امروز جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۴۵
کد خبر: ۱۶۹
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۲
در محل سفارت هند صورت گرفت
وزیر امور خارجه جدید هند که به منظور شرکت در برنامه‌های اقتصادی و فرهنگی شب گذشته وارد تهران شده بود با حضور در محل سفارت کشورش در تهران مرکز فرهنگی هند در ایران را به طور رسمی افتتاح کرد.
به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، وزیر امور خارجه جدید هند که به منظور شرکت در برنامه‌های اقتصادی و فرهنگی شب گذشته وارد تهران شده بود با حضور در محل سفارت کشورش در تهران مرکز فرهنگی هند در ایران را به طور رسمی افتتاح کرد.



در این مراسم که با حضور "سلمان خورشید" وزیر امور خارجه هند، "منوچهر متکی" وزیر امور خارجه سابق کشورمان و کانديداي احتمالي یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، سفرای ایران و هند و جمع زیادی از هندی های مقیم کشورمان برگزار شد اولین مرکز فرهنگی هند در ایران به منظور تبادل فرهنگی میان دو کشور رسماٌ افتتاح شد.

در این مراسم سلمان خورشید وزیر امور خارجه جدید هند با ابراز خوشحالی از سفرش به ایران گفت: خیلی خوشحال هستم که در کنار منوچهر متکی دوست قدیمی کشور هند و مردی که جهان او را می شناسد اولین مرکز فرهنگی هند در ایران را افتتاح می کنم.
 
خورشید همچنین در ادامه افزود : ایران و هند به عنوان دو کشور دوست و برادر که در زمینه های مختلفی با یکدیگر همکاری می کنند از سابقه دیرینه ای در عرصه تمدن و فرهنگ برخوردارند که این سابقه دیرینه می تواند رابطه سیاسی و اقتصادی دو کشور را نیز مستحکم تر کند.

منوچهر متکی وزیر امور خارجه سابق کشورمان نیز که به عنوان مهمان ویژه در این افتتاحیه حضور یافته بود در سخنرانی خود که با زبان انگلیسی ایراد شد عرصه فرهنگ را موضوعی مهم در همه کشور ها خواند و افزود: فرهنگ به عنوان پیوند دهنده ملت ها در طول تاریخ نقش بسزایی در روابط کشور ها داشته است و به یقین دو کشور ایران و هند که دارای پیوند های زیادی در عرصه فرهنگی و اشتراکات مختلف در زبان و آداب ورسوم و .. هستند می‌توانند به عنوان الگوی پیوند فرهنگی در جهان مطرح باشند.

کانديداي احتمالي یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه افزود: برخی‌ها در دنیا به مقوله فرهنگ تنها در حوزه فعالیت‌های فرهنگی نگاه می‌کنند در حالی که فرهنگ می‌تواند نقش متمایزی در پیشرفت‌های اقتصادی و توسعه روابط سیاسی ایفا کند چرا که فرهنگ اساس حرکت رو به جلوی ملت‌هاست.
 


عضو ائتلاف اکثریت اصولگرایان در ادامه سخنان خود جمهوری اسلامی را کشوری با سابقه روشن فرهنگی خواند و افزود: ایران از دیرباز تا کنون در میان همه کشورهای جهان به عنوان کشوری با غنای فرهنگی مطرح بوده است و بخش عظیمی از پیشرفت هایی که امروز ایرانیان را در دنیا مطرح کرده است ناشی از ظرفیت عظیم فرهنگ ایرانی اسلامی است. 

متکی در بخش دیگری از سخنانش اضافه کرد: ایران و هند به عنوان دو کشور تاثیر گذار قاره آسیا همواره در طول تاریخ از روابط محکم و گسترده ای برخوردار بوده اند که بخشی از آن به دلیل سابقه جغرافیایی و فرهنگی این دو کشور که روزگاری به عنوان یک کشور محسوب می‌شدند است . امروزه در جای جای هند ردپایی از فهنگ ایران اسلامی به چشم می خورد و مردم هند پیندی عمیق و ناگسستنی با مردم ایران دارند. 

وزیر امور خارجه سابق کشورمان در پایان تصریح کرد: مایلم مراتب خوشوقتی خودم را از حضور در جلسه ای ابراز کنم که در آن به همراه آقای سلمان خورشید اولین وزیر خارجه مسلمان هند مرکزی را افتتاح کردیم که می تواند زمینه ساز پیوند بیشتر دوملت فرهنگی ایران و هند باشد . به یقین افتتاح این مرکز نقش بسزایی در پیشرفت مناسبات دو کشور و شناساندن ظرفیت های فرهنگی خواهد داشت که به یقین زمینه ساز توسعه روابط در همه زمینه ها خواهد بود. 

گفتنی است در حاشیه این همایش وزیر امور خارجه هند در گفتگویی صمیمی با متکی ضمن مرور خاطرات دوران مسئولیت متکی به بررسی مسائل مربوط به دو کشور پرداخت.



لازم به ذکر است سلمان خورشید که دیشب در راس هیئتی بلند پایه وارد کشورمان شده است پس از حضور در سفارت هند در جمهوری اسلامی امروز در اولین برنامه رسمی سفر خود از طریق سفارت منوچهر متکی را برای یک صبحانه رسمی کاری در هتل استقلال تهران دعوت کرده است . 

بنا بر این گزارش سلمان خورشید که اواخر سال گذشته به وزارت خارجه هندوستان رسید اولین وزیر خارجه مسلمان این کشور محسوب می شود که پیش از این وزارت امور اقلیت‌ها و وزارت دادگستری را بر عهده داشته است . 

وی در اولین سفر خود در ایران قرار است علاوه بر دیدار با مقامات کشورمان با جامعه هندی‌های مقیم ایران دیدار و همچنین در کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور شرکت کند. 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها