امروز جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۶:۱۴
کد خبر: ۱۳۲۳
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۱
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در سومین سفر خود به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل در کسوت رییس جمهور، در دیدارهای دوازده‌گانه خود با دبیرکل سازمان ملل، رییس شورای اروپا و سران کشورهای برزیل، سوئد، ایتالیا، فرانسه، ژاپن، ترکیه، بولیوی، اکودور،‌افغانستان و سنگال و ... مسائل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد توجه قرار داد.

گسترش روابط دوجانبه با این کشورها، مساله سوریه و یمن، تهدیدات گروههای تروریستی در منطقه و جهان و اجرای توافق هسته‌ای ایران و 1+5(برجام) از مهمترین محورهای این دیدارها بود؛ اگرچه فاجعه منا و کشته شدن حدود دو هزار زائر خانه خدا که 169 نفر از آنها از ایرانیان بودند این دیدارها را تحت‌الشاع قرار داد و بر همین اساس پیگیری فاجعه منا نیز از موارد مطروحه در دیدار رییس جمهور کشورمان با مقامات بین‌المللی و سران کشورها بود.

برگزاری این دیدارها در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در حالی است که هدف اصلی از سفر رییس جمهور کشورمان به نیویورک شرکت در جلسه مجمع عمومی سازمان ملل و سخنرانی در صحن سازمان ملل است اما قطعا استفاده از این فرصت برای دیدار با سران کشورهای مهم دنیا نوعی قدرت‌نمایی برای هیات ایرانی به ریاست حسن روحانی به شمار می‌رود و حتی می‌تواند حاشیه این سفر را از متن آن پررنگ تر کند.

مشروح این دیدارها که از عصر روز جمعه به وقت محلی نیویورک تا دیروز انجام شده به شرح زیر است:

دردیدار رییس جمهور برزیل: روحانی: نباید اجازه داد گروه‌های تروریستی به دولت‌های تروریستی تبدیل شوند

رییس جمهوری با اشاره به ظرفیت‌ها و اشتراکات فراوان میان ایران و برزیل، بر ضرورت توسعه همه جانبه مناسبات بویژه گسترش روابط اقتصادی، تجاری، علمی و فرهنگی دو کشور تأکید کرد.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر جمعه به وقت نیویورک در دیدار دیلما روسف رییس‌ جمهوری برزیل، با بیان اینکه برزیل در میان کشورهای آمریکای لاتین دارای جایگاه خاص نزد ایران است و دو کشور همواره روابط خوبی با یکدیگر داشته اند، گفت: سفر وزیر خارجه برزیل به ایران آغاز حرکتی جدید در گسترش روابط دو کشور بود و امیدواریم در آینده نیز شاهد تقویت و توسعه این مناسبات باشیم.

رییس جمهوری با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچ مانعی در مسیر توسعه روابط با برزیل نمی‌بیند و در آستانه تحرک جدیدی هستیم، افزود: باید برای اجرایی شدن و عملیاتی کردن توافقنامه های موجود میان دوکشور تلاش کنیم.

روحانی با بیان اینکه ایران و برزیل باید از فضای جدیدی که بعد از توافق هسته‌ای بوجود آمده برای تقویت و گسترش روابط خود به خوبی استفاده کنند، اظهار داشت: شرکت‌ها و کمپانی‌های برزیل می‌توانند در بخش‌های مختلف عمرانی و بازار سرمایه ایران حضور پیدا کنند.

رییس جمهوری افزود: برزیل در بخش صنعت، صنایع فلزی و معدنی توانمندی‌های خوبی دارد و می‌تواند در این زمینه‌ها در ایران فعالیت کند.

روحانی با بیان اینکه روابط ایران و برزیل تنها محدود به حوزه اقتصادی نبوده و دو کشور می‌توانند در زمینه مسایل فرهنگی و سیاسی نیز روابط خوبی با هم داشته باشند، گفت: ایران و برزیل در زمینه مسایل منطقه‌ای، امنیت جهانی، مبارزه با تروریسم و مواد مخدر و تقویت جنوب – جنوب می‌توانند همکاری های بسزایی داشته باشند.

رییس جمهوری با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران علاقمند است همکاری‌های خود را با مجموعه بریکس که برزیل یکی از اعضای فعال آن است، توسعه دهد، اظهار داشت: تصمیم دولت ایران بر فعال شدن بخش خصوصی است که در این راستا بخش خصوصی دو کشور می‌توانند، با یکدیگر همکاری و تعامل داشته باشند.

روحانی خاطر نشان کرد: ایران در مرکز یک بازار 300 میلیونی در کشورهای همسایه خود می‌تواند منطقه ای خوب و فرصتی مناسب برای سرمایه گذاری و همکاری‌های مشترک تجاری و اقتصادی باشد.

رییس جمهوری، ایران را به عنوان قطب مهم انرژی در منطقه و دارای جوانان تحصیلکرده و نیروی انسانی توانمند برشمرد و اظهار داشت: امروز زمینه‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری‌های شرکت ‌های خارجی در ایران فراهم شده و همچنین پیشرفت‌های قابل توجهی در زمینه‌های گوناگون علمی و فناوری از جمله نانو، بیوتکنولوژی و آی‌سی‌تی در ایران به دست آمده که در این راستا پارک‌های علم و فناوری ایران می‌توانند با مراکز علمی و فناوری برزیل ارتباط نزدیک‌تری داشته باشند.

روحانی ضمن دعوت از رییس‌ جمهور برزیل برای دیدار رسمی از ایران، این سفر را حرکتی خوب در گسترش روابط دو کشور دانست و گفت: برزیل در آمریکای لاتین و ایران در خاورمیانه می‌توانند نقطه اتصال و همکاری دو منطقه در بخش‌های مختلف باشند.

رییس جمهوری در بخش دیگری از این دیدار در خصوص مسایل سوریه گفت: سوریه در جنگی بزرگ با تروریست‌ها درگیر است و مردم این کشور دچار سختی‌های فراوان از جمله آوارگی شده‌اند.

روحانی ادامه داد: معتقدیم در سوریه نمی‌شود همزمان ادعای جنگ با تروریسم و تضعیف حکومت مرکزی را داشت، چرا که اگر حکومت مرکزی این کشور از هم بپاشد، تروریست‌ها فرصت بیشتری برای کشتار مردم پیدا می‌کنند.

رییس جمهوری با تأکید بر اینکه نباید اجازه دهیم گروه‌های تروریستی به دولت‌های تروریستی تبدیل شوند،‌ گفت: اگر همه کشورهای جهان به مبارزه با تروریسم در سوریه اولویت بدهند، مسیر مناسبی برای حل معضلات و اصلاحات سیاسی در سوریه است.

رییس‌ جمهوری برزیل نیز ضمن ابراز خرسندی از دیدار با رییس‌ جمهوری کشورمان، گفت: برزیل تمدن و تاریخ بزرگ ایران را در سطح جهان به رسمیت می‌شناسد و به آن احترام می‌گذارد.

روسف با بیان اینکه معتقدیم فرصت‌های زیادی برای دو کشور در حوزه‌های مختلف تجارت، اقتصاد و فرهنگ در راستای توسعه مناسبات وجود دارد، گفت: ایران و برزیل در بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی دیدگاه‌های مشابهی دارند.

وی گفت: ایران و برزیل در گذشته از تحریم‌ها رنج بردند و ما امروز از رفع سریعتر تحریم‌ها علیه ایران استقبال می کنیم.

رییس‌ جمهوری برزیل با اشاره به فرصت‌های نامحدود همکاری بین دو کشور، تصریح کرد: برزیل ایران را به عنوان قدرت منطقه‌ای می‌شناسد و علاقمند به توسعه روابط تجاری و اقتصادی با این کشور است و در این مسیر از شرکت‌های ایرانی برای سرمایه‌گذاری در برزیل دعوت می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه هیأت‌های تجاری دو کشور باید جلسات مشترکی با یکدیگر داشته باشند، گفت: علاوه بر توسعه روابط تجاری، اقتصادی و کشاورزی، خواستار تقویت مناسبات علمی و فناوری میان تهران و برازیلیا هستیم.

رییس‌ جمهوری برزیل همچنین با بیان اینکه برزیل از گسترش همکاری خود با ایران در مجموعه بریکس استقبال می‌کند، گفت: برای بنده افتخار بزرگی است تا از ایران بازدید کنم چرا که برزیل احترام فراوانی برای فرهنگ و تمدن ایران قایل است.

وی با تأکید بر اینکه ایران نقش بسزایی در ایجاد ثبات در منطقه دارد، گفت: معتقدیم تضعیف دولت سوریه منجر به تقویت تروریسم خواهد بود و امروز دنیا فهمیده که عواقب ادامه جنگ در سوریه به معنای تقویت داعش است.

رییس‌ جمهوری برزیل افزود: شکی نیست که در سوریه نیاز به اصلاحات سیاسی داریم، اما اولویت فعلی باید نجات مردم و جلوگیری از سیل آوارگان باشد.

رییس جمهوری در دیدار نخست وزیر سوئد: تعمیق روابط ایران و اروپا گام بزرگی برای تحکیم امنیت منطقه ای است

رییس جمهوری در دیدار نخست وزیر سوئد، از توسعه همکاریهای تهران - استکهلم بویژه در عرصه اقتصادی استقبال کرد و گفت که هیچ مانعی بر سر راه تعمیق و گسترش روابط همه جانبه دو کشور وجود ندارد.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در این دیدار که عصر جمعه به وقت نیویورک و در محل اقامت ایشان انجام شد، به توافق هسته ای میان ایران و 1+5 اشاره کرد و اظهارداشت: در ماههای اخیر شاهد تحول مثبتی در روابط اقتصادی دو کشور بوده ایم که این همکاریها، با گسترش سرمایه گذاری و توام با انتقال فناوری، می تواند بیش از پیش گسترش یابد.

رییس جمهوری به امکانات و توانمندیهای گسترده اقتصادی دو کشور اشاره و تصریح کرد: سفر هیات اقتصادی سوئد به تهران این فرصت را برای سرمایه گذاران سوئدی و بخش های خصوصی دو کشور فراهم می کند تا با ظرفیت ها و توانمندی های یکدیگر بیشتر آشنا شوند.

روحانی همچنین با قدردانی از ابراز همدردی نخست وزیر سوئد بخاطر درگذشت شماری از زائران کشورمان در مراسم حج، گفت: برای ما بسیار سخت و دردناک است که تعداد زیادی از حجاج عزیزمان بخاطر این حادثه دردناک، نمی توانند به جمع خانواده های خود بازگردند.

رییس جمهوری همچنین اهمیت مشارکت همگانی برای مبارزه با تروریسم در عرصه جهانی را خاطرنشان کرد و اظهارداشت: تعمیق روابط ما با کشورهای غربی و اتحادیه اروپا می تواند گام بزرگی برای تقویت امنیت منطقه باشد و با توجه به اینکه تروریسم و آثار آن در یک نقطه ثابت نمی ماند که نمونه آن نیز بحث آوارگان است، گسترش این همکاریها و روابط بیش از پیش اهمیت می یابد.

استفان لوفون نخست وزیر سوئد نیز در این دیدار که در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد انجام شد، با تاکید بر اینکه ظرفیت های گسترده ای برای ارتقای همکاری های تهران - استکهلم وجود دارد، به سفر قریب الوقوع وزیر صنعت کشورش به تهران اشاره کرد و گفت: سوئد بسیار علاقه مند است که روابط صنعتی و تجاری خود را با ایران به عنوان یک بازیگر مهم و تاثیرگذار در منطقه گسترش دهد.

نخست وزیر سوئد نیز تروریسم را مشکلی برای جهان دانست و اظهارداشت: مبارزه با تروریسم مستلزم تلاش مشترک است و سوئد علاقه مند به همکاری با ایران در این عرصه است.

وی با اشاره به اینکه سفر هیات تجاری سوئد به تهران آغاز خوبی برای تعمیق همکاریهای اقتصادی دو کشور خواهد بود، افزود: ما آماده گشودن فصل تازه ای در روابط دو کشور در حوزه های مختلف هستیم.

در دیدار دبیرکل سازمان ملل متحد روحانی: سازمان ملل وظایف قانونی و انسانی عربستان را درباره حادثه منا متذکر شود

رییس‌جمهور ایران با تشریح تحولات منطقه‌یی، از دبیر کل سازمان ملل متحد خواست تا برای مبارزه منسجم‌تر با خشونت و افراطی‌گری، همه توان خود را برای اجرای قطعنامه "جهان علیه خشونت و افراط‌گرایی" و طرح اقدام مشترک، به‌کار گیرد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز شنبه در دیدار بان کی مون گفت: منطقه خاورمیانه با بحران‌های متعددی نظیر تروریسم و خشکسالی مواجه شده که هزاران بی‌گناه را آواره و میلیون‌ها نفر را نیز با ناامنی مواجه ساخته و وظیفه سازمان ملل متحد، قدرت‌های جهانی و کشورهای منطقه در قبال این بحران‌ها و فجایع بسیار سنگین است.

او با اشاره به اقدامات تروریست‌ها برای ایجاد و تشدید ناامنی در یمن، سوریه و عراق، گفت: باید تلاش‌ها برای مبارزه با تروریسم هماهنگ شود و دخالت‌ها و اقداماتی که توسط برخی کشورها به‌ویژه در یمن و سوریه انجام می‌گیرد، پایان پذیرد.

روحانی، توقف سریع مداخله نظامی و بمباران یمن، انتقال کمک‌های انسان‌دوستانه اعم از غذا و دارو و آغاز مذاکرات یمنی - یمنی بدون دخالت خارجی را محورهای تلاش برای رسیدن به صلحی پایدار در یمن دانست و گفت: ایران آماده همکاری با سازمان ملل، نماینده دبیر کل و کشورهای منطقه برای بازگشت ثبات به یمن است.

رییس جمهوری هم‌چنین از دخالت‌های برخی کشورها در سوریه انتقاد کرد و افزود: برخی دولت‌ها پیش از مبارزه با تروریسم، به دنبال سرنگونی دولت مرکزی سوریه هستند. حال آن که برای ریشه‌کن کردن تروریسم، در گام نخست باید دولت مرکزی سوریه را که این مبارزه را برعهده دارد، تقویت کرد و البته با گذشت زمان برخی از این کشورها به واقعیت نزدیک‌تر شده‌اند.

روحانی هم‌چنین به مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد و گفت: همه طرف‌ها برای رسیدن به توافق همکاری کرده و حسن نیت نشان دادند و ما همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را همانند گذشته ادامه می‌دهیم و امیدواریم برخی ابهامات باقیمانده در هفته‌های پیش رو کاملا حل شود.

وی هم‌چنین افزود: متاسفانه دولت عربستان همکاری لازم را برای رسیدگی به وضع مفقودین، انتقال اجساد و مجروحان انجام نمی‌دهد و ضروری است که دبیرکل سازمان ملل وظایف قانونی و انسانی دولت ریاض را در این زمینه متذکر شود.

دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در این دیدار با ابراز تسلیت به مناسبت کشته شدن شمار زیادی از حجاج کشورمان در حادثه منا، گفت: رسانه‌های همگانی به طور گسترده سفر شما را به سازمان ملل متحد پوشش می‌دهند و این نشان دهنده جایگاه شما در ایفای نقش سازنده در منطقه است.

بان کی مون به مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد هر چه سریع‌تر توافق نهایی اجرایی شود.

او هم‌چنین در خصوص راهکارهای رسیدن به صلح و آرامش درمنطقه بویژه در یمن و سوریه با رییس جمهوری رایزنی کرد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی پیش‌نویس قطعنامه جهان علیه خشونت و افراط گرایی (WAVE) را بیست و ششم آذرماه 1392 (17 دسامبر 2013) در مجمع عمومی سازمان ملل متحد مطرح کرد که با اجماع به تصویب رسید.

روحانی در دیدار رییس شورای اروپا: آماده تحول در روابط با اتحادیه اروپا هستیم

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه "تحریم علیه ایران از ابتدا انتخاب مسیری نادرست و اشتباه بود"، گفت: باید در فضای جدید پساتوافق، برای ایجاد تحولی قابل ملاحظه در روابط همه جانبه ایران و اتحادیه اروپا بر مبنای منافع مشترک، برنامه‌ریزی کنیم.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز شنبه در دیدار «دونالد تاسک» رییس شورای اروپا گفت: اعضای اتحادیه اروپا در دوران تحریم، بیشترین ضرر را متحمل شدند و در دوره جدید باید به‌گونه‌ای روابط ایران و اتحادیه اروپا را بازسازی کرده و گسترش دهیم که این گذشته جبران شود.

در این دیدار که در محل اقامت رئیس‌جمهور کشورمان در نیویورک انجام شد، روحانی اجرای سریع و دقیق توافق برجام را در روند توسعه همکاری‌ها بسیار مهم دانست و اظهار کرد: اقدامات اجرایی و آماده کردن مقدمات لغو تحریم ها نیازمند تحرکی جدی از سوی همه طرفها و بویژه اتحادیه اروپا است.

رئیس‌جمهور با اشاره به اثرات این توافق روی همکاری‌های ایران و اتحادیه اروپا از یکسو و از سوی دیگر مشارکت و همراهی این دو برای حل معضلات منطقه‌ای، گفت: ما همواره یک روابط خوب و سنتی با اتحادیه اروپا بویژه با شماری از اعضا داشته‌ایم که این روابط اکنون باید احیا و تقویت شود.

روحانی افزود: گرچه اکنون کشورهای اروپایی هیات‌های خود را به ایران اعزام کرده‌اند، اما باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که بلافاصله در پساتوافق، برنامه‌ها را در بخش‌های اقتصادی، تجاری، فرهنگی، علمی، آموزشی و فناوری اجرایی کنیم.

وی اضافه کرد: مرحله دوم چگونگی همکاری ایران و اتحادیه اروپا در سایر زمینه‌ها از قبیل مسائل منطقه‌ای است و در واقع توافق میان ایران و 1+5 امیدی را ایجاد کرده که این کشورها بتوانند با همفکری و هماهنگی در سایر مسایل و موضوعات مهم نیز قدم‌های مفیدی بردارند.

روحانی از مساله تروریسم به عنوان یک معضل بسیار بزرگ در منطقه یاد کرد و افزود: اگر برای موضوع تروریسم چاره‌اندیشی نشود، ممکن است سایر مناطق را هم دچار مشکل کند.

رئیس‌جمهور به اقدامات غیرانسانی تروریست‌ها در سوریه اشاره کرد و گفت: اگر همه ما متفق باشیم که در سوریه بزرگترین مشکل، فعالیت تروریست‌هاست، پیدا کردن راه حل، ساده‌تر خواهد شد؛ چراکه برای نتیجه بخش شدن مبارزات علیه تروریسم در وهله نخست چاره‌ای جز تقویت حکومت مرکزی نخواهیم داشت. در موضوع سوریه اشکال این است که برخی از کشورها در اولویت دادن به اینکه کدام مساله در سوریه در اولویت است، دچار مشکل شده‌اند.

روحانی همچنین اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران در بحث اقدامات تروریستی در سوریه به عنوان یک معضل بزرگ منطقه‌ای، برای رایزنی - و در صورت رسیدن به توافق - برای یک همکاری آماده است.

دونالد تاسک - رییس شورای اروپا نیز در این دیدار با تاکید بر ضرورت گسترش همکاری‌ها میان ایران و اتحادیه گفت: لغو تحریم‌ها، انتخاب همکاری به جای تقابل و حفظ منافع به جای تنش است.

رییس شورای اروپا، توافق هسته‌ای را موفقیتی مهم برای ایران، اروپا و جهان دانست و گفت: اتحادیه اروپا تمام تلاش خود را برای به نتیجه رسیدن مذاکرات به کار گرفت و این توافق، گام نخست برای توسعه همکاری‌ها است.

تاسک نیز با اشاره به اهمیت اجرای سریع و دقیق توافق اظهار کرد: این پروسه ساده نیست و سخت است و البته با اراده و عزم طرفین و همکاری و کمک اروپا، موفقیت نهایی در دسترس است.

وی در ادامه به نابسامانی‌ها در منطقه خاورمیانه اشاره و تصریح کرد: اتحادیه اروپا به همکاری ایران نیاز دارد و بدون شما نمی‌توانیم مشکلات را حل کنیم.

رئیس شورای اروپا به مساله گسترش تروریسم در سوریه پرداخت و گفت: موافقم که باید اولویت مشترک در سوریه پیدا کنیم و ما آمادگی داریم که در زمینه رسیدن به یک فهم مشترک و راه‌حل‌های موجود در سوریه، با ایران گفت‌وگو کنیم.

تاسک تاکید کرد: اتحادیه اروپا آماده است با ایران برای ثبات بخشیدن به منطقه همفکری داشته باشد چراکه بحث تروریسم دیگر یک مساله منطقه‌ای نیست و جهانی شده و ما کاملا آمادگی داریم با ایران گفت‌وگو و همکاری کنیم و این شعار نیست.

در این دیدار، اعضای تیم مذاکره‌کننده کشورمان و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز حضور داشتند.

بزرگ‌ترین هیات اقتصادی و تجاری ایتالیا به‌زودی در تهران روحانی در دیدار نخست‌وزیر ایتالیا: باید فصل تازه‌ای در روابط تهران و رم گشوده شود

رییس‌جمهوری با اشاره به این که تحریم‌های ظالمانه علیه تهران بیش از همه به روابط خوب و گسترده اقتصادی اتحادیه اروپا با ایران ضربه زد، تاکید کرد: در دوره پساتحریم باید فصل تازه‌ای در روابط و همکاری‌های تهران و اتحادیه اروپا و از جمله ایتالیا گشود.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز یک‌شنبه در دیدار نخست‌وزیر ایتالیا در نیویورک گفت: باید به سرعت در دوره جدید، عقب‌ماندگی‌ها جبران شود و گام‌هایی عملی برای تقویت همکاری‌ها برداریم. در این میان با توجه به این که برخی شرکت‌های ایتالیایی در زمینه نفت و گاز و صنایع سنگین، سوابق فعالیت و همکاری با ایران داشته‌اند، زمینه برای فعالیت و رقابت آن‌ها در اقتصاد ایران هموارتر است.

او با بیان این که زمینه‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های نفت و گاز تا پتروشیمی، حمل و نقل و صنایع و معادن در ایران وجود دارد، افزود: البته در دوران جدید ما علاقه‌مند هستیم که شرکت‌های برتر ایتالیایی، در کنار سرمایه‌گذاری، انتقال تکنولوژی داشته باشند و روی تولید مشترک محصولاتی برای داخل و صادرات تمرکز کنند.

روحانی همچنین توسعه همکاری فرهنگی، علمی و دانشگاهی را برای تعمیق و توسعه همه جانبه روابط تهران - رم ضروری خواند.

رییس جمهوری‌در ادامه به مشکلات خاورمیانه اشاره کرد و گفت: تردیدی نباید داشت که شرایط نامساعد خاورمیانه به سرعت مشکلات را به حاشیه مدیترانه نیز منتقل خواهد کرد و در این میان هم‌فکری و همراهی ایران و ایتالیا می‌تواند به کاهش تنش‌ها در خاورمیانه کمک کند.

نخست‌وزیر ایتالیا نیز در این دیدار اعلام کرد که کشورش به‌زودی یک هیات بزرگ و فوق‌العاده مهم را در بخش‌های صنعت، محیط زیست، خودروسازی، نفت و گاز، لوازم پزشکی و معدن و هر بخشی که ایران اولویت بداند، راهی تهران خواهد کرد.

ماتئو رنزی افزود: به شرکت‌های ایتالیایی تاکید خواهم کرد که بکوشند با یاری شرکت‌های ایرانی، فعالیت‌های مشترک ارزشمندی را برای حضور قدرتمندتر در بازارهای جهانی طراحی کنند و شرکت‌های مهم ایتالیا مایلند به‌سرعت وارد بازار ایران شوند.

او تصریح کرد: سفر آینده شما به ایتالیا روابط دو کشور را بیش از پیش توسعه خواهد داد.

رنزی هم‌چنین به ضرورت توسعه همکاری‌های فرهنگی دو کشور اشاره کرد و گفت: ایران و ایتالیا گنجینه بشریت هستند و باید از این زیر ساخت تمدنی برای ساختن آینده بهتر استفاده کنیم.

نخست‌وزیر ایتالیا با اشاره به معضل تروریسم گفت: در حوزه سیاست خارجی تلاش داریم با همکاری ایران بیش‌تر روی مسایل منطقه و مدیترانه متمرکز شویم.

وی در ابتدای سخنان خود کشته و مجروح شدن تعدادی زیادی از حجاج کشورمان در حادثه منا را به رییس‌جمهور تسلیت گفت.

عزم راسخ فرانسه برای توسعه همکاری‌ها با تهران

روحانی در دیدار اولاند: تحکیم پایه‌های توافق هسته‌ای در گرو عمل به تعهدات مقابل است

رییس‌جمهوری بر تسریع در تدوین نقشه راه توسعه همه جانبه همکاری‌های تهران - پاریس تاکید کرد و گفت: ایران آماده است درعرصه حمل و نقل، علوم و فن‌آوری‌های جدید و انرژی از جمله انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای با فرانسه همکاری کند.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز یک‌شنبه در دیدار فرانسوا اولاند، رییس‌جمهوری فرانسه به توافق هسته‌ای میان ایران و 1+5 اشاره و تصریح کرد: همه طرف‌ها باید با تلاش به تعهدات خود عمل کنند تا این توافق به خوبی عملیاتی و پایه‌های آن مستحکم شود.

او موقعیت خاص جغرافیایی، قطب ثبات و امنیت، مرکزیت انرژی و نیروی انسانی توانمند و تحصیل کرده ایرانی را پایه‌های مناسبی برای گسترش روابط دانست و گفت: ایران از توسعه روابط و همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با فرانسه استقبال می‌کند.

روحانی به برخی اشتراک نظرات ایران و فرانسه در مسایل منطقه‌یی اشاره کرد و گفت: دو کشور می‌توانند در موضوعات مربوط به مبارزه با تروریسم و ایجاد و تقویت صلح و ثبات در سوریه، یمن و لبنان رایزنی‌های خود را تقویت کنند.

رییس‌جمهوری هم‌چنین با تشکر از ابراز هم‌دردی رییس جمهوری فرانسه درخصوص درگذشت زائران کشورمان در مراسم حج گفت: حادثه منا، حادثه‌ای بسیار تلخ و سنگین برای مسلمانان به‌ویژه مردم ایران بود که به دلیل سوء مدیریت و نبود مدیریت صحیح روی داده و دولت عربستان باید به مسوولیت‌های قانونی و اخلاقی خود عمل کند.

رییس‌جمهوری فرانسه نیز در این دیدار با اشاره به این که توافق هسته‌ای با همکاری و حسن نیت همه طرف‌ها حاصل شد، گفت: اکنون باید همه تلاش‌ها برای اجرای دقیق و کامل این توافق متمرکز شود.

فرانسوا اولاند در این گفت‌وگو به سفرهیات‌های متعدد اقتصادی و از جمله هیات بزرگ اقتصادی فرانسه به تهران اشاره کرد و گفت: باید گام به گام سطح روابط تهران - پاریس را به سطح قابل انتظار برسانیم و دولت فرانسه برای توسعه همکاری‌ها با تهران عزم راسخ دارد.

وی از ایران به عنوان بازیگر بزرگ منطقه نام برد و افزود: ایران در دوره جدید با توجه به جایگاه ویژه خود، می‌تواند نقش متوازن کننده‌ای در منطقه ایفا کند.

رییس‌جمهوری فرانسه هم‌چنین ابراز امیدواری کرد که در سفر آینده رییس جمهوری ایران به فرانسه، راه‌های توسعه و تعمیق همکاری‌های تهران - پاریس به طور گسترده بررسی و مورد تبادل نظر قرار گیرد.

رییسان جمهوری دو کشور هم‌چنین در این گفت‌وگو درباره شرایط در سوریه، یمن و لبنان بحث و تبادل نظر کردند.

اعلام آمادگی ژاپن برای کمک به توسعه اقتصادی ایران رییس‌جمهوری در دیدار نخست‌وزیر ژاپن: همکاری‌های دو کشور باید بیش از پیش ارتقاء یابد

رییس‌جمهوری، ژاپن را شریک خوب و استراتژیک ایران دانست و تصریح کرد: روابط و همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دو کشور باید بیش از پیش ارتقاء یابد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر حسن روحانی روز یک‌شنبه در دیدار نخست‌وزیر ژاپن در نیویورک، گفت: توافق هسته‌ای فرصتی برای تقویت هر چه بیش‌تر روابط دو کشور است و ما می‌توانیم در زمینه‌های حمل و نقل، محیط زیست و مسایل فرهنگی و علمی و دانش‌های نوین و از جمله در عرصه انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای، همکاری کنیم.

او گفت: مراکز علمی و فنی ایران و ژاپن باید با یکدیگر در ارتباط باشند و روابط خود را گسترش دهند.

رییس جمهوری سپس به موضوع گسترش تروریسم در منطقه اشاره کرد و گفت: برای ریشه کردن تروریسم باید به سمت ارتقای توسعه و رفاه منطقه رفت تا گروه‌های تروریستی به راحتی نتوانند دامنه فعالیت خود را با بهره‌گیری از فقر جوامع توسعه دهند.

نخست‌وزیر ژاپن نیز در این دیدار بر ضرورت متمرکز شدن تلاش‌ها روی اجرای دقیق برجام تاکید کرد و گفت: ژاپن علاقه‌مند است در روند اجرای دقیق برجام با دو طرف همکاری کند.

شینزوا آبه با تاکید بر این که "توکیو می‌خواهد در کمک به توسعه اقتصاد ایران فعال باشد"، افزود: ژاپن آماده است در زمینه‌های علمی و فرهنگی، محیط زیست و پزشکی و ایمنی هسته‌ای و فنی، همکاری مشترکی با ایران داشته باشد و ما از مراودات بخش خصوصی ژاپن و اجرای موافقت‌نامه‌های تجاری با ایران حمایت می‌کنیم.

وی در ابتدای سخنان خود کشته و مجروح شدن تعدادی زیادی از حجاج کشورمان در حادثه منا را به رییس‌جمهور تسلیت گفت.

ترکیه به دنبال رسیدن به تجارت 30 میلیارد دلاری با ایران روحانی: روابط تهران - آنکارا باید در همه زمینه‌ها و به نفع دو ملت توسعه یابد

رییس جمهوری در دیدار نخست وزیر ترکیه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران، دوستانش در دوران تحریم را فراموش نخواهد کرد و پس از لغو تحریم ها، اولویت با کشورهایی است که ملت ما را تنها نگذاشتند.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز یکشنبه در دیدار "احمد داوود اوغلو" که در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد انجام شد، گفت: ایران و ترکیه در بسیاری از مسایل جهانی با هم اشتراک نظر دارند و باید روابط دو کشور در همه زمینه ها بیش از پیش توسعه یابد.

رییس جمهوری به جنایات تروریست ها علیه مسلمانان در عراق و سوریه اشاره کرد و گفت: باید همکاری ها و رایزنی های جدی دو کشور گسترش یابد تا با درک درست واقعیت ها، رایزنی و همکاری مشترک بتوانیم کمک کنیم تا بسیاری از مشکلات فعلی از سر ملتهای منطقه برداشته شود.

روحانی اظهارداشت: دولتهای ترکیه و ایران خواهان بازگشت آرامش به منطقه، از بین بردن تروریست ها، جلوگیری از تجزیه همسایگان در منطقه و تامین امنیت و نیز بازگشت آوارگان به خانه هایشان هستیم.

نخست وزیر ترکیه نیز در این دیدار با اشاره به فشردگی رقابت ها و فرایند انتخابات در کشورش گفت: هر نتیجه ای که در انتخابات بیفتد، روابط ایران و ترکیه همچنان در صدر اولویت های دولت است.

احمد داوود اوغلو با ابراز خرسندی از توافق هسته ای میان ایران و گروه 1+5 اظهارداشت: امیدوارم این توافق افق جدیدی را برای روابط اقتصادی دو کشور بگشاید چرا که هدف ما رسیدن به تجارت 30 میلیارد دلاری است.

وی افزود: روابط خوب ایران و ترکیه می تواند الگویی برای دیگر کشورها و همسایگان باشد و دو کشور در مبارزه با گروه های تروریستی منطقه هماهنگ و همصدا هستند.

رییس جمهوری اسلامی ایران و نخست وزیر ترکیه در این نشست همچنین درباره موضوعات منطقه ای از جمله یمن، سوریه و عراق و ضرورت مبارزه مشترک با تروریست ها و راه های ایجاد ثبات و آرامش در این کشورها گفت وگو و تبادل نظر کردند.

روحانی در دیدار رییس جمهور بولیوی: هیچ دولت ثالثی نمی‌تواند برای مناسبات ایران و بولیوی تصمیم‌گیری کند

رییس جمهوری با اشاره به ایستادگی و مقاومت ملت ایران برای رسیدن به اهداف خود و دستیابی به موفقیت در مذاکرات هسته‌ای، گفت: اگر همه دولت ها و ملت‌ها برای رسیدن به اهدافشان در برابر قدرتمندان و زورگویان بایستند، پیروز خواهند شد.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر یکشنبه به وقت نیویورک در دیدار "اوو مورالس" رییس‌ جمهوری بولیوی، روابط دو کشور را صمیمانه و دوستانه برشمرد و خاطرنشان کرد: هیچ دولت ثالثی نمی‌تواند در خصوص مناسبات ایران و بولیوی تصمیم‌گیری کند و ما در خصوص هر آنچه به نفع دولت و ملت خود می‌دانیم، مستقل تصمیم گیری خواهیم کرد.

رییس جمهوری با بیان اینکه کشورهای آمریکای لاتین بویژه بولیوی برای جمهوری اسلامی ایران دارای اهمیت ویژه ای هستند، افزود: باید در راستای توسعه و تقویت مناسبات همه جانبه با یکدیگر تلاش کنیم.

روحانی فشار و تحریم قدرت‌های بزرگ در موضوع هسته‌ای را برای تسلیم شدن ملت ایران در برابر خواسته های آنان دانست و گفت: مذاکره‌کنندگان جمهوری اسلامی ایران در این مذاکرات توانستند قدرتمندانه همه اصولی که بر آن اصرار داشتیم را مطرح کنند تا ملت ایران با ایستادگی و مقاومت به اهداف خود در این مذاکرات برسد.

رییس جمهوری گفت: ایران در این مذاکرات چندین موفقیت را همزمان به دست آورد و این یعنی اگر همه کشورها برای رسیدن به اهداف خود در برابر قدرتمندان بایستند، پیروز خواهند بود.

روحانی موفقیت در مذاکرات را پیروزی همه دوستان ایران در دنیا دانست و خاطر نشان کرد: پیام توافق هسته ای با ایران این است که قدرتمندان باید بدانند که هرگز نمی‌توانند در برابر خواست یک ملت بایستند.

رییس جمهوری حفظ ارتباط تنگاتنگ میان دولت‌ها و ملت‌های در حال توسعه را تنها راه موفقیت آنان در برابر قدرتمندان برشمرد و تصریح کرد: اگر ملت‌های مستقل دست به دست هم بدهند بسیار قدرتمند خواهند شد و در این راستا ایران و بولیوی باید در جهت توسعه و تحکیم مناسبات همه جانبه و اهداف مشترک تلاش کنند.

اوو مورالس رییس‌ جمهوری بولیوی نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از ملاقات با رییس‌ جمهوری کشورمان و خرسندی بخاطر موفقیت ایران در مذاکرات هسته‌ای گفت: موفقیت ایران در این مذاکرات باعث مباهات و افتخار ما بوده و این پیروزی، موفقیت علیه امپریالیسم است.

رییس‌ جمهور بولیوی با تأکید بر ضرورت وحدت میان دولت‌ها و ملت‌های در حال توسعه خواستار توسعه و تحکیم روابط تجاری و اقتصادی با ایران و انتقال دانش و تجربیات متخصصان ایرانی به بولیوی شد.

اوو مورالس همچنین بر ضرورت تشکیل کمیسیون مشترک میان دو کشور برای ارتقاء سطح روابط تجاری و اقتصادی ایران و بولیوی اشاره کرد.

روحانی در دیدار رییس جمهوری اکوادور: ایران از توسعه روابط با اکوادور استقبال می‌کند

رییس جمهوری برنامه‌ریزی برای استفاده از استعدادها و ظرفیت‌های همکاری میان ایران و اکوادور را ضروری دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا در بخش‌های مختلف اقتصادی، علمی و فرهنگی روابط خود را با اکوادور توسعه و ارتقاء دهد.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر یکشنبه به وقت نیویورک در دیدار "رافائل کوره‌آ" رییس‌ جمهوری اکوادور با بیان اینکه قدرت‌های بزرگ اگر ببینند که کشورهای در حال توسعه در کنار یکدیگر هستند، نمی‌توانند زورگویی کنند، گفت: کشورهای مستقل باید در محافل بین‌المللی از جمله سازمان ملل متحد، صدایی واحد داشته باشند، تا قدرتمندان بدانند ملتها تنها نیستند.

روحانی خاطر نشان کرد: کشورهای در حال توسعه باید در زمینه مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی سیاست‌های واحدی داشته باشند و با برنامه‌ریزی از ظرفیت‌های مشترک همکاری با یکدیگر به بهترین شکل استفاده کنند.

رییس جمهوری با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران آماده توسعه روابط در بخش‌های مختلف با اکوادور است، گفت: فضای جدید به وجود آمده پس از توافق هسته ای و لغو تحریم‌ها علیه ایران فرصت مناسبی را ایجاد می کند که باید برای استفاده بهینه از آن برنامه‌ریزی کنیم.

"رافائل کوره‌آ" رییس‌ جمهوری اکوادور نیز در این دیدار ضمن ابلاغ سلام صمیمانه خود و ملتش به رهبر معظم انقلاب و ملت ایران، گفت: موفقیت جمهوری اسلامی ایران که توانسته با توانمندی در برابر قدرت‌های جهانی ایستادگی کند، باعث خوشحالی و خرسندی دولت و ملت اکوادور است.

رییس‌ جمهوری اکوادور گفت: ما همواره مقاومت و تمدن ملت ایران را تحسین کرده‌ایم و می‌دانیم که در مسیر رسیدن به موفقیت در مذاکرات چه مشکلات بزرگی را پیش رو داشته اند.

کوره‌آ با تأکید بر ضرورت توسعه و تقویت مناسبات با جمهوری اسلامی ایران در زمینه روابط دوجانبه و همکاری‌ها در سازمان‌های بین‌المللی، بر ضرورت تعادل و ثبات بخشیدن به بازار انرژی تاکید کرد.

روحانی در دیدار رییس هیات اجرایی افغانستان: ایران همواره یار دولت و مردم افغانستان است/مبارزه با کشت و تولید مواد مخدر باید تشدید شود

رییس جمهوری در دیدار رییس هیات اجرایی افغانستان تصریح کرد که ایران همواره یار دولت و مردم افغانستان است و توسعه و امنیت همسایگان و از جمله افغانستان را توسعه و امنیت خود می داند.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی عصر یکشنبه در دیدار "عبدالله عبدالله" که در محل اقامت رییس جمهور در نیویورک برگزار شد، گفت: تحکیم امنیت افغانستان باعث تقویت روند توسعه این کشور می شود و تلاش ها باید در این راستا متمرکز شود.

رییس جمهوری اظهارداشت: با جنگ و کشتار هیچ گروهی به نتیجه نخواهد رسید و اگر واقعا بتوان راه حلی یافت که برخی گروهها اسلحه را زمین بگذارند، برای توسعه افغانستان خوب است.

رییس جمهوری به معضل تولید مواد مخدر در بخش هایی از افغانستان و مشکلات آن برای همسایگان اشاره کرد و اظهارداشت: دولت افغانستان باید اقدامات خود را برای مبارزه با کشت و تولید مواد مخدر تشدید کند.

روحانی همچنین اتصال راه آهن ایران به هرات را باعث تقویت سطح همکاریهای دو کشور دانست.

رییس اجرایی دولت افغانستان نیز در این دیدار با ارائه گزارشی از وضعیت افغانستان، از حمایت جمهوری اسلامی ایران از دولت و ملت افغانستان بویژه در دوره بازسازی این کشور تشکر کرد و گفت: ایران برادری و دوستی خود را در قبال دولت و ملت افغانستان در همه شرایط ثابت کرده است.

روحانی در دیدار رییس جمهوری سنگال: ایران برای گسترش روابط با کشورهای آفریقایی اهمیت ویژه ای قایل است

رییس جمهوری در دیدار رییس جمهوری سنگال، با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران برای گسترش روابط با کشورهای آفریقایی اهمیت ویژه ای قایل است، گفت: از گسترش روابط با داکار در همه زمینه ها استقبال می کنیم.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا،‌ حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز یکشنبه و در این دیدار که در محل اقامت ایشان در نیویورک انجام شد، گفت: ایران و سنگال ظرفیت های فراوانی برای توسعه همکاری های دوجانبه دارند که از این ظرفیت ها باید در جهت اهداف دو ملت استفاده کرد.

روحانی اظهارداشت: ایران پیشرفت های زیادی در بخش علم و فناوری های نوین داشته که می تواند در این زمینه ها نیز با کشور دوست و برادر سنگال همکاری کند.

رییس جمهوری در ادامه به بحث تروریسم و آثار مخرب آن در منطقه خاورمیانه و آفریقا اشاره کرد و گفت: همه باید در برابر تروریسم یکصدا و یکپارچه شویم.

روحانی همچنین با اشاره به ابراز همدردی رییس جمهوری سنگال بخاطر جانباختن حجاج کشورمان در حادثه منا، اظهارداشت: دولت عربستان در قبال این حادثه مسوول است و باید ضمانت های لازم را برای عدم تکرار چنین حوادثی برنامه ریزی کند.

"ماکی سال " رییس جمهوری سنگال نیز در این دیدار تصریح کرد که داکار علاقه مند به احیای روابط خود با تهران است و از گسترش روابط دو کشور استقبال می کند.

در این دیدار روسای جمهوری دو کشور همچنین درباره تحولات مربوط به منطقه خاورمیانه و آفریقا بحث و تبادل نظر کردند.

انتهای پیام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها