امروز جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۵
کد خبر: ۱۷۵۹
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۱

سريال ناديده گرفته شدن خطوط قرمز نظام در اجراي برجام ادامه دارد.

 
به گزارش رجانیوز، پس از آغاز اجراي تعهدات ايران و برچيدن سانتريفيوژهاي تأسيسات هسته‌اي نطنز و فردو و آغاز کار بازطراحي راکتور اراک پيش از مختومه اعلام شدن پرونده PMD، علي اکبر صالحي يکي ديگر از اقدامات دولت در ناديده گرفتن خطوط قرمز نظام در زمينه اجراي برجام را اعلام کرد و گفت: ايران قصد دارد ۹ تن اورانيوم غني شده خود را با ۱۴۰ تن اورانيوم طبيعي مبادله کند. 
 
رئيس سازمان انرژي اتمي در پايان نشست خبري مشترک روساي جمهوري ايران و روسيه اظهار داشت: حدود ۹ تن اورانيوم غني سازي شده به روس‌ها مي‌فروشيم، پول غني شدن تبديل و ماده اوليه‌اش را مي‌گيريم و ما به ازاي آن ۱۴۰ تن اورانيوم طبيعي وارد مي‌کنيم که رقم بسيار بالايي است. اين کار شکر خدا پيش مي‌رود، توافقنامه آن هم امضا شد و قدم‌هاي لازم را در اين زمينه بر مي‌داريم. اين کار بسيار مهمي است که با روس‌ها آغاز کرديم و در روزهاي آينده هم خبر خوب آن را در خصوص تبادل سوخت اعلام خواهيم کرد. 
 
اظهار خوشحالي علي اکبر صالحي درباره مبادله ۹ تن اورانيوم غني شده با ۱۴۰ تن اورانيوم طبيعي صراحتاً دو شرط رهبر معظم انقلاب در باره اجراي برجام را ناديده مي‌گيرد. 
 
رهبر معظم انقلاب در نامه تاريخي خود درباره اجراي برجام، علاوه بر شروط ۹گانه مجلس و ۱۰گانه شوراي امنيت ملي، خود بر ۹ مسأله مهم در اجراي برجام تأکيد کردند.
 
شرط سوم مورد اشاره در نامه رهبر انقلاب به مختومه شدن موضوعات حال و گذشته (PMD) باز مي‌گردد. ايشان تاکيد کردند در صورتي که موضوع PMD توسط آژانس مختومه اعلام شد بايد اقدامات مربوط به آب سنگين اراک و مبادله اورانيوم غني شده با کيک زرد اجرايي شود.
 
در نامه رهبر معظم انقلاب آمده است:
 
«ثالثاً: اقدامات مربوط به آنچه در دو بند بعدی آمده است، تنها هنگامی آغاز خواهد شد که آژانس، پایان پرونده‌ی موضوعات حال و گذشته (PMD) را اعلام نماید.
 
رابعاً: اقدام در مورد نوسازی کارخانه‌ی اراک با حفظ هویّت سنگین آن، تنها در صورتی آغاز خواهد شد که قرارداد قطعی و مطمئن درباره‌ طرح جایگزین و تضمین کافی برای اجرای آن منعقد شده باشد.
 
خامساً: معامله‌ اورانیوم غنی‌‌شده‌ موجود در برابر کیک زرد با دولت خارجی در صورتی آغاز خواهد شد که قرارداد مطمئن دراین‌‌باره همراه با تضمین کافی منعقد شده باشد. معامله و تبادل مزبور، باید بتدریج و در دفعات متعدّد باشد.»
 
در واقع خط قرمز رهبر انقلاب در باره مبادله اورانيوم بر دو اصلي نکته تاکيد دارد: 
 
اول) مبادله اورانيوم بايد پس از مختومه شدن موضوع PMD انجام شود. 
دو) در ازاي اورانيوم غني شده بايد کيک زرد دريافت شود. 
 
اما اظهارات علي‌اکبر صالحي بيانگر آن است که دولت هر دو شرط مذکور را ناديده گرفته است بنابراين تا به امروز، اقدامات سلسله‌اي دولت در ناديده گرفتن خطوط قرمز اجراي برجام به ۵ مورد رسيده است:
 
۱) آغاز شدن اقدامات ايران علي‌رغم عدم تعهد کتبي دولت آمريکا مبني بر لغو تحريم‌ها
۲) آغاز برچيدن سانتريفيو‍ژهاي نطنز و فردو پيش از بسته شدن موضوع PMD
۳) متعهد شدن ايران به اجراي بازطراحي راکتور اراک و آغاز مرحله بازطراحي راکتور بيش از بسته شدن موضوع PMD
۴) قصد ايران براي آغاز فرآيند مبادله اورانيوم بيش از بسته شدن موضوع PMD
۵) قصد ايران براي مبادله اورانيوم غني شده با اورانيوم طبيعي به جاي مبادله با کيک زرد
 
بي‌توجهي دولت نسبت به خطوط قرمز تعيين شده براي اجراي برجام در حالي است که رهبر معظم انقلاب اجراي برجام را در در سايه تحقق تمامي شروط تعيين شده مشروع و بلامانع دانستند با اين حال مجلس شوراي اسلامي به عنوان نهاد ناظر بر حسن اجراي قانون، نسبت به اقدام خلاف شرع و قانون دولت سکوت اختيار کرده است. 
 
اين در حالي است که برخي مقامات دولتي نمي‌دانند که دود بي‌توجهي به خطوط قرمز نظام بيش از همه در چشم کساني خواهد رفت که گمان مي‌کنند در سايه امتيازدادن‌هاي بي‌ضابطه ايران، آمريکا نيز به «وعده ناچيز» خود عمل خواهد کرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها