امروز جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۲
کد خبر: ۱۴۳۷
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۳
این گزارش نگاهی به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز دوشنبه 27 مهر 1394 خورشیدی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است. 

*** واکنش روزنامه ها نسبت به شروع لغو تحریم های آمریکا و اروپا 
روزنامه ی «آفتاب یزد» در گزارش خبری خود در این پیوند نوشت: روز گذشته روز تصویب برجام و اعلام لغو تحریم ها نام داشت. می توان گفت این روز خاطره انگیز، مهم و بزرگ بود. چرا که همزمان اوباما رییس جمهور آمریکا و اتحادیه اروپا دستور لغو تحریم های مرتبط با برنامه هسته ای ایران را صادر نمودند و پس از آن موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و ظریف وزیر خارجه کشورمان در بیانیه ای مشترک اعلام کردند هر دو طرف به تعهدات خود در راستای اجرای برجام متعهد هستند. 
آفتاب یزد افزود: بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه باراک اوباما به وزارتخانه های خزانه داری، امور خارجه، تجارت و انرژی دستور داد تا اقداماتی را برای رفع تحریم های ایران به عنوان بخشی از توافق هسته ای که در ماه ژوییه به دست آمده است را بردارند. به گزارش شبکه المیادین، اتحادیه اروپا نیزبا صدور بیانیه ای، همه تحریم های اقتصادی مالی مرتبط با برنامه هسته ای ایران را لغو کرد.
روزنامه ی «ایران» نیز در گزارش خبری خود در این زمینه نوشت: سرانجام پرونده 12 ساله هسته ای به ایستگاه پایانی رسید و وارد مرحله اجرا شد دیروز در رخدادی بی سابقه، همزمان در واشنگتن، بروکسل و تهران دستور عملیاتی شدن توافق هسته ای صادر شد و به این ترتیب، خروجی مذاکرات نفسگیر و پیچیده دیپلمات های طرفین به نتیجه ای ملموس رسید. 
روزنامه ی «قانون» هم در مطلبی با عنوان «دو سال دیپلماسی هوشمندانه نتیجه داد/ براندازی تحریم ها با انقلاب برجام» نوشت: دیروز را می توان یکشنبه سفید برجام نامید؛ روزی که بعد از 22 ماه مذاکره مداوم و حدود 90 روز پس از امضای توافق هسته ای در وین، بالاخره برجام به فرجام رسید و تحریم های اقتصادی ایران به طور رسمی، خاتمه یافت. دیروز ایران، اروپا و آمریکا، ستاره «صلح» را روی استیج جهانی بردند تا همه دنیا بدانند که می شود با گفت و گو، مسائل را حل کرد. ستاره ای برای تاریخ که نشان می دهد سایه سیاه تحریم و جنگ نه با تهدیدهای متقابل و خط و نشان کشیدن که پای میز مذاکره حل می شود. 
روزنامه ی «آرمان» نیز در گزارش خبری خود با عنوان «روز تصویب، روز گام بزرگ برجام» در این زمینه نوشت: رمز عملیات خوانده شد، عملیاتی که آغاز آن با غرش موشک ها و طنین انهدام ادوات نظامی نبود. عملیاتی از جنس دیپلماسی و برآمده از رویکرد تعامل سازنده صحنه متفاوتی از روندهای جاری و ساری در خاورمیانه را رقم زده و نوید بخش امنیت و ثبات است. 14ژوئیه مطابق با 23تیرماه، زیر ساخت آنچه از آن به عنوان توافق قرن یاد می کنند، پی ریزی شد. ایران و غرب با عقبه تخاصمی چند دهه ای و اختلافات در حوزه های مختلف ایدئولوژیکی تا ژئوپلتیکی در یکی از پرالتهاب ترین ادوار تاریخ بشر آن هم در مهد و نقطه کانونی منازعات، توانستند در خصوص مهم ترین موضوع مورد مناقشه یعنی پرونده هسته ای ایران به فهم مشترک و نقشه راه عبور از بحران نیل یابند. 
روزنامه ی «اعتماد» در یادداشتی با عنوان «پذیرش توافق نقطه عطفی در اجرای برجام» نوشت: برنامه جامع اقدام مشترک که در ١٤ جولای (٢٣ تیر) میان جمهوری اسلامی ایران و گروه ١+٥ به دست آمد، نتیجه یکی از سخت ترین، طولانی ترین و استثنایی ترین مذاکرات در طول تاریخ دیپلماسی است. با توجه به فضای بی اعتمادی موجود میان مذاکره کنندگان، طرفین بیشترین تلاش را انجام دادند تا به فرمول هایی برسند تا در عین بی اعتمادی، راهی را برای خروج از بن بست به دست آورند. 
اعتماد افزود: این مساله که طرفین مذاکره کننده گام به گام در حال نزدیک شدن به مسائل تفاهم شده هستند، برای همه طرفین و همچنین جامعه جهانی حایز اهمیت است زیرا اجرای برجام موجب تقویت و گسترش صلح و امنیت جهانی می شود و در مقابل، عدم اجرا یا شکست آن، نتایجی بسیار خطرناک برای جامعه بین الملل خواهد داشت. 
سرمقاله ی روزنامه ی «شرق» با عنوان «روز برجام: بیم ها و امیدها» نوشته ی «سیدعلی خرم» استاد حقوق بین الملل دانشگاه نیز به همین موضوع اختصاص داشت. 
در این سرمقاله با تاکید بر لزوم رفع فضای بی اعتمادی میان ایران و آمریکا در شرایط پسا تحریم آمده است: ایران و آمریکا نسبت به هم بی اعتماد هستند؛ بنابر این در هر بزنگاهی قصد دارند یکدیگر را متهم کنند که در پی نقض توافقات هسته ای قرار دارند. از سوی دیگر در یک فضای تقابلی هیچ گاه نمی توان یک توافق بین المللی را پیش برد. 
شرق افزود: در هر دو کشور باید فکری برای این فضا کرده و بر عهده دولتمردان دو کشور است که تنفر و بی اعتمادی را بین دو کشور ترویج و تشویق نکنند. برخی در دو کشور اصولا با این نیت روز برجام را شروع می کنند که بتوانند با اولین بهانه آن را نقض کرده و تقصیر را به گردن طرف مقابل بیندازند؛ زیرا آنها متعهد به تلاش های چند ساله و دستاوردهای آن نیستند. 
روزنامه ی «تعادل» هم در سرمقاله ی خود با عنوان «حفاظت از دستاوردهای برجام» به قلم «صادق زیباکلام» استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران نوشت: معتقدم که برجام زمینه را برای تنش زدایی آماده کرده که از آن باید به نفع منافع ملی ایرانیان استفاده کرد. 
تعادل افزود: واقعیت آن است که ایران و امریکا از اهداف و منافع مشترکی در منطقه برخوردار هستند که براساس این منافع مشترک می توان مناسبات ارتباطی فی مابین را گسترش داد. ایران و امریکا هر دو از حضور طالبان در افغانستان ناخشنود بوده و خواهان محدود کردن این گروه هستند .همین معادله درباره داعش در عراق و سوریه وجود دارد، هم ایران از دولت قانونی حیدر عبادی در عراق حمایت می کند و هم امریکایی ها خواستار عراق نیرومند در منطقه هستند. 
همزمان با اعلام خرسندی روزنامه های یاد شده از خبر لغو تحریم های آمریکا و اتحادیه ی اروپا، برخی روزنامه های ناهمسو با دولت روی خوشی به این رویداد نشان ندادند.
روزنامه ی «سیاست روز» در گزارش خبری خود با عنوان «کری خوانی جان کری برای ایران پیش از اجرایی شدن برجام» نوشت: باز هم کری خوانی مقامات آمریکایی آن هم در آستانه اجرایی شدن توافقی که یک دهه با ادعاهای واهی غرب علیه ایران به طول انجامید تکرار شد، وزیر خارجه آمریکا در گستاخی هر چه تمام تر مدعی شده اگر ایران در برنامه جامع اقدام مشترک فریبکاری کند تحریم ها مجددا بر می گردد! 
سیاست روز افزود: باید به وزیر خارجه آمریکایی بار دیگر گوشزد کنیم که از زمان اجرایی شدن توافق اگر کوچکترین فریبکاری و خلف وعده در اعمال لغو تحریم ها از سوی آمریکا و غرب صورت پذیرد، ایران تمام تعهدات خود را زیر پا گذاشته و با قدرت هرچه تمام تر فعالیت های هسته ای از جمله غنی سازی با درصد بالا را ادامه خواهد داد 
روزنامه ی «جام جم» هم در یادداشتی در این زمینه با عنوان «ضرورت هوشیاری نسبت به چالش های اجرای برجام» نوشت: هر چند دولت آمریکا در تصویب برجام با نئومحافظه کاران دچار چالش شد اما این شکاف در آینده به نوعی تبانی بین گروه های سیاسی تبدیل خواهد شد تا بر سر قطره چکانی کردن بازگشت مزایای تحریم به ایران همصدا باشند. 
جام جم افزود: نباید از یاد برد که برجام حد مقدوری برای جمهوری اسلامی ایران و نه یک آرمان برای کشورمان بود اما با همه چالش های موجود، اجرای آن، بخشی از سیاست کشور بود که به وقوع پیوست. 
روزنامه ی «کیهان» نیز در یادداشت روز خود با عنوان «تاریخ نمی فهمند، مردم را هم نمی بینند؟!» نوشت: فراتر از سرانجام مذاکرات که به «برجام» منتهی شد، واقعیت این است که ماجرای هسته ای با همه ابعاد و پیچیدگی هایش تنها یک وجه و یک مربع از مکعب چالش آمریکا و غرب با ایران است. 
به باور این روزنامه، توافق برجام به این معنا - برخلاف برخی خوش گمانی ها- پایان ماجرا نیست بلکه شروع آن یا دست کم، مرحله ای جدید از ماجرای بزرگ تر تقابل جبهه استکبار با ملت و حاکمیت ماست؛ یا به عبارتی نوک کوه یخ. باراک اوباما همان جرج بوش است، اما ضعیف تر و مکارتر. 
«اعتدال و اقتدار» هم عنوان سرمقاله ی روزنامه ی «جوان» به قلم «عبدالله گنجی» مدیر مسوول این روزنامه است که درآن با انتقاد از رویکرد اعتدالی دولت آمده است: به نظر می رسد دولت تلاش می نماید در پروژه تعامل صرفاً به «زبان» تکیه کند و ابزارهای دیگر قدرت را با فاصله ای زیاد از خود نشان دهد. از مشی و برخورد دولت های منطقه با دولت جمهوری اسلامی چنین استنباط می شود که آنان اعتدال را معادل «نفی اقتدارگرایی» گرفتند و «کوتاه آمدن» را نیز چاشنی فهم خود از مفهوم «اعتدال» نموده اند. به صورتی که مواجهه آنان با دولت جمهوری اسلامی بعضاً در تاریخ ایران و خصوصاً تاریخ بعد از انقلاب بی سابقه است. 
جوان در ادامه مدعی شد: از همه شکننده تر اینکه دولتمردان امریکایی برای متقاعد کردن کنگره در پذیرش برجام تلاش نمودند دولت ما را در کنار خود حس کنند و یک تصویر دوپاره از ایران ارائه دادند که هم مبتنی بر فضای دوقطبی و مبنی بر اطلاعات دروغ است که البته منبع ارسال دروغ های مذکور قابل پیگیری امنیتی و اطلاعاتی است. 
به ادعای این روزنامه، از سخنان مسئولان امریکایی چنین بر می آید که به جای اعتراف به اقتدار نظام در دادن امتیازهای احتمالی، آن را ترحمی در حق دولت مستقر می دانند و این برای اقتدار نظام جمهوری اسلامی امری شکننده و خفت ساز است. 

*** بسته خروج از رکود دولت، همچنان پربحث
بسته ی اقتصادی خروج از رکود دولت که به تازگی کلیاتی از آن در دسترس قرار گرفته است، امروز نیز سوژه ی برخی تحلیل ها و یادداشت ها در روزنامه های امروز بود. 
روزنامه ی آرمان در یادداشتی با عنوان «تاملی در مورد بسته خروج از رکود» به قلم «جمشید پژویان» اقصاددان، با نگاهی انتقادی نسبت به سیاست های اقتصادی دولت نوشت: بسته اقتصادی دولت که قرار است در شش ماه آینده و در طول اجرای طرح برجام اقتصاد را از رکود خارج کند، به نظر می رسد غیر کار شناسی است زیرا سیاست های پولی در زمینه ساختار های اقتصادی هیچ گونه تاثیر مثبتی ندارد اما در این بسته تاکید شده است که به دلیل پایین آوردن میزان تورم باید سود بانکی در یک عدد معقول کاهش پیدا کند. پایین آمدن سود بانکی در موقعیت فعلی جز اینکه بخشی از سپرده ها را از بانک ها خارج سازد دستاورد معقولی نخواهد داشت. 
روزنامه ی آفتاب یزد هم در این زمینه به گفت و گو با «ابراهیم نکو» عضو کمیسیون اقتصادی مجلس پرداخت. 
نکو در این گفت و گو با مثبت ارزیابی کردن بسته جدید ضد رکود دولت، توجه به رکود زدایی بخش مسکن کشور را در این بسته بسیار مهم و تاثیرگذار دانست. 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این گفت و گو در مورد نکات و سیاست های جدیدی که در بسته جدید خروج از رکود وجود دارد گفت: در این بسته چند نکته مهم وجود دارد که باید مورد بررسی قرار بگیرد. به طور کلی بسته مذکور به درستی برای مدت زمان 6 ماه در نظر گرفته شده است که با توجه به دوران پساتوافق می تواند اوضاع اقتصادی را به خوبی مدیریت کند و حالت های انتظاری فعلی را تا حدودی کنترل کند تا شاهد وخیم تر شدن اوضاع نباشیم . یکی از نکات مهم این بسته همان حمایت از بخش تقاضا است . در واقع در این بسته تمرکز بر حمایت از تقاضا بوده تا رغبت برای 'خرید' تحریک شود و از این طریق تولید هم رونق پیدا کند. بحث دیگر در خصوص مباحث مربوط به اقتصاد مقاومتی است و مسائلی که می تواند مقدمه ای برای استقبال از سرمایه گذاران خارجی باشد . 
«تجویز تریاک برای معتاد بد حال» هم عنوان یادداشتی در روزنامه ی «دنیای اقتصاد» است که در آن با انتقاد از بسته ی ضد رکود دولت آمده است: شاید عنوان فوق برای تفسیر بسته ضد رکودی جدید دولت چندان منصفانه به نظر نرسد، اما متاسفانه از واقعیت دور هم نیست. اقتصاد ایران بر اثر چند دهه استعمال رانت های نفتی، به معتادی می ماند که برای مدتی و از روی اجبار -و نه اختیار- داروی مخدر به او نرسیده و اکنون بدنش به درد افتاده است، اما مسوول و متولی این معتاد، به جای استفاده از این فرصت و نجات بیمار، برای حس نکردن درد، برای معتاد بینوای ما، تریاک تجویز کرده است. 

*** دفاع «لاریجانی» از عملکرد مجلس در جریان «برجام» 
اظهارات دیروز «علی لاریجانی» رییس مجلس شورای اسلامی در همایش نکوداشت فعالان عرصه امر به معروف و نهی از منکر بازتاب گسترده یی در روزنامه ها داشت. وی در پاسخ به برخی انتقادها نسبت به عملکرد مجلس در جریان تایید برجام، برنامه جامع اقدام مشترک را پرونده رهبری خواند. برخی روزنامه ها این سخنان را پاسخی روشن به انتقادهای دلواپسان دانستند. 
روزنامه ی «ابتکار» نوشت: روزهای پس از تصویب برجام در مجلس شورای اسلامی به صحنه هجمه منتقدان برجام علیه رئیس مجلس بدل شده است. این عده اعتقاد دارند که علی لاریجانی در جریان تصویب طرح برجام در مجلس، از روند قانونی خارج شده است. این روند حتی در همایش نکوداشت فعالان عرصه امر به معروف و نهی از منکر که با حضور رئیس مجلس برگزار شد، حواشی ای ایجاد کرد. جایی که لاریجانی در پاسخ به انتقادهای تند و تیز یکی از حاضران، اعلام کرد: طرح برجام در کلان کشور هماهنگ شده بود. 
روزنامه ی قانون نیز در مطلب «ناگفته های لاریجانی از روز تصویب برجام» نوشت: د یروز یک هفته بعد از حواد ث تلخ بهارستان بار د یگر رئیس مجلس را د لواپسان مورد انتقاد بی اساس قرار د اد ند و باعث شد ند لاریجانی زبان به شکوائیه گشاید و از پشت پرد ه های تصویب برجام برای ملت بگوید . این سخنان لاریجانی د ر گذشته نیز با صراحت کمتر و از سوی مقامات د یگر بیان شد ه بود ولی منتقد ان بازهم به روند توافق و تصویب برجام انتقاد و حمله کرد ه بود ند . 
قانون افزود: اگر به گفته لاریجانی، طرح و توافق با تصمیم مقامات بلند پایه نظام انجام شد ه باشد ، این افراد ی که با هد ف تخریب به مجریان و متصد یان توافق توهین می کنند باید بد انند که بی حرمتی به ارکان نظام، اقد امی خلاف قانون است و باید د ر برابر این حرکات پاسخگو باشند . 
روزنامه ی اعتماد هم در گزارش خبری خود نوشت: «تصمیم نظام»؛ گزاره ای که نخستین بار به طور رسمی توسط علی لاریجانی به فرآیند مذاکرات هسته ای پیوند خورد. منتقدان اصولگرا هیچ ابایی ندارند تا رییس مجلس اصولگرا را به «سهل اندیشی» و «دور زدن قانون» متهم کنند. لاریجانی اما همان خطی را می رود که بعد از تفاهم لوزان در پیش گرفت. 

*** مسوولیت ما در برابر فرد معتاد چه می شود؟ 
«مسئولیت ما چه می شود؟» عنوان یادداشتی تامل برانگیز روزنامه ی «شهروند» است که در آن به جامعه و مسوولان قضایی در مورد مسوولیت آنها در قبال بزه هایی که از سوی افراد از جمله زنان، جوانان و کودکان در جامعه رخ می دهد گوشزد شده است. 
در این یادداشت آمده است: وقتی که به اتفاقات ناخوشایند جامعه نگاه می کنیم، به راحتی مسئولیت خودمان و حکومت و جامعه را در بروز این رویدادها نادیده می گیریم. تقریبا مثل بچه هایی رفتار می کنیم که وقتی نمره کم می گیرند، می گویند معلم این نمره ١٠ را داد و وقتی ٢٠ می گیرد، می گوید بیست گرفتم. مسئولان دولتی هم همین طور هستند. هرگاه دستاورد مثبتی را بخواهند گزارش دهند، آن را در قالب عملکرد خود و با ضمیر متکلم می آورند و اگر اتفاقات منفی را بخواهند انعکاس کنند، خود را مبرا از آن می دانند و به سایرین نسبت می دهند. 
در ادامه با اشاره به کشته شدن پدری معتاد، بزهکار و خشن در یک خانواده به دست فرزند خود و ابراز خرسندی همسر و دختر او از این اتفاق آمده است: پرسش اساسی این است که مسئولیت ما و جامعه در برابر دفاع از آن زن و دختر و این جوان در برابر یک پدر معتاد و خشن چه بوده است؟ جز اینکه جامعه هیچ کاری در برابر آنها انجام نداده و تنها منتظر مانده تا خونی به زمین ریخته شود، سپس پلیس و فرزندان و دادگاه وارد معرکه شوند تا مجرم را مجازات کنند، و یک خانواده نیز ازهم گسیخته شود. 
شهروند افزود: مسئولیت جامعه در برابر این وضع در ذیل پیشگیری از جرم برعهده دستگاه قضایی است، چرا کسی به داد آن زن و دختر نمی رسید تا چنین تحت ستم شوهر و پدر نباشند؟ به طوری که از کشته شدنش خوشحال هم شده اند! چرا آنان نباید به دولت و پلیس مراجعه کنند و خواهان حمایت از خود شوند؟ خب یک پاسخ ساده این است که می توانستند مراجعه کنند. ولی این پاسخ کافی نیست. زیرا مراجعه کردن یک چیز است و پاسخ موثر گرفتن چیز دیگر. 
این روزنامه در ادامه با انتقاد از عملکرد دستگاه های قضایی در حمایت از خانواده هایی که از داشتن افراد معتاد و خشن رنج می برند، نوشت: اگر در جوامع توسعه یافته یک مرد با خانواده خود این طور برخورد کند، حتی گزارش همسایه ها هم موجب اقدام فوری پلیس خواهد شد، چه رسد به شکایت مستقیم آن زن و دختر. گمان نکنیم که آن فرد معتاد ذاتا چنین بوده است. او هم در انجام رفتارهایش محاسباتی داشته است. وقتی که می بیند هیچ کس مانع کارهایش نمی شود و می تواند خانواده خود را در ظلم و ستم قرار دهد و آنان را استثمار کند، طبعا ترغیب به چنین کاری می شود ولی اگر می دانست که در برابر این کارهای ناشایست او، مجازات خواهد شد، به طور طبیعی فکر انجام این کارها را نیز کمتر به خود راه می داد. 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها