امروز جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۰
کد خبر: ۱۵۱۸
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۷
شهرهای دهلی، لکنو، حیدرآباد، بمبئی، علیگر، کشمیر، امروهه، بنگلور، میسور، مظفرنگر و چندین شهر دیگر هندوستان از جمله شهرهایی بودند که عزاداری حسینی از اول محرم در آنها برگزار شد و امروز (شنبه) در روز عاشورا این سوگواری ها به اوج خود رسید.
شیعیان ساکن دهلی نو پایتخت هند نیز امروز همگام با دیگر شهرهای این کشور در دهمین روز محرم با راه اندازی دسته های سینه زنی و زنجیرزنی در مسجد شیعیان و خیابان های اطراف آن در کشمیرگیت یاد سرور آزادگان جهان را گرامی داشتند.
حدود 30 درصد از جمعیت 200 میلیون نفری مسلمانان در هند را شیعیان تشکیل می دهند و این کشور بعد از ایران دومین قطب تجمع شیعیان محسوب می شود.
شرکت اهل سنت، هندوها و پیروان ادیان دیگر در عزاداری امام حسین (ع) از ویژگی های منحصربفرد عزاداری ایام ماه محرم در هندوستان است.
همچنین تعدادی از آنها نیز همانند شیعیان اقدام به توزیع غذاهای نذری ، شیر و شربت می کنند.

** امام حسین الگوی بشریت
'سید افروز مجتبی نقوی ' یکی از علمای شهر امروهه درخصوص عزاداری ماه محرم می گوید: شیعیان ، اهل سنت ، سیک ها و مسیحیان در آیین عزاداری امام حسین (ع ) شرکت می کنند.امام حسین (ع) نه تنها برای مسلمانان بلکه برای همه بشریت الگو است.
به گفته وی ؛ بسیاری از هندوها به هنگام برگزاری مراسم عزاداری به استقبال علم حضرت عباس(ع) می آیند و با گل و شیرینی از آن استقبال می کنند.

**عزاداری ایرانیان مقیم دهلی
ایرانیان مقیم هندوستان نیز از اول ماه محرم تا روز عاشورا همچون دیگر شیعیان و عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) در شهرهای مختلف این کشور با حضور در محافل و مراسم عزاداری، شوری حسینی برپا کردند و به سینه زنی و سوگواری پرداختند.
در مراسمی که روز شنبه همزمان با روز عاشورای حسینی با حضور جمع زیادی از ایرانیان مقیم هندوستان در خانه فرهنگ جمهوری اسلامی در دهلی نو برگزار شد، شور عزای حسینی به اوج خود رسید و عزاداران در فضایی معنوی و روحانی به یاد سرور و سالار شهیدان کربلا و ٧٢ تن از یارانش به عزاداری و سینه زنی پرداختند.
در آغاز این مراسم که حجت الاسلام مهدی مهدوی پور نماینده ولی فقیه، غلامرضا انصاری سفیر ایران، مسوولان نهادهای ایرانی مستقر در هندوستان و جمع زیادی از خانواده ها و دانشجویان ایرانی حضور داشتند، زیارت پر فیض عاشورا در فضایی معنوی و روحانی قرائت شد و مراسم با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید ادامه یافت.
حجت الاسلام محمد رضا سالک نماینده جامعه المصطفی در هندوستان با تشریح وقایع روز عاشورا و نحوه به شهادت رسیدن امام حسین (ع) و فرزندان و یارانش و به اسارت گرفته شدن خانواده آن حضرت، اظهار کرد: عاشورا هم روز حزن و اندوه و هم روز پیروزی خون بر شمشیر است، همچنین روز فداکاری و ایثار و شهادت و از خودگذشتگی می باشد.
وی افزود: نهضت حسینی نهضتی بود که درس آزادگی را به انسان ها آموخت و بسیاری از نهضت ها و حرکت های مردمی و آزادی خواهانه در جهان از این نهضت الهام گرفته و انقلاب اسلامی نمونه ای از این حرکت های مردمی است که با الهام از نهضت حسینی آغاز شد و به پیروزی رسید.
حجت الاسلام سالک گفت: شب و روز عاشورا از حیث زمان کوتاه بود اما حوادث آن به بلندای تاریخ عظمت داشت و لحظه لحظه های آن برای بشریت درس و عبرت بود.
وی اظهارکرد: تاکنون هزاران جلد کتاب در تشریح و تبیین ابعاد مختلف این روز بزرگ نگاشته شده و به رشته تحریر درآمده است، که بیانگر عمق و عظمت بالای عاشورا و نهضت حسینی است.
رییس جامعه المصطفی در هند با تشریح سخنرانی های امام حسین(ع) در شب و روز عاشورا، تاکید کرد: امام حسین(ع) در این سخنرانی ها با همه اتمام حجت کرد و لذا قیام کربلا و عاشورا و نهضت حسینی برای همه اتمام حجت می باشد.
همزمان با ظهر عاشورا ؛ عزاداران حسینی نماز ظهر عاشورا را به امامت نماینده ولی فقیه در هندوستان اقامه کردند.
چنین مراسمی در خانه های فرهنگ و انجمن های اسلامی دانشجویان ایرانی در شهرهای مختلف هندوستان از جمله بمبئی، حیدر آباد، پونا، بنگلور، میسور و علیگر با حضور ایرانیان مقیم این کشور برگزار شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها