امروز جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۹
کد خبر: ۱۲۶۶
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۰

این روزها هر کجا می روید صحبت از توافق هسته ای و همچنین تاثیرات اقتصادی این توافق می شود. برخی معتقدند که در صورتی که توافق اجرایی شود، در وضعیت اقتصادی کشور تحولی شگرف رخ می دهد و از سوی دیگر برخی نیز معتقدند حداقل در کوتاه مدت اتفاق خاصی در اقتصاد رخ نخواهد داد.

به گزارش «تابناک»، هفته های پس از توافق برجام، ایران و ایالات متحده جولانگاه کشمکش میان موافقان و مخالفان توافق بود. جنجال های فراوانی در ایالات متحده میان دولت امریکا و مخالفان توافق در جمهوری خواهان در گرفته بود.

سرانجام با وجود این کشمکش ها در امریکا برجام با استفاده از مکانیزم های قانونی، بدون در نظر گرفتن کنگره امریکا از سد آنها گذشت و در اختیار دولت امریکا برای اجرا قرار گرفت.

اما سرنوشت برجام در ایران، هنوز در هاله ای از ابهام قرار داردو بناست در اوایل هفته آینده نتیجه بررسی این توافق در ایران نیز مشخص شود.

صرف نظر از این کشمکش های سیاسی بر سر اجرای یا عدم اجرای برجام، بهره برداری سیاسی برخی از افراد از این توافق موضوع بسیار مهمی است. در واقع برخی از افراد چه در داخل و یا خارج از دولت که حیات و ممات سیاسی خود را در متهم کردن دیگران می بینند؛ این روزها به شدت فعال هستند.

امروز اکبر ترکان در گفت و گو با روزنامه شرق به موضوع برجام و بررسی آن در مجلس پرداخته است. ترکان در اظهار نظری عجیب بیان می کند که «من درباره عملکرد نمایندگان محترم نمی‌توانم قضاوت کنم. متأسفانه برخی نمایندگان مجلس فکر می‌کنند این شیوه‌ها مؤثر است اما اگر همان نمایندگان بدانند که 100 میلیون دلار در روز یعنی چه ضرری، قطعا وارد حاشیه‌سازی برخی جریان‌های سیاسی نمی‌شوند».

ضرر روزانه 100 میلیون دلاری نمایندگان مجلس به کشور!

در واقع مشاور رئیس جمهور معتقد است که اجرای برجام تا حدود زیادی می‌تواند مشکلات اقتصادی کشور را حل کند واز طرف دیگر حال که برجام از سد کنگره آمریکا و مخالفان ایران در کنگره گذشته، شایسته است نمایندگان مجلس هرچه زودتر بحث و بررسی برجام را در مجلس شورای اسلامی به سرانجام برسانند تا جلوی ضرر روزانه 100 میلیون دلاری اقتصاد کشور را بگیرند.

آقای ترکان در حالی نمایندگان مجلس را مسبب ضرر روزانه صد میلیون دلاری می داند، که نگاهی سطحی به متن برجام نشان می دهد که خود برجام مکانیزم ها و زمان اجرای برجام را به طور دقیق مشخص کرده است و همگان می دانند که این توافق بر اساس جدول زمانی خود در حال پیشروی است.

از سوی دیگر برخی از مقامات دولتی در روزهای اخیر به صراحت از اجرای برجام از اول مهر ماه یا حتی زودتر خبر داده اند. به عنوان مثال مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور در مراسم ختم مرحوم هدایت‌الله جهان‌آرا که عصر روز شنبه در مسجد ولی‌عصر برگزار شد،بیان داشت:« به فضل خدا از دیروز «برجام» عملیاتی شد و من متعجبم که بعضی افراد و برخی رسانه‌ها گویا عزا گرفتند که مردم ایران از دغدغه خارج شدند و هنوز دریغ دارند به دیپلمات‌های ارزشمند و فرزندان انقلابی مردم خسته نباشید بگویند، اما با لطف خدا اکثر مردم می‌دانند که در چه موقعیتی قرار دارند.»

بنابراین معاون رئس جمهور به صراحت مدعی شده است که برجام از روز 27 شهریور آغاز شده است. از سوی دیگر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه نیز در اصفهان در کنفرانس خبری اعلام کرد که«در متن تاریخی را عنوان کردیم که از آن به بعد پرونده‌ای از ایران در شورای امنیت نباشد. از روز اول مهر بعد از مدت 10 سال پرونده ایران به طور رسمی بسته خواهد شد، بدون اینکه حتی یک قطع نامه را اجرا کرده باشد.»

در واقع وزیر امورخارجه کشورمان زمان آغاز اجرایی شدن برجام را از اول مهر بیان می کند. بنابراین مشخص است که سازمان ها و نهادهای مربوط در کشورمان بر اساس تعهداتی که داده اند در حال پی گیری و اجرای توافق هستند.

از سوی دیگر چندی پیش وزیر امرو خارجه امریکا در نامه‌ای در پاسخ به سؤالات جو ویلیون، نماینده جمهوری‌خواه از ایالت کارولینای جنوبی، بیان داشت:«اگر ایران تا 15 اکتبر (23 مهر) نتواند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را در حوزه ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای‌اش، قانع سازد، "ما تعهداتمان درباره رفع تحریم‌ها را انجام نمی‌دهیم.»

بنابراین اظهار نظر کری نشان می دهد که حداقل امریکایی ها تا 23 مهر برنامه ای برای رفع تحریمها ندارند. البته این موضوعی است که به صراحت در متن برجام ذکر شده است و روند آن در حال پی گیری می باشد.

بازگردیم به سخنان آقای مشاور که گاهاً سخنانی بر زبان می راند که وقتی آن را بررسی می کنیم، نشانی از نظریات کارشناسی به چشم نمی خورد؛ بلکه بیشتر گرایشات سیاسی در آن به وضوح دیده می شود.

در واقع در حالی که به هیچ وجه نمی توان از تاثیرات اقتصادی برجام در اقتصاد ایران چشم پوشی کرد؛ اما اینکه بررسی برجام در مجلس را دلیل تداوم ضررهای اقتصادی ناشی از عدم اجرای برجام بدانیم؛ راه زنی ذهن و چرخاندن واقعیت است. به عبارت دیگر منتسب کردن ادامه ضررهای ناشی از تحریم های اقتصادی به بررسی برجام در مجلس بیشتر به انتقام گیری سیاسی شبیه است تا یک اظهار نظر کارشناسانه و مبتنی بر واقعیت!

اینکه چگونه بررسی برجام در مجلس ضرر روزانه صد میلیون دلاری به کشور را ادامه می دهد،  در حالی که به گفته خود آمریکایی ها رفع تحریم ها در بهترین حالت از اواخر  مهر ماه اجرایی می شود،سئوالی است که آقای ترکان باید به آن پاسخ دهد؟

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها