امروز چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۶
کد خبر: ۲۰۴۰
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۰

به گزارش زمان کارشناس مسائل استراتژیک و معاون سابق فرهنگی و اجتماعی فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه فتنه ها در انقلاب اسلامی ادامه دارد، گفت: دشمن آرام نخواهد نشست و این ما هستیم که باید مهیا و آماده مقابله با آن باشیم.

وقایع سال 88 هنوز هم در یاد و خاطره بسیاری از مردم ایران زنده است خاطره زیاده خواهی عده ای که با برنامه ریزی دشمن، آشوب و اغتشاش قصد ضربه زدن به اصل نظام و انقلاب را داشتند. اما حضور به موقع ملت ایران حماسه ای بزرگ رقم زد و موجب شد توطئه های دشمنان و هدف شوم آنها برای نابودی انقلاب نقش بر آب شود.

در همین خصوص با «حمیدرضا مقدم فر» کارشناس مسائل استراتژیک و معاون سابق فرهنگی و اجتماعی فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفتگویی داشته ایم که در ادامه می خوانید.

 

 

 

*فتنه 88 از جمله حوادث پس از انقلاب اسلامی بود که به اذعان کارشناسان و تایید مقام معظم رهبری یکی از بزرگترین فتنه های پس از انقلاب اسلامی به شمار می رفت چطور شد که این تهدید بزرگ به حماسه ای چون 9 دی ختم شد و در نهایت خنثی شد و در واقع از یک تهدید بزرگ، فرصتی در مسیر بقا و حفظ انقلاب اسلامی به دست آمد؟

اینکه چطور فتنه 88 به 9 دی ختم شد به این دلیل است که بصیرت مردم و اقدام به موقع و حضور مردم ختم کننده و پایان بخش فتنه و تبدیل آن به یک فرصت بزرگ برای اتحاد ملی و یک اتفاق بسیار مهم در کشور بود اما اینکه چطور این حضور به موقع و بصیرت توانست تمام کننده فتنه باشد به این دلیل است که خود فتنه از این جنس است که مردم را دچار انحراف در تحلیل و فکر کند در واقع فتنه جنسش یک فریب بزرگ بود.

سران فتنه به بهانه تقلب در انتخابات شورش های خیابانی را رقم زدند و بنا داشتن با این فریب بزرگ مردم را نسبت به نظام، مسئولان و حاکمیت و اصل انقلاب دچار بدبینی و از درون انقلاب را دچارفروپاشی کنند. نسخه این فتنه و مقابله با آن هم همین حضور بود یعنی وقتی مردم برای فریب هدف قرار گرفته بودند راه حلش این بود که خودشان به صحنه و میدان بیایند و اعلام کنند که ما فریب نخوردیم و با فتنه مقابله می کنیم و اینجا دیگر کار سناریوی دشمن تمام است و اتفاقا همین حضور مرردم در 9 دی به دلائل ذکر شده تمام کننده فتنه بود.

*آیا 9 دی نتیجه صرفا حادثه روز عاشورای سال 88 بود یا در جریان سیاسی پس از انتخابات، مردم به درکی رسیدند که در پس فتنه 88، حماسه 9 دی را رقم زدند؟ و چطور شد که حتی برخی از رأی دهندگان به آقای موسوی نیز در حماسه 9 دی حاضر بودند؟

حادثه روز عاشورا موجب شد که پرده هایی کنار برود نه اینکه خود باعث بود بلکه در واقع حادثه عاشورا یک جرقه بود یعنی به صورت کلی مردم یک معرفت عمومی نسبت به جریان فتنه و عوامل آن پیدا کرده بودند ولی جریان روز عاشورا آن را شفاف کرد و همه مردم متوجه شدند که جریانی که به بهانه تقلب در انتخابات آغاز شده و در حال حرکت است، بهانه ای برای ضربه به اصل نظام است چنانچه مردم شعار می دادند«انتخابات بهانه است اصل نظام نشانه است».

دشمن و سران فتنه اصل نظام را نشانه رفته بودند و به هیچ چیز اعتقادی نداشتند حتی بزرگترین آرمان و حماسه عاشقانه مردم که روز عاشورا است و حتی برای غیر مسلمانان و غیر ایرانی ها هم مقدس ترین روز و حادثه است را حرمت شکنی کردند. 

مردم متوجه شدند و حتی اگر کسانی بودند که ذره ای در این خصوص تردید داشتند در روز عاشورا متوجه این فریب بزرگ شدند و همه به میدان آمدند؛ حتی کسانی که در ایام قبلی جزو هواداران سران فتنه و معترضین بودند در حماسه 9 دی حاضر شدند چرا که متوجه اصل ماجرا شده بودند.

*چرا پس از حماسه 9 دی همچنان برخی از سران داخلی فتنه و هواداران¬شان، واقعیت حضور میلیونی مردم را نپذیرفتند و به هنجارشکنی ها ادامه دادند؟ این اصرار بر راه خطا از کجا نشأت می گرفت؟

این افراد از ابتدا هم به دنبال حقیقت نبودند، قانون را شکستند و به دنبال اهداف خود بودند. حتی وقتی به موسوی و کروبی گفته شد اگر تردید و شکی دارید بیایید و صندوق ها را بشکنید، مرجع این امر قانونا شورای نگهبان است، نمایندگان شما بیایند و در شورای نگهبان به یقین برسند آنها حاضر به چنین کاری نشدند.

فتنه گران عنوان کردند که ما تحریم شدیم و اجازه نمی دهید ما با مردم حرف بزنیم، به آنها گفته شد بیایید در تلویزیون حرف بزنید اما باز هم حاضر نشدند چنین کاری کنند چرا که اولا به دنبال هوای نفس بودند و همین امر آنها را با دشمنان دیرینه نظام انقلاب از جمله آمریکا، اسرائیل، انگلیس، بهائی ها، جریانات معاند و منافقینی که سالها با انقلاب در ستیز بودند، همراه و همسو و هم زبان کرد.

و از طرفی نمی پذیرفتند که حقیقت آشکار شود چرا که باید عنوان می کردند که ما اشتباه و خیانت کردیم و هنوز هم حاضر نیستند چرا که نفس بزرگی می طلبد که کسی که سال ها در یک اشتباه بوده آن را بپذیرد زیرا اگر آن را به زبان بیاورند باید خون های ریخته شده را گردن بگیرند و خسارت های مادی و معنوی وارد شده به نظام و آبرویی که از نظام و انقلاب ریخته شده را پاسخگو باشند چرا که آنها به نظام تهمت زدند.

مهم¬ترین خیانت سران فتنه هتک آبرو و حیثیت از نظام جمهوری اسلامی با تهمت تقلب در انتخابات بود و چون نمی توانند پاسخگوی آن باشند بر حرف خود اصرار دارند و آن را نمی پذیرند.

*نقش روحانیت و مرجعیت آگاه را در ارتقای سطح آگاهی ملت چگونه ارزیابی می کنید و آیا می توان از 9 دی به عنوان انقلابی دیگر در دل انقلاب اسلامی یاد کرد؟ به گونه ای که در این انقلاب (9 دی) مردم، ناخالصی های انقلاب را از اصل انقلاب جدا کردند و مثل همیشه، همراه با روحانیت آگاه در برابر نفوذ اجنبی ایستادند؟

نمی خواهم بگویم 9 دی یک انقلاب بود ولی واقعا یک حماسه بزرگ بود و در واقع مردم از یک امتحان بزرگ پیروز بیرون آمدند و نقش مرجعیت و روحانیت آگاه هم در این حماسه بسیار مهم بود چنانچه نقش آیت الله نوری همدانی و آیت الله علم الهدی بسیار برجسته و مؤثر بود. این افراد در روشنگری و بیداری مردم نقش محوری داشتند حتی برخی رسانه ها مانند خبرگزاری فارس و روزنامه کیهان نقشی محوری در حماسه 9 دی داشتند. روحانیت و مرجعیت آگاه سبب بیداری مردم و حضور آنها در صحنه حماسه شد. 

*موضوع ریزش ها و رویش های پس از انقلاب چگونه در حوادث سال 88 و حماسه 9 دی مشهود است؟

ما در شرایط مختلفی از ابتدای انقلاب همیشه رویش ها و ریزش هایی در سیر تحولات داشتیم و 9 دی و فتنه 88 هم یکی از این برهه ها بود که ریزش هایی از خود سران فتنه تا کسانی که از آنها پیروی کردند، چه ساکتین فتنه و چه آنهایی که در جریان فتنه دچار بی بصیرتی و آلوده به خیانت و جنایت شدند، داشتیم؛ این افراد جزو کسانی بودند که از دایره انقلاب خارج شدند و امروز هم نمی توان آنها را نه در مجلس و نه در عرصه های حاکمیتی راه داد چرا که امتحان بدی پس دادند و با دشمنان نظام و انقلاب همراه شدند.

رویش هایی هم در حماسه 9 دی داشتیم، ما در انقلاب نسل جدید وجوانی داشتیم که عرصه فتنه را برای خود مانند دوران دفاع مقدس می دیدند این افراد کسانی بودند که نه امام و نه دوران جنگ را دیده بودند اما شجاعانه مانند رزمندگان 8 سال جنگ تحمیلی در برابر تهاجمات دشمن و فتنه گران داخلی ایستادند و از انقلاب دفاع کردند. این افراد سیل عظیمی از نیروهای جوان انقلابی بودند که جزو رویش های انقلاب هستند و در جریان فتنه 88خوش درخشیدند.

*حماسه 9 دی چه خطراتی را از انقلاب اسلامی ایران دفع کرد و نقش این حماسه را در جمهوریت و اسلامیت نظام و آینده سیاسی کشور چگونه ارزیابی می کنید؟

مقام معظم رهبری جمله ای دارند که محتوای آن این است که بالاخره این فتنه خطرات، آسیب ها و خسارت هایی برای نظام داشت اما یکی از فرصت های خوبی که برای ما ایجاد کرد این بود که کشور را از ویروس ها و آسیب های خطرناک سیاسی و اجتماعی واکسینه کرد.

یعنی واکسینه شدنی که مشکلات و خسارت های روحی و روانی و اجتماعی در پی داشت اما نتیجه بزرگی داشت و آن اینکه ملت تجربه بزرگی پیدا کرد که چطور در شرایط مختلف با آسیب ها مقابله کند. ممکن است حتی کسانی که سال ها با انقلاب و امام همراه بودند تحت تاثیر دشمن قرار گرفته و فتنه ای دوباره خلق شود اینکه این فتنه در نظام چطور پیش بیاید و مردم چطور و از چه ناجیه ای دچار فریب می شوند را مردم تجربه کردند و در برابر چنین فتنه هایی واکسینه شدند.

این واکسینه موجب شد مردم در حوزه های سیاسی و اجتماعی مختلف دیگر متحمل اینگونه فریب ها نشوند و مثلا آقایی با بیان اینکه من نخست وزیر دوران امام خمینی(ره) و جنگ بودم به نظام تهمت بزند و بخواهد جامعه را دچار آشوب و تشنج کند و مردم با او همراهی کنند. مردم این جنس فریب ها را دیدند و در آینده در برابر آن واکسینه شدند. این چنین مواردی همواره در تاریخ دیده شده چنانچه کسانی مانند طلحه و زبیر که از اصحاب نزدیک پیامبر(ص) بودند بعدها به دلائل مسائل نفسانی و جاه طلبی مادی و ریاست و رسیدن به جایگاهی در مقابل امیر المومنین ایستادند.

*فتنه گران از حوادث سال 88 چه برداشتی داشتند و چه اهدافی را دنبال می کردند و در چه خیالاتی بودند و آیا در خیالشان می گنجید که همه این جنجال ها و آشوب ها در روز 9 دی رو به کاهش رود و اکثریت مردم از حقایق آگاه شوند؟

فتنه گران 9 دی را پیش بینی نمی کردند ولی در مورد فتنه 88 چه بسا خودشان هم تصور نمی کردند و نمی دانستند که هدف نهایی چه خواهد بود، آنها دوست داشتن به ریاست برسند و قدرت را به دست بگیرند و این شد که به میدان فتنه قدم گذاشتند. اما کسانی که این افراد را هدایت می کردند در بیرون از مرزها بودند و جریان های آمریکایی، صهیونیستی و انگلیسی بودند.

شاید این آقایان خودشان هم متوجه نبودند که دارند چه جریانی را رقم می زنند و تنها به دنبال نفسانیت و ارضای نفسانیت خود و رسیدن به قدرت بودند. اما کسانی که کنترل آنها را در دست داشتند می دانستند که هدف غایی آنها فروپاشی نظام از داخل بود.

سران فتنه از داخل به عوامل یک کودتا تبدیل شده بودند بدون اینکه خودشان متوجه باشند یا اینکه هدف کودتا داشته باشند ولی در حال رقم زدن یک کودتا و براندازی نظام بودند. 

*آیا فتنه تمام شده است و فتنه گران دست از خیالات باطل خود از قبیل انقلاب کاریکاتوری برداشته اند و در آینده شاهد چنان حوادثی نخواهیم بود؟ راه های دفع فتنه در آینده سیاسی کشور را بیان فرمایید و توضیح دهید که نقش بیگانگان در بروز و تشعشعات فتنه چگونه دنبال می شود و ما چگونه می توانیم از آثار 9 دی در آینده سیاسی کشور استفاده کنیم و راه 9 دی را ادامه دهیم؟

9 دی تمام کننده فتنه 88 بود و اینکه این فتنه ادامه دارد اشتباه است، سران فتنه 88 به گورستان تاریخ پیوستند.

اما اینکه فتنه ها در انقلاب اسلامی تمام شد یا خیر باید گفت خیر ما از ابتدای انقلاب فتنه داشتیم که یکی از آنها فتنه 88 بود و در آینده هم خواهیم داشت، جنس فتنه ها متفاوت است، یک بار فتنه می شود حمله صدام به کشور، یک بار فتنه انفجار 7 تیر و شهادت شهید بهشتی و 72 تن از یاران نظام است و یک بار هم می شود آشوب های به بهانه تقلب در انتخابات در سال 88.

حال فتنه بعدی چیست ما نمی دانیم اما آنچه روشن است دشمن آرام نخواهد نشست از در که بیرونش کنی از پنجره وارد می شود و این ما هستیم که باید مهیا و آماده مقابله با آن باشیم و مهم آن است که فتنه ها توسط جوانان انقلابی پیش بینی شود.

در حال حاضر در انتخابات پیش رو دشمن به دنبال فتنه است و می خواهد انتخابات خبرگان را که همیشه یک ساحت مقدس اجتهاد، روحانیت و علمایی داشته به یک ساحت رقابت های سیاسی مبدل کند هیچ وقت در طول انقلاب نبوده ولی امسال به دنبال آن است که انتخابات خبرگان را با مسائل غیر قانونی و غیر منطقی مخلوط و جایگاه ولایت فقیه را زیر سوال ببرد.

اینجاست که نیروهای انقلاب باید حواسشان باشد تا جلوی این فتنه ها گرفته شود حتی ممکن است برخی عوامل فتنه بوده و حرف هایی را به زبان بیاورند و خودشان این را ندانند ولی عوامل نفوذی در کنار آنها هستند که آنها را هدایت می کنند.

ما باید از جریان حماسه 9 دی در راستای پیش بینی و دفع فتنه دشمنان در آینده استفاده کنیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها