امروز شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۰
کد خبر: ۱۷۹۴
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۸
امروز در اکثر رسانه‎های عربی همسو با محور ضدمقاومت خبرهایی مبتنی بر مجروحیت شدید سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران منتشر شده که همه آنها به منابع وابسته به اپوزیسیون و مخالفان ضدایرانی استناد کرده‎اند.

جوسازی رسانه‎ای درباره سردار سلیمانی برای جبران شکست‎های میدانی

نکته مشهود در این بررسی محتوای خبری این رسانه‏‎ها حاکی از آن است رسانه‎های سعودی به‌ویژه العربیه که طی ماههای اخیر برای لاپوشانی شکست‎های متعدد آل سعود در باتلاق یمن، نهایت تلاش خود را به کار گرفته‎اند با آب و تاب بیشتری به پوشش خبرهای مرتبط با مجروحیت سردار سلیمانی پرداخته‌اند.

در واقع به نظر می‎رسد پس از ورود قدرتمند روسیه به سوریه برای نبرد با تروریستها، که با پیروزی‎های ارتش سوریه و حزب‌الله در استان حلب همزمان شده و با ادامه دست و پا زدن عربستان سعودی در باتلاق یمن، جبهه رسانه‎ای آل سعود برای جبران شکست‌های واضح میدانی وارد عمل شده تا شاید بتواند از این رهگذر دستاوردی داشته باشد.

انتشار اخبار در زمینه مجروحیت سردار سلیمانی که از چند هفته پیش آغاز شده همچنان به‌عنوان یکی از خطوط اصلی خبری این رسانه‎ها ادامه دارد. محور رسانه‎ای ضدمقاومت هرروز تلاش دارند با انتشار جزئیاتی به‌اصطلاح جدید این خط خبری را ادامه داده تا به اهداف پیدا و پنهان خود در این عرصه تحقق بخشند.

همچنین این مسئله مشاهده می‎شود که انتشار خبر "فرماندهی مستقیم عملیات آزادی خلبان روس از دست تروریستها توسط سردار سلیمانی" در رسانه‎های روسی و بازتاب گسترده آن در رسانه‎های بین المللی و منطقه‎ای به مذاق رسانه‎های سعودی خوش نیامده و آنها در تلاش هستند با انتشار اخبار ساختگی قدرت و محبوبیت این سردار ایرانی در سطح منطقه را تحت الشعاع قرار دهند.

نکته مهم در ساختگی بودن این اخبار منابع نه‌چندان موثق و استنادات بی‌پایه و اساس آنها است به‌طوری که به‌نقل از آنچه منابع اوپوزیسیون "شورای ملی مقاومت" خوانده شد، مدعی شده‎اند که این اطلاعات را از منابعی در داخل سپاه پاسداران به دست آورده‌اند!

این در حالی است که اخیراً پس از انتشار اخباری در زمینه مجروح شدن سردار سلیمانی این خبر رسماً تکذیب و خبرسازی‎ رسانه‎ای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای نقش بر آب شد.

دیگر محورهای مورد بحث در رسانه‌های منطقه

با گذر از موضوع فوق، امروز روزنامه الحیات چاپ لندن در گزارشی با عنوان "توافق هسته‎ای روابط ایران با آسیا را تقویت می‎کند" به توسعه روابط اقتصادی میان ایران و کشورهای آسیایی و عربی حاشیه خلیج فارس در صورت رفع تحریم‌ها علیه تهران اشاره شده است.

تلاش ایران برای جذب سرمایه‎گذاری خارجی در بخش نفت نیز مورد توجه شبکه قطری الجزیره قرار گرفته است.

روزنامه لبنانی الاخبار امروز در گزارشی به بازداشت جاسوسان مرتبط با "جان کری" وزیر خارجه آمریکا در ایران و بسته شدن پرونده تحقیقات درباره نحوه درگذشت دکتر غضنفر رکن‌آبادی اشاره کرده است.

رسانه‌های منطقه همچنین به سفر امروز علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری به سوریه و دیدار وی با بشار اسد رئیس جمهور این کشور اشاره کردند که باید منتظر تحلیل‌های این رسانه‌ها از سفر امروز وی به سوریه هم باشیم.

انتهای پیام/ر*

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها