امروز پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۲
کد خبر: ۱۷۰۸
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۸
*****

تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات آخرین روز هفته را با تمرکز بر سخنان بابک زنجانی در دادگاه و همچنین سایه وحشت در پاریس اختصاص دادند. از سوی دیگر روزنامه‌های اصلاح‌طلب با استفاده از سخنان حجت‌الاسلام روحانی پیرامون رویکرد دولت یازدهم به انتخابات آتی؛ آن را همان تحلیل سعید حجاریان مبنی بر اینکه «برنامه این دولت نه دموکراتیزاسیون که نرمالیزاسیون است.» دانستند.

مهم‌ترین محورهای که امروز روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات به آن پرداختند، عبارت‌اند از:

1. مأموریت جدید انتخاباتی برای کابینه؛ به دنبال پیروزی جناح خاص در انتخابات نخواهیم بود

2. بازتاب سخنان سعید جلیلی درباره بازگشت‌پذیری تحریم‌ها

3. بازتاب سخنان هاشمی رفسنجانی درباره اینکه عده‌ای استقلال را با تحریم اشتباه گرفته‌اند

3. حمایت از تغییر استانداران سمنان و قزوین

4. انتقاد از تشکیل فراکسیون ضد رکود در بهارستان

5. بررسی کنش‌های سیاسی نمایندگان اصلاح‌طلب در مجلس نهم

6. عدم فیلتر تلگرام

· نسیم دیر هنگام تغییر استانداران

تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛اصلاح‌طلبان بارها از «تغییر» در وزارت کشور سخن می‌گفتند؛ تغییراتی که از وزیر تا فرماندار استمرار داشت؛ آنان بهانه عدم همسوی با دولت تدبیر و امید را دستاویز تغییر بیان می‌کردند و حالا استانداران دولت یازدهم در هراس تغییر به سر می‌برند؛ این‌بار استانداران قزوین و سمنان قربانی شدند و زمزمه‌های کرمان و مازنداران هم شنیده می‌شود. به نظر می‌رسد این تغییر و تحولات در آستانه انتخابات مانع از تمرکز استانداران شود.

گروه سیاسی روزنامه قانون نوشت: «چند سالی است دولتی با شعار اعتدال پا به عرصه سیاست ایران گذاشته است. دولتی که با تمام ناملایمتی‌ها کنار آمد و حتی مدیرانی را تحمل کرد که مخالف استراتژی‌های آن‌ها بود. جامعه مدنی و بدنه اجتماعی دولت همواره از آن می‌خواست که کمی بیشتر به فکر وضعیت استانداران و فرماندارانی باشد که همسو با اعتدال نیستند و میراث دولت قبل به حساب می‌آیند. اما با تمام فشاری که افکار عمومی بر روحانی وارد می‌کرد به دلیل نگاهی متفاوتی که رئیس‌جمهور داشت و همچنین شعار اعتدالی که در ابتدای قدرت‌گرفتن آن را بیان کرده بود، نگران این هشدارها نشد و این مسائل به عنوان مانعی مقابل برنامه‌هایش ظاهرشدند. فرمانداران و مدیران میانی که تحت لوای استانداران دولت سابق فعالیت‌می‌کردند، کارشکنی‌هایی را در پیش گرفتند و از سوی دیگر تلاش می‌کردند تا سیاست‌های احمدی‌نژاد را ادامه دهند و راهبردهای روحانی را بر زمین بزنند. این روند سبب شده تا دولت متوجه اشتباه خود شود و در مسیر پاکسازی بدنه دولت اولین قدم را بردارد. تغییر استانداران سمنان (زادگاه روحانی و احمدی‌نژاد) و نیزقزوین اقدامی بود که جامعه را به روزهای بهتر در روند مدیریت‌استان‌ها امیدوار کرد.»

· آقای هاشمی رابطه دوستانه و عاطفی خاصی با آقای ملک سلمان ندارد

«ما در حال پیگیری موضوع هستیم. البته قبلاً خواهان تبرئه سه نفر دیگر هم بودیم که موفق نشدیم، چون گفتند جرم مربوط به مواد مخدر است و باید روند قانونی خود را طی کند.» و «بله سفارت دنبال می‌کند، ولی لزومی نمی‌بینم که درباره آن صحبت کنم.» سخنان حسین صادقی سفیر ایران در عربستان پیرامون پیگیری‌های وزارت خارجه در مورد گردن زدن سه ایرانی است.

تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛حسین صادقی از افزایش تنش میان ایران و عربستان روایت می‌کند؛ تنش‌های که پایان آن با ظرفیت آقای هاشمی امکان پذیر نیست حتی اگر وی پالس‌های مثبتی به ریاض بدهد؛ حسین صادقی درباره کاهش جایگاه هاشمی رفسنجانی در حل معضل میان تهران و ریاض به روزنامه شرق اظهار داشت: «آقای هاشمی به‌عنوان شخصی که معمار مناسبات ایران و عربستان بوده است، از جایگاهی خاص و ویژه برخوردار است؛ ولی دو اتفاق افتاده است که نمی‌توانیم آن‌ها را نادیده بگیریم: یکی در کشور ما و دیگری در عربستان. در عربستان یک انتقال قدرت شکل گرفته است. آقای هاشمی رابطه دوستانه و عاطفی خاصی با آقای ملک سلمان ندارد، البته با هم دیدار داشته‌اند، ولی با مرحوم ملک عبدالله مناسبات دوستانه مبتنی بر اعتماد متقابل شکل گرفته بود. در عربستان هم پذیرشی که در گذشته درباره نقش ایشان وجود داشت، دیگر به آن شکل نیست؛ البته این به آن معنا نیست که از جایگاه آقای هاشمی کاسته شده است.

نکته دوم در داخل کشور ماست. در چند سال اخیر شاهد بودیم که یک‌سری نیروها تلاش کردند نقش آقای هاشمی را در داخل کشور تضعیف کنند. این هم مزید بر علت شده است که آن نقشی را که ایشان در گذشته داشتند، امروز نتوانند به آن شکل ایفا کنند. علاوه‌برآن، وقتی ایشان می‌خواهد به عربستان برود، باید با اختیار برود و بتواند کار را جلو ببرد.»

· کارگزاران سازندگی، مرجع ضمیر اختلاف‌افکنی

«کارشکنی ممنوع»، «تجربه 84 مدنظر اصلاح‌طلبان باشد»، «تک‌روی در سیاست‌ورزی اصلاح‌طلبان نیست» گزاره‌های تکراری که پس از تشکیل شورای عالی سیاستگذاری اصلاحات بدون «مرجع ضمیر» از سوی برخی از اصلاح‌طلبان بیان می‌شد، اما امروز روزنامه خانوادگی هاشمی رفسنجانی مرجع ضمیر آنان را معرفی کرد؛ حزب کارگزاران سازندگی. حزب حامی هاشمی رفسنجانی زودتر از همگان اعضای اصلی خود را برای لیست انتخاباتی معرفی کرده است تا محوریت همچنان با این حزب تکنوکرات باشد و حالا آرمان‌امروز از اصلاح‌طلبان می‌خواهد سعه صدر داشته باشد!

تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛گروه سیاسی روزنامه آرمان امروز در همین راستا نوشت: «آنچه کارگزاران انجام داد یک گام رو به جلو در برنامه تعریف شده برای وحدت اصلاح‌طلبان بود و شاید حامل این پیام است که نباید به حواشی پرداخته شود و باید به تدریج گزینه‌های مورد نظر هر حزب معرفی شود تا فرصت کافی برای بررسی وضعیت آن‌ها و قرار گرفتنشان در لیست انتخاباتی وجود داشته باشد اما در این زمینه یک علامت سؤال جدی باقی است. سوالی که اکنون مطرح می‌شود این است که چرا کارگزاران اقدام به معرفی نفرات اصلی خود نکرده و معیار ارائه این لیست چیست؟ آیا فائزه هاشمی از اعضای مهم حزب کارگزاران نیست که اعلام آمادگی کرده است یا افراد دیگر از شورای مرکزی این حزب علاقه‌ای به حضور در انتخابات مجلس دهم ندارند که در لیست 9 نفره کارگزاران تنها 3 یا 4 نام مطرح آورده شده است. همین رویه است که سبب شده انگشت اتهام به جدایی از اصلاح‌طلبان به سمت کارگزاران رود. در نهایت می‌توان اینگونه جمع‌بندی کرد که کارگزاران خود را عضو جبهه اصلاحات می‌داند و قائل به جدا شدن از این جمع نیست و برخی اعضای اصلاح‌طلب هستند که باید سعه‌صدر خود را بالا برده و به دنبال بهانه‌جویی برای کاستن از ارزش احزاب هم‌طیف نباشند چون اصلاح‌طلبان به اندازه کافی از سوی رقیب اصولگرا تحت فشار خواهند بود.»

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها