امروز پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۱
کد خبر: ۱۸۳۲
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۸
فرزند ارشد رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خود را چندان ملزم به رعایت الگوهای پدر در عرصه سیاست‌ورزی نمی‌بیند. 54 سالگی سن ایده‌آلی برای قرار گرفتن در متن کار سیاسی است و محسن هاشمی هنوز فرصت‌های زیادی برای پیشرفت در عرصه مدیریت سیاسی پیش روی خود می‌بیند. شاید به همین علت هم ضرورتی برای قالب گرفتن از رد پای پدر در کنش سیاسی خود قائل نیست و دنبال ایفای نقش خود است. محسن هاشمی در گفت‌وگو با روزنامه وقایع اتفاقیه می‌گوید اصولا با اقداماتی نظیر نوشتن نامه‌های سرگشاده از سوی مسئولان به یکدیگر مخالف است. اظهارنظری که در نقطه مقابل فکری اقدام آیت‌الله علی‌اکبر هاشمی‌رفسنجانی در نگارش نامه معروف سال 88 خطاب به رهبر معظم انقلاب نیز قرار می‌گیرد. محسن هاشمی در تضاد با ایده نگارش نامه‌های سرگشاده در چارچوب قواعد سیاسی کشور معتقد است: بالاخره هر مسئولیتی اختیارات و وظایف خود را دارد و فرد باید بتواند درون حاکمیت مسئله را حل کند، نه این‌ که با افکارعمومی بازی کند.

محسن هاشمی بخش عمده مسئولیت‌های خود را پس از مترو به عنوان معاون عمرانی دانشگاه آزاد در این مجموعه دانشگاهی به سر می‌برد. او در نقطه‌نظر سیاسی خود منتقد عملکرد نمایندگان متحصن در مجلس ششم بر سر ماجرای رد صلاحیت‌های انتخابات مجلس هفتم در سال 82 است. او در همین رابطه تصریح می‌کند: شما ببینید در همان مجلس ششم، از حدود 140 نفری که به رهبری نامه سرگشاده نوشتند حدود 100 نفر قبل از ورود به مجلس فاقد سابقه سیاسی جدی بودند. بنابراین تندروی وقتی به وجود می‌آید که چهره‌های میانه رویی نظیر آیت‌الله هاشمی از مجلس حذف می‌شوند و چهره‌های تندرو جایگزین آن می‌شوند. فرزند رئیس مجمع تشخیص مصلت نظام تأکید می‌کند: هنر نمایندگان مجلس این نیست که نامه سرگشاده بنویسند یا تحصن کنند، بلکه هنرشان باید این باشد که قانون درست بنویسند و با تعامل آن قانون را به اجرا برسانند و درست نظارت کنند. بنابراین من فکر می‌کنم حضور نیروهای میانه رو به سود نظام است و نباید آنها را از دور خارج کرد. به‌خصوص با شرایطی که کشور دارد، تثبیت اعتدال در همه اجزای حاکمیت برای حفظ امنیت ملی و منافع ملی ضروری است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در نامه 19 خرداد 88 خود خطاب به رهبر انقلاب با انتقاد از رویه دروغ‌پردازی، تهمت و افترای محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور دولت نهم علیه خانواده هاشمی و برخی دیگر از مقامات نظام در رقابت‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری دور دهم نوشته بود: اینجانب قصد ندارم که دولت موجود را مثل دولت بنی‌صدر معرفی کنم و یا سرنوشتی شبیه آن دولت را برای این دولت بخواهم، بلکه مقصود این است که باید مانع گرفتار شدن کشور به سرنوشت آن روزگار شد.

فرزند آیت‌الله نیز در گفت‌وگوی مطبوعاتی اخیر خود به نحوی موضوع رد صلاحیتش در انتخابات شورای شهر سال 92 را مرتبط با دولت محمود احمدی‌نژاد می‌بیند. مدیرعامل سابق شرکت متروی تهران معتقد است «نیروهای افراطی» در بیرون از «نهادهای تصمیم‌گیرنده برای انتخابات» توانستند روی این نهادها اثر بگذارند و با دادن اطلاعات و تحلیل‌های غلط مانع از تأیید صلاحیت آیت‌الله هاشمی برای انتخابات ریاست‌جمهوری و محسن هاشمی برای شورای شهر شوند. تأیید صلاحیت نامزدهای شورای شهر براساس قانون برعهده مجلس است و هاشمی معتقد است در انتخابات سال 92 گروهی از یکی از دستگاه‌ها به مجلس رفتند و با اعمال فشار مانع این شدند که موضوع انجام شد. این گمانه به طور مشابه درخصوص اعمال فشار مقامات وقت وزارت اطلاعات دولت نهم بر شورای نگهبان در موضوع رد صلاحیت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در انتخابات ریاست‌جمهوری 92 هم از طرف آیت الله مطرح شده بود.

محسن هاشمی در عین حال این بار بر این امید است برخلاف انتخابات شورای شهر تهران، صلاحیتش از سوی شورای نگهبان برای انتخابات مجلس شورای اسلامی تأیید شود. او می‌گوید علتی برای رد صلاحیتش وجود ندارد که به خاطر آن نگران باشد؛ «مشی من، همیشه معتدل و متمایل به تعامل و گفت‌وگو بوده است و از تندروی پرهیز داشته ام. شورای نگهبان اگر بخواهد فردی مثل بنده را رد کند، پس چه کسی غیراز جریان تندرو در صحنه باقی می‌ماند.»

به نظر می رسد اظهارات محسن هاشمی ذارای پیام به شورای نگهبان است تا در انتخابات آینده بتواند از فیلتر این شورا عبور کند. برخی گمانه زنی ها از سرلیست شدن محسن هاشمی در لیست اصلاح طلبان تهران حکایت می کند. گمانه زنی هایی که با اظهارات اخیر پسر آیت الله تقویت می شوند. 

منبع : پایگاه خبری تحلیلی شهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها