امروز شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۴:۵۱
کد خبر: ۱۵۲۱
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۸

زندگینامه

داوود دانش جعفری در سال 1333 در تهران متولد شد. وی در سال 1358 مدرک کارشناسی عمران خود را از دانشکدهٔ مهندسی دانشگاه کشمیر هندوستان کسب نمود. سپس در سال 1371 در رشته کارشناسی ارشد اقتصاد فارغ‌التحصیل شد و دکترای خود را سال 1380 از دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی کسب نمود. وی از فرمانده کل قوا به دلیل فعالیت‌های مهندسی مرتبط با رفع محاصره آبادان (عملیات ثامن‌الائمه) نشان فتح اخذ نموده‌است. او همچنین به زبان انگلیسی تسلط و با زبان‌های آذری، هندی و عربی آشنایی دارد. دانش جعفری در سال 1374 به عنوان مدیر اجرایی نمونهٔ کشور انتخاب شده‌است.

 

-سوابق مدیریتی و اجرایی

كارشناس عمران جهاد سازندگی استان تهران سال 1358

اعزام به جبهه برای فعالیت های مهندسی جنگ سال 1359

فرماندهی مهندسی جنگ جهاد سازندگی تهران سال 1361

عضو ستاد مركزی بازسازی مناطق جنگ زده (بعد از آزادسازی خرمشهر) سال 1362

رئیس ستاد مركزی پشتیبانی و مهندسی جنگ جهاد سازندگی سال 1363

عضو شورای مركزی جهاد سازندگی و مدیرعامل موسسه جهاد توسعه سال 1367

قائم مقام وزیر جهاد سازندگی در بازسازی مناطق زلزله زده گیلان در زنجان سال 1368

قائم مقام وزیر جهاد سازندگی در بازسازی نخلستانها در مناطق جنگزده سال 1369

معاون طرح و برنامه وزارت جهاد سازندگی سال 1371

عضو شورایعالی پول و اعتبار

عضو شورایعالی بانكها

رئیس بنیاد مسكن كشور سال 1372

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی – دوره پنجم سال 1376

عضو شورای اقتصاد (برای یكسال)

نائب رئیس كمیسیون اقتصاد مجلس شواری اسلامی (برای چهارسال)

نائب رئیس كمیسیون تلفیق برنامه سوم در مجلس شورای اسلامی

نماینده مجلس در اولین اجلاس موسسان مجلس آسیا در بنگلادش

دبیر كمیسیون اقتصاد كلان مجمع تشخیص مصلحت نظام 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی – دوره هفتم تا مرداد 1384

مشاور عالی وزیر بهداشت در تهیه برنامه تحول در نظام سلامت در دولت یازدهم

معاون اقتصادی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در دولت یازدهم با حکم دریابان علی شمخانی


محمود احمدی نژاد در تاریخ 23 مرداد 1384 دانش جعفری را برای تصدی وزارت امور اقتصاد و دارایی به مجلس معرفی کرد؛ وی با 216 رای به سمت وزارت اقتصاد دولت نهم رسید و در سال 1387 از دولت نهم جدا شد.

گفته می‏شود اختلاف دیدگاه داوود دانش جعفری با محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور، از زمان عزل تمامی اعضای هیات مدیره و مدیرعامل شركت بیمه ایران شكل گرفت و برخی تصمیم گیریهای بانكی و كارشناسی در عرصه اقتصادی نیز به تشدید این اختلافات دامن زد. به گزارش فارس، رئیس جمهور 18 اردیبهشت ماه سال 86 در نامه ای به وزیر اقتصاد دستور داده بود هر چه سریع تر اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل بیمه ایران را عزل كند و افراد جدیدی جایگزین شوند.

سرانجام در تاریخ 16 مرداد 1387 با رأی اعتماد مجلس شورای اسلامی به سید شمس‌الدین حسینی، دانش جعفری رسماً جای خود را به او داد.

اجرای بیمه ایران در 18 اردیبهشت 86 آغاز شد. دیوان محاسبات گزارشی به محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور، تقدیم كرد كه حاكی از تخلفات میلیاردی مدیرعامل و اعضای هیات مدیره بیمه ایران بود. بر اساس متن آن گزارش كه عنوان آن «یك قدم در كشف فساد، رهاورد دیوان محاسبات» بود، اغلب پرونده های متشكله در بیمه ایران دچار اشكال و مدارك آن مبهم است. در آن گزارش آمده بود حداقل 151 نمایندگی بیمه ایران متعلق به منسوبان و خویشاوندان مدیران بیمه ایران بوده و ارزش این تخلفات بیش از 500 میلیارد تومان است. پس از ارسال این گزارش، احمدی نژاد بلافاصله در دستوری به وزیر وقت اقتصاد خواستار بركناری مدیرعامل و 5 عضو هیات مدیره بیمه ایران شد. این دستور اجرا شد، اما اجرای آن تنها 48 ساعت دوام آورد، چرا كه علاوه بر اعتراض داوود دانش جعفری، مشخص شد 2 عضو از 5 عضو یادشده تنها 20 روز بود كه به عضویت هیات مدیره بیمه ایران درآمده بودند و طبیعتا نقشی در تخلفات نداشتند. بنابراین، رئیس جمهور مجدداً آن عضو را منصوب كرد.

رئيس جمهور در خرداد 86 و در جمع مردم كاشان مجددا از تصميم خود دفاع كرد؛ اما تقريبا تمام نهادهای بررسی كننده ماجرای بيمه ايران به نادرست بودن گزارش ديوان محاسبات حكم دادند. از جمله كميته 3 نفره كميسيون اصل 90 مجلس تقاضای دلجويی از مديران بركنار شده را مطرح كرد؛ اما اين تقاضا به جايی نرسيد.

سرانجام 4 سال پس از آن ماجرا، قوه قضاييه همه اعضای هيات مديره بركنار شده بيمه ايران را از تمام اتهامات تبرئه كرد.

 

شرح ماجرا از زبان وزیر سابق

داوود دانش جعفری كه یك سال پس از آن ماجرا در استعفایی پرحاشیه از دولت نهم جدا شد، در كسوت عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس كمیسیون نظارت این نهاد، در این باره به خبرنگار «جام جم» گفت: ماجرای بیمه ایران از ارسال یك نامه از سوی یكی از نهادهای امنیتی به بنده به عنوان وزیر اقتصاد آغاز شد. این نهاد امنیتی در آن نامه با استناد به برخی موارد مالی از من خواسته بود مدیر حراست وقت بیمه ایران را به دلیل نداشتن صلاحیت از كار بركنار كنم كه این گونه شد. بلافاصله پس از این بركناری، دیوان محاسبات در نامه ای از من خواست وی را به دیوان محاسبات مامور به خدمت كنم. پس از كش و قوس های فراوان، بالاخره وی به دیوان محاسبات رفت و بعدا معلوم شد برخی پرونده هایی را كه از گذشته در حراست بیمه ایران موجود و مربوط به سال 83 بود، با خود برده است، حتی برخی از این پرونده ها مربوط به خود وی بود. آن پرونده ها و این شخص منشا تهیه آن گزارش جنجالی در دیوان محاسبات شدند، در حالی كه مجموعه وزارت اقتصاد و من به كل از ماجرا بی خبر بودیم.

اولین بار خبر وجود این تخلف را از رادیوی خودرویم شنیدم. ساعت 30 / 19 بود و ما در حال حركت به سوی نهاد ریاست جمهوری برای شركت در مهمانی شام به افتخار روسای یكی از كشورها بودیم. قبل از این كه مراسم شروع شود، هر طور بود آقای احمدی نژاد را دیدم و گفتم چنین خبری هست؟ ایشان قاطعانه گفت: بله! گفتم مگر من وزیر شما نیستم؟ نباید از این ماجرا مطلع می شدم؟ چرا قبل از طرح، موضوع را با من مطرح نكردید؟... ایشان با لبخندی گفت: من نگفتم خبر این ماجرا پخش شود، فقط چیزی برای دفتر نوشتم، اما نمی دانم چگونه پخش شده است.

به دفترم آمدم و از صداوسیما پیگیری كردم كه ماجرا از كجا آب می خورد. آنها گفتند خبر از هر كجا آمده باشد اگر نادرست بود یا دولت از پخش آن ناراضی بود، بلافاصله تماس می گرفتند كه برای بخش های دیگر پخش نشود. وقتی نارضایتی اعلام نشده یعنی اعتراضی به آن ندارند.

با آقای احمدی نژاد صحبت كردم و گفتم تمام این تخلفات كه می گویند مربوط به قبل از دوره مدیریت هیات مدیره قبلی است و 2 نفر از این آقایان تازه 20 روز است منصوب شده اند. تازه دیوان محاسبات باید گزارشش را به رئیس مجلس بدهد نه رئیس جمهور. برای این نكات چه توضیحی وجود دارد؟ گزارشی خام كه هنوز نه مستشاری و نه دادسرای دیوان آن را تایید نكرده اند. حال آن كه این گزارش ها باید امضای 12 مستشار را داشته باشد؛ اما نه تنها توضیحی نبود بلكه بنده با تكرار ماجرا نیز مواجه شدم.

دانش جعفری یکی از منتقدین اقتصادی دولت محمود احمدی نژاد است. وی در سال 88 در قامت رئیس  ستاد تبلیغاتی محسن رضایی به انتقاد از مواضع اقتصادی دولت پرداخت و در خصوص افزایش تورم در دولت نهم گفت: «متاسفانه در زمان روی کارآمدن دولت نهم تورم اقتصاد ایران 1/12 درصد بود که با نگاه های غیرکارشناسانه این رقم به 4/25 درصد افزایش یافته است.» وزیر سابق اقتصاد با انتقاد از برنامه های اقتصادی احمدی نژاد اظهار داشت: «متاسفانه در تصمیم گیری های جمعی دولت نهم نگاه کارآمدی وجود نداشت و همین امر یکی از دلایل استعفای من از سمت وزیر اقتصادی در دولت نهم بود.»

 

اولین بار طرح هدفمندی یارانه ها را من در دولت مطرح کردم

جمشید پژویان (رئیس شورای رقابت) دانش جعفری را  یکی از پایه گذاران طرح هدفمندی یارانه ها می‏داند و میگوید این طرح در اواخر دوره وزارت ایشان مطرح شد. دانش جعفری نیز در برنامه شب های آفتابی درشبکه پنج اظهار داشت: «اولین بار طرح هدفمندی یارانه ها را من در دولت مطرح کردم.» وی معتقد است هدفمندی یارانه ها ثمرات زیادی دارد اما به دلیل عدم توجه به سهم تولید و دولت، اهداف در اجرا نقض غرض شد.
 
آقای احمدی نژاد نگاه مثبتی به هدفمندی نداشت

دانش جعفری در نشستی که با حضور جمشید پژویان در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، ضمن اشاره به مزایای هدفمندی یارانه‌ها، اظهار داشت: «سال 83 همایشی در دانشگاه امام صادق(ع) به مدت 6 ماه برگزار شد و کسانی که مقاله‌ای در این‌باره داشتند در همایش مذکور ارایه کردند که ماحصل آن در قالب کتابی 1000 صفحه‌ای منتشر شد. این مقالات مشکلات پرداخت یارانه‌ها را تشریح و راهکار‌های مختلفی برای اصلاح آن ارائه می‌کرد‌؛ اولین بار که این طرح در دولت مطرح شد، آقای احمدی‌نژاد و معاون اول وی نگاه مثبتی نسبت به این طرح نداشتند اما به تدریج که جنبه‌های مثبت آن نمایان شد، رئیس‌جمهور نظر مثبتی به آن پیدا کرد

 

نقش هدفمندی یارانه ها و مسکن مهر در تورم

وی در مورد نقش هدفمندی یارانه ها در تورم  معتقد است که تمام اتفاقات رخ داده در تشدید تورم اقتصاد ایران ریشه در اجرای هدفمندی یارانه ها ندارد. وی میگوید: «البته هدفمندی یارانه ها منجر به تورم شده است  که از قبل هم قابل پیش بینی بود. اما عواملی از جمله سیاست های پولی دولت  باعث تشدید این تورم شده اند. برای مثال طرح مسکن مهر ربطی به اجرای طرح های دولتی ندارد اما باتوجه اینکه دولت برای موفق شدن مسکن مهر  تسهیلات تکلیفی بانکی را افزایش داد و این امر باعث شده تا میزان وام هایی که بانک مسکن برای مسکن مهر پرداخته بیشتر از درآمدهایش است. به عبارت دیگر بدهی بانک مسکن به بانک مرکزی افزایش یافته و این امر نیز منجر به رشد تورم می شود. و یا اگر دولت به سیستم بانکی بدهی داشته باشد تبدیل به تورم خواهد شد. پس تورم موجود ریشه در مسائل مختلف دارد که یکی از عوامل آن از ناحیه اجرای هدفمندی یارانه ها بوده است.»

 

افزایش حقوق بدون تأمین منابع مالی باعث افزایش تورم است

دانش جعفری معتقد است اگر دولت بدون تامین منابع مالی اقدام به افزایش حقوق کارمندان کند، میزان وابستگی به درآمد نفتی را افزایش داده و از آن‏سو باعث شده که با افزایش تورم، افزایش حقوق نیز تاثیری در رفاه کارمندان نداشته باشد.
 
حذف صفر پول بی فایده است

وی طرح حذف صفر از پول را بی فایده می‏داند و می‏گوید: «هیچ ضرورتی برای اجرای طرح حذف چهار صفر پول ملی در اقتصاد ایران وجود نداشته و نکته مهم و اساسی در این طرح آن است که اصولا این طرح از نقطه نظر نظری یک طرح خنثی است.»

 

اجرای ناگهانی فاز دوم هدفمندی یارانه ها  تورم بسیار بالا در پی دارد                                       

وزیر سابق امور اقتصادی و دارایی، لایحه بودجه 91 کل کشور را در ظاهر انقباضی و در باطن انبساطی دانست و گفت: «با توجه به عدم اجرای تعهدات دولت در بخش تولید، اکنون زمان اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها نیست. دولت اگر بخواهد در فاز دوم نیز تعهدات خود را بیشتر کند، معنایش کسری بودجه است و کسری بودجه نیز تورم و بسیاری از مشکلات ریشه‏ای را در پی دارد

 

استقلال بانک مرکزی و پیامدهای آن

وی معتقد است همان‌طور که نفوذ دولت در انتخاب رییس‌کل و نیز اعضای شورای سیاست‌گذاری بانک مرکزی ناصحیح است، نفوذ مجلس بر بانک مرکزی هم تاثیرات نامطلوبی به همراه خواهد داشت. اگر عزل و نصب رییس‌کل بانک مرکزی و اعضای شورای سیاست‌گذاری بانک مرکزی را از دولت بگیریم و در اختیار مجلس بگذاریم، لزوما مشکل اعمال نفوذ بر تصمیمات بانک مرکزی حل نخواهد شد. آنچه که در این رابطه اهمیت دارد این است که مقامات بالادستی بانک مرکزی متوجه این موضوع باشند که فشار به بانک مرکزی برای افزایش بی‌رویه حجم پول یا تعیین نرخ سود بانکی با مصالح کشور در تضاد است و بنابراین باید از آن پرهیز کنند.

 

مشکل اصلی بازار ارز سفته بازی است

دانش جعفری یکی از مهمترین دلایل نوسانات ارز را سفته بازی میداند و می‏گوید: «در حال حاضر در بازار ارز تقاضا مربوط به سفته بازی است و نه برای واردات و چون برخی از مردم فکر می‌کنند که نرخ ارز در آینده افزایش می‌یابد به سمت بازار ارز هجوم می‌آورند و این امر باعث می‌شود که قیمت‌ها در بازار روند صعودی به خود بگیرد.»

 

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها