امروز شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۸
کد خبر: ۱۵۷۵
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۶
در چنین شرایطی می‌توان گفت بر اساس سناریوی احتمالی طراحی‌شده دشمن، یا باید نظام از شروط معین‌ شده توسط رهبر انقلاب کوتاه بیاید یا نظام به‌ عنوان مانع اجرای برجام به افکار عمومی معرفی شود.

فته‌ی گذشته یک گفتگوی اختصاصی از آقای هاشمی در سایت امید هسته‌ای منتشر گردید که بازتاب‌های فراوانی در رسانه‌های بیگانه داشت. در این گفتگو آقای هاشمی در پاسخ به پرسش خبرنگاری در خصوص تلاش برای دست‌یابی به سلاح هسته‌ای می‌گوید: «همان‌گونه که گفتیم، اوایل که شروع کردیم، در جنگ بودیم و دنبال این بودیم که چنین امکانی برای روزی که دشمن ما بخواهد از سلاح هسته‌ای استفاده کند، داشته باشیم. چنین تفکری بود اما هیچ‌وقت جدی نشد.»

پس‌ازاین رسانه‌های بیگانه با آب‌وتاب فراوان مصاحبه‌ی آقای هاشمی را پوشش داده و مدعی پیدا شدن سند تلاش‌های ایران برای دست‌یابی به سلاح هسته‌ای شدند. چنانچه روزنامه‌ی صهیونیستی هاآرتض «رییس‌جمهور اسبق ایران اعتراف کرد، ایران به‌طور پنهان کارانه‌ای به دنبال بمب اتم بوده است.» همچنین رادیو فرانسه نیز اعلام کرد: «اظهارات هاشمی مبنی بر اینکه در زمان جنگ به دنبال سلاح هسته‌ای بودیم، در تناقض با ادعای رهبری ایران است که تأکید کرده تولید و به‌کارگیری سلاح اتمی در دکترین ما جایی ندارد و فتوای حرمت آن را صادر کرده است.»

طرح چنین ادعایی به‌صورت نسنجیده از سوی آقای هاشمی آثار و تبعات زیان باری برای امنیت ملی و منافع ملی به دنبال دارد که در زیر موردبررسی قرار می‌گیرد.

نگاه اول:

در نگاه اول اظهارات نسنجیده از سوی یک چهره‌ی شناخته‌شده می‌تواند ناشی از غفلت و گل به خودی علیه منافع ملی باشد.

نگاه دوم:

در نگاه دوم به این اظهارات می‌توان تحرک جریان نفوذ را برای مستندسازی ادعای کشورهای غربی مبنی بر انجام برنامه‌ی نظامی هسته‌ای در ایران مشاهده کرد.

نگاه سوم:

در نگاه سوم می‌بایست مرتبط بودن این اظهارات با ابلاغ رهبر انقلاب پیرامون اجرای برجام رمزگشایی گردد. در ابلاغ رهبر انقلاب پیرامون اجرای برجام آمده است: «اقدامات مربوط به آنچه در دو بند بعدی آمده است، تنها هنگامی آغاز خواهد شد که آژانس پایان پرونده‌ی حال و گذشته‌ی (PMD) را اعلام نماید.» موضوع PMD ابعاد نظامی احتمالی در برنامه‌ی هسته‌ای است که حاوی ادعای برخی کشورهای غربی برای ایجاد فشار و اجماع علیه ایران است.

اکنون به‌نظر می‌رسد اظهارات آقای هاشمی مستمسک خوبی برای ادعای واهی غربی‌هاست که تبعات زیر را متوجه امنیت ملی و منافع ملی می‌سازد:

1-عدم خاتمه یافتن پرونده‌ی مربوط به PMD

2-مطالبه‌ی نظارت‌ها و بازرسی‌های بیشتر علیه مراکز حساس نظامی از سوی غربی‌ها

3-ایجاد بهانه برای حفظ رژیم تحریم‌ها

4-قرار گرفتن موشک‌های بالستیک بر روی میز زیاده‌خواهی‌های طرف غربی

ازآنجاکه ابلاغ رهبر انقلاب برای اجرای برجام منوط به اتمام موضوع PMD و لغو تحریم‌هاست، لذا عدم تحقق شروط فوق به‌منزله‌ی عدم شروع برجام می‌گردد.

در چنین شرایطی می‌توان گفت بر اساس سناریوی احتمالی طراحی‌شده دشمن، یا باید نظام از شروط معین‌شده توسط رهبر انقلاب کوتاه بیاید که این مهم به‌منزله‌ی عقب‌نشینی و شکسته شدن اقتدار و عزت ملی خواهد بود و یا نظام به‌عنوان مانع اجرای برجام به افکار عمومی معرفی شود که این نیز می‌تواند منشأ دوقطبی سازی در فضای سیاسی اجتماعی، به‌ویژه در آستانه‌ی انتخابات خبرگان و مجلس دهم گردد. ازاین‌رو به‌نظر می‌رسد در مواجهه با اظهارات دشمن‌شادکن و زیان‌بار برای منافع ملی، باید هوشیار بود و موضع‌گیری متناسب داشت.

انتهای متن/

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها