امروز جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۱
کد خبر: ۱۲۶۸
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۶

سفر آمانو به تهران و دیدار با مقامات ایرانی و همچنین دیدار رهبر انقلاب با جانبازان و خانواده های آنها در کانون توجه روزنامه های امروز بوده است، حال آنکه کنفرانس خبری سخنگوی دستگاه قضا، انتخابات آینده و همچنین برخی موضوعات اقتصادی، از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

در ادامه می‌توانید روایت تابناک از مهم‌ترین مطالب روزنامه‌هایی دوشنبه سی ام شهریور ماه را مرور کنید.


«روزنامه ایران» در گزارشی با تیتر «تصمیمات جدید برای افزایش کیفیت خودروهای داخلی» به موضوع خودرو پرداخته است. ایران در این گزارش به نقل از معاون کیفیت گروه خودروسازی ایران خودرو می نویسد: «برای آنکه از عرضه خودروهای معیوب به مردم جلوگیری شود، چند اقدام عملیاتی صورت گرفته است. یکی از کارهای انجام شده حذف قطعه‌سازان بی‌کیفیت خودرو است که تولید کیفی ندارند. مشاور وزیر صنعت در امور خودرو: مردم نباید خودروهایی را تحویل بگیرند که در ماه اول سر از تعمیرگاه در بیاورد. وزارت صنعت با جدیت بحث نظارتی در خطوط تولید خودرو را بررسی می‌کند تا اینکه مردم به خواسته‌های بحق خود برسندمعاون کیفیت گروه خـودروسازی سایپا: پرداخت جریمه خواب خودرو در نمایندگی در زمان تعمیر، قطع همکاری با قطعه سازانی که قطعات بی‌کیفیت تولید می‌کنند از دیگر موضوعاتی است که طی هفته‌های اخیر اجرایی شده استمدیرکل صنایع خودرو و نیرو محرکه: برنامه‌هایی که برای خودروسازان در حال تنظیم است سختگیرانه است و خودروسازان به هیچ عنوان نمی‌توانند آن را نادیده بگیرند. اگر به هر دلیلی خودروسازان برنامه‌ها را عملیاتی نکنند، مشمول جریمه مالی سنگین خواهند شد.


«روزنامه اعتماد» در گزارشی با عنوان «آزادراه تهران- شمال از ابتدا «كج» بود» به انتقاد وزير راه از روند شكل‌گيري و سرمايه‌گذاري يك پروژه چند ساله پرداخته و در ادامه نوشته است: «آزادراه تهران‌ـ شمال از همان ابتدا يك راه كج بود كه براي تعداد زيادي از دولت‌ها مشكل‌آفرين شد. البته ما برنامه‌ريزي‌هاي لازم در اين زمينه را انجام داده‌ايم تا اين كار با سرعت بيشتري تكميل شود.» اين دومين بار است كه وزير راه و شهرسازي دولت يازدهم براي پروژه‌هاي معطل مانده دولتي از كلمات خاص استفاده مي‌كند كه نشان از عدم مديريت صحيح بر پروژه‌هاي ذكر شده دارد. وي در همان ابتداي وزارتش بر بخش حمل و نقلي كشور مسكن مهر را «مزخرف» خواند تا نشان دهد عدم مديريت صحيح موجب شده تا پاشنه آشيل دولت نهم و دهم به يكي از معضلات دولت بعد تبديل شود. گو اينكه آزادراه تهران- شمال نيز بيش از دو دهه است كه دولت‌هاي مختلف را به خود ديده و هنوز به نتيجه نرسيده است و حالا وزير راه دولت يازدهم قصد ندارد چنين پروژه‌اي را به سرمايه‌گذاران خارجي معرفي كند و درباره آن رسما مي‌گويد: «آزادراه تهران- شمال، كج متولد شده است و پروژه‌هايي كه اينچنين باشند، چندين دولت را به خود مشغول مي‌كنند و ما هم به دنبال اين نيستيم كه پروژه‌هاي بي‌معني را در صحنه‌هاي بين‌المللي مطرح كنيم.»


«روزنامه ابتکار» نیز در گزارش تحلیلی به موضوع انتخابات و مجلس خبرگان پرداخته است. ابتکار در این گزارش با تیتر ««آیت‌الله» به صندلی ریاست بازمی‌گردد؟» می نویسد: «اسفندماه امسال، در کنار انتخابات مهم مجلس دهم شورای اسلامی، یک انتخابات دیگر هم برگزار می‌شود که در اهمیت نمی‌توان آن را پایین‌تر از انتخابات مجلس دانست. هر چند همواره تلاش می‌شود که مجلس خبرگان رهبری، مجلسی غیرسیاسی مطرح شود، اما در سالیان اخیر به دلیل نگاه‌های سیاسی اعضای آن، رنگ و بوی سیاست نیز در آن دیده و شنیده می‌شود. حال در شرایطی که این مجلس در دوره‌های اول تا چهارم خود تحت ریاست بلامنازع چهره‌ای معتدل همچون مرحوم آیت‌الله مشکینی اداره می‌شد، با درگذشت وی دچار شرایطی شد که در مجلس چهارم، سه رئیس را به خود دیده است. این جدا از دورانی است که با توجه به عارضه‌ای که برای مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی پیش آمد، این مجلس توسط نایب رئیس وی یعنی آیت‌الله شاهرودی اداره می‌شد. به هر ترتیب در شرایطی که پس از فوت آیت‌الله مشکینی، هدایت مجلس خبرگان به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رسید، وی به دلیل آن چه جلوگیری از سیاسی شدن این مجلس و سوءاستفاده برخی عنوان شد، پس از حدود 2 سال و نیم، به نفع آیت‌الله مهدوی کنی کنار رفت. هرچند آیت‌الله مهدوی کنی از چهره‌های معتدل به شمار می‌رفت، اما در نهایت در زمره زعمای اصولگرایی قرار داشت و در نتیجه می‌توان گفت که از اسفندماه سال 89 بدین سو، ریاست مجلس خبرگان در اختیار چهره‌های منتسب به اصولگرایان قرار دارد. حال سوال این است که آیا ممکن است انتخابات خبرگان پنجم به گونه‌ای رقم بخورد که چهره‌ای اعتدالی یا حتی نزدیک به اصلاح‌طلبان در این مجلس به ریاست برسد؟در جریان‌های مورد حمایت اعتدال‌گرایان و اصلاح‌طلبان برای حضور در مجلس خبرگان، نام‌های زیادی مطرح شده است. در میان این نام‌ها اما تنها دو نام هستند که به عنوان چهره‌های دارای کاریزمای ریاست خبرگان مطرح می‌شوند. آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به عنوان یک چهره پیوند خورده با انقلاب اسلامی با سابقه حضور در عرصه‌های مختلف علاوه بر ریاست خبرگان گزینه اول برای تصدی دوباره این سمت محسوب می‌شود.

علاوه بر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت‌الله سید حسن خمینی نیز دیگر گزینه‌ای است که پیرامون حضور یافتن یا نیافتن وی در انتخابات خبرگان گمانه‌زنی‌های فراوانی وجود دارد. هرچند که نام «آیت‌الله جوان» به عنوان یکی از شانس‌های آتی ریاست خبرگان هم مطرح می‌شود، اما به نظر می‌رسد در شرایطی که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به طور قطعی آمادگی خود را برای کاندیداتوری در انتخابات خبرگان اعلام کرده است و قطعا بزرگان با سابقه‌ای نیز در این مجلس حاضر خواهند بود، حجب و حیای سید حسن خمینی اجازه نخواهد داد در صورت کاندیداتوری و رای آوردن – که بسیار محتمل هم خواهد بود – برای ریاست خبرگان نامزد شود. در نتیجه می‌توان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تنها گزینه طیف اعتدال‌گرا و اصلاح‌طلب برای ریاست خبرگان دانست.»


«روزنامه شرق» در گفت و گو با احمد ترکان مشاور رئیس جمهور به موضوعات متعددی پرداخته و در این گفت و گو با عنوان «هر روز تأخیر ١٠٠ میلیون دلار ضرر» به نقل از ترکان می نویسد: «بی‌تردید هر فعال سیاسی و هر دولتمردی حساسیت مجلس شورای اسلامی در بررسی برجام را درک خواهد کرد. بالطبع مجلس که برجام را بررسی و نقد می‌کند، اما چند نکته در خلال روزهای بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی شایان ذکر بود که من صحبت‌کردن درباره آن را لازم و ضروری می‌دانم. نمایندگان محترم مجلس باید متوجه باشند هر روز تأخیر در اجرای موافقت‌نامه وین صد میلیون دلار به ایران ضربه وارد می‌کند. شاید گفتن این رقم تعجب همگان را برانگیزد، اما واقعیت تحریم‌ها و اثرگذاری آن در سال‌های گذشته بر همگان آشکار شده است و امروز همه بی‌صبرانه منتظرند برجام اجرا شود. من تردیدی ندارم اجرای برجام تا حدود زیادی می‌تواند مشکلات اقتصادی کشور را حل کند. حال که برجام از سد کنگره آمریکا و مخالفان ایران در کنگره گذشته، شایسته است نمایندگان مجلس هرچه زودتر بحث و بررسی برجام را در مجلس شورای اسلامی به سرانجام برسانند تا جلوی ضرر روزانه صد میلیون دلاری اقتصاد کشور را بگیرند. بنابراین هیچ منطقی وجود ندارد که ما در تسریع توافق‌نامه‌ای که ممکن است شرایط اقتصادی ایران را بهتر از شرایط تحریم‌ها کند، تأخیر داشته باشیم. من تصور می‌کنم باید همه سازوکارهای کشور به کار بیفتد تا هرچه‌ زودتر این توافق به صورت اصولی و اساسی اجرائی شود. به دلیل شرایط خاص اقتصادی لازم است همراهی خود را هرچه زودتر برای اجرائی‌شدن برداشتن تحریم‌ها اعلام کنیم.»


«روزنامه قانون» در گزارشی به صحبت های دیروز سخنگوی دستگاه قضا پرداخته و در گزارشی با تیتر «محاكمه رسمي جهرمي براي فساد 3000ميلياردي» می نویسد: «هشتادوپنجمین نشست خبری سخنگوی قوه‌قضاییه عصر ديروز برگزار شد. حجت الاسلام محسني اژه‌ای با اخبار مهمي چون آخرين وضعيت پرونده بابك زنجاني، بقايي،‌جيسون رضاييان، نحوه برخورد با موسسات مالي و اعتباري غير مجاز و... در جمع خبرنگاران حاضر شد. حجت الاسلام اژه‌ای درباره اظهارات برخی مسئولان در هفته‌های اخیر در خصوص بانک زنجانی گفت: هیچ کس حق ندارد به یک فرد ولو آنکه متهم باشد توهین کند. برخی مسائلی که از سوی برخی تریبون‌ها نسبت به این متهم گفته می‌شود صحیح نیست و اگر شاکی شوند می‌توانند زننده آن حرف‌های مهم را تعقیب قضایی کنند.وی اضافه کرد: برخی افراد گفته‌اند که ممکن است کسانی بخواهند این متهم را بکشند. این حرف ناصحیح است و یک نوع تشویق اذهان عمومی است. نکند کسانی که این حرف‌ها را می زنند چنین قصدی دارند و برنامه‌ای دارند والا هیچ کس چنین شاهد و قرینه‌ای ندارد و از سوی سیستم اطلاعاتی و امنیتی نیز مطلبی مطرح نشده است.

رسيدگي به اتهامات مدیر عامل سابق صادرات

حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالي در خصوص آخرین وضعیت محاکمه مدیران عامل 3 بانک که در پرونده 3 هزار میلیارد تومانی متهم بودند، اظهار کرد: تتمه پرونده فساد 3 هزار میلیارد تومانی متهمان متعددی داشت که متاسفانه برخی مسائل از جمله تغییر قاضی پرونده و رفتن قاضی سراج به سازمان بازرسی کل کشور در رسیدگی به پرونده این متهمان تاخیر ایجاد کرد. با توجه با اینکه پرونده سنگین است اگر قاضی تغییر یابد یا وکیل عوض شود مطالعه آن زمان بسیاری می‌برد و همین مسئله موجب تاخیر می‌شود.سخنگوی قوه‌قضاييه افزود: هم‌اکنون محاکمه 45 نفر که مربوط به بانک صادرات هستند در این پرونده آغاز شده و تاکنون نیز 3 جلسه برگزار شده است که در این جلسات فقط کیفرخواست خوانده شده است. وی ادامه داد: این 45 نفر بازداشت نیستند و با قرار مناسب آزاد هستند و به ترتیب احضار و محاکمه آنها برگزار می‌شود. هر چند این افراد در پرونده فساد 3 هزار میلیارد تومانی متهم هستند اما اتهامات‌شان یکی نیست. محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به این سوال که‌ آیا در بین این 45 نفر مدیر عامل سابق بانک صادرات نیز وجود دارد یا خیر گفت: از مدیر عامل سابق تا بقیه متهمان در بین این افراد حضور دارند.

همچنین این روزنامه در گزارش دیگری، به سفر دیروز مدیرکل سازمان انرژی هسته ای پرداخته است. قانون در این گزارش با عنوان« پاسخ ‌هاي ظريف آقاي رئيس» اظهارات وی در دیدار با مقامات کشورمان را آورده و نوشته است: «اما و اگرها براي حضور آمانو در كميسيون ويژه برجام به پايان رسيد و روز گذشته با رايزني مقامات وزارت‌خارجه كشورمان، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مجلس ايران حاضر و به نمايندگان ايران پاسخ داد. آمانو كه براي سفر يك روزه وارد تهران شده است، چهارنفر از معاونانش او را نيز همراهي مي‌كنند و طلوع صبح يكشنبه وارد فرودگاه مهرآبادشد.او در ابتداي ديدارهاي خود در ايران با وزير‌خارجه كشورمان ديدارورايزني كرد.در این مذاکرات دو طرف پیرامون ابعاد و روند اجرایی شدن نقشه راه مورد توافق ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی تبادل نظر کردند. بعد از ظريف نوبت به رئيس جمهور كشورمان رسيد و آمانو با وي نيز ديدار كرد.روحاني در اين ديدار گفت: حقانیت فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران در طول سالیان گذشته و نظارت‌ها و بازرسی‌های سرزده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، آن را اثبات و بر این نکته تأکید شده که ایران هرگز انحرافی از برنامه صلح‌آمیز خود نداشته است. وي، وظایف این آژانس را مهم و پیچیده در عرصه فنی، حقوقی و سیاسی توصیف کرد و اظهار داشت: ما علاقه‌مند هستیم افکار عمومی جهان به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعتماد گفته، زیرا اعتماد به این نهاد مهم به مردم جهان آرامش می‌دهد.»

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها