امروز شنبه ۱۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۴:۰۵
کد خبر: ۱۹۸۷
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۶
همزمان با انجام تعهدات برگشت ناپذير ايران، تحريم هاي جديد با ادعاي حمايت از تروريسم و نقض حقوق بشر در کنگره آمريکا کليد خورد.
    در ادامه طرح هاي ضدايراني مطرح شده در کنگره آمريکا پس از آغاز اجراي تعهدات ايران ذيل برجام، دو طرح جديد عليه سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در مجلس نمايندگان آمريکا ارائه شد.
    پيش از اين مقامات آمريکايي گفته بودند که قصد دارند پس از توافق هسته اي فشار را بر متحدان فعاليت هاي منطقه اي ايران افزايش دهند.
    به نظر مي رسد هرچه از زمان اجراي تعهدات برگشت ناپذير ايران مي گذرد، تحريم هاي ضد ايراني رنگ و بوي بيشتري به خود مي گيرد.
    يکي از دو طرح جديد، «قانون تحريم سپاه پاسداران» است. اين طرح با ادعاي نقض حقوق بشر توسط ايران و حمايت جمهوري اسلامي ايران از تروريسم بين المللي!- منظور همان محور مقاومتي است که عرصه را بر تروريست هاي مسلح شده توسط آمريکا تنگ کرده است- پيشنهاد شده است.
    اين طرح به رئيس جمهور آمريکا اين اختيار را مي دهد که به بهانه نقض قانون، افراد يا شرکت هاي متخلف را در فهرست سياه قرار دهد.
    همچنين دولت آمريکا ملزم خواهد شد که «ليست نظارت» تهيه کرده و فعاليت مقامات ارشد سپاه، مديران شرکت هاي وابسته و تحت مالکيت سپاه که در ليست تحريم ها قرار ندارند يا به واسطه قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل و برجام از فهرست تحريم ها خارج شدند را زير نظر بگيرد.
    گفتني است 27 عضو کنگره که تمامي آن ها جمهوري خواه هستند از اين طرح اعلام حمايت کرده اند.
    طرح دوم نيز طرح موسوم به «قانون اجرا و بازنگري تحريم هاي سپاه پاسداران انقلاب ايران» است.
    در اين طرح به شدت سخت گيرانه، مسئول دفتر حسابرسي کنگره آمريکا ملزم شده است نهايتا ظرف 180 روز پس از نهايي شدن اين قانون، گزارشي را به رئيس جمهور و کميته هاي مربوطه در کنگره ارائه دهد.
    عهد شکني آمريکا و نقض مکرر برجام در حالي است که دولت ايران اجراي تعهدات خود را آغاز کرده است و در همين راستا پروسه خارج کردن قلب راکتور اراک و برچيدن سانتريفيوژهاي فعال آغاز شده است.
    
     نامه کنگره به کري: قانون جديد لازم الاجراست
     20 نماينده کنگره آمريکا در نامه اي به جان کري، وزير خارجه آمريکا، وعده هاي اخير او به محمد جواد ظريف، همتاي ايراني اش را به باد انتقاد گرفتند.
    وزير خارجه آمريکا اخيراً در نامه اي تشريفاتي و فريبکارانه خطاب به ظريف به وي اطمينان داده است که دولت آمريکا با استفاده از همه ابزارهاي در اختيار خود اجازه نمي دهد «قانون محدوديت رواديد براي سفرکنندگان به ايران» مانعي براي منافع اقتصادي ايران ايجاد کند.
    نمايندگان مجلس آمريکا که روساي کميته هاي کليدي نيز جزء آنها هستند به اين اظهارات کري واکنش نشان داده اند. آنها در نامه اي به وزير خارجه آمريکا نوشته اند «هيچ توجيهي براي قائل شدن معافيت ويژه براي ايران» از قانون ياد شده وجود ندارد.
    نمايندگان کنگره تصريح کردند که قانونگذاران هر دو حزب آمريکا از قانون جديد حمايت کرده اند.
    نمايندگان با متهم کردن ايران به «تروريسم دولتي» تاکيد کردند که مفاد قانون جديد براي سفرکنندگان به ايران لازم الاجرا است.
    در بخشي از نامه آمده است: هيچ توجيه قانوني براي قائل شدن معافيت ويژه براي ايران از يک قانون ضد تروريسم و امنيتي که بطور خاص براي گنجاندن ايران طراحي شده وجود ندارد.
    در بخش ديگري از نامه آمده است: در حالي که ما مي دانيم که مقامات ايراني به شما درباره تضعيف فرصت هاي تجاري شان ابراز نگراني کرده اند، اينکه اين نگراني ها جانشين قانوني جديد شوند که به منظور حفاظت از مردم آمريکا در برابر تروريسم طراحي شده اند، فراتر از تصور است.
    
     قانون با نامه تشريفاتي از بين نمي رود
    براساس نظر کارشناسان، نامه 20 نماينده کنگره آمريکا نشان مي دهد عزمي راسخ براي اجراي کامل قانون محدوديت ويزا در آمريکا وجود دارد که با يک نامه تشريفاتي و ابراز اطمينان دادن از بين نمي رود.
    بر فرض اگر نامه جان کري به ظريف را يک تعهد حقوقي بناميم، نامه ۲۰ نماينده کنگره آمريکا با مسئوليت هاي کليدي و اختيارات قانون گذاري که مي توانند از وي سوال کنند، از بار حقوقي بيشتري برخوردار است و مي تواند اين تعهد حقوقي را از وي سلب کند.
    گفتني است تصويب و اجراي اين قانون، حداقل يکي از بندهاي متن برجام-بند 29- را نقض کرده است.
    پايگاه خبري تحليلي «لوب لاگ» در گزارشي نوشت: اظهارات اخير «ديويد آلبرايت» در انديشکده آتلانتيک که ايران را به تلاش براي ساخت سلاح هاي هسته اي متهم مي کند يادآور جمله مشهور «سيلنکر» است که مي گويد: «سخت است فهماندن چيزي به کسي که براي نفهميدن آن پول مي گيرد».
    
     پرداخت غرامت به گروگان هاي لانه جاسوسي
    پايگاه خبري «تريب استار» نيز در گزارشي نوشت: پس از گذشت سه دهه از تسخير سفارت آمريکا در ايران، کنگره اين کشور هفته گذشته با تصويب لايحه اي، دولت را به پرداخت غرامت به 38 نفر از گروگان ها ملزم کرد.
    به گزارش باشگاه خبرنگاران، قرار است دولت آمريکا به هر يک از گروگان هاي لانه جاسوسي، 4 ميليون و چهارصد هزار دلار غرامت پرداخت کند.
    اين افراد به ازاي هر يک روز حضور در ايران، 10 هزار دلار غرامت دريافت مي کنند. علاوه بر اين، حدود 600 هزار دلار نيز به خانواده هاي آنها تعلق مي گيرد.
    
     تمرکز آمريکا بر انتخابات ايران
    بلومبرگ در گزارشي نوشت: ايران در ماه فوريه، انتخابات پارلماني و انتخابات مجلس خبرگان را در پيش دارد .در صورتي که عناصر مخالف با توافق هسته اي در اين انتخابات پيروز شوند، آينده توافق تيره و تار خواهد شد. در ادامه گزارش آمده است: دقت در اين مسائل به خوبي روشن مي سازد که چرا جان کري مايل به چشم پوشي از اقدامات تحريک آميز ايران بوده و تلاش مي کند از تاثير اقدامات کنگره که از نظر ايران تحريک آميز است، بکاهد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها