علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی عصر امروز سهشنبه همزمان با سالروز شهادت آیتالله مدرس و روز مجلس در نشست خبری با اصحاب رسانه به سوالات آنان پاسخ گفت.
وی در ابتدای سخنان خود در بیان شمای کلی از عملکرد مجلس نهم گفت: تلاشهای نمایندگان چه در بعد تقنینی چه بعد نظارتی در یک پروسه طولانی صورت میگیرد که شاید بیان آن در زمان کوتاه فعلی امکانپذیر نباشد.
وی با اشاره به وظایف نظارتی نمایندگان اظهار داشت: بخشهای نظارتی مربوط به وکلای ملت و حضور آنها در مجامع مختلف یک پروسه طولانی است. البته حضور نمایندگان و عملکرد آنها در شوراهای مختلف مغفول مانده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی، کمیسیون اصل نود مجلس و دیوان محاسبات را از بازوهای نظارتی پارلمان عنوان کرد و اظهار داشت: البته بحث سوالات از وزرا و همچنین استیضاحها نیز که از موضوعات پر سر و صدا محسوب میشود از جمله ابزارهای نظارتی نمایندگان است.
لاریجانی با اشاره به وظایف تقنینی مجلس و با بیان اینکه تاکنون حدود ۶۰۰ طرح و لایحه در مجلس داشتهایم تصریح کرد: این طرحها و لوایح به مجلس ارائه و بررسی شد.
«بخشی از طرحها و لوایح مصوب شده در مجلس مربوط به قوانین مادر است، برخی هم بعد اقتصادی دارد مانند قانون بودجه که هر ساله در مجلس تصویب میشود.»
رئیس مجلس شورای اسلامی به طرحها و لوایح موجود در پارلمان اشاره کرد و گفت: امروز برخی از طرحها و لوایح در کمیسیونها وجود دارد که باید تدبیری اتخاذ کنیم که در این دوره مجلس به پایان برسد.
رئیس مجلس شورای اسلامی به نگاه واقعبینانه مدرس و عرصه سیاست خارجی اشاره کرد و گفت: نظریه او با هدف عبور ایران از قدرتهای بزرگ در آن مقطع بود.
لاريجاني در نشست خبري خود با اشاره به اين موضوع ادامه داد: در راس امور بودن مجلس چیزی نیست که بر حسب شرایط تغییر کند چرا که وقتی طبق قانون مجلس ریلگذار کشور است نهاد دیگری نمیتواند جای او را بگیرد. به علاوه اینکه مجلس بر کار قوای دیگر نیز نظارت میکند و این جایگاه با تغییر دولتها تغییر نمیکند اما میتواند با رفتار نمایندگان تقویت شود.
لاریجانی به مسئله هستهای اشاره کرد و نگاه مجلس را در قبال آن یک نگاه ملی خواند و گفت: مجلس شجاعانه با این موضوع برخورد کرد و کشور را از آن عبور داد.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری که از علت ممانعت هیأت رئیسه مجلس برای دسترسی آزاد به آمار سفرهای خارجی نمایندگان مجلس پرسیده بود، اظهار داشت: هیأت رئیسه با این موضوع مخالفت نکرده و من به هیچ عنوان خاطرم نمیآید در هیأت رئیسه صحبتی شده باشد.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:البته نمایندگان مجلس هم سفرهای چندانی به خارج از کشور ندارند و حتی ما از آنها خواستهایم که همراه وزرا به سفرهای خارجی نروند مگر آنکه به آنها ماموریت داده شود و یا اینکه در قالب گروههای دوستی پارلمانی به مسافرت خارج بروند.
وی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سؤال خبرنگاری که پرسید چرا پس از ۳ دهه هنوز به مدیریت واحد فرهنگی در کشور نرسیده و شاهد اختلافاتی در نهادهای حاکمیت از جمله موضوع برگزاری کنسرتها در دانشگاهها هستیم، گفت: بعضی کمبودهای ما در عرصه فرهنگی به واسطه محدودیت منابع کشور است که موجب بروز کاستیها در عرصههای گوناگون میشود.
لاریجانی از مسئله رونق اقتصادی به عنوان موضوع اصلی کشور یاد کرد و گفت: اگرچه معتقد نیستیم که همه چالشهای امروز کشور اقتصادی است اما در این ۳۰ سال در حوزه فرهنگی مدیران خوبی داشتهایم و عمده مشکلات ما ناشی از پشتوانههای بودجهای بوده است.
وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره اظهارات رئیسجمهور که امکان از سرگیری روابط ایران و آمریکا را مشروط به تصحیح رفتار آمریکا عنوان کرده بود، خاطرنشان کرد: اگر آمریکاییها رفتار و دشمنی خود نسبت به ایران را عوض کنند، رویکرد ایران نسبت به آنها تغییر میکند و این را رهبر معظم انقلاب هم سالها پیش عنوان کردند اما تا زمانی که رفتار دولت آمریکا از این نوع باشد همان رویکردی که مقام معظم رهبری مشخص کردهاند ساری و جاری خواهد بود.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال دیگری که با استناد به مقالات و مطالب مطبوعات عربی درباره کمرنگ شدن همکاریهای ایران و فلسطین سؤال کرد،گفت:حمایت ایران از فلسطین موضوعی تاکتیکی نبوده و اگر چنین تلقی در برخی رسانهها وجود دارد، درست نیست.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ سوالی مبنی بر اینکه اقتصاد مقاومتی آنطور که باید و شاید کالبدشکافی نشده و مشکل کار در کجاست و وظیفه مجلس در این بین چیست؟ عنوان کرد: اقتصاد مقاومتی یک روحی دارد که باید به آن توجه کرد. روح آن در این است که رونق تولید به وجود آید بنابراین باید ببینیم در این مصوبات مجلس به این موضوع پرداخته شده است یا خیر.
لاریجانی در ادامه مطلب فوق تاکید کرد: هم در بعد نظارت و هم تقنین به این موضوع پرداخته شده است و قوانینی که ما برای تسهیل فضای کسب و کار داشتیم مربوط به اقتصاد مقاومتی است. اقتصاد مقاومتی یک عناصر مقاومی دارد.
لاریجانی یکی از عناصر مقاوم اقتصاد مقاومتی را سهل کردن فضا برای سرمایهگذاری خواند و گفت که قانونی که برای رفع رکود داده شد در جهت اقتصاد مقاومتی است یا در قانون بودجه بعضی از بندهایی که در آن وجود دارد نشانگر همین توجه به اقتصاد مقاومتی است لذا باید یک برداشت درستی از اقتصاد مقاومتی داشت که میخواهیم دراین اقتصاد مقاومتی چه کنیم.
وی یکی از این مولفهها را مردمی شدن اقتصاد و رونق تولید دانست و ادامه داد: نظارتهایی که در زمینه اصل ۴۴ در مجلس در حال انجام است و اصرار داریم که این اشکالاتی که در اصل ۴۴ وجود دارد رفع شده و یک فضای رقابتی در کشور به وجود آید در جهت اقتصاد مقاومتی است.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: باید برداشتمان را از اقتصاد مقاومتی خوب توضیح دهیم سپس مولفههای آن را بشناسیم و ببینیم که چگونه میشود آن را جلو برد. من فکر میکنم در مجلس هم در بعد نظارت و تقنین به موضوع اقتصاد مقاومتی توجه خوبی شده است. نمیگویم کامل توجه شده است ولی اگر لایحهای دولت داشته باشد ما حتما آن را در اولویت بررسی میکنیم و تا جایی که فهم میکردیم روی آن تمرکز کردیم.
وی به سوال دیگری مبنی براینکه مجلس نهم در بعد نظارتی موفق بوده پاسخ داد: حتما مسائلی هست که میتواند در زمانهای دیگر انجام شود. ما این را نفی نمیکنیم اما در حدی که ممکن بوده چه در صحن کمیسیونها و چه در صحن مجلس هم در بحث تقنین و هم نظارت توجه شده. باید ببینیم که چه چیزی مورد توجه شما بوده که به آن پاسخ دهیم چون نظارت در مجلس یک روندی دارد مثلا نمایندگان در همه شوراهای اداری استانها حضور دارند.
لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: در آنجا نمایندگان نظارت خود را انجام میدهند و اگر چیزی خلاف قانون رخ دهد تذکر میدهند یعنی بخشهای مختلف در شوراهای مختلف از طرف مجلس نظارت وجود دارد اما ممکن است برخی امور علاج نشود و به مسئله سوال و استیضاح برسد و بقیه امور با تذکرات حل میشود.
رئیس قوه مقننه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مردم حق دارند که بدانند مصوبات تصویبشده در مجلس چه بوده و چه تصمیماتی گرفته شده، همچنین عدم توازن بین میزان استخدامیها و نیازهای مردم گفت: مواردی که مجلس تصویب میکند مسائل پنهانی نیست و در رسانهها پخش و منعکس میشود.بنابراین چیزی نیست که در اتاق بسته تصمیمگیری شود ولی درباره جرم سیاسی از جمله مواردی بود که ما به آن تاکید داشتیم که انجام شود و دولت در مورد آن لایحه نداده بود بلکه طرح بود. فکر نمیکنم یک سال و نیم در نوبت باشد بلکه چند ماهی است در نوبت است.
قبول دارم یک ترافیکی در این زمینه وجود دارد و ما در این چند ماه آخر باید تمهیداتی داشته باشیم که کمیسیونها زحماتی که کشیدند تصمیمات آنها از مجلس عبور کند و این نیز از موضوعاتی است که مجلس در نظر دارد و قطعا از آن عبور میکند.
لاریجانی در ادامه گفت: ما وقتی قانونی تصویب میکنیم این باید در جامعه اجرا شود و پس از یک دوره زمانی دو سه ساله نتیجه آن را ارزیابی کنیم به محض اینکه لایحه طرحی تصویب شد که بلافاصله قابل ارزیابی نیست یعنی باید آییننامه تصویب شود و اجرا شود و پس از مدتی خروجی آن را بگیریم. بعضی از موارد هست که براساس نظرسنجیها ما توانستیم نتایج آن را بگیریم ولی این مواردی که نام بردید تازه تصویب شده است.