امروز پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۰۱
کد خبر: ۲۰۶۱
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۱
به نقل از رویترز، از ابتدای سال 2015 تا کنون، چشم انداز افزایش نرخ بهره در آمریکا و افزایش شاخص دلار، قیمت طلا را حدود 10 درصد در مقایسه با سال 2014 کاهش داده است. 
قیمت سایر فلزات گرانبها نیز به تبع کاهش قیمت طلا، کاهش پیدا کرده است. قیمت سالانه این فلزات نیز سال 2015 را با یک افت شدید پشت سر می گذارند.
بانک مرکزی آمریکا در ماه دسامبر جاری برای نخستین بار در 10 سال گذشته، اقدام به افزایش 0.25 درصدی نرخ بهره کرد و سیاست افزایش تدریجی این نرخ را در پیش گرفت. این بانک در 10 سال گذشته به منظور تقویت اقتصاد این کشور، نرخ بهره را نزدیک صفر نگه داشته بود. تحیلگران معتقدند، شتاب افزایش نرخ بهره به تدریج کاهش خواهد یافت. 
قیمت تحویل فوری یا نقدی طلا در روز پنج شنبه در ساعت 03:31 بامداد به وقت گرینویچ در بازار لندن با فقط 0.2 درصد افزایش نسبت به روز قبل، به 1062.50 دلار در هر اونس رسید. در آستانه تعطیلی فردا (اول ژانویه)، حجم خرید و فروش در بازار ناچیز است.
قیمت طلا در اوایل ماه دسامبر (اواسط آذر) به 1045.85 دلار در هر اونس یا کمترین سطح آن در شش سال گذشته رسید.
یک تاجر طلا در هنگ کنگ به رویترز گفت: سال آینده نیز قیمت طلا به دلیل برنامه افزایش تدریجی نرخ بهره در آمریکا، کاهش خواهد یافت و این مساله، قیمت سایر فلزات گرانبها را نیز تحت فشار قرار خواهد داد.
وی افزود: قیمت طلا در نیمه نخست سال 2016 به هزار دلار یا کمتر کاهش خواهد یافت، لیکن در نیمه دوم سال اندکی بالا خواهد رفت.
دارایی صندوق سرمایه گذاری اس.پی.دی.آر گلد تراست، بزرگ ترین صندوق سرمایه گذاری اوراق بهادار با پشتوانه طلا در جهان، نزدیک کمترین سطح آن در هفت سال گذشته است، در حالی که فروش طلا از ترس کاهش قیمت در آینده، به بالاترین سطح آن تاکنون نزدیک شده است. 
در بازار لندن، قیمت تحویل فوری نقره با 0.7 درصد افزایش به 13.96 دلار، پلاتین با کمتر از 0.1 درصد افزایش به 870.4 دلار و پالادیوم با 1.6 درصد افزایش به 550 دلار در هر اونس رسید.
در بازار کامکس نیویورک نیز، قیمت هر اونس طلا در معاملات آتی با 0.2 درصد افزایش به 1062.1 دلار و نقره با 0.7 درصد افزایش به 13.94 دلار رسید. 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها