امروز پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۴
کد خبر: ۱۹۸۸
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۷
محمدجواد ظريف : ما با دولت آمريکا به عنوان نماينده کل آمريکا برخورد مي کنيم و کاري به کنگره و قوانين آن نداريم. خود دولت آمريکا بايد مشکلات داخلي اش را حل کند.
وزير امور خارجه گفت اگر قانون کنگره اجرا شود به معناي نقض برجام است.
    محمدجواد ظريف در کنفرانس مطبوعاتي با همتاي مغولستاني و ظريف درباره نامه کري درخصوص مصوبه جديد کنگره آمريکا گفت: ما با دولت آمريکا به عنوان نماينده کل آمريکا برخورد مي کنيم و کاري به کنگره و قوانين آن نداريم. خود دولت آمريکا بايد مشکلات داخلي اش را حل کند. تصميمات داخلي نمي تواند تعهدات يک کشور را از دوش آن بردارد.
    وي افزود: نامه کري يک اعلام سياست توسط دولت آمريکا است، بايد ببينيم اين سياست چگونه اعمال مي شود. اگر عين قانون کنگره اجرا شود اين به معناي نقض برجام خواهد بود.
    يادآور مي شود مشروط کردن نقض برجام در صورت اجراي قانون کنگره، دور از واقعيت است و نفس امضا رئيس جمهور اوباما پاي اين مصوبه نقض برجام محسوب مي شود و اساساً اين امضا به مفهوم ابلاغ براي اجراي برجام مي باشد. اين قانون به منزله گذراندن تحريم جديد عليه ايران و بالابردن ريسک سفر براي سرمايه گذاران خارجي از جمله اروپايي محسوب مي شود.
    براساس اين قانون، شهروندان 38 کشور جهان که براي تجارت يا گردشگري مي توانستند مدت 90 روز را بدون داشتن رواديد در آمريکا سر کنند، حال اگر طي 5 سال گذشته به اين 4 کشور سفر کرده باشند، بايد براي سفر به آمريکا در صف دريافت رواديد قرار بگيرند.
    در بند 29 برجام که هدف از آن جلوگيري از ايجاد مانع براي تجارت با ايران با روش هايي به جز تحريم است، آمده است: اتحاديه اروپايي و دولت هاي عضو و همچنين ايالات متحده، منطبق با قوانين خود، از هرگونه سياست با هدف خاص تاثيرگذاري منفي و مستقيم بر عادي سازي تجارت و روابط اقتصادي با ايران، در تعارض با تعهداتشان مبني بر عدم اخلال در اجراي موفقيت آميز اين برجام، خودداري خواهند کرد.
    علاوه بر اين، در بند 26 از برجام آمده است: «ايالات متحده، با حسن نيت، نهايت تلاش خود را براي دوام اين برجام و پيشگيري از ايجاد تداخل در تحقق متمتع شدن ايران از لغو تحريم هاي مشخص شده در پيوست 2 به عمل خواهد آورد.»
    تصويب تحريم جديد عليه ايران درحالي است که هنوز هيچکدام از تحريم هاي ضد ايراني لغو نشده است.
    خبر ویژه: توجيه نکنيد! امضاي اوباما نقض برجام است
    

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها