت‌الله شیخ "نمر باقر النمر" به دست حکام آل سعود، خشم مردم انقلابی اعم از اهل سنت و تشیع علیه این اقدام خبیثانه شعله‌ور شد، مردم ایران نیز که زخم‌خورده جنایات سعودی‌ها در حوادث مختلف بودند، از این اقدام شگفت‌زده شدند و شبکه‌ها اجتماعی، رسانه‌ها و ... یکپارچه این جنایت را محکوم کردند و مرگ آل سعود را خواستار شدند.

دراین‌بین، تعدادی از مردم به‌صورت خودجوش، بعدازظهر حادثه روبروی سفارت عربستان تجمع کردند، تجمعی به همراه شعار و دست‌نوشته اما بدون هیچ‌گونه خسارت.

بسیج دانشجویی بعدازظهر همان روز، بیانیه‌ای را برای برگزاری تجمع در روز یکشنبه صادر کرد، تجمعی که به دلیل عدم اخذ مجوز روبروی سفارت عربستان، در میدان فلسطین برگزار شد و البته تجمع میدان فلسطین، دارای مجوز بود و بسیج دانشجویی نیز این مسئله را قبول کرد، اگرچه جمعیتی روز یکشنبه مقابل سفارت عربستان تجمع کردند و با درخواست نیروی انتظامی متفرق شدند.
بررسی حادثه غیرمعمول به آتش کشیدن قسمتی از سفارت عربستان و ورود تعدادی از افراد خودسر به داخل سفارت از جهات متعددی مبهم و مشکوک است و شاید پاسخ به بعضی از ابهامات، بتواند به تبیین هرچه دقیق‌تر این حادثه کمک کند.

1- تجمع افراد ناشناس در شب یکشنبه بنا به درخواست چه گروهی و با حمایت کدامین شبکه انجام‌گرفته است، درحالی‌که بسیج دانشجویی برای بعدازظهر یکشنبه اعلام تجمع کرده بود و مردم عادی نیز بر اساس موج اجتماعی و دعوت عمومی وارد صحنه می‌شوند!

2- برخی معتقدند که مردم عادی در ماجرای تجمع، آتش‌سوزی و ورود به سفارت عربستان دخیل بودند درحالی‌که مردم عادی در بدترین حالت ممکن، مبادرت به پرتاب سنگ به سمت سفارت می‌کنند درحالی‌که در شب حادثه، نحوه به آتش کشیدن سفارت حکایت از پرتاب کوکتل مولوتوف به داخل محوطه سفارت دارد که نشان از اقدامی سازماندهی‌شده از سوی عناصر باتجربه است.

3- تحلیل گران می‌پرسند، چرا ملت ایران در فاجعه منا که به‌واقع گستردگی بیشتری از شهادت شیخ نمر داشت و بسیاری از مردم را داغدار کرد، رفتار خارج از عرف مقابل سفارت عربستان نداشتند درحالی‌که می‌توان این ادعا را داشت که از جنبه ملی، حادثه منا به‌مراتب برای مردم ایران سخت‌تر و سنگین‌تر بود و خانواده‌های داغدار که تقریباً تمام اقوام ایرانی را شامل می‌شود، می‌توانستند رفتارهای این‌چنینی از خود بروز دهند اما این اتفاق نیفتاد.


چه گروهی از حمله به سفارت عربستان سود برد؟


4- شنیده‌ها حاکی از آن است که نحوه رفتار دیپلمات‌های عربستان در تخلیه سفارت از صبح روز حادثه، حاکی از بروز اتفاقی سازمان‌یافته است، به‌نحوی‌که بنا بر شواهد، مدارک و اسناد مهم سفارت، جمع‌آوری‌شده بود؛ در کنار این شنیده‌ها، شایعاتی مطرح می‌شود که درب‌های سفارت نیز به حالت نیمه‌باز قرارگرفته است و البته دیگرانی اعلام کرده‌اند معترضین با شکستن درب سفارت واردشده‌اند.

5- کارشناسان معتقدند، با یک دودوتاچهارتای ساده، می‌توان اثبات کرد رفتار عربستان بعد از حادثه سفارت، اقدام بر اساس سناریویی است که پازل آن، از پیش تعیین‌شده است، آل سعود از حالت انفعال و پاسخگویی به افکار عمومی بعد از جنایت قتل شیخ نمر، تبدیل به بازیگر مظلوم و مدعی می‌شود و تمامی رفتارهای بعدی عربستان و حامیانش از قطع رابطه، اخراج دیپلمات‌ها، شکایت به سازمان ملل، قطع رابطه بحرین و سودان با ایران و ... همه و همه نشان از حرکت در پازل امنیتی داخلی - خارجی دارد.

6- بعضی از رسانه‌ها مدعی شده‌اند که در شب حادثه، خودروها و عواملی با پلاک قم و کرج در میدان دیده می‌شوند، عناصری که در کرج پاتوق مشخصی دارند و از قم، به دنبال ترویج تشیع مخالف وحدت هستند و بلافاصله بعد از حادثه، در شبکه‌های اجتماعی، پرچم حمله به سفارت عربستان را بلند کرد.

7- بر اساس این اتفاق، بسیاری از رسانه‌های حامی فتنه در شبکه‌های اجتماعی، به اصلی کردن مسئله سفارت و فرعی کرد شهادت شیخ نمر، به دنبال حمله به بسیج و دلسوزی برای منافع ملی و امنیت ملی بودند حال‌آنکه بسیج دانشجویی بعد از حادثه سفارت، عدم همراهی و محکومیت این حرکت را در بیانیه‌ای اعلام کرد.

8- مردم مؤمن، جریان دلسوز، داغدار و بسیجی بعد از حادثه اشتباه سفارت انگلیس، به‌روشنی پیام رهبری درباره چگونگی بروز رفتارهای انقلابی را دریافت کرده و علی‌القاعده به دنبال بروز حوادث این‌چنینی در سفارت عربستان نبودند، لذا شب حادثه نباید به دنبال ردپای دانشجویان باشیم، بلکه به نظر می‌رسد، شبکه سازمان‌یافته دیگری با حمایت امنیتی وارد عرصه شده است.

9- دومینوی قطع رابطه کشورهای حامی آل سعود با ایران، به‌طورقطع بی‌ارتباط با مسائل منطقه به‌خصوص بحران سوریه نیست، کارشناسان معتقدند ضربه محور مقاومت به نیروهای معارضه و عربستان در مرگ "زهران علوش" سبب‌ساز انتقام عربستان می‌شود و شهادت شیخ نمر، پاسخی به مرگ علوش است و در کنار انتقام، اهداف دیگری نیز پیگیری می‌شود، اهدافی همچون ایزوله کردن ایران در عرصه بین‌الملل برای مقابله با شهادت شیخ نمر، به راه انداختن جنگ شیعه و سنی در عربستان، بروز اختلافات داخلی در ایران آن‌هم در روزهای نزدیک به انتخابات.

سؤالات و ابهامات دیگری نیز وجود دار که با گذر زمان می‌توان مطرح کرد ولی آنچه مهم و قابل‌تحلیل است، ابهامات و مشکوک بودن حادثه حمله به سفارت عربستان است، حادثه‌ای که هیچ نفعی برای جمهوری اسلامی ایران نداشت و عملاً حرکت در مسیر سناریو ترسیم‌شده دشمن بود، نیروی انتظامی و نهاد امنیتی - اطلاعاتی بر اساس دستگیرهای انجام‌شده در شب حادثه، می‌بایست قبل از بروز بحران و اختلافات دیگر، افکار عمومی را از واقعیت موضوع آگاه کنند.

انتهای پیام/ 852
منبع: مشرق
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها