امروز جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۲:۲۵
کد خبر: ۱۴۹۳
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۲
پایتخت : دهلی نو
شهرهای توریستی : بمبئی ,دهلی، ، اگرا، ، جییور، گوا،
جمعیت : حدود یک میلیارد نفر
مذهب : هندوئیسم، اسلام و بودیسم
واحد پول : روپیه
زبان : هندی، انگلیسی

فاصله هوائی تا تهران : حدوداً ٤ ساعت
ساعت : حدود یکساعت جلوتر از تهران
پیش شماره : ٠٠٩١

تاریخچه
هند کشوری در جنوب آسیا و دومین کشور پرجمعیت دنیا است که در جنوب با اقیانوس هند و با کشورهای پاکستان ، بوتان چین ،نپال بنگلادش و برمه همسایه می باشد. کلمه "هند" از واژه قدیمی فارسی "هندو" گرفته شده است وقدمت تمدن در این کشوربه 8500 سال پیش می رسد. کشور هند تا قبل از قرن نوزدهم که تحت استعمار بریتانیا قرار گرفت ، دوره های طلایی و امپراطوری بزرگی را شاهد بوده و نهایتا امروز ,جمهوری کنونی هند که در سال 1947  توسط مبارزانی چون گاندی و نهرو مستقل شده  شکل گرفته است.


آب وهوا
آب و هوای هند به شدت تحت تاثیر هیمالیا و صحرای تار قرار دارد  طوری که هر دوی آنها بادهای موسمی جنوب غرب و شمال شرق را موجب می شوند.بادهای جنوب غربی در بیشتر قسمت های کشور از ماههای ژوئن تا سپتامبر و بادهای شمال شرقی از طرف دیگر بارندگی هایی را به شکل طوفان از ماههای اکتبر تا فوریه ایجاد می کنند. هند حداقل سه فصل در سال را تجربه می کند: تابستان، فصل بارندگی و زمستان.


فرهنگ
هند سرزمینی با فرهنگ و سنتی متنوع و غنی متاثر از مذهب و فرقه های روحانی متعدد است که هیچ گاه نمی توان آن را در قالب یک فرهنگ معرفی کرده و شاید تنها سرزمینی است که مردمی با اصالت ، نژاد ، مذهب ، افکار و زبانهای مختلف در کنار یکدیگر زندگی می کنند.
..هنر: تاتر در هند عموما به همراه رقص و موسیقی و دیالوگ های مکتوب عموما بر پایه اسطوره ای هندی شکل گرفته است . موسیقی هندی تنوع وسیعی رابر اساس سنت ها و مناطق موجود در بر دارد , نوع سنتی آن شامل دو ژانر هندوستانی وکارناتیک به ترتیب در شمال و جنوب است . رقص در هند نیز شامل دو نوع مردمی(فولک) و کلاسیک می باشد.


خوراک: ذائقه غذایی هند در دنیا منحصر به فرد بوده و به تندی و ادویه معروف است و از منطقه ای به منطقه ی دیگر فرق می کند. غذای مغولی و پنجابی در شمال هند که عموما با گوشت و ادویه همراه است متاثر از فرهنگ پخت آسیای میانه بوده و به دلیل کشت گندم در این مناطق نان تنوری و روتی و سایر مشتقات آرد در آن دیده می شود. در جنوب هند خوراک ها بیشتر برنج پایه هستند. و در شرق ، خوراک بنگالی متشکل از برنج و ماهی بیشتر رایج می باشد.
ورزش: هاکی ورزش ملی هند با افتخارات فراوان و بعد از آن کریکت از بالاترین محبوبیت برخوردار است . ورزش های دیگرهندوستان شامل کباری، خوخو، پهلوانی و گیلی داندا می باشد


شهر ها ، امکانات و جذابیت های توریستی
هند بیست و هشت ایالت  دارد  که هر کدام بیش از ده هاجاذبه توریستی در خود دارند  با شهرهایی که برای هر کدام از آنهابه زمانی بیش از یک هفته برای بازدید نیاز هست  , این کشور از مهمترین مقاصد توریستی جهان محسوب می شود.


دهلی:

 این شهر پایتخت هند و ترکیبی از بافت قدیم و جدید شهری و  مرکز فرهنگ ها و مذاهب گوناگون بوده و به خاطر معماری و شهرسازی  به سبک بریتانیایی اش مشهور است . موزه های ملی ، مکانهای مقدس اسلامی (مسجد جامع ،مناره کوتاه ...)،معابد هندی  , معبد لاکسی ، معبد شدر و معبد آکشاردام، پارکهای سبز و قلعه ها و مکانهای تاریخی و بازارهای محلی از جمله دیدنی های این شهر می باشند.


گوا :

این شهر که سابقا مستعمره پرتغال بوده بدلیل سواحل بی نظیر ، کلیساهای پرتغالی ، معابد و طبیعت بکر و حیات وحش آن از مهمترین شهرهای توریستی هند است . کارناوال گوا از شهرت جهانی برخوردار است.


آگرا :

این شهر برکناره رودخانه یامونا واقع شده است . تاج محل ، قلعه آگرا ،فاتح پور سیکری ، مقبره اعتمادالدوله ، مقبره اکبر و بسیاری مکانهای تاریخی دیگر ,این شهر را تبدیل به مرکزی جهت اجتماع گردشگران  از سراسر دنیا کرده است .


جیپور :

مکانهای دیدنی متعدد ی از جمله محل هاوا ، قلعه اکبر ، جانتار مانتار، سالن آلبرت ، کاخ رمباغ ، جال محل، کاخ ماهاراجه ، کاخ ماهارجه جیپور و ...... و اجرای  فستیوالهای متعدد  در این شهر و  سبک معماری و شهرسازی منحصر به فرد  آن از مهمترین جاذبه های این شهرمی باشد .


بمبئی :

پرجمعیت ترین شهر هند و دومین شهر پرجمعیت دنیا و خانه بالیوود , بمبئی می باشد. دروازه هند، غارهای فیل ، موزه شاهزاده والها ، مقبره حاج علی ، پایانه ویکتوریا و شهر فیلم از مهمترین جاذبه های این کلان شهر می باشد.


نکات مهم جهت مسافرین

تور هندوستان از جذاب ترين و پرطرفدارترين تورهاي دنيا است. كشوري با جمعيتي ميلياردي در كنار صدها آداب و سنن و فرهنگ و آيين با همزيستي مسالمت آميز  بین آن ها , همگان را براي ديدن اين كشور پهناور فرا مي خواند. . هند از قديمي ترين و باستاني ترين كشورهاي دنيا است که هميشه با تاريخ ، وسعت و جمعيت همراه بوده است. اين كشور پهناور در جنوب شرقي آسيا قرار گرفته  و هفتمين كشور وسيع دنيا و دومين كشور پرجمعيت جهان پس از چين می باشد.. هندوها ، بودايي ها ، سيك ها ، زرتشتي ها ، مسلمانان يهودي ها ومسيحيان در اين كشور زندگي مي كنند. پايتخت اين كشور دهلي نو و بزرگ ترين شهر آن بمبئي است.  هندي و انگلیسي زبان هاي رسمي اما صدها زبان و گويش ديگر نيز در اين كشور رايج است. هند در سال 1947 از انگلستان استقلال يافت و در سال 1950 اعلان جمهوري كرد. مساحت آن در حدود 3 ميليون و دويست هزار كيلومتر مربع و جمعيت آن از مرز يك ميليارد و صدونود هشت ميليون نفر گذشته است. پول رايج آن روپيه و زمان رسمي آن 2 ساعت از ايران جلوتر است.

تورهایی که عازم هندوستان می شوند به دو مسیر تور تقسیم می شوند . نخست تور آگرا ، دهلی و جیپور و مسیر دوم تور دهلی و تور آگرا و جیپور که این مسیر از محبوبیت بیشتری برخوردار است. تور دهلی با آشنایی و بازدید از مسجد جامع دهلی که به دستور شاه جهان ساخته شده آغاز می شود. قلعه سرخ یکی از مهم ترین اماکنی است که گردشگران از همه جای دنیا برای دیدن آن می آیند  و برخی معتقدند قلعه سرخ بزرگ ترین مرکز گردشگری شهر دهلی است.

بازار بزرگ چندی چوک این بخش جایی برای دیدن و یا خرید می باشد. کسانی که به بازدید از بقعه ها و مزار بزرگان و یا شخصیت های سیاسی و یا فرهنگی  علاقمند هستند از آرامگاه همایون دومین پادشاه مغولی هند که با معماری ایرانی آراسته شده بازدید کنند ,در نزدیکی آرامگاه همایون آرامگاه صوفی بزرگ هند خواجه نظام الدین اولیاء قرار دارد. هند سرزمین تصوف و عرفان  است از این رو  در این سرزمین عرفا و صوفیان از اهمیت ویژه ای برخوردارند .اماکن دیگر که دیدن آن ها برای علاقه مندان به معماری و حتی گردشگران خالی از لطف نیست قطب منا است که از نخستین بناهای معماری به سبک هندو اسلامی می باشد. اما نمی شود به هندوستان آمد و سراغی از شخصیت بزرگ هند یعنی ماهاتاما گاندی نگرفت مزار او در دهلی است  و دیدن آن را فراموش نکنید , از دیگر جاهای ارزشمند  این شهر معبد نیلوفر و معبد آکشاردام  است که از بزرگ ترین معابد هندی در دنیا می باشند.

اما اگرا یکی از دیدنی ترین و جذاب ترین شهرهای هندوستان است که از دهلی برای رسیدن به آن با قطار دو ساعت مسافت دارد. البته شما می توانید با اتوبوس نیز سفر کنید اما به دلیل شلوغی مسیر ,اتوبوس ها خیلی آرام حرکت می کنند و ممکن است ساعت ها طول بکشد تا شما را به آنجا ببرند. این شهر از مهرماه تا فروردین مناسب ترین آب و هوا را برای گردشگران دارد. اما آگرا برای دنیا و ایرانی ها اهمیت ویژه دیگری هم دارد چرا که تاج محل در آن آرمیده است و آن یک شاهکار معماری ایرانی است. اما تاج محل تمام دیدنی اگرا نیست و دیدنی های دیگری همچون آرامگاه اعتماد الدوله ، مسجد جامع آگرا ، باغ مریم  از جمله نقاط دیدنی آن می باشند .
 اما جیپور : این شهر که در شمال غربی کشور هندوستان است به شهر صورتی نیز شهرت دارد. این شهر از معروف ترین نقاطی است که در قرن 18 میلادی تأسیس شده و دارای معماری شهری منظم و منسجم می باشد  که از دیدن  آن لذت  می برید , دژهای نهارگر و جایگر و همچنین کاخ هوا محل و رصد خانه قدیمی یا همان رصد خانه جنتر منتر از جمله نقاط دیدنی آن هستند .

اما  این کشور  تور های دیگری هم برای علاقمندانش  دارد  یکی از این تورها بمبئی و گوآ می باشد.  شهر گوآ که در  ساحل اقیانوس هند واقع شده در اغلب ماه های سال آب و هوایی شرجی و مرطوب دارد  و گردشگران این شهر را به خاطر تفریحات آبی و آفتاب  و سواحل شنی و زیبای آن دوست دارند ,در بیشتر ایام سال درجه حرارت این منطقه  به حدود سی و پنج درجه سانتیگراد و در ماه های آذر وبهمن میزان دمای آن به بیست درجه سانتیگراد  می رسد. یادتان باشد که تور گوآ را برای استراحت و آرامش انتخاب کنید و از آن انتظار دیگری نداشته باشید.
اما  بمبئی  یکی از بزرگ ترین و ثروتمندترین شهرهای هندوستان است ومعنی آن در زبان هندو  به معنی ساحل خوب می باشد  و این نشان دهنده این امر است که هندی ها تا چه اندازه این شهر را دوست دارند.

فصل توریستی این شهر شهریور تا اسفند  ماه  است که دمای هوا به پانزده تا بیست و پنج درجه  می رسد.  دروازه هند یادگار استعمار انگلستان و هتل تاج محل از مهم ترین جاهایی است که نباید دیدن آن را از دست بدهید.....بهترین نقاط دیدنی  این شهر  شامل :موزه های پرنس ویلز و موزه ویکتوریا ,ساختمان دادگاه عالی و ساختمان دانشگاه است که یادگار دوره حضور انگلیسی ها  در این شهر  می باشند.
بازارهای بمبئی و سوغاتی های عالی این شهر مثل صنایع دستی و چای معروف هند را فراموش نکنید. بسته بندی این چای ها آنقدر زیبا و دیدنی است که شاید شما فقط به خاطر شکل بسته بندی ها آنها را بخرید.
 

سفر به هند

نقشه جهت فر به هندایرانیان از زمانهای بسیار دور سفر به هند را آغاز کرده و جاذبه های بسیاری را در آن یافته اند. مسافرت های امروزی با آگاهی و سهولت بیشتری انجام می پذیرند و خاطرات دلپذیری برای مسافران به جا می گذارند.

هند بزرگترین کشور در شبه قاره هند و هفتمین کشور بزرگ دنیا می باشد. کشور هند، از غرب با پاکستان، از شمال با چین و نپال، از شمال شرقی با بوتان، از شرق با بنگلادش و میانمار، از جنوب با سریلانکا، از جنوب غربی با مالدیو، و از جنوب شرقی با اندونزی و اقیانوس هند همسایه است. هند با بیش از یک میلیارد نفر جمعیت بعد از چین، مقام دوم را دارد. گردشگرانی که به هند سفر می کنند، جغرافیا، اقلیم، فرهنگ، زبان و قومیت های متنوعی را تجربه می کنند. هند به عنوان بزرگترین دموکراسی دنیا معرفی شده است.

پایتخت هند دهلی نو، زبان های رسمی آن هندی وانگلیسی، نوع حکومتش جمهوری فدرال، مساحت آن ۳۲۸۷۲۶۳ کیلومتر مربع و واحد پول آن روپیه هندی (INR) می باشد. طبق سرشماری سال ۲۰۱۱ جمعیت هند ۱,۲۱۰,۱۹۳,۴۲۲ نفر بوده است. مذهب ۸۱ درصد از مردم این کشور هندو، ۱۲ درصد مسلمان، ۲ درصد مسیحی و ۲ درصد سیک می باشد.

باران های موسمی در جنوب غربی و شمال شرقی هند می بارد و باران های جنوب غرب بین ماه های ژوئن تا سپتامبر و باران های شمال شرقی بین ماه های اکتبر و فوریه بارش بیشتر دارند. تنها منطقه ای که هر دو باد را دریافت می کند، شمال شرقی هند می باشد که بیشترین بارش را در دنیا دارد. هند سه فصل تابستان، بارانی (موسمی) و زمستان دارد. شمال هند در تابستان گرم و در زمستان سرد می باشد، در بخش هیمالیا در ماه های نوامبر تا ژانویه سرمای شدید حکم فرماست. در ماه های فوریه تا مارچ هوا تا حدودی بهاری است.

گردشگرانی که قصد سفر به هندوستان را دارند برای گرفتن ویزا باید به سفارت کشور هندوستان مراجعه کنند.

سفارتخانه هند در تهران: خیابان مطهری، خیابان میر عماد، شماره ۴۷٫

شماره تماس سفارتخانه هند تلفن: ۸۸۷۵۵۱۰۳ الی ۵٫

روشهای مختلف مسافرت به هند

رقص سنتی بیهو در هندمهمترین نقاط ورود هوایی به کشور هندوستان بمبئی، دهلی، بنگلور، حیدر آباد و چنایی می باشند. فرودگاه این شهرها جدید و در حال توسعه هستند. هند خط هوایی بین المللی خود را تحت عنوان ایر ایندیا (Air India) دارد. راه آهن هندوستان توسط بریتانیایی ها ایجاد شده و بزرگترین شبکه راه آهن در دنیاست. این راه حمل و نقل بسیار ارزان و امن است و مناظر بسیار زیادی در مسیر این خطوط قرار دارد.

جاذبه های گردشگری در هند

مهمترین شهر های توریستی هند دهلی، بنگلور، چنای، جیپور، کوچی، کلکته، بمبئی، شیملا و وارناسی می باشند. بازدید از جاذبه های اصلی هندوستان نیاز به یک ویزای شش ماهه دارد. هندوستان ۲۹ سایت میراث جهانی دارد که ۲۳ سایت آن فرهنگی و ۶ سایت آن طبیعی می باشد. مهترین جاذبه های گردشگری هندوستان شامل مسجد جامع دهلی، قلعه سرخ (رد فورت یا لال قلعه)، آرامگاه همایون، مشرق الاذکار نیلوفر آبی، قطب منار، مزار مهاتما گاندی (راج گت)، دروازه هند، قلعه کهنه (پورنا کیلا)، جنتر منتر، صفدر جنگ، معبد آکشاردام، بازار چندی چوک و فیروز شاه کتلا می شود.

تاج محل، بنای یادبود همسر ایرانی شاه جهان پنجمین امپراتور گورکانیفوتبال، هاکی و کریکت، رایج ترین ورزش های هندوستان می باشند. کارناوال گوآ که هر ساله در ماه فوریه برگزار می شود ۳ شب و سه روز طول می کشد و خیابان ها را پر از رنگ، رقص و موسیقی می کند.

خریدکردن درهند

واحد پول هند روپی (INR) می باشد که هر روپی معادل ۱۰۰ پیز می باشد. بهتر است پول خورد همراه خود داشته باشید، زیرا راننده های تاکسی باقی پول شما را نمی دهند. هزینه ها در هند بسیار پایین است. برای اقامت در یک هتل خوب که خط تلفن، تهویه هوا دارد حداقل ۲۰۰۰ روپی باید داشته باشد. یک وعده غذای خوب ۱۵۰ روپی می باشد. هزینه حمل نقل با اتوبوس برای مسیر های کوتاه ۵ روپی و این هزینه با تاکسی ۲۲ روپی می باشد.

 هزینه هتل، غذا و حمل و نقل در هر روز حدود ۷۰ دلار در روز و اگر زوج باشید مجموعاً ۸۰ دلار می شود. گردشگران صرفه جو با کوله پشتی به راحتی با ۲۵ تا ۳۵ دلار در روز می توانند به فعالیت ها و تفریح خود بپردازند. شما می توانید با دستفروشان خیابانی چانه بزنید اما در فروشگاه های سرپوشیده بزرگ این کار متداول نیست.

قلعه سرخ (لال قلعه) دهلی، ساخته شده به دستور شاه جهانگردشگرانی که به هند سفر می کنند می توانند سوغاتی های نظیر منبت کاری، پوشاک، نقاشی، کنده کاری روی مرمر و سنگ، جواهر آلات را با خود به خانه ببرند. برند های معروف نظیر لویی ویتون، پرادا، گوچی، زارا در فروشگاه های بزرگ، نمایندگی دارند.

غذاهای هندی بسیار لذیذ می باشند، هرچند که به دلیل استفاده از فلفل بسیار تند و مغایر با ذائقه اکثر ایرانیان می باشند. شما می توانید غذای خود را بدون فلفل سفارش دهید. شمال هند تولید گندم بالایی دارد و در این منطقه نان های معروفی نظیر چاپاتی، پاراتها و پوری پخته می شود. بیشتر غذاهای هندی با برنج درست می شوند. هندی ها غذای خود را با دست و در بخش های روستایی فقط با دست راست می خورند. از دست چپ فقط برای لمس چیزهای کثیف استفاده می شود. اما در بیشتر رستوران ها قاشق چنگال نیز ارائه می شود.

یکی از شیرین ترین و بهداشتی ترین نوشدینی های هند آب نارگیل می باشد که می توانید آن را در تمام سواحل و مقاصد توریستی تهیه کنید. آب نیشکر و آب انبه نیز بسیار رایج می باشد. در هند همچنین چای های متنوعی وجود دارد.

اقامتگاه های گردشگران در هند

سغر به هند و گردشگری در رشته کوه کدارنات واقع در هیمالیاهتل های ارزان قیمت به راحتی در هند پیدا می شوند. شما می توانید با کمتر از ۴۵۰ روپی یک هتل ارزان و با ۲۰۰ روپی یک خانه دو خوابه (با حمام) پیدا کنید. بسیاری از ایستگاه های قطار خوابگاه هایی دارند که بسیار ارزان، تمیز و امن می باشند.

گزینه های متوسط نیز در شهر های بزرگ تر در دسترس می باشند. زنجیره هتل های محلی با کیفیتی در هند فعالند که مهترین آنها Country Inns، Ginger و Neemrana می باشند که قیمت آنها از ۱۰۰۰ تا ۴۰۰۰ روپی به ازای هر شب می باشد.

هتل های زنجیره ای پنج ستاره نظیر Oberoi، Taj و ICT Welcomgroup در شهر های بزرگ فعالند و خدمات لوکسی را به گردشگران ارائه می دهند

در انتخاب هتل بهداشت و امنیت را در نظر بگیرید. مالاریا در هند وجود دارد و بهتر است که اتاقتان تهویه هوا با پنجره های توری داشته باشد. برای اجاره اتاق حتماً باید پاسپورت همراه خود داشته باشید.

نکات ایمنی مهم به هنگام مسافرت در هند

گردشگرانی که قصد سفر به هند را دارند بهتر است نکات ایمنی زیر را در نظر بگیرند:

  • هند برای گردشگران کاملاً امن می باشد، غیر از مناطق جرم خیز و ملاحظاتی که گردشگران در هر نقطه ای باید رعایت کنند (مثلاً، زنان هنگام شب تنهایی به خیابان نروند). در شمال هند بیشتر احتیاط کنید.
  • دزدی هایی نظیر کیف قاپی در مکان های توریستی متدوال است.
  • قیمت خدماتی که می خواهید دریافت کنید را از قبل طی کنید.
  • گداهای بسیاری در هند وجود دارند که برای گرفتن کمک به شما نزدیک می شوند و حتی شما را لمس می کنند، باید به شدت با آنها برخورد کنید و با صدای بلند به آنها نه بگویید. پوشیدن لباس های محلی تا حدودی شما را از شر آنها خلاص می کند.
  • هنگامی که با وسایل نقلیه عمومی (قطار و اتوبوس) سفر می کنید از کسانی که به شما غذا تعارف می کنند چیزی نپذیرید، حتی اگر دوستانه و مؤدب باشند. زیرا ممکن است بیهوش کننده و خواب آور باشند.
  • در صورت امکان برای پرسیدن آدرس و درخواست کمک به زنان هندی نزدیک نشوید. زیرا این کار از لحاظ فرهنگ هندی چندان مقبول و مناسب نمی باشد.
  • رانندگان هندی بسیار بی دقت می باشند، و هند بیشترین آمار مرگ و میر توسط تصادفات ماشینی در دنیا را دارد. از وسایل نقلیه عمومی نظیر قطار و اتوبوس های دولتی و مسیرهای امن استفاده کنید.
  • مردم حتی در سواحل لباس های پوشیده می پوشند. بهتر است که شما نیز این موضوع را رعایت کنید.
  • می توانید برای فوریت های پلیسی با شماره ۱۰۰، برای آمبولانس با شماره ۱۰۲ و برای آتش نشانی با ۱۰۱  تماس بگیرید
  • به دلیل آب و هوا، حشرات و غذاهای متفاوت در هند ممکن است در طول سفر خود مریض شوید.
  • در ابتدای سفر خود فعالیت زیاد انجام ندهید و بگذارید که بدنتان با محیط جدید وقف پیدا کند.
  • شیر های آب اکثراً آشامیدنی نیستند، آب های معدنی بطری انتخاب بهتری هستند.
  • به دلایل مختلف ممکن است دچار اسهال شوید. بهتر است دارو های ضد اسهال همراه داشته باشید.
  • بهتر است از سگ ها و گربه ها دوری کنید، زیرا اکثراً هار می باشند.
  • در صورت نیاز، بهتر است به جای بیمارستان های دولتی از بیمارستان های خصوصی استفاده کنید، زیرا خدمات بهتری ارائه می دهند.
  • در مساجد، کلیسا ها و معابد باید کفش هایتان را در آورید. حتی هنگام ورود به بعضی از خانه ها نیز باید کفشتان را در آورید.
  • بهتر است با پا به چیزی اشاره نکنید. در آیین هندو، کتاب و نوشته ها بسیار محترم هستند، بهتر است با پا آنها را لمس نکنید.
  • به گوش های کسی دست نزنید و به آن اشاره نکنید.
  • پاکستان و هند از موضوعات سیاسی حساس در هند می باشد. سعی کنید به هیچ اعتقاد مذهبی توهین نکنید.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها