امروز جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۴:۲۳
کد خبر: ۲۰۲۰
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۶
شيعيان مظلوم نيجريه به بهانه طرح آمريکايي مبارزه با تروريسم در نيجريه که براي مبارزه با تروريست هاي بوکوحرام به اجرا درآمده است به طور مداوم مورد حمله نيروهاي ارتش اين کشور قرار مي گيرند. در حالي که شيعيان نيجريه تاکنون کوچکترين سابقه خشونت در اين کشور را ندارند.
    روند گرايش به تشيع در اين کشور آفريقايي در سال هاي اخير رشد چشمگيري پيدا کرده و همين مسئله موجب ترس و وحشت تکفيري ها، صهيونيست ها و کشورهاي غربي شده است به نحوي که با انواع دسيسه ها و توطئه ها سعي در سرکوب شيعيان و مقابله با روند رو به رشد تمايلات مذهبي آنها دارند.به ويژه آنکه مسلمانان اين کشور با پيروي از رهبر خود شيخ ابراهيم زکزاکي ارادت خاصي به انقلاب اسلامي ايران دارند.
    به همين دليل توطئه گران به تکاپو افتاده و تلاش دارند با ايجاد تفرقه ميان ملل اسلامي و ايجاد جنگ داخلي در ميان مذاهب اسلامي به خيال خود مانع از گسترش اسلام شوند در حالي که اين روند بي وقفه در حال گسترش است.
    اختلاف انداختن ميان شيعه و سني يکي از عوامل اصلي کشتار شيعيان مظلوم نيجريه گسترش موج اسلام هراسي و شيعه هراسي در کشورهاي منطقه خاورميانه و شمال آفريقا است.
    پس از وقوع بيداري اسلامي در کشورهاي اين منطقه و خيزش هاي گسترده مردمي، موج اسلام خواهي گسترش يافت و رواج مذهب تشيع در مردم منطقه موجب ترس و نگراني کشورهاي غربي و برخي از کشورهاي عربي از اين مسئله شد.
    عربستان سعودي با حمايت تروريست هاي تکفيري در سوريه، يمن، نيجريه و ديگر کشورهاي منطقه و از سوي ديگر با دخالت مستقيم نظامي در سوريه و يمن مي خواهد به شيعيان اين پيام را دهد که با رواج تشيع در منطقه مخالف است و آن را براي منافع خود خطرناک مي داند.
    اختلاف افکني بين مذاهب اسلامي و از سوي ديگر سرکوب جريان مقاومت و گروه هاي انقلابي به نفع استکبار و صهيونيسم از اهداف جريان هاي وهابي عربستان است.
    برخي از کارشناسان منطقه يورش اخير ارتش نيجريه به شيعيان اين کشور را با شکست هاي سياسي مستمر عربستان در منطقه به ويژه در سوريه، يمن و لبنان مرتبط مي دانند و تاکيد مي کنند که رياض در پي ايجاد شکاف در صفوف مسلمانان آفريقاست تا بازي درگيري هاي طايفه اش را به اين قاره انتقال دهد.
    به گفته اين کارشناسان هدف بحران ها و حوادثي که در دنيا اتفاق مي افتد ضربه زدن به دين اسلام و ايجاد اختلاف بين اهل تشيع و تسنن است و انجام اين اقدام جنايتکارانه با محوريت عربستان، رژيم صهيونيستي و آمريکا صورت گرفته است.
    آنان همچنين معتقدند که دشمنان جهان اسلام براي رسيدن به اهداف شوم خود ناجوانمردانه ترين راه يعني ترور و قتل عام زنان، مردان و کودکان مظلوم و بي دفاع را انتخاب کرده اند.
    
    الگوپذيري از انقلاب اسلامي
    سوالي که در اينجا مطرح مي شود اين است که چرا در سال هاي اخير تهاجم وحشيانه اي عليه شيعيان منطقه صورت گرفته و هجمه اي که بايد عليه تروريست هاي تکفيري در کشورهاي مسلمان صورت گيرد بالعکس عليه مسلمانان و به ويژه شيعيان صورت مي گيرد.
    «معصومه طاهريانپور» کارشناس مسائل اجتماعي در اين باره مي گويد: فراگير شدن تشيع در بين مسلمانان قاره آفريقا و ترس و وحشت غربي ها از گسترش اسلام از مهمترين عوامل هجمه هاي پي در پي عليه مسلمانان در قاره آسيا و آفريقا است.
    به گفته وي مردم آفريقا که سال ها تحت استعمار کشورهاي غربي بوده اند و هويت، فرهنگ و ارزش هاي آنان توسط غربي ها لگدمال شده بود اکنون نجات و رهايي خود را مقابله با فرهنگ غرب و متقابلاپذيرش ارزش هاي رهايي بخش و ضد نژادپرستي اسلام مي بينند و به همين دليل گرايش به دين اسلام و مذهب شيعه در اين کشورها رواج زيادي پيدا کرده است.طاهريانپور تاکيد مي کند: گسترش خيره کننده تشيع در نيجريه که آمار آن تا 10 ميليون نفر هم تخمين زده شده زنگ هاي خطر را براي تکفيري ها و غربي ها به صدا درآورده و تلاش مي کنند با انواع حربه ها و توطئه ها از گسترش اسلام در اين قاره جلوگيري کنند.
    اين کارشناس علوم اجتماعي الگوپذيري شيعيان نيجريه از انقلاب اسلامي به ويژه انديشه هاي متعالي امام خميني(ره) را از جمله علل حضور بيشتر شيعيان و نقش آفريني آنان در صحنه هاي سياسي عنوان مي کند و مي گويد: همين عامل موجب وحشت دشمنان اسلام شده و از آن روزي مي ترسند که شيعيان نه تنها در قاره آفريقا بلکه در مناطق ديگر جهان گسترش فزاينده اي داشته باشند.
    وي همچنين يادآوري مي کند که تحولات منطقه در چند سال اخير و پيروزي هايي که مسلمانان در مقابله با تکفيري ها در کشورهايي چون سوريه، عراق، يمن، لبنان و... داشته اند حاميان تروريست ها را به وحشت انداخته و موجب شده که دست به قتل عام و نسل کشي شيعيان بزنند.
    آري شيخ زکزاکي از متاثرين انقلاب اسلامي است که دوران طلبگي اش با دوران پيروزي انقلاب همزمان شد و دنبال کردن روند اين پيروزي به رهبري امام خميني(ره) وي را شيفته شخصيت امام و انقلاب کرد.
    وي در اولين سالگرد پيروزي انقلاب به ايران سفر کرد و از حرکت ملي ايران براي استقلال و داشتن کشوري اسلامي الهام گرفت.بسياري از تحليلگران منطقه شخصيت او را مشابه سيدحسن نصرالله دبيرکل حزب الله لبنان ارزيابي مي کنند به همين دليل به او لقب نصرالله داده اند.بسياري از شيعيان نيجريه به واسطه شخصيت کاريزماتيک اين عالم شيعه به اين مذهب گرويده اند. در اکثر اجتماعات شيعيان اين کشور تصاوير امام خميني(ره) و رهبر معظم انقلاب همواره به چشم مي خورد و به صورت هاي مختلف علاقه و ارادت خود را به انقلاب اسلامي ايران عنوان مي کنند.
    
    واکنش مسلمانان
    علي اصغر رستم خاني کارشناس مسائل سياسي به گزارشگر روزنامه کيهان مي گويد: در روزهاي اخير مسلمانان سراسر جهان به حادثه تروريستي کشتار شيعيان در نيجريه واکنش هاي قاطعانه اي نشان داده و تاکيد کرده اند که هوشيارانه از يکديگر حمايت کرده و اجازه نخواهند داد که بين مسلمانان اختلاف و تفرقه بيفتد.
    اين کارشناس مسائل سياسي تصريح مي کند: مسلمانان با برگزاري تظاهرات، راهپيمايي و تجمعات اعتراض آميز ضمن محکوميت اين اقدام جنايتکارانه به جهانيان اعلام کردند که در مقابل اين جنايت بزرگ سکوت نخواهند کرد و با هرگونه طرح و توطئه استکباري، صهيونيستي مقابله خواهند کرد. اقدام برخي از کشورها همچون هند و اعلام چندين روز به عنوان «عزاي عمومي» نيز قابل تحسين و قدرداني است.
    اين کشورها با محکوم کردن چنين اقدامات غيرانساني، بي حرمتي به کرامت انساني و هتک حرمت به مقدسات شيعيان در کشورهاي اسلامي را سرزنش کردند.
    اما دکتر عليرضا گراوندي ديگر تحليل گر سياسي به گزارشگر کيهان مي گويد: برگزاري تظاهرات در کشورهاي مختلف جهان اعم از لبنان، پاکستان، افغانستان، بحرين، اردن، ايران، عراق و... نشان مي دهد که شيعيان در منطقه و جهان از چه پايگاهي برخوردارند.
    وي ادامه داد: واکنش قاطع جهان اسلام در برابر اين فاجعه غيرانساني در شرايطي بود که اکثر رسانه هاي منطقه اي و جهاني که همسو و همراه با اهداف استکباري، صهيونيستي قلم مي زنند به سادگي از آن عبور کردند و اخبار اين حادثه را پوشش ندادند. در حالي که همين رسانه ها وقايع تروريستي در فرانسه، بلژيک يا کشورهاي غربي را بزرگنمايي کرده و به خوبي پوشش مي دهند.
    گراوندي مي گويد: در اين مقطع حساس تاريخي که جهان اسلام با چالش هاي مختلفي رو به رو است و از سوي تکفيري ها، صهيونيست ها و کشورهاي غربي مورد هجمه وسيعي قرار گرفته است مسلمانان بايد وحدت و هوشياري خود را حفظ کرده و در برابر توطئه هاي تفرقه افکنانه از خود واکنش مناسبي نشان دهند. هرگونه غفلت و سستي از سوي مسلمانان مي تواند پيامدهاي خطرناکي داشته باشد و دشمنان اسلام را به اهداف خود نزديک تر سازد.
    
    دفاع از مظلومان
    نظر يک استاد دانشگاه را در اين باره جويا شديم وي معتقد است، دفاع از مظلوم وظيفه هر مسلماني است و سکوت در برابر ظالم پذيرفتني نيست به همين دليل در مقابل چنين حوادثي نبايد دست روي دست گذاشت و عکس العملي نشان نداد.
    وي اضافه مي کند، مطابق آيه قرآن که مي فرمايد «به ريسمان خداوند چنگ بزنيد و متفرق نشويد»، همه مسلمانان بايد با وحدت و همگرايي خود پوزه دشمنان اسلام را به خاک بمالند چرا که آنها از همين اتحاد و همدلي مسلمانان مي ترسند.
    به گفته اين استاد دانشگاه ترس از نفوذ و گسترش اسلام و تشيع در نيجريه عامل قتل عام شيعيان اين کشور بوده است و مسلمانان مي توانند با هوشياري و درايت خود تمام نقشه هاي دشمنان را نقش بر آب کنند.
    وي سرچشمه همه فتنه ها، توطئه ها و قتل عام عليه مسلمانان در دنيا را آمريکا و رژيم صهيونيستي عنوان مي کند.
    
    نيروي مقتدر اسلامي
    درباره حادثه تلخ و دردآور کشتار شيعيان در نيجريه نظر يکي از شهروندان را جويا مي شويم.
    وي که خود را «حميد هوشمند» معرفي مي کند مي گويد: اين فاجعه غيرانساني بار ديگر قدرت عظيم مسلمانان را ثابت کرد و نشان داد که از نظر دشمنان اسلام، هيچ نيرويي قدرتمندتر از اسلام نيست.
    به گفته وي حمله به حسينيه شيعيان در نيجريه و به شهادت رساندن صدها مسلمان شيعه اين واقعيت را نشان مي د هد که جنبش اسلامي در نيجريه قدرت گرفته است و دشمنان در پي فرصت هستند تا اين جنبش را از ميان بردارند.هوشمند يادآوري مي کند، هميشه در اخبار مي شنيديم که تروريست هاي تکفيري بوکوحرام به مسلمانان و شيعيان حمله و صدها نفر را به شهادت رسانده يا مجروح کرده اند اما اين بار که اطلاع پيدا کرديم حمله به شيعيان اين بار توسط ارتش اين کشور صورت گرفته است، بسيار تعجب کرديم...!
    
    سکوت مجامع بين المللي و حقوق بشري
    سازمان ملل متحد و ديگر مجامع بين المللي و حقوق بشري وظيفه تامين صلح و امنيت بين المللي و حفاظت از جان انسان ها را برعهده دارند اما در مقابل اين همه جناياتي که در اقصي نقاط جهان عليه مسلمانان اتفاق مي افتد و به خاک و خون افتادن شيعيان توسط تروريست هاي تکفيري چه اقدام موثري انجام داده اند؟!
    حادثه تروريستي پاريس که باعث کشته شدن شهروندان بي گناه شد اقدامي جنايتکارانه و غيرانساني بود که در ماهيت عاملان آن و دست هاي پشت پرده اين جنايت ابهامات زيادي وجود دارد اما سبب شد که مدعيان حقوق بشر به تکاپو بيفتند و به بهانه مقابله با تروريست جنگنده ها و تسليحات بيشتري به سوريه اعزام کنند در حالي که بر کسي پوشيده نيست کشورهاي غربي حاميان اصلي تروريست ها هستند اما چرا در قبال کشتار شيعيان در « نار داران» آذربايجان، نيجريه و پاکستان سکوت کرده اند و به تلاطم نيفتاده اند؟!
    سازمان ملل در مورد جنايات و نسل کشي هاي مسلمانان در يمن، نيجريه، پاکستان و... سکوت ذلت باري را اتخاذ کرده و از اعلام محکوميت و بيانيه هم خودداري کرده است.
    در واقع مدعيان حقوق بشر، کشتار شيعيان را نمي بينند و عاملان اين گونه جنايت ها در سايه سکوت و بي تفاوتي مجامع بين المللي جسارت پيدا کرده و به قتل عام هاي دسته جمعي دست مي زنند.
    «سجاد قهرماني» کارشناس ارشد علوم سياسي درباره اقدام جنايتکارانه ارتش نيجريه در به شهادت رساندن و مجروح کردن جمع زيادي از شيعيان اين کشور مي گويد: اين حادثه هولناک و غيرانساني، مظلوميت شيعيان نيجريه را نشان مي دهد، شيعياني که بي دليل و بي گناه به شهادت رسيدند بدون اينکه صداي اعتراضي از سوي جهانيان شنيده شود.
    وي اضافه مي کند: مجامع بين المللي و نهادهاي حقوق بشري در قبال اين جنايت وحشيانه نبايد سکوت کنند و بايد عاملان آن را محاکمه و رسوا سازند.
    به گفته اين کارشناس، بايد براي محکوميت و توقف چنين جنايتي اقدام فوري شود تا ديگر شاهد تکرار آن در کشورهاي ديگر نباشيم.
    قهرماني تاکيد مي کند: سازمان ملل بايد هر چه سريع تر کميته حقيقت ياب براي پيگيري جنايات عليه شيعيان نيجريه تشکيل دهد و نمايندگاني به اين کشور اعزام کند تا عاملان اين جنايت دستگير و محاکمه شوند.
    اين کارشناس علوم سياسي درباره پيامدهاي اين جنايت مي گويد: دشمنان اسلام تصور مي کنند با کشتار مسلمانان و به خاک و خون کشيدن آنان مي توانند با اسلام و مسلمين مقابله کنند در حالي که تجربه تاريخي ثابت کرده که مسلمانان در هنگام مواجهه با خطر و دشمنان مشترک صفوف خود را متمرکز کرده و وابستگي آنها به يکديگر بيشتر مي شود.
    
    بخش دوم: هراس حاميان تكفير از گسترش تفكر اسلام ناب / مقابله استكبار با الگوپذيري از انقلاب اسلامي ايران
    


 روزنامه كيهان، شماره 21240 به تاريخ 6/10/94، صفحه 5 (گزارش روز)      

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها